Hop til indhold

Klipning af udstillingshunde?


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker her ikke på klippe og trimmeracer som af nødvendighed skal have pelsen klippet og at denne frisure så er blevet standartiseret til en eller anden bestemt form.

 

Nej, alle mulige andre racer med glathåret og langhåret pels klippes i stor stil for at tage sig godt ud på udstiling, men det må feks ikke kunne SES at de er klippet!

 

Enhver kan da se at en irsk setter er klippet på halsen og ørerne og i facon resten af vejen rundt.. Retriverne med langhåret pels klippes også ganske meget uden anden funktion end at se godt ud..

Og det gør de da også, jeg kan godt se at en klippet setter ser mere stilet ud end en der ikke er klippet, det er ligesom lettere at vurdere hundens linjer.. På den anden side kan du jo også forbedre et billede med en klipning eller en børstning.

 

 

Jeg tænker bare det er er da lidt snyd...Det er jo ikke hundens sande udseende og har ingen praktisk funktion...

 

Hvad mener I?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 79
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tænker bare det er er da lidt snyd...Det er jo ikke hundens sande udseende og har ingen praktisk funktion...

 

Hvad mener I?

 

Jo det har den praktiske funktion at fremhæve og skjule, ganske praktisk er det ihvertfald når det er et billede der tages opstilling til ;-)

 

For at en hund trimmes/klippes på en måde der får dens forbryst til at virke mere fremtrædende end det er, gør ikke at en dommer som stikker fingrene i pelsen vil blive snydt.

Udstilling er fremvisning at smukke og velplejede hunde, det er ikke "vi trækker dem lige ind fra mudderhullet for at se hvem der kan hoppe højest", selv til roskilde dyrskue bliver køerne shinet og groomet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tænk samme tanke. Udstilling må jo netop være med det for øje at få de bedste linjer frem, og avle videre på det man gerne have.

 

Jeg har en golden retriever som har den fineste lange fane på halen :) Min opdrætter synes den er pjusket og grim at se på :P de skal faktisk klippes op så fanerne ikke er ret lange...

Så er det jeg tænker at man mister formålet, for hvis man gerne vil at racen ikke har lange faner så er det jo det man skal avle på, og ikke bare klippe dem korte????

 

Ja undskyld - måske er jeg bare dum men jeg fatter ikke helt det der udstillings noget :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo det har den praktiske funktion at fremhæve og skjule, ganske praktisk er det ihvertfald når det er et billede der tages opstilling til ;-)

 

For at en hund trimmes/klippes på en måde der får dens forbryst til at virke mere fremtrædende end det er, gør ikke at en dommer som stikker fingrene i pelsen vil blive snydt.

Udstilling er fremvisning at smukke og velplejede hunde, det er ikke "vi trækker dem lige ind fra mudderhullet for at se hvem der kan hoppe højest", selv til roskilde dyrskue bliver køerne shinet og groomet ;-)

 

Nej, men de kan da også være smukke og velplejede uden at man ændrer på hundens form eller naturlige pelslængde (på ikke klipperacer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der var engang en dommer der sagde til mig lige da vi startede med løverne " Det er dit job at snyde mig..Det er mit job at finde ud af hvor du har snydt"... Og jeg snyder hvor jeg kan komme til det... Klipper lidt her hvis hunden er for lang/høj/lav/kort... Stiller hunden i et hul hvis den er for høj bagtil osv

 

Men nu skal det jo heller ikke holdes skjult at en løve er klippet;)

Og den skal ifølge standarden..

 

De racer jeg tænker på skal ikke klippes ifølge standarden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men de kan da også være smukke og velplejede uden at man ændrer på hundens form eller naturlige pelslængde (på ikke klipperacer).

 

Ja det kan de da bestemt... Men hvad oplever du at problemet er ved et justere på noget pels inden hunden står i ringen?

Havde jeg udstillet min kuperede dobermann, så ville jeg sørge for at klippe håret i kanten af det kuperede øre så ikke det så sjusket ud.

Havde jeg en mops ville jeg studse den på bagsiden af halen så den stramme krølle stod bedre frem.

Der er jo osse pelsracer hvor man børster pelsen i modsat retning forskellige steder på kroppen for at frembringe en facon af en slags.

Jeg klipper selv halespidsen på mine grand danois, de kommer i bad og får ordnet negle... blot fordi det hører med til forberedelserne inden en udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er faktisk grundlæggende enig med dig - selvom jeg også snyder lidt :genert:

 

Bernere klippes generelt altid om ørerne, så de bliver pænt afrundet. Dette er både kosmetisk og funktionelt, da der ellers dannes filtre - men man gør jo så lidt mere end nødvendigt, så det, ja, ser pænt ud og måske også pænere end nødvendigt.

 

Derudover er der det andet, poterne. De klippes pænt afrundet. Igen både kosmetisk og funktrionelt, da pelsen under poterne kan gøre, at de glider lettere og mere sne kan sætte sig fast.

 

Man kan dog sagtens stille op med en berner, der ikke er klippet nogle steder - hvad dommeren siger til det, ved jeg dog ikke. Ikke så meget, er mit gæt dog.

 

Så er der alle de andre ting - lidt i knævinklen, så hunden ser en anelse mere velvinklet ud (Møffes er dog fine :mrgreen:)... Lidt ved skulderen, så halsen fremkommer længere (eller, som i Møffes tilfælde, pludselig fremkommer, som den rent faktisk er og ikke ser fejlagtigt kort ud) og lidt ved lænden, så hunden ikke forekommer så lang igen. Åhja, og skuldrene kan jeg også finde på at klippe lidt ved, da Møffe er en anelse stejl.

 

Jeg ved jo heldigvis hvordan min hund ser ud og skulle han nu i avl, så ville jeg jo også være bundærlig overfor tæveejerne og fortælle om fejl og mangler og omvendt.

 

Skal dog siges, at jeg formklipper ikke Møffe, så pelsen forekommer kortere på brystet, fx. Man kan altid se den sande struktur - jeg udtynder kun.

 

Problemet er så, at man som tæveejer ikke ved, hvad man kan stole på ift. pelsen - og det synes jeg jo faktisk er trist... At man har klippet, så vinkler forekommet anderledes eller fremhæves, fx., kan man jo heldigvis mærke sig frem til, hvis man gider bruge tid på det. Men nogle af de hunde, man ser i ringen, forekommer at have en flot pelsstruktur - men i bund og grund, hvis man bare lod pelsen gro, så ville det se helt anderledes ud. Og ud fra, at en udstilling vel er vores bedste bud på et avlsskue pt., så har jeg det ikke godt med det.

 

Men ud fra konkurrencen i det, så synes jeg, at det er lidt sjovt :genert:

 

Men altså, ja, som skrevet - stikker man fingrene i pelsen, så kan man altså mærke hundens bygning. Det er kun pelsen, som retrieveren er inde på, der er et problem. Og det synes jeg så rent faktisk også er et problem...

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu skal det jo heller ikke holdes skjult at en løve er klippet;)

Og den skal ifølge standarden..

 

De racer jeg tænker på skal ikke klippes ifølge standarden..

Jow jow men der står i standarden at den lange pels skal være uberørt af skarpe genstande og må ikke klippes eller formes... Det gør vi da! men hvis man har lidt tjek på det kan det se uberørt ud... De små lidt lave hunde klipper jeg da altid i den lange pels så det barberede på forbenene titter frem..Så ser de lidt højere ud..

En hund som Heartbeat der er lige på grænsen til at være for stor bliver barberet dagen før udstillignen..Mens Blaster som er en slank sporty løve (lidt feminin) altid bliver barberet en uge før. Så han bliver lidt bredere at se på...

Jeg snyder da også med sokker, halsen, brystet osv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu skal det jo heller ikke holdes skjult at en løve er klippet;)

Og den skal ifølge standarden..

 

De racer jeg tænker på skal ikke klippes ifølge standarden..

 

Løvernes pels må ikke klippes :P

 

Ja, de skal klippes helt ned de steder standarten foreskriver, men pelsen andre steder må ikke manipuleres, den skal være helt naturlig og slides i facon :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det kan de da bestemt... Men hvad oplever du at problemet er ved et justere på noget pels inden hunden står i ringen?

Havde jeg udstillet min kuperede dobermann, så ville jeg sørge for at klippe håret i kanten af det kuperede øre så ikke det så sjusket ud.

Havde jeg en mops ville jeg studse den på bagsiden af halen så den stramme krølle stod bedre frem.

Der er jo osse pelsracer hvor man børster pelsen i modsat retning forskellige steder på kroppen for at frembringe en facon af en slags.

Jeg klipper selv halespidsen på mine grand danois, de kommer i bad og får ordnet negle... blot fordi det hører med til forberedelserne inden en udstilling.

 

Jamen ikke det vilde, når det handler om lidt øre eller pote tjavse klipning.. Men hvis en golden eller irsk setter kun kan vinde hvis dens halspels er klippet kort og halen og fanerne under maven er reduceret i længde...så er jeg sådan lidt "luren" ved det;)

Ikke at jeg ikke godt kan forstå at man gør det, alle gør det jo og så bliver det sådan... Det synes jeg nok bare er en skam..

 

Og selvfølgelig er grænsen svær at trække, når nu man er i gang med at forme poterne, hvorfor så ikke alt det andet?

 

Skal jeg så også forme halen og kraven på min islænder hvis hun skulle udstilles?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen ikke det vilde, når det handler om lidt øre eller pote tjavse klipning.. Men hvis en golden eller irsk setter kun kan vinde hvis dens halspels er klippet kort og halen og fanerne under maven er reduceret i længde...så er jeg sådan lidt "luren" ved det;)

Ikke at jeg ikke godt kan forstå at man gør det, alle gør det jo og så bliver det sådan... Det synes jeg nok bare er en skam..

 

Og selvfølgelig er grænsen svær at trække, når nu man er i gang med at forme poterne, hvorfor så ikke alt det andet?

 

Skal jeg så også forme halen og kraven på min islænder hvis hun skulle udstilles?

 

Ingen anelse, jeg kender ikke til racen?

 

Det jeg spør til er hvad du er bange for der sker ved justeringerne af pelsen?

Hvad er det der er en skam?

 

Er det snyd fordi du mener de forkerte hunde vinder i ringen, er det snyd fordi de forkerte hunde indgår i avl?

Alle dommere piller ved de hunde der stilles og skal derfor nok bemærke en stejl skulder, et ikke dybt nok bryst, et meget faldende kryds osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen anelse, jeg kender ikke til racen?

 

Det jeg spør til er hvad du er bange for der sker ved justeringerne af pelsen?

Hvad er det der er en skam?

 

Er det snyd fordi du mener de forkerte hunde vinder i ringen, er det snyd fordi de forkerte hunde indgår i avl?

Alle dommere piller ved de hunde der stilles og skal derfor nok bemærke en stejl skulder, et ikke dybt nok bryst, et meget faldende kryds osv.

 

jamen fordi hunden jo ikke reelt ser sådan ud som den så kommer til hvis den klippes.. Jeg siger ikke noget om at dommerne ikke opdager det. Jeg siger noget om klipning som der ikke må ses er foretaget.. Hvorfor så gøre det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen anelse, jeg kender ikke til racen?

 

Det jeg spør til er hvad du er bange for der sker ved justeringerne af pelsen?

Hvad er det der er en skam?

 

Er det snyd fordi du mener de forkerte hunde vinder i ringen, er det snyd fordi de forkerte hunde indgår i avl?

Alle dommere piller ved de hunde der stilles og skal derfor nok bemærke en stejl skulder, et ikke dybt nok bryst, et meget faldende kryds osv.

 

Argh, den var vidst lige sikker nok? ;o) Har oplevet dommere, der ikke kunne se stejle skuldre og lange halse for bar pels, fx. Og de har så glemt at mærke ordentligt efter, tydeligvis (ret irriterende med halsen, for den var fra da jeg lige begyndte med bloweren - beginners unluck, jeg blowede bare modsat, det havde jeg jo fået at vide, man skulle, så pelsen blev "fluffy" = ståpels på ryggen = en Møffe, der så ret dumt korthalset ud :lol:). Så ikke alle. Men nogle. Efter jeg er begyndt at klippe Møffe i skuldervinklen til udstillinger, er der kun ÉN dommer, der har bemærket det. Sjovt nok til et skue. Før da blev det bemærket ganske ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Argh, den var vidst lige sikker nok? ;o) Har oplevet dommere, der ikke kunne se stejle skuldre og lange halse for bar pels, fx. Og de har så glemt at mærke ordentligt efter, tydeligvis (ret irriterende med halsen, for den var fra da jeg lige begyndte med bloweren - beginners unluck, jeg blowede bare modsat, det havde jeg jo fået at vide, man skulle, så pelsen blev "fluffy" = ståpels på ryggen = en Møffe, der så ret dumt korthalset ud :lol:). Så ikke alle. Men nogle. Efter jeg er begyndt at klippe Møffe i skuldervinklen til udstillinger, er der kun ÉN dommer, der har bemærket det. Sjovt nok til et skue. Før da blev det bemærket ganske ofte.

 

Der er jo dommere der ganske enkelt ikke er dygtigere end hvad man kunne forvente af en første gangs hundeejer, der er osse dommere der har andre prioriteter end man selv har og derfor slår ned på andre ting end man selv ville. Men det handler ikke om pels, den oplevelse har man inden for alle racer, både med kort og lang pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo dommere der ganske enkelt ikke er dygtigere end hvad man kunne forvente af en første gangs hundeejer, der er osse dommere der har andre prioriteter end man selv har og derfor slår ned på andre ting end man selv ville. Men det handler ikke om pels, den oplevelse har man inden for alle racer, både med kort og lang pels.

 

Nu var kommentaren også mest på det du skrev med at alle dommere piller og derfor nok skal opdage. Det eneste jeg har oplevet, at der konsekvent er blevet pillet ved, er Møffes gebis. Nej, løgn, én gang har jeg oplevet, at det ikke blev tjekket - og der havde han selvfølgelig lige lært det ordentligt igen og skulle op for den dommer, der gangen før havde forsøgt at se det, med en kneben succes :lol: Min skuffelse var selvsagt stor :lol:

Og også nogenlunde konsekvent: Kronjuvelerne. Alt det andet har været, ja, so-so til slet ikke. Undtagen nogle få dommere. Og det er jo så de ugrundige dommere man netop kan narre med pelsen. Den ene dommer, der har opdaget Møffes stejle skulder, har jeg endda billedbevis på hans grundighed (jotak, det ligner han laver en doggy-style på Møffe :sjov: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt synes jeg at springeren ser tåbelig ud når dens øre bliver klippet helt skaldet oppe fra ansættet og ned til midt på øret, hvor der så bliver en kant hvorfra pelsen skal være så lang som mulig (dèr går der for meget pudel i den for mig). Da jeg udstillede bad jeg altid trimmeren om at lave en glidende overgang, for selvom jeg gerne ville udstille, ville jeg altså ikke være bekendt at gå med en hund, trimmet på den latterlige måde, på gaden.

 

Flatten er jo ikke en race der skal trimmes, men jeg kan personligt godt lide en flat der er trimmet hårdt. En den utrimmet kommer den til at miste sin elegance og kommer til at se klumpet og ked-ud-af-det og jeg synes godt at udseendet må understrege personligheden. Man kan sige det er forkert at hunden ikke får lov til at ligne det den ville ligne, uden indgriben, og at det måske også er lidt falsk varebetegnelse (folk der kun ser racen på udstilling tror måske de ser sådan ud af sig selv) men sådan er det jo med smag og behag,... og mode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Beagler bliver også studset - nogle trimmer endda.

 

Som udgangsunkt klippes halespidsen i facon (nogle runder den, ander klipper den spids), der klippes ved halsen (mere slank og længere), lysken, og bukser for at give bedre bagbensvinkling.

 

Jeg klipper da også Willa inden udstilling - er det en engelsk dommer er det kun halespiden jeg klipper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jeg bryder mig ikke om, når klipning er overdrevet, men jeg synes ikke studsning er det mindste underligt på en udstilling, hvor det handler om at se så godt ud som muligt. Jeg synes så, det der udstillingsræs er lidt underligt i sig selv - men det er en anden snak, og når det handler om netværk og mulighed for at se gode hunde og blive klogere på avlsmateriale og blabla, så tjener det jo et formål. Det der udseendes-halløj er så bare lidt overdrevet. Og ja, studsning er jo snyd, men som andre sagde, så er det lidt svært, hvor grænsen skal trækkes ... for man bader og børster jo, og så er der ikke langt til lige at formklippe lidt her og der også.

Men så længe det bare er klipning, så ... Jeg har været på katteudstillinger, hvor de stod og hev "uønskede" hår ud af kattene med pincet! Det gør jo decideret ondt på katten og det bryder den sig ikke om, og så står jeg af. Jeg synes det var lige hårdt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...