Hop til indhold

AKUT hjælp - chi


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ganske uplanlagt passe min mosters chi i et par dage. Hun er kvartalsspritter og er gået på druk. Min mormor plejer at passe den, men hun er på sygehuset.

 

Han vejer vel omkring 5 kg, og er 2-3 kg for tung (!!!). Han plejer at få Acana kornfrit, og det har jeg heldigvis i huset. Dertil får han kogt kylling.

 

Hvor meget skal han have om dagen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg holder mig lidt til jeres gætterier:-) Han har fået 30 g kogt kylling til aftensmad, og spiste som var han sultet i en uge. Ved heller ikke om min moster magter at give ham mad når hun spritter:vedikke:

 

Jeg tror han kører på kylling og ris til alle måltider mens jeg har ham - han har også lidt løs mave.

 

Heldigvis elsker han mig og Bella, så han virker ret glad og tilpas selvom det er første gang han er her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ret let regne ud hvor mange kalorier han skal have om dagen (i forhold til at han er overvægtig).

 

Jeg quoter lige mig selv fra en anden tråd, hvor der bliver spurgt til hvordan man ved hvor mange Kcal sin hund skal have om dagen:

Finder en oversigt. F.eks. denne: http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

Den er så opgjort i Kilojoule. Det laver du om til Kcal ved at dividerer med 4,2 eller bruge denne omformer: Kilojoule Converter[kJ]-to--kcal]/

 

Når du har antallet af kcal din hund skal have om dagen, kan du bruge det tal til at finde ud af hvor meget foder af de forskellige slags din hund skal have.

Det gør du ved at dividerer kcal med Kcal pr gram (typisk opgjort i kcal/kg på pakken).

 

For mit vedkommende ser regnestykket således ud:

Antal KJ for normal til aktiv hund på 9 kg: ca. 2800 KJ = ca. 650 kcal

Acana Grassland indeholder 4200 Kcal/kg = 4,2 Kcal/g

Antal gram om dagen for min Nala: 650/4,2 = 154 gram

 

:mrgreen:

 

Det er jo så lidt sværer når det er kylling og ris, men der står jo også altid energi på pakken på disse :-)

Frem med lommeregneren!

 

Og god pasning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Acana er VIRKELIG et dårligt valgt til en overvægtig hund. Acana indeholder hele 18 procent fedt !!

 

Et slankefoder bør ikke indeholde over 11 % fedt og et foder til en hund der skal holdes ved lige vægtmæssigt bør ikke indeholde over 16 % fedt. Det har min dyrlæge fortalt.

 

Hvad med at forslå ejeren at købe et langt mindre fedtindholdigt foder ? Det er jo også synd for hunden hvis den skal have Acana og pga fedtet næsten ingenting må få, vi andre ved jo godt hvordan det er at være sulten. Så er det da bedre at den får et fedtfattig foder og kan få lidt mere mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ret let regne ud hvor mange kalorier han skal have om dagen (i forhold til at han er overvægtig).

 

Jeg quoter lige mig selv fra en anden tråd, hvor der bliver spurgt til hvordan man ved hvor mange Kcal sin hund skal have om dagen:

 

 

Det er jo så lidt sværer når det er kylling og ris, men der står jo også altid energi på pakken på disse :-)

Frem med lommeregneren!

 

Og god pasning :-)

 

 

Har siddet og gøglet med det der for at regne ud tl Duffy.... Hvis der er en som har lyst til at hjælpe mig ville jeg bare blive såå glad! Sorry for OT..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lidt i tvivl om fodermængden ud fra det skema?! Han vejer nok 4-5 kg og burde veje 2-3 kg. Han er normalt aktiv.

 

Skal jeg så gå ud fra ca. 2 kg overvægtig? I så fald skal han med lidt hurtig hovedregning have ca. 150 kcal pr. dag, hvilket egentlig virker ok. Hvis han får 30 g. kogt kylling (30 kcal), kan han få de sidste 120 fra tørfoder. Det skal nok bare afbalanceres lidt bedre.

 

Kigger om jeg har noget Acana med mindre fedtindhold, men ud over det vil jeg ikke ændre på hans kost, taget i betragtning at det her er en lidt stresset situation for ham.

 

Jeg tror ikke at jeg får noget ud af at tale kost med min moster. Hun er selv MEGET overvægtig, og det har hendes hunde også altid været. Jeg ved at både hundefrisøren og dyrlægen har forsøgt at tale fornuftens hende uden held. På den anden side vil hun gerne have mig til at bestille foder til hende fra Tyskland, så måske jeg kunne foreslå noget mere passende.

 

Er der nogen der har forslag? Bestiller fra zooplus.de, og det skal fåes i små poser (max 3-4 kg).

Link til indlæg
Del på andre sites

BassilBerner - du er totalt meget tankelæser. Det er netop den type Acana jeg har tænkt mig at give ham mens han er her:-) Er det kun foder-tanker du læser, eller sådan i almindelighed:mrgreen:

 

Er bare google spasser :mrgreen:

 

Men det med mængden har jeg tit tænkt over.. Hvis en hund vejer alt for meget skal den vel ikke fodres efter den vægt?? Så taber den sig jo ikke?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og min 72 kg! Så kan det nok være at der var mange der ville komme efter os.

 

Det er egentlig underligt at der ikke er nogen der tager en alvorlig snak med hende - når nu det er så grelt?!

 

Jeg kunne selvfølgelig påtage mig opgaven, men skal også have en alvorlig snak med hende om hendes drukture - det duer jo ikke at hunden bare skal passe sig selv når hun hamrer snaps! Så vil snakke med hende om at hun er nødt til at ringe til mig så jeg kan hente hunden. Min mormor er 82 år og har klippekort til indlæggelser for tiden, så sandsynligheden for at hun kan tage hunden er jo ret lille efterhånden.

 

I guder, hvorfor er man allerede blevet så gammel, at man er den der skal være den fornuftige??????

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har altid fodret mine ud fra den vægt de skal have -i det her tilfælde 15 kg. Det har passet fint. Man kan altid justere lift op eller ned alt efter hvor aktive de er.

 

Der må stå noget på Acana posen med vægt og fodervejledning.

 

Jeg har aldrig regnet ud fra kcal. indholdet men brugt fodervejledningen og justeret op/ned - desuden bliver mine hunde vejet hver måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Foderplanen er nu:

 

Morgenmad: 30 g Acana (113,7 kcal)

Aftensmad: 35 g kogt kylling (35 kcal)

 

Dertil kommer at han selvfølgelig får meget små godbidder (tørret kylling, and el. kallun - sidstnævnte er bogstaveligt Bellas krummer).

 

3-4 gåture dagligt, hvoraf de 3 er af mindst en halv times varighed. Og så selvfølgelig aktivitet som følge af Bella Bin Ladens terrorangreb på ham:lol:

 

Jeg er overbevist om at et par uger i kennel Anne ville sætte lidt skik på han runde former:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Foderplanen er nu:

 

Morgenmad: 30 g Acana (113,7 kcal)

Aftensmad: 35 g kogt kylling (35 kcal)

 

Dertil kommer at han selvfølgelig får meget små godbidder (tørret kylling, and el. kallun - sidstnævnte er bogstaveligt Bellas krummer).

 

3-4 gåture dagligt, hvoraf de 3 er af mindst en halv times varighed. Og så selvfølgelig aktivitet som følge af Bella Bin Ladens terrorangreb på ham:lol:

 

Jeg er overbevist om at et par uger i kennel Anne ville sætte lidt skik på han runde former:-)

 

 

Ikke for at være pesimist og ikke fordi jeg er ekspert på området, men er 4 gårture på en halv time ad gangen ikke meget for en chi ?? og særligt når den ikke er vant til det ?? Hvis jeg blev sendt på 4 løbeture om dagen, hvor 3 af dem forgik i en halv time og jeg ikke var vant til at løbe, ville jeg da falde død om og smadre mine knæ og led.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er heldigvis vant til lange gåture - op til en time ad gangen, så motionen er jeg ikke nervøs for:-)

 

Men det gør faktisk hans overvægt endnu værre! At han stadig kan blive så fed på trods af rigeligt motion.

 

Men på den anden side, når man ved siden af foderet fylder hunden med menneskemad, slik og kage, skal der jo ikke meget til med sådan en lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...