Hop til indhold

Hvalpen - hvad ønskede I jer?


Ida_Asta
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
Fair nok - vi er nok slet ikke uenige. Og som sagt var det overhovedet ikke møntet på nogen herinde, her er mit indtryk jo at alle er meget engagerede hundeejere, som tænker rigtig meget over det hele :-D.

Jeg er nok bare lidt overfølsom semantisk set, hvad det der "vil ha/give" angår, hehe. Og ser også ud over hunde-forum, hvor der jo altså ER mange, som kun tænker "vi vil have" - og så kommer det bag på dem, det med det levende væsen, som ikke lige passede alle kravene, ikke fordi den var en forkert hundetype, men bare fordi den var en hund. Og dermed pr. automatik indeholdt andet og mere end lige hvad de gerne ville have. Men nevermind, så.

 

Er absolut enig i, at "vil have mentaliteten" er voksende og er et problem.

 

Men tror bare ikke et sekund på, at det er kravene til hvalp og opdrætter der nogensinde bliver problemet - Jo, visse hundesportsudøvere kassere straks hunden, hvis den ikke viser de rigtige takter fra start og ikke straks bliver en super konkurrence hund. Har en chef der har omplaceret en hund fordi den havde dårlige hofter som unghund og måske/måske ikke kunne bruges til det han ville.

Det ville så ikke ske i mit hjem, så måtte ambitionerne sgu' bare blive skruet ned og så fandt vi noget andet at give os til i stedet.

Har heldigvis erfaret at en del af de opdrættere jeg betragter som fornuftige indenfor den race jeg interessere mig for, er ret gode til at sortere dem fra som købere. :5up:

 

Tror bare problemet ligger i, at nogle ønsker sig en bamse og ikke en hund.

Det har for mig at se intet at gøre med ønsker om en bestemt type hund, men at folk bare ikke aner hvad en hund er og hvad det vil sige at have hund.

Så er vi ude i en helt anden problematik!

Tror vi snakker helt forskellige ting, når vi snakker krav og ønsker!

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså en ting, som er lidt tankevækkende ved sådan noget her. No offence. Og det er altså ikke for at pudse glorie eller noget.

Men når folk snakker om, hvorfor de har hund eller hvorfor de har den hund, de har, så er udgangspunktet altid "jeg/vi ville have det og det og skulle bruge det og det og ønskede det og det så derfor blev det dén".

I stedet for "jeg/vi kunne give det og det og sørge for det og det og havde de og de rammer at tilbyde, så derfor blev det dén".

Sådan var det også for mig - hver gang. Jeg fik ikke hund, fordi jeg syntes, at jeg kunne give en hund det eller det. Jeg fik hund, fordi jeg elsker hunde og ønskede mig en sådan.

 

Men da de først kom inden for døren, elskede jeg dem himmelhøjt - og gjorde (og gør) mit bedste for at give dem et godt liv.

 

Det kan jeg ikke rigtigt se noget forkert i?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi valgte Coco gik jeg efter en hund som var lille så jeg kunne ha hende i lejligheden. Jeg ville ha en tæve. Jeg kiggede efter en hvalp der selvom sin lille størrelse ikke var nervøs og sky, vi bor midt inde i byen så det var vigtigt for mig hun ikke gøede eller blev bange for diverse lyde. Jeg kiggede på forældrene og så på deres temperament og så på hvor meget hvalpen var blevet præget.

Jeg havde ikke noget imod at få en aktiv hund men hun skulle også være en putte hund. Hun måtte gerne være klog? Eller hvordan man siger det? En hund der synes det var sjovt at få stillet udfordringer og opgaver.

 

Coco er jo stadig en lille hvalp men man kan allerede se hun lever godt op til kravene. Coco gør næsten ikke af noget hun skulle faktisk være af to meget gøende racer, hun gør kun hvis nogen banker på vores dør og der er det kun 2-3 gange. Så på det punkt er jeg blevet positiv overrasket. Hun er klog og vil gerne arbejde med mig. Hendes indkald er ret godt af en hvalp på 4 måneder så hun går løs de fleste områder. Men lige meget hvilken personlighed hunden var kommet hjem med havde jeg arbejdet omkring den. Jeg er bare heldig hun er så god.

 

Det eneste jeg vil sætte fokus på til næste gang er at opdrætter starter renglighed inden hvalpen bliver givet videre. Tror jeg fokuserede så meget på at få en god hvalp temperament mæssigt at jeg glemte opdrætter lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi ville have en lille hvalp/hund - jatak, det fik vi også, hun vejede omkring 500 gr da vi hentede hende og kunne nemt sidde i én hånd :lol: - som var nem at have med overalt - skulle kunne håndtere til tider lidt vilde børn (altså ikke i leg med hende, men sådan lidt vilde i omgivelserne med larm/løb osv.) - så det skulle være en hvalp med masse af gå-på-mod, skulle hvile i sig selv, være nysgerrig, glad for andre mennesker/hunde - og så måtte den også gerne være selvstændig. Ayo passer fuldstændig ind i det vi ønskede os - gå-på-modet så vi allerede første dag vi var oppe og se hende, lige knap 7 uger gammel var hun - Michael og jeg kommer ind af døren, to fuldstændig fremmede mennesker - og hvem møder os ved døren helt alene, med logrende hale - det var da lillebitte Ayo på 500 gr. :cool:

 

Hun har levet op til alt hvad vi ønskede os. Hun er fuldstændig ligeglad med når drengene leger vildt og larmer - hun vil egentlig helst bare gerne deltage :blink: hun ELSKER andre hunde og mennesker - gå-på-modet har hun så sandelig beholdt - vi kan have hende med overalt uden nogen problemer overhovedet - og selvstændigheden har vi i hvert fald også fået, så vi aldrig er i tvivl! :lol:

 

Hun er helt perfekt :lun:

 

Og en bonus, som ikke var planlagt, men så tror jeg faktisk også hun vil være rigtig god til agility - hun er vildt hurtig, hopper og springer overalt og nyder det i fulde drag! Så jeg venter virkelig i spænding på at hun runder det magiske år! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønskede mig en social og kærlig hund der kunne med andre hunde og som var nem at træne.

 

Hvad hun ville arbejdsmæssigt var ikke noget jeg gik op i, men indstillede mig på at følgen hendes behov.

 

Og jeg fik præcis hvad jeg ønskede mig:hjerte:

 

Arbejdsmæssigt er hun et hyperaktivt uhyre, men vi nydernat træne sammen, og jeg kunne på ingen måder have fået en bedre hvalp:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi valgte Coco gik jeg efter en hund som var lille så jeg kunne ha hende i lejligheden. Jeg ville ha en tæve. Jeg kiggede efter en hvalp der selvom sin lille størrelse ikke var nervøs og sky, vi bor midt inde i byen så det var vigtigt for mig hun ikke gøede eller blev bange for diverse lyde. Jeg kiggede på forældrene og så på deres temperament og så på hvor meget hvalpen var blevet præget.

Jeg havde ikke noget imod at få en aktiv hund men hun skulle også være en putte hund. Hun måtte gerne være klog? Eller hvordan man siger det? En hund der synes det var sjovt at få stillet udfordringer og opgaver.

 

Coco er jo stadig en lille hvalp men man kan allerede se hun lever godt op til kravene. Coco gør næsten ikke af noget hun skulle faktisk være af to meget gøende racer, hun gør kun hvis nogen banker på vores dør og der er det kun 2-3 gange. Så på det punkt er jeg blevet positiv overrasket. Hun er klog og vil gerne arbejde med mig. Hendes indkald er ret godt af en hvalp på 4 måneder så hun går løs de fleste områder. Men lige meget hvilken personlighed hunden var kommet hjem med havde jeg arbejdet omkring den. Jeg er bare heldig hun er så god.

 

Det eneste jeg vil sætte fokus på til næste gang er at opdrætter starter renglighed inden hvalpen bliver givet videre. Tror jeg fokuserede så meget på at få en god hvalp temperament mæssigt at jeg glemte opdrætter lidt.

 

Ikke for at være en lyseslukker eller noget... :rolleyes: men ingen af mine sagde et kuk før de var 6-7 måneder gamle... Men så en dag opdagede de hvor smukke deres egne stemmer var :lol: så det kan snildt nå at ændre sig når hun ikke er ældre... :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at være en lyseslukker eller noget... :rolleyes: men ingen af mine sagde et kuk før de var 6-7 måneder gamle... Men så en dag opdagede de hvor smukke deres egne stemmer var :lol: så det kan snildt nå at ændre sig når hun ikke er ældre... :blink:
Haha du skal da ikke ødelægge det for mig :blink: jeg er selvfølgelig forberedt på hun kan nå at ændre sig meget. Lige nu nyder jeg bare hvalpe tiden, dog mest når hun sover :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ønskede mig egentlig bare en nem lille hund, der kunne lære at blive ligeså god som min barndoms hund :hjerte: en hund der var nem at tage med og var omstillingsparat, en hund som ikke stressede over ændrede rutiner.

 

Så da jeg faldt over dsg hvalpe på guloggratis begyndte jeg at kigge på racen, og den var egentlig ret perfekt :5up: Så det blev det jo så :mrsgreen:

 

Og hun har ikke skuffet :lun: hun var en udfordring i starten, men alt det arbejde jeg har lagt i hende har gjort hende til den mest perfekte hund i verden :hjerte: Hun er lige så nem og lige så vellidt rundt omkring som min barndomshund var. Hun gider bare gerne putte med mig, det gad den gamle ikke :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jeg ønskede mig en social og kærlig hund der kunne med andre hunde og som var nem at træne.

 

Hvad hun ville arbejdsmæssigt var ikke noget jeg gik op i, men indstillede mig på at følgen hendes behov.

 

Og jeg fik præcis hvad jeg ønskede mig:hjerte:

 

Arbejdsmæssigt er hun et hyperaktivt uhyre, men vi nydernat træne sammen, og jeg kunne på ingen måder have fået en bedre hvalp:-)

 

Valgte du virkelig schæfer ud fra, at det skulle være en social hund, der kunne med andre hunde? Det ligger da ellers ikke lige for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Ikke for at være en lyseslukker eller noget... :rolleyes: men ingen af mine sagde et kuk før de var 6-7 måneder gamle... Men så en dag opdagede de hvor smukke deres egne stemmer var :lol: så det kan snildt nå at ændre sig når hun ikke er ældre... :blink:

 

Hahahaha - jeg kan lige se det for mig. "VUF-VUF!!" - tanke i lillevapses hoved: *hov, hvad hulen var det, jeg gjorde der? Hvordan gjorde jeg? WOW, det lød fedt! Prøver lige igen ...* - "VUF-VUF-VUF-VOV-VOV!!" - *Årh hvaaaaaaaad!! Hvor sejt!! Jeg kan larme på ANDRE måder, end når jeg vælter ting!!! Yes, det skal jeg dyrke noget mere!!" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahahaha - jeg kan lige se det for mig. "VUF-VUF!!" - tanke i lillevapses hoved: *hov, hvad hulen var det, jeg gjorde der? Hvordan gjorde jeg? WOW, det lød fedt! Prøver lige igen ...* - "VUF-VUF-VUF-VOV-VOV!!" - *Årh hvaaaaaaaad!! Hvor sejt!! Jeg kan larme på ANDRE måder, end når jeg vælter ting!!! Yes, det skal jeg dyrke noget mere!!" :mrgreen:

 

Haha kan lige se coco for mig. Står op i vinduet og kigger ned på alle menneskerne og vuffer i et væk fordi hendes stemme bare er blevet såååååå smuk :mrgreen:

Arh i ender jo med at gi mig mareridt i nat! Hehe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Haha kan lige se coco for mig. Står op i vinduet og kigger ned på alle menneskerne og vuffer i et væk fordi hendes stemme bare er blevet såååååå smuk :mrgreen:

Arh i ender jo med at gi mig mareridt i nat! Hehe

 

Det er derfor, jeg ikke har nogen vindues-udkigspost til hundene herhjemme. Charlie kan overhovedet ikke administrere det eller hygge sig ved at glo ud på vejen. Han flipper og gør HVER gang, der kommer nogen gående eller kørende - for TÆNK nu, hvis det var en røver, der var ude på noget!! Man må hellere være på den sikre side, jo.

Og havde vi en ud til haven (hvor der er en del færre røver-kandidater, haha), så ville Buster flippe ud hver gang, der var en fugl derude - hvilket vil sige nonstop. Den skal da jages, se der, fair bytte, huuuuiiijjjj!!!

Så vinduespladserne er kattens. Så har hun også fred deroppe for de (mener hun) små-retarderede, omkringfarende flapsedyr af nogle hundebrødre. :mrgreen:

 

Nå ... sov godt :kys: :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Det er derfor, jeg ikke har nogen vindues-udkigspost til hundene herhjemme. Charlie kan overhovedet ikke administrere det eller hygge sig ved at glo ud på vejen. Han flipper og gør HVER gang, der kommer nogen gående eller kørende - for TÆNK nu, hvis det var en røver, der var ude på noget!! Man må hellere være på den sikre side, jo.

Og havde vi en ud til haven (hvor der er en del færre røver-kandidater, haha), så ville Buster flippe ud hver gang, der var en fugl derude - hvilket vil sige nonstop. Den skal da jages, se der, fair bytte, huuuuiiijjjj!!!

Så vinduespladserne er kattens. Så har hun også fred deroppe for de (mener hun) små-retarderede, omkringfarende flapsedyr af nogle hundebrødre. :mrgreen:

 

Nå ... sov godt :kys: :-D.

 

Taiki har jo udkigspost, det går fint nok. Eneste gene er, at flere på vejen mener, at vi har en motherfucker stor kat. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Taiki har jo udkigspost, det går fint nok. Eneste gene er, at flere på vejen mener, at vi har en motherfucker stor kat. :klap:

 

Ja, og den er såååå fin, hans plads der. :klap:

Hahahaha - det er nok der, den ligger. Shibaers lidt katteagtige sind spiller ind, og derfor elsker de en dejlig udkigspost med evigt live-3D-tv. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ( havde 3 ønsker ) ønskede mig en cocker spaniel, skulle ikke være rød, og så skulle den være sund og rask og måtte for alt i verden ikke få allergi, da det var min største skræk. Jeg har en cocker spaniel og den er ikke rød....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille nye hvalp er kun lige 2 dage gammel (hos mig altså - dvs. 8 mdr og 2 dage) og han er 100% lige som jeg ønskede. Han er den mindste i kuldet, men den der ligger midterst rent temperamentsmæssigt.

Herhjemme er han lækker og robust og tager alt med stoisk ro. Han kan lege både med sig selv, med os mennesker og med Emma. Hvis Emma bliver for skrap, svarer han igen. Han er en rigtig GD og læner sig op ad en så snart han kan komme til det. Kan allerede være alene hjemme i et par minutter uden overhovedet at bekymre sig om, at man overhovedet har været væk. Han er frisk og synes det er spændende at være på tur i snor.

Han har haft 0 uheld indenfor og trækker selv over mod døren når han skal ud. Han kan fint sove i køkkenet mens jeg sidder i stuen eller omvendt.

Ih han er bare for lækker :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er altså en ting, som er lidt tankevækkende ved sådan noget her. No offence. Og det er altså ikke for at pudse glorie eller noget.

Men når folk snakker om, hvorfor de har hund eller hvorfor de har den hund, de har, så er udgangspunktet altid "jeg/vi ville have det og det og skulle bruge det og det og ønskede det og det så derfor blev det dén".

I stedet for "jeg/vi kunne give det og det og sørge for det og det og havde de og de rammer at tilbyde, så derfor blev det dén".

 

 

 

 

Jaja, undskyld. Jeg undrer mig bare lidt over de der lange ønskelister. Ikke fordi, selvfølgelig er det vigtigt at det er en hund, som harmonerer med én i temperament og aktivitetsniveau osv, og man skal derfor tænke sig om, når man vælger ... det er bare det der "jeg vil have"-udgangspunkt, som ofte skurrer lidt i mine ører. Man kan jo sagtens gøre sig de samme overvejelser udfra den omvendte optik. Det gør folk bare næsten aldrig, og det er egentlig lidt synd. Når man nu ved, at selvfølgelig har de en masse at give deres hund(e), og de gør det hver dag.

 

Da jeg skulle ha ny hvalp, havde jeg det krav at han skulle ha potientale som udstillingshund..

 

Når man bruger alle sine penge og friweekender på udstilling, så er det hul i hovedet at få en hvalp, man ikke aner om kan komme med om 6 mdr, fordi han er for grim..

Nu har jeg en hund fra samme opdrætter, så spørgsmålet om hvad jeg kunne tilbyde hunden, var slet ikke på tale. Hun ved at mine hunde er mit et og alt.

Jeg har længe været helt syg for at hun skulle få parret Cody's faster, så han er helt bestemt også en lille ønskehvalp.

 

Jeg har fået en dejlig nem og medgørelig hvalp.

Hans temperament er nøjagtigt som forventet ud af linjerne.

Han har vundet sin første baby-klasse til udstilling.

Han henter alt han blir bedt om, selvom fasan-kokken skal slæbes :lun:

 

Han skal nok leve op til sin nye ejers fremtidsplaner og drømme

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
:5up::5up::5up:

 

Tak... :mrgreen:

 

Men synes simpelthen det er så synd, når hunden først og fremmest bliver et redskab til at nå personlige mål.

 

En hund er for mig et familiemedlem og så laver vi det sammen som vi begge synes er sjovt og som vi begge trives med.

Helst lydighedstræning og konkurrencer - Men det er er og bør være sekundært ifht. at hunden er ens bedste ven og en del af familien.

 

Det tror jeg så heldigvis de fleste herinde er fuldstændig enige i. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak... :mrgreen:

 

Men synes simpelthen det er så synd, når hunden først og fremmest bliver et redskab til at nå personlige mål.

 

En hund er for mig et familiemedlem og så laver vi det sammen som vi begge synes er sjovt og som vi begge trives med.

Helst lydighedstræning og konkurrencer - Men det er er og bør være sekundært ifht. at hunden er ens bedste ven og en del af familien.

 

Det tror jeg så heldigvis de fleste herinde er fuldstændig enige i. :blink:

 

Helt enig :5up:

 

Selvfølgelig har jeg nogle planer med Maggie, men skulle der ske noget, som gjorde, at de ikke var mulige længere, så måtte jeg jo finde på noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...