Hop til indhold

kommandoen 'her', et alternativ til ordet?


Rams
 Share

Recommended Posts

Jeg går jo til rally med Dexter.

 

I dagligdagen hjemme bruger jeg kommandoen 'her' når Dexter skal komme hen til mig, men ikke som lydighedskommandoen 'her'.

Derfor mangler jeg et alternativt ord til kommandoen, hvor han skal sidde lige foran mig, når vi træner rally.

 

Nogle idéer? Hvilket ord bruger i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. 'foran' er faktisk lidt træls at sige, som kommando, når man snakker vendelbomål, kan jeg høre, når jeg forsøger mig... <indsæt flov smiley>

 

Overvejer faktisk lidt 'front'. godt og let at sige som kommando.. ved godt at det ikke helt giver mening at sit foran er =front. Men det ved Dexter jo ikke og det er jo front mod mig:-p

Link til indlæg
Del på andre sites

Missmilla.dk: tak for dit input, men jeg tror bare, at jeg kommer til at forvirre både Dexter og mig selv, hvis jeg bruger samme kommandoord til flere ting.. jeg er nemli i forvejen, uden at det var helt bevidst i starten, ved at lave en håndbevægelse, der ligger meget tæt på min 'freestande' kommando, som jeg bruger til Dexter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt lide, at til de 'lange øvelser' bruger jeg lange (gerne dobbelte) kommandoer og til de korte bruger jeg korte.

Altså eksempelvis 'ind foran' er en længere bevægelse som afsluttes med sit.

Mens 'dæk' bare hedder 'dæk' og er en kort hurtig kommando til en kort og hurtig øvelse.

 

Du kan også bruge 'kom' 'ind+sit' eller noget helt tredje. Hvis du har mange korte (enstavelses) kommandoer, så kan det være en fin idé at bruge tostavelses. Det kan nogle gange være svært for hunden med enormt mange enstavelseskommandoer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går jo til rally med Dexter.

 

I dagligdagen hjemme bruger jeg kommandoen 'her' når Dexter skal komme hen til mig, men ikke som lydighedskommandoen 'her'.

Derfor mangler jeg et alternativt ord til kommandoen, hvor han skal sidde lige foran mig, når vi træner rally.

 

Nogle idéer? Hvilket ord bruger i?

Jeg bruger "Front". I indkald bruger jeg "Her".

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg har så (heller ikke på denne øvelse :stupid:) noget verbalt signal, men kun et håndtegn.... Men lige med hensyn til at bruge det samme ord, det kan man sagtens... Jeg bruger "om" hvis Karla skal bagom mig ind på plads i rally.... jeg bruger også "om" i agility, hvis hun skal ud og tage en forhindring bagfra i agility.... konteksten og kropssproget er jo helt anderledes i de to sitiutioner, det kan hun sagtens skelne..... Og jeg bruger "ind" hvis hun skal ind på plads venstre om (dråbeform)... det samme ord, som jeg bruger når vi "leger" og hun skal ind imellem mine ben.... Men i den første står jeg jo med samlede ben, i nummer to har jeg spredte ben...

 

Enten kan de sagtens skelne, eller også er min hund så klog, at den har indset dens fører er en nar, så den lytter ALDRIG til hvad jeg rent faktisk siger med munden, men kun det jeg siger med kroppen :lol: Det er også en reel mulighed

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Bakker

I bund og grund er det fløjtende ligegyldigt hvad du siger, bare du siger / gør det samme hver gang du forlanger en bestemt ting af din hund. Om det så hedder pølsemad, her, front eller noget andet er ligegyldigt, den forstår ikke hvad du siger, men lærer gennem øvelse at koble bestemte lyde og tegn sammen med bestemte forventninger fra din side. Så vælg et ord og en bevægelse der adskiller sig klart fra dine andre kommandoer, det gør det nemmere for hunden at lære at her skal den noget nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen

Jeg fløjter eller bruger en håndbevægelse. :D

 

Jeg rækker armen ud med flad hånd og trækker den til mig i en ret hurtig bevægelse, hvor jeg ender med knyttet hånd foran brystet. Flad hånd betyder "kom" og den knyttede "sit" fra indkald. (til almindelig "sit" bruger jeg normalt flad hånd)

 

Når jeg fløjter skal han søge "plads". Der hjælper jeg ham ofte med "omkring" og "plads".

 

Jeg tror, du skal bruge den kommando, der giver dig mest "tryghed". Hvis "foran" føles for underlig, så sig "ind", "hund", "kig" (hvis du vil have øjenkontakt). Der er mange muligheder. Men det skal være en kommando, du selv tror på vil være den bedst for jer :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...