Hop til indhold

Racernes udvikling - billedsammenligning dengang og nu


Gæst Buddha
 Share

Recommended Posts

Jamen så er det jo en fejl, det lyder som om du har set nogle unge hunde der evt. har være kohasede.

 

Du kan ikke ud fra hundene på en udstilling vurdere hvor avlen er på vej hen, med mindre du har et rimeligt kendskab til racen, dens eksteriør og dens nedskrevne standard. På alle udstillinger vil der være hunde af forskellig kvalitet i forskellige stadier af livet, du er måske dumpet ind midt i unghundeklassen hvor der har stået en del afkom fra et kuld der har havt nogle vækstrelaterede udfordringer, man ved det jo ikke :-)

 

Nej, det var skam voksne hanhunde vi var inde og kigge på. Vi havde fået guide med på turen med kendskab til racen, der også undrede sig og sagde han aldrig havde set så mange med sådan et bentøj på udstilling. Nu kan jeg heller ikke sige meget ud fra den guide, da det var en opdrætter vi mødte på udstilling der tog os med rundt og kigge. Det var heller ikke fordi det var i sådan en hel ekstrem grad, man bemærkede det næsten ikke hvis ikke man kiggede efter, men jeg syntes da alligevel det var tankevækkende, når det nu var en af de racer vi havde snakket om og gerne ville kigge nærmere på. Skulle det være var det da helt bestemt noget jeg ville kigge efter en anden gang også og få spurgt ind til.

Det var skam heller ikke for at konkludere noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli
rigtig spændende tråd! Jeg er stor fan af de fleste racer som de så ud for 50 år siden og synes nok udviklingen på mange områder har været skæv..

 

Jeg synes jo baldnt andet det er ret tankevækkende at en racestandard der er bestemt i 30 erne og vedhæftet et billede at idealet indenfor den race, kan tolkes SÅ skævt for nogen racers vedkommende, over tid.

 

generelt kan man jo se af billederne her i denne tråd at at langhårede hunde alle har fået mere pels og racer med markante træk som rynker i ansigtet eller skrånende ryglinje, har fået forstærket disse træk gennem årene.

Lidt ligesom lidt vil have mere og pludselig er racen rimelig langt fra den standard der egentlig blev lavet for den og stadig gælder..

 

Problemet er jo nok, at tolkningen af standarten også har ændret sig.

Der er jo gået sport i at lave hunde der ser ud på en bestemt måde - Og selvfølgelig er udseendet jo vigtigt. Men hverken opdrættere eller alvsforbund ser åbenbart et problem i det.

Men overtypningen er jo så voldsom at den ikke er til at tage fejl af efterhånden.

 

Som modstykke er det sjovt at se i blandingstråden hvordan blandingshunde sjældent bærer præg af overtypning.. Som om den genetiske variantion automatisk skaber en mere "naturligt" bygget hund. Tag Kaia som eksempel.( håber det er ok) Hun er en blanding af en meget fladsnudet race og en lidt fladsnudet og en pelsbunke med lang ryg og korte ben..Og Kaia er helt harmonisk at se på, ingen overdrevne træk.

 

Får måske hug for dette, men det er ikke for at sige noget om at blandinger er bedre, det siger bare noget om hvordan vi har fået overtypet nogen af vores racer gennem tiden, ved at avle på specifikke træk og rimelig lav genetisk variantion. Man ser jo det samme indenfor hesteracer.. jeg har travhest og ved gud de er overtypet på bevægelse og indavlet i rimelig høj grad, så man kan altid kende en travhest, de ligner nærmest alle sammen hinanden, hehe

 

Hehe - Du må meget gerne bruge Kaia som eksempel.

For hun er faktisk et rigtig godt eksempel på, at en total rundkørsel, som havde alle odds for at blive temmelig fladsnudet, med meget store udstående øjne og meget mærkelig pels, er faldet utrolig heldigt ud.

 

Synes ofte man ser netop det, hos blandinger af 3-4 forskellige racer.

Er det kun en blanding af 2 racer, synes jeg tit f.eks de korte snuder eller udstående øjne nedarves.... Total uden nogen som helst belæg, andet end egne observationer.

Så læg venligst ikke mere i det, end at det bare er noget jeg har lagt mærke til ofte er sådan.

 

Tror heller ikke nødvendigvis en blandingshund er sundere overhovedet - Den arver jo trods alt stadig generne fra forældrene.

Men det er da lidt påfaldende at mange af de overtypede træk bliver mindsket, selvom de egentlig ikke burde blive det på papiret :vedikke:

 

Synes bare det er ærgerligt at så mange racer bliver SÅ overtypede at det er meget svært at finde sunde og raske hunde.

Det må der da ikke være nogen der er interesserede i.

 

Men det er da også helt vildt sjovt at se, at nogle racer stadig ligner den oprindelige så meget og f.eks beaglen er blevet meget, meget kønnere at se på.

Synes Beaglen er et fint eksempel på, at man godt kan udvikle en race uden at overtype den fuldstændig - Så lad os håbe der bliver holdt fast i den Beagle vi kender nu :5up: (omend jeg har set bort fra alt der hedder sygdomme, da jeg intet kender til den del indenfor beagler)

Link til indlæg
Del på andre sites

For visse racer tror jeg så også , mht storpelsethed, at moderne pelspleje har lidt betydning.Hvis mine cockere levede hos en udstillingfreak, ville de jo ikke få lov til det de gør ude i det grønne, for så ville det være umuligt at få dem i pelsform igen og igen til udstilling. Uden at indimellem skulle klippe den fri af diverse ting viklet ind i pelsen , efter en tur i det grønne med efterfølgende åbade og så hjem til den store tur i badekar , udredningsting i pelsen og føntørring i en time. Og så er der kommet mere pelsvenlige ting til pelspleje, der ikke slider så meget på pelsen.

Men at udstillingshundene så ikke kan få pels nok, er da trist ,og f.eks am. cockeren stadig står i gruppe 8 som jagthund er da også for mig lidt latterligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det var skam voksne hanhunde vi var inde og kigge på. Vi havde fået guide med på turen med kendskab til racen, der også undrede sig og sagde han aldrig havde set så mange med sådan et bentøj på udstilling. Nu kan jeg heller ikke sige meget ud fra den guide, da det var en opdrætter vi mødte på udstilling der tog os med rundt og kigge. Det var heller ikke fordi det var i sådan en hel ekstrem grad, man bemærkede det næsten ikke hvis ikke man kiggede efter, men jeg syntes da alligevel det var tankevækkende, når det nu var en af de racer vi havde snakket om og gerne ville kigge nærmere på. Skulle det være var det da helt bestemt noget jeg ville kigge efter en anden gang også og få spurgt ind til.

Det var skam heller ikke for at konkludere noget.

 

Jeg forstår det altså ikke. Har siddet timevis ved ringsiden og kigget flatter og jeg har aldrig lagt mærke til det du taler om. Men okay, hvis man kommer til at stille sin hund op så den står for bredt med bagbenene (og det kan let ske med en hund der skal kunne stå selv) er det jo klart at tæerne nemt vil komme til at pege lidt ud af. Kan bare ikke forestille mig at en hund med det problem, når den står stille, ikke også har det når den bevæger sig,... og så falder hammeren altså, hvis man er en flatcoat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sunrise
[ATTACH=CONFIG]82784[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]82785[/ATTACH]

Löwchen. Men nu kan jeg bare ikke huske hva årstal det er:damn:

 

Nu har jeg vist efterhånden stirret mig blind på det...Men jeg kan altså ikke finde nogen hund på billederne?

Har godt nok ikke mine briller på men alligevel..:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det kun en blanding af 2 racer, synes jeg tit f.eks de korte snuder eller udstående øjne nedarves.... Total uden nogen som helst belæg, andet end egne observationer.

Så læg venligst ikke mere i det, end at det bare er noget jeg har lagt mærke til ofte er sådan.

 

Men det er da lidt påfaldende at mange af de overtypede træk bliver mindsket, selvom de egentlig ikke burde blive det på papiret :vedikke:

 

Men det kan man jo ikke rigtigt sammenligne - for fortsatte du avlen med Kaia og en samme blanding, kan det jo ske at der kommer træk frem ligeså langsomt. Kaia kunne vel også, teoretisk, føde hvalpe med væsentligt kortere snude end hendes egen?

 

Nu har jeg vist efterhånden stirret mig blind på det...Men jeg kan altså ikke finde nogen hund på billederne?

Har godt nok ikke mine briller på men alligevel..:hmm:

 

Billede 1, nede til højre for mandens fødder. Billede 2, forrest i billedet til venstre :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Finder denne lille "
" ret tankevækkende ......

 

 

Skrækkeligt, intet mindre. Har ikke ord.Hvor er mange racer dog skamavlet, buldogen, shar peien, pengiskeren, basset hound og mastif, og bulterrieren , bare lige for at nævne nogle af dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Men det kan man jo ikke rigtigt sammenligne - for fortsatte du avlen med Kaia og en samme blanding, kan det jo ske at der kommer træk frem ligeså langsomt. Kaia kunne vel også, teoretisk, føde hvalpe med væsentligt kortere snude end hendes egen?

 

Absolut - Mener jo også, at det her kun er egne observationer og har jo ikke fulgt nogle kuld af blandinger, som selv har lavet kuld.

Og så afhænger det jo også af, hvilken hanhund man finder.T

Tror heller ikke man sådan lige kan lave ret mange undersøgelser på det.... For hvad dælen skal man sammenligne med?

 

Det undre mig bare, at ingen af hvalpene havde korte snuder, når 2/3 af racerne i blandingen er temmelig kortsnudet.

Meget forskellige aftegn og pelstyper, men ingen med giga øjne og alle med forholdsvis lange snuder og forholdsvis kort pels :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Skrækkeligt, intet mindre. Har ikke ord.Hvor er mange racer dog skamavlet, buldogen, shar peien, pengiskeren, basset hound og mastif, og bulterrieren , bare lige for at nævne nogle af dem.

 

Ja man kan undre sig over hvad det er ved nogle af disse racer der tiltrækker kommende hundeejere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut - Mener jo også, at det her kun er egne observationer og har jo ikke fulgt nogle kuld af blandinger, som selv har lavet kuld.

Og så afhænger det jo også af, hvilken hanhund man finder.T

Tror heller ikke man sådan lige kan lave ret mange undersøgelser på det.... For hvad dælen skal man sammenligne med?

 

Det undre mig bare, at ingen af hvalpene havde korte snuder, når 2/3 af racerne i blandingen er temmelig kortsnudet.

Meget forskellige aftegn og pelstyper, men ingen med giga øjne og alle med forholdsvis lange snuder og forholdsvis kort pels :vedikke:

 

Der er nok nogle træk der er dominerende.. Jeg har mødt to hvalpe fra samme kuld som var engelsk bulldog/mops og ingen flade snuder her. ca længde som en cavalier, ingen ekstreme kommodeben, rynker eller andet. Dog store øjne men ikke udstående. Så en sundere udgave tydeligvis, selvom især den ene var ekstremt overvægtig..

Link til indlæg
Del på andre sites

dosa-korean-mastiff.jpg

Fy for satan, jeg havde fuldstændig fortrængt at jeg havde set det billede før... Som om det ikke er slemt nok for en hund at være født i en mastino-krop, det der ser endnu værre ud. Men den er da sikkert god til at splitte alle andre end sin ejer ad, det er jo fantastisk.... eller noget :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fy for satan, jeg havde fuldstændig fortrængt at jeg havde set det billede før... Som om det ikke er slemt nok for en hund at være født i en mastino-krop, det der ser endnu værre ud. Men den er da sikkert god til at splitte alle andre end sin ejer ad, det er jo fantastisk.... eller noget :???:

 

Ih, det er da super. Den kan BÅDE være til fare for sine omgivelser OG være mutant på samme tid. En win-win situation hvis du spørger mig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ih, det er da super. Den kan BÅDE være til fare for sine omgivelser OG være mutant på samme tid. En win-win situation hvis du spørger mig!

 

Sludder det er da en skøn familie hyggehund, det er bare et spørgsmål om opdragelse.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...