Hop til indhold

råt til ældre hund.


Charlotte1970
 Share

Recommended Posts

Vi har kæmpet længe med Luca og hendes foder. Hun fungere ikke optimalt på tørfoder, hverken kornfrit, koldpresset, øko, slanke, lavt protein, høj protein foder - vi har været nærmest alt igennem. Hjemmelavet er heller ikke ren lykke. Kogte ris er no go, det dur slet ikke!!

 

Det er som om Luca fungere i en kort periode, på en slags foder, derefter går maven i stykker. Jeg har prøvet at skifte mellem mærker, men det dur heller ikke.

 

Luca er undersøgt for alt hvad hun kan, og konklusionen er at hendes mave er sart pga dårlig kost hos tidligere ejer. Bla daglig ration af franskbrød med smør!

 

Jeg har endnu ikke prøvet råfodring, og tænker om nogle af jer der råfodre, har lign historie som Lucas. Og om det kunne fungere for en lidt ældre dame som Luca på snart 8. Hun er en bearded collie, og hvad jeg kan læse mig frem til, og har snakket med andre Bearded ejere, så er de sarte i maven, og ikke har godt godt af alt for højt protein % - Så kan det overhovedet passe ind ift at fodre med råt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gitte1976
Vi har kæmpet længe med Luca og hendes foder. Hun fungere ikke optimalt på tørfoder, hverken kornfrit, koldpresset, øko, slanke, lavt protein, høj protein foder - vi har været nærmest alt igennem. Hjemmelavet er heller ikke ren lykke. Kogte ris er no go, det dur slet ikke!!

 

Det er som om Luca fungere i en kort periode, på en slags foder, derefter går maven i stykker. Jeg har prøvet at skifte mellem mærker, men det dur heller ikke.

 

Luca er undersøgt for alt hvad hun kan, og konklusionen er at hendes mave er sart pga dårlig kost hos tidligere ejer. Bla daglig ration af franskbrød med smør!

 

Jeg har endnu ikke prøvet råfodring, og tænker om nogle af jer der råfodre, har lign historie som Lucas. Og om det kunne fungere for en lidt ældre dame som Luca på snart 8. Hun er en bearded collie, og hvad jeg kan læse mig frem til, og har snakket med andre Bearded ejere, så er de sarte i maven, og ikke har godt godt af alt for højt protein % - Så kan det overhovedet passe ind ift at fodre med råt?

 

Hejsa.

 

Min allergihund havde også problemer med maven, selvom jeg fodrede med super godt foder. Prøvede flere forskellige mærker. Men efter han kom over på BARF, har der stort set ikke været nogle problemer. :5up: Og han ELSKER det....

 

Proteinindholdet i råt ligger på mellem 18-20%, så jeg ville ikke betænke mig på at prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

 

Min allergihund havde også problemer med maven, selvom jeg fodrede med super godt foder. Prøvede flere forskellige mærker. Men efter han kom over på BARF, har der stort set ikke været nogle problemer. :5up: Og han ELSKER det....

 

Proteinindholdet i råt ligger på mellem 18-20%, så jeg ville ikke betænke mig på at prøve.

 

Det er så ikke korrekt, hvilket du også vil kunne læse i andre tråde om fodring herinde:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg råfodrer jo Luna, som lige er fyldt 9. Dog bliver der nogle ændringer nu. Hun fik konstateret forhøjet levertal i går. Det burde ikke kun skyldes maden, men rødt kød kan sagtens være en årsag. Og skal fjernes.. Samtidig har hun også tør hud, selvom hun får fiskeolie mere eller mindre dagligt:genert:

 

Så jeg tror vi kommer til at få en kombination af råt og tørt. Må lige se. Jeg har en veninde sat på opgaven:-D

 

Og så får vi taget ny blodprøve om 14 dage.

 

Men jeg ville da forsøge, og evt kombinere det med det tørre, hvis du er usikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg råfodrer jo Luna, som lige er fyldt 9. Dog bliver der nogle ændringer nu. Hun fik konstateret forhøjet levertal i går. Det burde ikke kun skyldes maden, men rødt kød kan sagtens være en årsag. Og skal fjernes.. Samtidig har hun også tør hud, selvom hun får fiskeolie mere eller mindre dagligt:genert:

 

Så jeg tror vi kommer til at få en kombination af råt og tørt. Må lige se. Jeg har en veninde sat på opgaven:-D

 

Og så får vi taget ny blodprøve om 14 dage.

 

Men jeg ville da forsøge, og evt kombinere det med det tørre, hvis du er usikker.

 

Med rødt kød mener du så okse kød fx? Jeg tænker om samme problemer ville ske med kylling, kalkun og lam?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer alle mine hunde med råt, den ældste er 9 år lige om lidt og racen er generelt kendt som sart i fordøjelsessystemet. Den eneste forskel på hans foder og de unge er at han får mere fedt, ellers er det samme foder til alle og ingen tilsat grønt eller anden kulhydrat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodrer alle mine hunde med råt, den ældste er 9 år lige om lidt og racen er generelt kendt som sart i fordøjelsessystemet. Den eneste forskel på hans foder og de unge er at han får mere fedt, ellers er det samme foder til alle og ingen tilsat grønt eller anden kulhydrat.

 

Ved du hvad protein% ca er når man foder som du gør? Jeg er ret overbevist om Luca er allergisk overfor nogle grøntsager. Det er tydeligt hvis hun får tørfoder med for mange urter og grønt. Hun for løbe næse og snask i øjnene med det samme..

Link til indlæg
Del på andre sites

Med rødt kød mener du så okse kød fx? Jeg tænker om samme problemer ville ske med kylling, kalkun og lam?

 

Jeg har ikke læst op på det endnu. Men en, der har en "lever-hund", siger at lam heller ikke dur.

 

Ellyn, som også er herinde, har skrevet, kalkun, fisk, æg, ost og yoghurtprodukter. Men jeg ved ikke om det er kalkun og fisk i rå eller tilberedt stand

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Det er så ikke korrekt, hvilket du også vil kunne læse i andre tråde om fodring herinde:-D

 

Nu spørger jeg forsigtigt - men hvad er det der ikke er korrekt? :genert:

Hvis det er protein%´en - hvad mener du så den er :-)

 

Jeg er med på, at nogle dyr har en lidt højere protein%, men det højeste jeg har set er 22% :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Vi har kæmpet længe med Luca og hendes foder. Hun fungere ikke optimalt på tørfoder, hverken kornfrit, koldpresset, øko, slanke, lavt protein, høj protein foder - vi har været nærmest alt igennem. Hjemmelavet er heller ikke ren lykke. Kogte ris er no go, det dur slet ikke!!

 

Det er som om Luca fungere i en kort periode, på en slags foder, derefter går maven i stykker. Jeg har prøvet at skifte mellem mærker, men det dur heller ikke.

 

Luca er undersøgt for alt hvad hun kan, og konklusionen er at hendes mave er sart pga dårlig kost hos tidligere ejer. Bla daglig ration af franskbrød med smør!

 

Jeg har endnu ikke prøvet råfodring, og tænker om nogle af jer der råfodre, har lign historie som Lucas. Og om det kunne fungere for en lidt ældre dame som Luca på snart 8. Hun er en bearded collie, og hvad jeg kan læse mig frem til, og har snakket med andre Bearded ejere, så er de sarte i maven, og ikke har godt godt af alt for højt protein % - Så kan det overhovedet passe ind ift at fodre med råt?

 

Jeg har kendt en hund, der har samme baggrund som du fortæller... de fandt aldrig ud af, hvad der var årsagen, men diverse dyrlæger mente, at mave/tarmsystemet havde taget skade af forkert kost i hvalpe/unghundeårene.

Det hjalp dem i et par år, at give et tilskud af loppefrøskaller - ved ikke om du har prøvet det samme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu spørger jeg forsigtigt - men hvad er det der ikke er korrekt? :genert:

Hvis det er protein%´en - hvad mener du så den er :-)

 

Jeg er med på, at nogle dyr har en lidt højere protein%, men det højeste jeg har set er 22% :-)

 

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde tråden og det sted jeg læste det, men der er jeg ret sikker på, at når vandet i kødet er taget fra, så var % en hel del mere.

 

Fandt tråden: http://www.hunde-forum.dk/foder/31732-rat-kod-ekstra-energi-3.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du hvad protein% ca er når man foder som du gør? Jeg er ret overbevist om Luca er allergisk overfor nogle grøntsager. Det er tydeligt hvis hun får tørfoder med for mange urter og grønt. Hun for løbe næse og snask i øjnene med det samme..

 

Nej jeg må indrømme at jeg er hold op med at spekulere så meget over hvor meget og hvorfor, men i højere grad kigger på hundene og tager udgangspunkt i hvordan de ser ud og fungerer. F.eks. er min tæve en hund der meget tydeligt fungerer bedre på det hun får nu, end det hun fik sidste år hvor hun blev fodret tørt grundet hvalpekuld. Hun er mere energisk, fastere i kroppen, smukkere pels osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstændig OT :vinke: malene, hvor godt at se dig... Tænkte på dig igår, da jeg kørte forbi Havndal på vej til konfirmation i Hadsund :mrgreen:

 

Til trådstarter... Har forsøgt i årevis at råfodre min ældte tæve, men hun synes simpelthen at råt kød er ulækkert :roll: hun kan dog overtales til at spise fx lammeribben eller hakket oksekød... Men rigtigt kød i lunser, det nægter hun at tage imod... Hun kan finde på at pote lidt til det... Men du kan simpelthen se væmmelsen i hendes ansigt :lol: tror ikke hun bryder sig om konsistensen...

 

Jeg har ingen gode råd, men det første det lykkedes mig at lokke Karla til at spise var råt hakket oksekød og lammeribben....

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med at visse racer ikke kan tåle for meget protein tror jeg er en skrøne (i gamle dage talte man om proteinforgiftning, men den er vist efterhånden aflivet) men som hunden bliver ældre tror jeg det kan betale sig at give protein som er let fordøjeligt (lyst kød). Barffolk fortæller altid at ulve lever af det samme hele livet, men det er jo fordi de bliver nødt til det og imo er det ikke et argument for at man ikke skal tage hundens alder i betragtning.

 

Nu er det godt nok sjældent at hunde har foderallergi (som regel er det miderne der er i foderet de ikke kan tåle) men har du overvejet at få lavet en allergitest?.

 

Jeg har haft fodret med råt i en lang periode, men gik væk fra det igen, fordi min hund havde racermave ca. et par gangen om ugen. Nu koger jeg kød (primært lyst) og grøntsager og blander med tørfoder uden korn. Det skulle efter sigende ikke være så hårdt for systemet at fordøje og min 12-årige hund fungerer da også langt bedre på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigvis racebestemt, men ældre hunde kan få problemer med nyrer og lever hvis de får for meget protein.

 

Og med "for meget protein" mener jeg en kost, der indeholder mere end de der 20-30% som der er i forskelligt tørfoder. Altså max 20-30 procent af ENERGIKILDEN må stamme fra protein. Ikke 20-30 procent vægtmæssigt.

 

Hvis man barfer uden grønt skal man sørge for at give hunden rigeligt med fedt. Da fedt indeholder dobbelt så meget energi som protein, så kan man "nøjes" med at give halvt fedt og halvt protein vægtmæssigt, hvis man helt vil undgå kulhydrater. Det giver en energifordeling på 1/3 fra protein(33%) og 2/3 fra fedt(66%). Man skal være opmærksom på, at det meste kød indeholder både protein og fedt.

 

Fordelingen af protein og fedt i forskellige kødtyper, kan man slå op her: Fødevaredatabanken - version 7.01 - Søgning

 

Jeg bruger selv kartofler til Silke, fordi hun er 10 år nu. Dem koger jeg og moser sammen med råt svinekød. Hakket eller i tern. Når jeg bruger kartofler, så fylder maden lidt mere. Hvis jeg kun brugte fedt og protein, så ville hun spise det i løbet af et øjeblik. Og se meget sulten ud.....

 

Silke har haft diarre et par gange de sidste måneder, hvad hun aldrig har været plaget af tidligere. Måske fordi jeg har givet hende lidt rå svineben:oops:..

 

Som "skånekost" bruger jeg så helt udkogte kartofler blandet med hakket skamkogt svinekød. Og selvfølgelig tilsat et par paraghurt-piller. Det fungerer faktisk ok, selv om diareen ikke går over helt så hurtigt som dengang vi brugte ris og kogt fisk eller kylling..

 

Ascha, hunde har måske ikke så tit foderallergier, men allergihunde krydsreagerer tit på forskellige foderemner. Og det er altså lige så slemt som "rigtig" allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigvis racebestemt, men ældre hunde kan få problemer med nyrer og lever hvis de får for meget protein.

 

Og med "for meget protein" mener jeg en kost, der indeholder mere end de der 20-30% som der er i forskelligt tørfoder. Altså max 20-30 procent af ENERGIKILDEN må stamme fra protein. Ikke 20-30 procent vægtmæssigt.

 

Hvis man barfer uden grønt skal man sørge for at give hunden rigeligt med fedt. Da fedt indeholder dobbelt så meget energi som protein, så kan man "nøjes" med at give halvt fedt og halvt protein vægtmæssigt, hvis man helt vil undgå kulhydrater. Det giver en energifordeling på 1/3 fra protein(33%) og 2/3 fra fedt(66%). Man skal være opmærksom på, at det meste kød indeholder både protein og fedt.

 

Fordelingen af protein og fedt i forskellige kødtyper, kan man slå op her: Fødevaredatabanken - version 7.01 - Søgning

 

Jeg bruger selv kartofler til Silke, fordi hun er 10 år nu. Dem koger jeg og moser sammen med råt svinekød. Hakket eller i tern. Når jeg bruger kartofler, så fylder maden lidt mere. Hvis jeg kun brugte fedt og protein, så ville hun spise det i løbet af et øjeblik. Og se meget sulten ud.....

 

Silke har haft diarre et par gange de sidste måneder, hvad hun aldrig har været plaget af tidligere. Måske fordi jeg har givet hende lidt rå svineben:oops:..

 

Som "skånekost" bruger jeg så helt udkogte kartofler blandet med hakket skamkogt svinekød. Og selvfølgelig tilsat et par paraghurt-piller. Det fungerer faktisk ok, selv om diareen ikke går over helt så hurtigt som dengang vi brugte ris og kogt fisk eller kylling..

 

Ascha, hunde har måske ikke så tit foderallergier, men allergihunde krydsreagerer tit på forskellige foderemner. Og det er altså lige så slemt som "rigtig" allergi.

 

Luna får hård mave af svineben, ikke diarré, så det tror jeg ikke, er derfor:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det fik Silke osse, lidt. Men det gik alligevel helt godt i lang tid. Så fik hun pludselig lidt blod i afføringen. Jeg tænkte giardia eller parvo, som hun ikke er vaccineret imod. Fik straks testet lorten for begge dele. I løbet af de få timer der gik før vi fik svar, kom der tyndt blod ud flere gange.....

Begge tests var negative, så vi tog til dyrlægen og Silke fik en antibiotikaindsprøjtning. Så kom der ikke noget ud i tre dage:vedikke:. Derefter var alt normalt igen.

 

Denne gang -efter vi forsigtigt startede med et ribben, der var mest brusk, startede det på samme måde igen. Hun fik "skånekost" og paraghurt piller, og heldigvis ser det ud til, at det er overstået uden nyt dyrlægebesøg..... Så ikke flere ben til den dame. Hun får en kalkpille i maden i stedet.

 

Det sker jo, at man med alderen ikke kan tåle det samme, som da man var yngre..:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det fik Silke osse, lidt. Men det gik alligevel helt godt i lang tid. Så fik hun pludselig lidt blod i afføringen. Jeg tænkte giardia eller parvo, som hun ikke er vaccineret imod. Fik straks testet lorten for begge dele. I løbet af de få timer der gik før vi fik svar, kom der tyndt blod ud flere gange.....

Begge tests var negative, så vi tog til dyrlægen og Silke fik en antibiotikaindsprøjtning. Så kom der ikke noget ud i tre dage:vedikke:. Derefter var alt normalt igen.

 

Denne gang -efter vi forsigtigt startede med et ribben, der var mest brusk, startede det på samme måde igen. Hun fik "skånekost" og paraghurt piller, og heldigvis ser det ud til, at det er overstået uden nyt dyrlægebesøg..... Så ikke flere ben til den dame. Hun får en kalkpille i maden i stedet.

 

Det sker jo, at man med alderen ikke kan tåle det samme, som da man var yngre..:lun:

 

Ja Luna har jo fået konstateret forhøjet levertal, så jeg er også i gang med ændringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar.

 

Luca bliver fodret med kornfrit foder. Men er fyldt med skæl fx, lige meget hvilket foder vi bruger. Plus hun får olie hver dag. Hun nyser meget, og lige nu prøver jeg et foder uden alt for mange urter og grønt. Det er så ikke det bedste for hendes mave, som hurtig bliver tynd, men nyseriet er bedre....

 

Det er ikke lykkes mig at finde et foder, som fungere både på pels og mave.

 

Tænker jeg prøver at starte op på lyst kød, evt kogt. Og ser hvad hendes mave siger.

 

Synes jeg læste et sted, at man ikke skulle blande tørt og råt, da fordøjelsestiden var forskellig, og maven kunne gå helt i stykker. Er det noget I har erfaringerne med? Det kunne nemlig også være en mulighed at mixe i starten, og lave en blid overgang på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Har du overvejet om det er Atopi Luca har - altså inhalationsallergi.

Det kunne passe på nogle af de ting du beskriver.

Luftbåren allergi er ofte synderen og tegner sig for langt de fleste tilfælde af allergi. Det betyder så også at indholdet i foderet kan få betydning grundet div. krydsallergier.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Halen

Jeg har en ældre schæffer på 11 år med konstateret foderallergi så da jeg fik ham for 3 år siden begyndte jeg at køre ham over på råfoder. Da hans mave var meget sart efter mange år med skidt foder startede jeg forsigtigt op med let fordøjelige kødtyper og ingen større benstykker. Især lever reagerede han på med tynd mave. I dag er hans mave god og stærk og kan spise det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...