Hop til indhold

Kan denne her passe??


Gæst caro4805
 Share

Recommended Posts

Gæst caro4805

Hej allesammen!

 

Jeg støtte lige på denne her liste over hvor meget motion alle hunderacer skal have hver dag...

 

Her er linket: Hundens behov for motion og aktivering

 

Jeg kan bare ikke forstå hvis f.eks en Shetland Sheepdog skulle kunne nøjes med kun 40-80 minutters daglig gåtur/motion, altså under, eller lidt mere end en time på en dag..

Burde sådan en hund ikke have omkring 3 timers gåtur/motion om dagen, eller hvad?? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare det, at der er en kategori for kun 3 daglige luftetur og EVT indendørs aktivering, siger i mine øjne, at det er en meget useriøs side. For det første er der stor forskel på lang gåtur og aktivering, for det andet tror jeg ikke en eneste hunderace kan anbefales bare 3 dagelige lufteture og så er det overstået :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer jo an på hvad man vænner dem til i mine øjne :vedikke: idag har mine fx været på en gåtur i snor over til en veninde... Fået fodersøg og leget i hendes have mens vi hyggesnakkede... Så gik vi ned og så lidt på giro d italia, det var også en tur i snor og så at være tilstede blandt en masse mennesker i snor...

 

Måske tager vi i kolonihaven i aften, måske ikke... Men det ovenstående kan mine sagtens nøjes med på en dag... De har vel været ude i ca 1 time til halvanden i alt.... Selvfølgelig ikke hver dag hele året rundt, men altså... Det behøver jo ikke dreje sig om gåture.... Så længe man oplever noget / der sker noget, så er mine fint tilfreds med livet som hund her i huset....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tager aldrig sådanne test seriøst indenfor hver race er der forskelle på hundenes behov fysisk og psykisk, så det vil komme an på hver enkelte synes jeg. jeg har 3 hyrdehunde temmelig aktive alle 3 og de kommer IKKE på over 3 timers luftetur hver dag, de blvier gået med, luftet i haven, kørt forskellige steder hen og aktrivering og træning ved siden af. Men vi har da så sandelig også vores dovne dage og dem nyder de også godt af :mrgreen:

 

Jeg synes alle hunde fortjener at komme på spændende gåture og få en masse motion, men jeg mener bestemt godt at halvdelen af tiden kan gå med anderledes aktivering eller træning hvis man dyrker forskellige sportsgrene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er en border collie tæve på et år... Hendes uge ser typisk således ud

 

Mandag: En lille gåtur og lidt træning i små sektioner. Evt. med i hundeklubben om aftenen når jeg skal undervise og lave lidt det. Hvis min far har fri fra arbejde, så kører vi ofte ud om formiddagen og arbejder lidt og går en tur i skoven med hende og Joy.

 

Tirsdag: Stille og roligt, evt. ud og gå et spor om formiddagen og gå en tur i skoven. Træning om aftenen på hold ca. 1,5 time

 

Onsdag: En gå tur og træning i små sektioner. Er det muligt tager vi hende med i skoven.

 

Torsdag: Evt. spor og tur i skoven om formiddagen, agility om aftenen

 

Fredag: Evt. spor og en tur i skoven, hvis ikke en gåtur og lidt almen lydighedstræning herhjemme

 

Lørdag: "Hyggedag" med opladning til konkurrence.

 

Søndag: Konkurrence

 

Det er selvfølgelig ikke altid sådan, men det er ofte sådan. Jeg tror dog ikke at det er det som giver hende en masse mentalt hver dag. Det er nok i højere grad at vi tilbringer alle døgnets 24 timer sammen. Hun er i hvert fald mere kvæstet af at hjælpe med havearbejdet end hun er af en halv times træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen!

 

Jeg støtte lige på denne her liste over hvor meget motion alle hunderacer skal have hver dag...

 

Her er linket: Hundens behov for motion og aktivering

 

Jeg kan bare ikke forstå hvis f.eks en Shetland Sheepdog skulle kunne nøjes med kun 40-80 minutters daglig gåtur/motion, altså under, eller lidt mere end en time på en dag..

Burde sådan en hund ikke have omkring 3 timers gåtur/motion om dagen, eller hvad?? :hmm:

I linket står der, at den mængde motion er udover den daglige motion og aktivering i ejerens hjem eller have.. Så jeg læser det som den mængde reel fysisk aktivitet, hunden har brug for.. Og så kommer aktivering og træning oveni... :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig den er en fin nok guideline.. Man kan jo aldrig stoppe en race ned i en boks og sige "sådan er ALLE labradors"... eller ALLE huskies kræver to timers løberi om dagen osv...

 

Men jeg synes den udfra de racer jeg har kendskab til giver et godt indblik i og det er en motionskrævende eller ej...

 

Og der er stor forskel hvor meget "gåtur" ens hunde kræver... Vores husky får i den lave ende af hvad skemaet siger, han får omkring 3*30 min om dagen, og så kommer der hans løbeture 2-3 gange ugentligt... Jeg læser de tal som værende MOTIONEN man dyrker med sin hund, og altså ikke AKTIVERINGEN man laver med den..

 

Jeg synes faktisk at det virker ganske serist, og der står jo netop også at det er nær umuligt at motionere sin hund træt, og de giver et link til evt. aktiveringslege med sin hund..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...