Hop til indhold

Hvilken race?.


Gæst doglover
 Share

Recommended Posts

Gæst Joey-Salome
Med tolleren skal man bare være meget vågen med temperament.

De har ikke et klassisk retriever-temperament, og der findes rigtig mange lidt skarpe tollere rundt omkring.

 

Det er ikke bare en mini-golden.

 

Jeg sagde skam heller ikke noget sted, at den er en mini-golden. Kun at den kunne være et alternativ. Og jeg skrev, at man jo bør tale med opdrætteren, møde forældrehundene og lade opdrætteren hjælpe med at finde en hvalp med det rigtige temperament til ens familie.

I øvrigt synes jeg ikke, at tolleren nødvendigvis har et dårligere temperament, bare fordi den ikke er helt så godmodig og lalleglad (eller hvad man nu skal kalde det) som en golden. Jeg har faktisk mere oplevet, at de var kvikkere og mere hittepåsomme på en dejlig måde, som siger mig mere end labs og goldens gør. Det samme med kooikeren, faktisk. Så det er jo også alt efter, hvad man er til.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 66
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst doglover

Jah... problemet med en Toller er, at den er for stor. Det skal være en hund af størrelse, så vi kan bære den, til den er 1 år.

 

Tja, vi vil jo ikke have små sofavarmere, men vi skal altså heller ikke ud i store energibomber, som kræver alt for meget.

Af hensyn til hvor vidt datteren kan gå med en Cocker, går hun allerede med naboens, og den trækker! Men hun klarer det fint, så det er ikke det, det kommer an på.

Desuden kan man jo sagtens have en Cavalier, uden den "bare" er en selskabshund, som ligger hjemme i sofaen. Man kan sagten gå til agility med dem, og de er også rigtig lydige.

Så jeg tror ikke, det ville være et problem med selskabshunde. - De passer jo godt i størrelsen. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jah... problemet med en Toller er, at den er for stor. Det skal være en hund af størrelse, så vi kan bære den, til den er 1 år.

 

Tja, vi vil jo ikke have små sofavarmere, men vi skal altså heller ikke ud i store energibomber, som kræver alt for meget.

Af hensyn til hvor vidt datteren kan gå med en Cocker, går hun allerede med naboens, og den trækker! Men hun klarer det fint, så det er ikke det, det kommer an på.

Desuden kan man jo sagtens have en Cavalier, uden den "bare" er en selskabshund, som ligger hjemme i sofaen. Man kan sagten gå til agility med dem, og de er også rigtig lydige.

Så jeg tror ikke, det ville være et problem med selskabshunde. - De passer jo godt i størrelsen. :klap:

 

Der er rigtig mange cavalier på agility-banerne - og jeg møder dem også tit ude til rally-prøver, så de kan skam sagtens arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

generelt set kan de fleste selskabshunde jo sagtens bruges til hundesport og aktivt liv i stort set lige så vid udstrækning, som man ønsker. kan vist ikke umiddelbart komme i tanke om en race, der helst bare vil varme sofa. så skal man i hvert fald op i de rigtigrigtig store, og det er i jo slet ikke ude i. der er jo heller ingen grund til at gøre det svært for sig selv, hvis jeres datter nu får nogle år, hvor hun får travlt eller bare har knap så stor interesse i en hel masse træning. så ville det være lidt surt at stå med en supermeget brugshund, der bare skulle ud og bruges hver eneste dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

En Kromfohrländer ville måske også passe jer. De er af mellemstørrelse, ikke fimsede (:blink:), og meget velegnede til agility. Jeg har selv været inde over denne race. Jeg var både ude og møde tre eksemplarer, og snakkede med en fra specialklubben. Hun fortalte mig dog, at selvom de hører til selskabsgruppen, så er der stadig meget terrier i dem (de er vist oprindeligt en blanding af Foxterrier og Bichon et-eller-andet), og hun var bestemt ikke enig i, at de skulle ligge i selskabsgruppen. Men altså hvis man bare er indstillet på hvad man får/kan få, så skal det jo ikke være en hindring...

 

Der er en ruhåret og en glathåret version, men den glathårede er vist meget svær at få fat på her.

 

DSC_0212.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

Kooiker ville jeg ikke anbefale ud fra beskrivelsen af jeres ønsker, da de typisk er reserverede og der desuden er en del temperamentsproblemer i racen p.t. med egetkønsaggression, skarphed og nervøsitet. Sådan er alle selvfølgelig ikke, men jeg ville nok ikke turde tage chancen. Sheltien ville jeg heller ikke vælge, da det er en meget gøende race, og man kan ikke være sikker på at kunne træne sig ud af det (selvom det da helt sikkert kan begrænses til en vis grad).

 

Både cavalier og bichon-racerne lyder som gode bud, synes jeg. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dværgpincher?

Ingen pelspleje, livlig lille hund på under 5 kg. God som familiehund. Og også god at træne med. Måske for vagtsom, men kan sikkert modereres gennem opdragelsen. Jeg har indtryk af, at de fleste små hunde er ret vagtsomme og noget gøende.

 

Homepage for Vedhauge

Rdkilde_dvrgpinscher

 

Eller medlem af HF: Bevi Info

 

Jeg synes det er en enormt smuk og tiltalende hund. Kunne godt finde på at få sådan en selv engang..... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Min mand bryder sig slet ikke om en Dværgpincher - desværre. Jeg finder dem dog meget tiltalende.

 

Hvor meget fælder henholdsvis Westien og Cavalieren?

 

Hvilken tror I, ville passe bedst til os? (temperament)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Jah... problemet med en Toller er, at den er for stor. Det skal være en hund af størrelse, så vi kan bære den, til den er 1 år.

 

Tja, vi vil jo ikke have små sofavarmere, men vi skal altså heller ikke ud i store energibomber, som kræver alt for meget.

Af hensyn til hvor vidt datteren kan gå med en Cocker, går hun allerede med naboens, og den trækker! Men hun klarer det fint, så det er ikke det, det kommer an på.

Desuden kan man jo sagtens have en Cavalier, uden den "bare" er en selskabshund, som ligger hjemme i sofaen. Man kan sagten gå til agility med dem, og de er også rigtig lydige.

Så jeg tror ikke, det ville være et problem med selskabshunde. - De passer jo godt i størrelsen. :klap:

 

Ahja, okay, det kan jeg godt se. Jamen, cavaliers ER altså også bare dejlige, de har et virkelig skønt temperament og en dejlig størrelse, og så er de jo simpelthen så smukke og søde :lun: - man skal bare være meget obs på, at det er en race med mange helbredsproblemer, så man skal se sig virkelig godt for, når man kigger opdrættere og sørge for, at der er helbredstjekket meget grundigt på forældredyrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
En Kromfohrländer ville måske også passe jer. De er af mellemstørrelse, ikke fimsede (:blink:), og meget velegnede til agility. Jeg har selv været inde over denne race. Jeg var både ude og møde tre eksemplarer, og snakkede med en fra specialklubben. Hun fortalte mig dog, at selvom de hører til selskabsgruppen, så er der stadig meget terrier i dem (de er vist oprindeligt en blanding af Foxterrier og Bichon et-eller-andet), og hun var bestemt ikke enig i, at de skulle ligge i selskabsgruppen. Men altså hvis man bare er indstillet på hvad man får/kan få, så skal det jo ikke være en hindring...

 

Der er en ruhåret og en glathåret version, men den glathårede er vist meget svær at få fat på her.

 

[ATTACH=CONFIG]84901[/ATTACH]

 

Ohhh ... den glathårede kromfohrländer er jeg simpelthen bare HELT forelsket i :lun:. Eller, den glat-langhårede, for der er vist også en korthåret version. Den ruhårede er også sød, den ser så sjov og fræk ud, men jeg er altså bare til langhårede vapser.

Anyway, synes det er et godt bud uanset om man er til den ene pelstype eller den anden, hvis man kan finde hvalpe af dem (racen er vist ikke så udbredt), den er handy i størrelsen og har et dejligt temperament også. :-D

[ATTACH=CONFIG]84963[/ATTACH]

Link til indlæg
Del på andre sites

cavalier og westi er nok nærmest noget af det mest forskellige, rent temperamentsmæssigt. cavalieren er jo viiirkelig blød og mild og venlig og westien er noget mere fremme i skoene - mon ikke i skal møde begge racer for at se, hvad i er til? i sidste ende er det jo også et spørgsmål om "smag" og kemi. personligt er jeg mest til westi (eller cairn), jeg synes der er noget mere pep i dem, men det er jo helt individuelt. og alt andet lige er det måske en lidt større udfordring at træne terrier end cavalier? vil jeg tro, uden at have prøvet nogen af delene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst doglover

Hikke? Hvad mener du med om tråden har fået hikke?:-D

 

Krohmforlænder... Tja, den er helt sikkert værd at se nærmere på.

 

Nogen der har erfaringer med henholdsvis westie og cavalieren? Der måske har en af dem? Kan I fortælle om jeres erfaringer med disse racer ang. pelspleje, træning, temperament, aktivering osv.? Hvor meget fælder Cavalieren?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...