Hop til indhold

AD/HD angst!


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

De skal ikke skånes, tværtimod:-)

 

Hun skal have glucosamin som tilskud nok resten af livet, og så skal vi igang med mere muskelopbyggende motion. Hun skal gerne luftes 3 gange om dagen, og gerne en masse løb. Hun skal holde 3 måneders pause fra A-spring, men ellers skal vi bare klø på. Og gerne en masse svømning.

 

I Bellas tilfælde er der ikke smerter som sådan. Derfor skal muskulaturen omkring hoften bygges ordentlig op, så musklerne kan holde hoften stabil.

 

Har man en ældre hund med daglige smerter, skal der tages andre skånehensyn, men motionen er meget vigtig - netop for at holde på leddene.

Link til indlæg
Del på andre sites

De skal ikke skånes, tværtimod:-)

 

Hun skal have glucosamin som tilskud nok resten af livet, og så skal vi igang med mere muskelopbyggende motion. Hun skal gerne luftes 3 gange om dagen, og gerne en masse løb. Hun skal holde 3 måneders pause fra A-spring, men ellers skal vi bare klø på. Og gerne en masse svømning.

 

I Bellas tilfælde er der ikke smerter som sådan. Derfor skal muskulaturen omkring hoften bygges ordentlig op, så musklerne kan holde hoften stabil.

 

Har man en ældre hund med daglige smerter, skal der tages andre skånehensyn, men motionen er meget vigtig - netop for at holde på leddene.

 

Troede bare ikke at man bare måtte give den gas... :-D Men jeg gik også automatisk ud fra, at hunde har ondt når de har HD... Det er så ikke tilfældet, kan jeg se... :-)

 

Det gælder jo om at finde ud af hvor grænsen ligger.

 

Liva får olie og glucosamin-tilskud.

Lige p.t. er hun et par kilo for tung, men de skal helst holdes lidt under ideal-vægten. Der skal opbygges muskler på bagparten, så svømning eller waterwalk er rigtig godt.

 

Da Liva fik diagnosen, trænede vi på c-holdet hos DCH. En af grundene til at jeg gik til dyrlæge, var at hun var begyndt at vægre sig på A-springet. Vi stoppede på holdet og kastede os over rally i stedet for. Jeg vil dog ikke afvise, at vi er at finde på c-holdet igen senere. Vi har leget lidt med A-springet, når vi alligevel er på pladsen til rally-træning, og hun har ingen problemer med det mere.

 

Anne, har du fundet vores tråd med alverdens tilskud og foder til HD-hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv med den c hofte! Så er det så spørgsmålet om den er den der gør hende stiv eller det er noget andet muskulært? Hvad sagde Jakob om det? havde hun skævheder andre steder?

 

jeg bruger Cortaflex til mine piger og hesten (pga slidgigt og alder) og jeg kan mærke på sheila hvis hun ikke har fået det i 14 dage. Det er lettere optageligt end almindelig glukusamin og har klinisk bevist effekt, så det holder jeg mig til:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv at hun havde en "dårlig" hofte, men kan fortælle dig at MANGE hunde i DK lever med dårlige hofter (også meget værre end C), uden at man nogensinde opdager det. Tit opdager man kun der er noget fordi hunden er i røngent.

 

Min egen hund har skygger på albuerne - ifølge billederne. Han har altså ikke selv opdaget det endnu... Og jeg tvivler på at han kommer til at opdage det. DKK har givet ham 1 og 2 på albuer.

 

Det er "godt" at det er hoften da hunden har rigtig god mulighed for at opbygge super gode musker i bagpartiet (i forhold til forpartiet) og dermed kan man bedre skåne et svagere led der.

 

Men vil bare lige sige at mange hunde har dårlige led uden at de nogensinde mærker noget til det. Og andre hunde har en SVAG anmærkning af noget som MÅSKE kunne være et mini problem, og de halter og halter. Så man kan ikke altid regne med billederne. Det vigtigste du kan gøre er at forebygge med de der tilskud som du selv snakker om, bygge muskler op og så KIG PÅ HUNDEN! Den er i sidste ende den eneste der kan fortælle dig hvordan det ser ud med den hofte :) Og bliver den øm så skal hunden nok halte, eller være stiv. Det du skal være opmærksom på er at når hunden har været ude og lave motion, kommer ind og liggger og sover og så rejser sig; det er nemlig der den vil være øm hvis der er noget med ledene som genere den. Enten meget stiv eller halt.

 

Min egen hund med to alvorlige led sygdomme, løb agility 3 dage før han blev aflivet. Der var INTET at se på banen, men om aftenne var han øm, stiv og lidt halt. Afsted til dyrlæge og dommen var hård. En hund på knap 2 år, som vil have maks et par år tilbage hvor alt skulle begrænses. Nej tak til ham. Men bare for at sige at det altså er tydeligt hvis de bliver ømme, men at det er meget typisk med ledproblemer at det først viser sig efter hvile ovenpå hård motion.

 

Rigtig meget held og lykke med hende - jeg håber at jeres tiltag hjælper hende til et langt, godt og aktivt liv :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det korrekt forstået at hunden blot skal være 12 mdr. for at man kan få resultaterne sendt ind til DKK? For Cassi er jo 14 mdr. og så kan jeg jo lige så godt få det gjort med det samme.

 

Har bare gået og troet de skulle være 18 mdr. Men måske jeg roder det sammen med alderen for agility?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det korrekt forstået at hunden blot skal være 12 mdr. for at man kan få resultaterne sendt ind til DKK? For Cassi er jo 14 mdr. og så kan jeg jo lige så godt få det gjort med det samme.

 

Har bare gået og troet de skulle være 18 mdr. Men måske jeg roder det sammen med alderen for agility?

 

Ja. Det er fra 12 måneder

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg bestilt tid til Cassi. Hun skal tjekkes på næste torsdag. Og gæt engang, priserne står på dyrehospitalets hjemmeside, så jeg har en nogenlunde idé om at vil ligge på omkring 3000 kr. Og så er der jo lige de 500+ kr. jeg har betalt i dag for alle rekvisitionerne. Jeg har dog sparet 210 kr. fordi jeg er medlem af DKK nu. SÅ det er jo halvdelen af medlemskabet der er tjent ind...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...