Hop til indhold

AD/HD angst!


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bella er jo schæfer/hvid schæfer. Mor er af rene brugslinier, far er importeret fra Schweiz. Begge er A og 0.

 

Men ikke desto mindre kan jeg ikke lade være med at bekymre mig. Ikke mindst fordi en hund af samme blanding med ligeledes rene forældre, har fået konstateret C i den ene side, og tilsvarende ringe albue:-(

 

Bella har ingen synlige symptomer. Hun vrikker ret meget med måsen når hun går en bestemt gang - hendes catwalk-gang:-)

 

Hun har en enkelt gang haltet på et bagben da hun rejste sig op efter at have sovet. Men min mand beroligede mig og sagde at hendes ben nok sov eller lignende.

 

Når hun ligger og sover og vågner for at skifte soveplads, kan hun godt være lidt krum i ryggen. Dog har hun jo et meget aktivt liv, og jeg kan jo også være lidt stiv i musklerne når jeg har sovet:???:

 

Havde jeg nu et arbejde, var der ingen tvivl om at frøkenen var blevet fotograferet. Men som situationen er, er det svært at finde et par tusinde til formålet lige nu.

 

Så snart jeg igen putter penge i kassen, er det dog ingen tvivl om at hun skal afsted. Uvisheden er IMO værre!

 

Er jeg den eneste med en race i risikogruppen der til tider panikker?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 89
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er osse ret god til at se spøgelser alle vegne... Bare på halve døgn Bobo har været her, har han allerede haft HD, blærebetændelse og sukkersyge :lol: Og han fejler garanteret ikke en skid...

 

Men jo, kender godt det der med, at man går og bekymrer sig over, om der nu er noget galt med dem... Ville være så forfærdeligt, hvis de kom til at fejle et eller andet, som ville forringe deres livskvalitet... Så et tjek er nok en god ide - så får du da ro i sjælen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det samme med Luna, der var ingen tvivl

Samme her. I øvrigt stod det også i min købskontrakt, at jeg forpligtede mig til HD og AD foto ved 18. måned, så der var ikke noget at rafle om.

 

Uvished er aldrig fedt, men en C hofte er jo ikke verdens undergang. Overhovedet. Du må jo bare spare sammen og så komme afsted, selvom der går et år, bliver du nok stadig glad for at have vished når det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du kan smide 100-150 kroner i en bøtte hver måned, så har du råd til fotograferingen i løbet af et års tid... Jeg synes du skal skynde dig at få det gjort hvis du render rundt med angst for det... hellere vished end tvivl der nager... Men som Lykkeliv siger - en C hofte er jo ikke verdens undergang....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik ikke noget krav. Det var blot en familie, der selv ville have en hvalp efter deres tæve. Men jeg fik Luna røngtenfotograferet, fordi hun gik specielt og hun har c-hofte. Vi fik status 28. december 2007 (dvs det er ikke den status DKK har givet, men det er det dyrlæge, kiropraktor og massør er meget enige om) og Luna har det jo ganske udemærket:-D Hun har også en 1'er på modsatte side's albue.

 

Vi tager nogle hensyn og giver tilskud, men det er nu ikke så vildt. I går gik vi en tur på små 11 km, det klarede hun fint. Og hun er 9 nu.

 

Men ja, få taget billederne. For din egen sjælefreds skyld:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du tager til dyrlæge med en reel mistanke om dårlige hofter, evt. lidt halten, så dækker sygeforsikringen udredningen, bl.a. også billederne, men så bliver kassen også lukket i, hvis det bliver konstateret noget i vejen.

 

Da Liva begyndte at småhalte, var jeg til dyrlægen for at få det tjekket. Forsikringen dækkede - efter en samtale med dyrlægen.

 

Med Maggie har jeg skrevet under på, at hun skal have taget billeder mellem 12 og 18 måneder. Vi har tid til på mandag, så nerverne er så småt begyndt at melde sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik Goofys hofter fotograferet over hans sygeforsikring, fordi han var "stiv i det". Hvis du har en sygeforsikring kan du jo ringe og høre om de dækker. (Valhronas betalte vi selv, for det var ikke pga. sygdomstegn, men fordi vi gerne ville have hvalpe, men kun hvis hun havde fine hofter og albuer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du tager til dyrlæge med en reel mistanke om dårlige hofter, evt. lidt halten, så dækker sygeforsikringen udredningen, bl.a. også billederne, men så bliver kassen også lukket i, hvis det bliver konstateret noget i vejen.

 

Da Liva begyndte at småhalte, var jeg til dyrlægen for at få det tjekket. Forsikringen dækkede - efter en samtale med dyrlægen.

 

Med Maggie har jeg skrevet under på, at hun skal have taget billeder mellem 12 og 18 måneder. Vi har tid til på mandag, så nerverne er så småt begyndt at melde sig.

 

:x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du tager til dyrlæge med en reel mistanke om dårlige hofter, evt. lidt halten, så dækker sygeforsikringen udredningen, bl.a. også billederne, men så bliver kassen også lukket i, hvis det bliver konstateret noget i vejen.

 

Da Liva begyndte at småhalte, var jeg til dyrlægen for at få det tjekket. Forsikringen dækkede - efter en samtale med dyrlægen.

 

Med Maggie har jeg skrevet under på, at hun skal have taget billeder mellem 12 og 18 måneder. Vi har tid til på mandag, så nerverne er så småt begyndt at melde sig.

 

nu er det ligemeget her for vi har fået det gjort. Men kan man få det gjort med forsikringen og samtidig have en rekvisition til dkk? Altså hvis nu skipper haltede og jeg ville have det tjekket, men jeg samtidig tænkte at så kunne vi lige så godt få det registreret ved dkk?

 

Jeg ved godt at mange nok ville vælge ikke at sende til dkk hvis der var en midlertidig skade der kunne forværre dkk resultatet, men sådan teoretisk set?

Link til indlæg
Del på andre sites

nu er det ligemeget her for vi har fået det gjort. Men kan man få det gjort med forsikringen og samtidig have en rekvisition til dkk? Altså hvis nu skipper haltede og jeg ville have det tjekket, men jeg samtidig tænkte at så kunne vi lige så godt få det registreret ved dkk?

 

Jeg ved godt at mange nok ville vælge ikke at sende til dkk hvis der var en midlertidig skade der kunne forværre dkk resultatet, men sådan teoretisk set?

 

Nu fik Luna jo taget billeder lige før de skiftede system. Dengang tog man billederne og så sendte dyrlægen billederne ind. Nu skal man jo så have en rekvistion inden, men om forsikringen vil dække, det ved jeg faktisk ikke. Prøv at ring og hør. Men på den anden side vil forsikringen jo ikke vide, at I har fået den rekvisition?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fik Luna jo taget billeder lige før de skiftede system. Dengang tog man billederne og så sendte dyrlægen billederne ind. Nu skal man jo så have en rekvistion inden, men om forsikringen vil dække, det ved jeg faktisk ikke. Prøv at ring og hør. Men på den anden side vil forsikringen jo ikke vide, at I har fået den rekvisition?:hmm:

 

nej det var det jeg tænkte :hmm: altså nu er hans billeder jo taget så det er ikke noget jeg gider undersøge i større stil :lol: men hvis nu lige der var nogen der vidste noget

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du er bekymret!

Jeg har selv en retriever som har fået 1 og 2 på albuer. 6 søskende er gået helt fri (0 og A), og en bror har fået 3 på albuer på trods af at de er rigtig godt avl!

En i klubben har en retriever som har fået konstateret OCD på trods af super avl.

En toller har fået en dårlig hofte (som den eneste af 16 hvalpe efter samme forældre).

og min søsters schæfer var inde igår og dyrlægen forventer at den får B og C hofter, samt en anmærkning på en albue og så var han skæv i ryggen - ellers også efter noget som skulle være godt avl.

Så man kan bare ALDRIG vide! Jeg kan godt forstå du er nervøs - og det ER rart at få tjekket fordi man så kan tage de hensyn der skal til. Min søsters schæfer må eks. ikke springe (så vi skal bare bruge det lave lydighedsspring) og må ikke løbe på asfalt. Det er jo til at forholde sig til og måske kan det give ham et par ekstra år i den anden ende. Min egen må alt (når han altså lige er helt færdig med at vokse) men får bare tilskud (better safe than sorry).

 

Og så vil både min søster og jeg gerne have brugt hundene i avl, hvilket selvfølgelig er udelukket nu :)

Og en anmærkning på albuer eller hofter behøver ikke være jordens undergang. Selvom det SELVFØLGELIG er træls! For mig er det vigtigste at min hund kan have et godt og aktivt liv - så pyt med om han måske kun bliver 8 år - bare han kan have et rigtig hundeliv i de år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chok!!!! Igår efter træning da prinsessen havde ligger i kurven lidt, haltede hun på det ene bagben da hun rejste sig. Så jeg ringer til Bille Ruwald på fredag og får en tid til fotografier.

 

Det er muligvis åndssvagt at køre 250 km for at komme ned til ham, men stoler 100% på hans viden om schæfere! Og mine forældre bor ikke så langt derfra, så vi kører til dem bagefter hvor prinsessen kan hvile sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går også og frygter for min prinsesse. Så snart LG er færdige med min sag og jeg får de ca. 2½ måneds løn jeg stadig mangler så kommer hun afsted.

 

Lidt OT - yder din fagforening ikke forskud på LG-udbetalingen???

 

- og så tager jeg arbejdshatten af igen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay
Nu har jeg jo bare en reel mistanke, så forsikringen dækker heldigvis:-) Men er godt nok nervøs for det! Hvad pokker kan ellers gøre at hun er stiv i bagparten? Det ligner lidt at hoften er stiv og at det forplanter sig i hele bagbenet.

 

Håber Bille kan kaste lys over sagen!

 

Puha, krydser fingre for at der ikke er noget galt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan ligger Zeus også gerne... Og det er jo så nu bevist at nogle hunde med HD åbenbart ikke har noget problem med det...

Ikke for at puste til ilden - men synes det er godt du lige får det tjekket især når hun har været stiv bagi, om ikke andet er det rart hvordan du skal forholde dig fremover.

 

Tak for idag ;) skrigehovedet er helt færdig

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...