Gæst HundenFie Skrevet Maj 22, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 22, 2012 Hejsa herinde Fie, født 23.03, bliver ved med at tisse og lave stort indenfor som overskriften antyder - på trods af åben dør ud til haven. Hun kan komme ud, tisse for at gå ind og tisse igen på gulvet 5 min senere.. Hun laver stort hvis hun føler hun er alene.. Hun er gerne ude det meste af dagen i det her vejr, og tit virker det som om hun venter med at lave de store pytter til hun kommer ind, på trods af at hun altså tisser i haven også. Jeg gør rent i Rodalon. Hun laver begge dele udenfor og får masser af ros og godbidder Hvad kan vi gøre - KAN vi gøre noget? (Vi skal gå til hvalpetræning med hende, men instruktøren har ikke svaret endnu) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 (rettet) Hvis hun er fra den 23/3 er hun jo kun lige 8 uger gammel? Er det rigtigt forstået? Hvis ja, så kan du på ingen måde forvente at hun er bare tilnærmelsesvis renlig, hun har ikke kontrol endnu. Nogle hunde er i øvrigt længere om at blive helt renlige end andre, uanset hvor meget arbejde man lægger i det, min egen var 7 mdr. før det lykkedes. Bare husk ikke at skælde ud indendørs, men ros ros ros indendørs, så skal det nok komme Edit, det sidste "indendørs" er selvfølgelig "UDENdørs", ellers bliver det vist en laaaang periode Redigeret Maj 22, 2012 af Nollike Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Okke-dog, hun er jo kun en bette baby endnu. Slap af og fortsæt med ros og knas, når hun gør sit udenfor og nul skæld ud, når hun gør det inde. Måske skulle I droppe den åbne dør og holde super godt øje med hende, så I kan nå at snuppe hende op og bære hende udenfor og rose, rose, rose, når hun gør det udenfor og husk I altid skal altid være med hende og opmuntre hende og rose hende udenfor. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Velkommen til i øvrigt Forresten, når I kan se at hun begynder at søge rundt (nogle gange kan man se det, andre gange ikke, det er en af de små glæder der er ved at have hvalp ) så tag hende op med det samme, så holder hun det tilbage. Så kan I nå at bære hende udenfor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Hejsa herinde Fie, født 23.03, bliver ved med at tisse og lave stort indenfor som overskriften antyder - på trods af åben dør ud til haven. Hun kan komme ud, tisse for at gå ind og tisse igen på gulvet 5 min senere.. Hun laver stort hvis hun føler hun er alene.. Hun er gerne ude det meste af dagen i det her vejr, og tit virker det som om hun venter med at lave de store pytter til hun kommer ind, på trods af at hun altså tisser i haven også. Jeg gør rent i Rodalon. Hun laver begge dele udenfor og får masser af ros og godbidder Hvad kan vi gøre - KAN vi gøre noget? (Vi skal gå til hvalpetræning med hende, men instruktøren har ikke svaret endnu) "Bli'r ved med"..?? Hvis hun er født d. 23/3 så har du vel ikke haft hende i mere end nogle ganske få dage? For en så lille hvalp kan det være lidt skræmmende at besørge et nyt og lidt "farligt" sted, så det er vist ikke noget usædvanligt i at den helst gør det inde, hvor den er mere tryg. Jeres opgave er så at vise hende at det også er trygt at gøre det ude. Og det gør I ved at rose, som I allerede gør. Ikke for overvældende, så hun bli'r skræmt af den grund, men stille og roligt. Og så er det bare om at være tålmodig. Det kan være meget forskelligt, hvor lang tid hvalpen er om at bli' renlig. Følg også tommelfingerreglen om at en hvalp tit skal besørge efter mad, leg og søvn. Så har den lige gjort én af de ting - ta' den omgående ud, så du mindsker risikoen for indendørs uheld. For jo færre uheld, des bedre. Der ligger også mange ældre tråde om emnet herinde, prøv at søge lidt i arkiverne så finder du garanteret en masse gode råd. Pøj pøj med den lille ny! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Åh ja da, for pokker: Velkommen til. Husk at lave en præsentationstråd med billeder und alles. We love it, som Ole Henriksen ville have sagt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 hvis døren er åben det meste af dagen kan det måske tænkes at hun ikke har fanget at der er forskel på ude og inde. Jeg tror jeg ville holde døren lukket, og så holde godt øje med hende. Lige så snart hun viser tegn til at være rastløs så snupper i hende op og bærer hende i haven og roser helt vildt når hun så tisser. Og så tror jeg også i skal regne med at der går ret lang tid inden hun er helt renlig, så ro på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Velkommen til - jeg har Isak på snart 7 måneder og han gør nøjagtigt det samme, jeg er bare begejstret, hver gang han laver noget udenfor (og hver gang han laver noget indendørs som IKKE rammer sengen ). Det tager tid, men skal nok lykkes, før eller siden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mokkah Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Mokkah er først lige holdt op med det for 2 uger siden og han er 17 uger nu... Men jeg forstår godt frudtrationen, men der er ikke så meget andet at gøre end at klø på og rose hver gang det sker udenfor (som de andre også siger)... Det skal nok komme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mokkah Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 PS. Mokkah har også præsteret at side og glo på mig i døren, mens jeg lavede diverse lokkende fakter og en masse gode godbidder, og så gå ind og tisse på gulvet, mens jeg kunne se det udefra... Det var lidt hårdt at holde ederne inde i sig selv bagefter... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HundenFie Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 ÅH, tusind tak for de mange gode svar! Vi er helt nye i hvalpe-livet, så vi prøver at læse på nettet og ellers få råd og vejledning fra folk som allerede har hunde - som jer Jeg tror I har ret i at Fie ikke helt kan gennemskue forskellen mellen inde og ude, så nu prøver vi med lukket dør og så kommer hun ud, når hun viser tegn, som hun dog ikke altid gør, men vi prøver Hun er lille-lille-bitte endnu, det er rigtigt, men jeg var sådan i tvivl om vi nu gør det rigtige.. Må jeg forresten vaske hendes tæppe? - hun har tisset på det nemlig. I det mindste tisser og laver hun ude i entreen, hvor maden også står - der er klinkegulv - lidt ros skal hun da have Jeg får lige lavet en intro om os lige om snart! Tak for hurtige råd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 ÅH, tusind tak for de mange gode svar! Vi er helt nye i hvalpe-livet, så vi prøver at læse på nettet og ellers få råd og vejledning fra folk som allerede har hunde - som jer Jeg tror I har ret i at Fie ikke helt kan gennemskue forskellen mellen inde og ude, så nu prøver vi med lukket dør og så kommer hun ud, når hun viser tegn, som hun dog ikke altid gør, men vi prøver Hun er lille-lille-bitte endnu, det er rigtigt, men jeg var sådan i tvivl om vi nu gør det rigtige.. Må jeg forresten vaske hendes tæppe? - hun har tisset på det nemlig. I det mindste tisser og laver hun ude i entreen, hvor maden også står - der er klinkegulv - lidt ros skal hun da have Jeg får lige lavet en intro om os lige om snart! Tak for hurtige råd Det er rigtig rart at finde et sted hvor man kan få gode råd, men ville det ikke være nærliggende at spørge jeres opdrætter? Hvor meget ved i om hvordan jeres hvalp har boet? Er kuldet blevet renlighedstrænet og hvordan? Den slags oplysninger kan være med til at forklare hvorfor nogle hvalpe hurtigt bliver helt renlige og andre hvalpe er rigtig langt tid om det. Det fortæller osse noget om hvad man kan forvente så man ikke har for høje forventninger og derfor måske kræver for meget af hvalpen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Velkommen til Jeg har også haft en Fie engang og jeg håber din Fie kommer til at give lige så store oplevelser og glæde som min Fie gjorde Du skal lige være opmærkosm på, at når Fie kan komme til at gøre sig ren i entreen bider det sig selv i halen. Hun danner jo vane for sagen Derfor er en stor del af renlighedstræningen kontrol og opsyn. Opsyn med hvad hvalpen laver og kontrol over, hvor den befinder sig - og det skal være i samme rum som én selv ellers har man nul indflydelse på hvalpens adfærd og ikke mindst hvad den lærer. Derfor bør døre lukkes eller alternativt kan du sætte børnegitter op, så hun ikke kan gå til og fra entreen uden du er med. Hvalpe gør sig ikke gerne rene, hvor de spiser eller sover, så du kan forsøge dig med at bryde den begyndende vane ved at sprede hendes foder over hele entregulvet når hun fodres, overvær spisningen og bær hende straks ud i haven. Det kan du iøvrigt også gøre i resten af hjemmet, sprede foder og godbidder. Du kan med fordel lægge en bæ og noget køkkenrulle med tis ud i haven, så der lugter trygt af hende selv. Du kan tro du gerne må vaske tæppet ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HundenFie Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Hun skal ikke have ubegrænset adgang til vand og mad? Opdrætter er bare en ung pige, hvis hund fik hvalpe. Jeg tror ikke at hun ved noget om noget, men jeg spørger lige Jeg kan se at problemet er at vi ikke har opsyn med hende, når hun går i entreen. Så det fikser vi lige. Vi er lidt i tvivl om hun skal begrænses til entreen om natten eller gå rundt i huset, hvad har I gode erfaringer med? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Hun skal ikke have ubegrænset adgang til vand og mad? Opdrætter er bare en ung pige, hvis hund fik hvalpe. Jeg tror ikke at hun ved noget om noget, men jeg spørger lige Jeg kan se at problemet er at vi ikke har opsyn med hende, når hun går i entreen. Så det fikser vi lige. Vi er lidt i tvivl om hun skal begrænses til entreen om natten eller gå rundt i huset, hvad har I gode erfaringer med? var det ikke en mulighed at hun sover hos jer i soveværelset? Hun behøver ikke sove i sengen (selvom det nu ellers er hyggeligt ) nu ved jeg ikke hvor stor hun er? Men evt smide nogle tæpper i en papkasse og stille den ved siden af sengen. Så vækker hun jer også når hun skal tisse og så sker der forhåbentlig næsten ingen uheld vand skal hun selvfølgelig have ubegrænset adgang til, især her hvor det er varmt. Men mad ville jeg kun servere 3x dagligt. Nu har i jo have så prøv at sprede foderet lidt på græsset så hun selv skal arbejde lidt for føden. Det skal selvfølgelig ikke gøres for svært her i starten, hun skal jo lige fange fidusen med det. Men det er en super måde at aktivere hundene på så de bruger deres næse lidt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HundenFie Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Min kære mand sover med hende inde i stuen pt - vi har en lille dreng på 8 måneder, som virkelig helst ikke skulle vækkes men hun piver ikke om natten mere, så det er rigtig godt Vand har hun både indenfor og udenfor - foder vi jeg prøve at fordele i gangen og ellers i huset - god idé.. og så give hende mad 3 gange om dagen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Min kære mand sover med hende inde i stuen pt - vi har en lille dreng på 8 måneder, som virkelig helst ikke skulle vækkes men hun piver ikke om natten mere, så det er rigtig godt Vand har hun både indenfor og udenfor - foder vi jeg prøve at fordele i gangen og ellers i huset - god idé.. og så give hende mad 3 gange om dagen Fra en mor til en anden: Lille Fie er en hundebaby og har behov for den samme tryghed og nærhed som din lille søn. Hvis I vælger at lade Fie sove alene har I slet ingen indflydelse på renlighedtræningen om natten så der er under alle omstændighed et valg der skal træffes. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Valishia Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Hejsa herinde Fie, født 23.03, bliver ved med at tisse og lave stort indenfor som overskriften antyder - på trods af åben dør ud til haven. Hun kan komme ud, tisse for at gå ind og tisse igen på gulvet 5 min senere.. Hun laver stort hvis hun føler hun er alene.. Hun er gerne ude det meste af dagen i det her vejr, og tit virker det som om hun venter med at lave de store pytter til hun kommer ind, på trods af at hun altså tisser i haven også. Jeg gør rent i Rodalon. Hun laver begge dele udenfor og får masser af ros og godbidder Hvad kan vi gøre - KAN vi gøre noget? (Vi skal gå til hvalpetræning med hende, men instruktøren har ikke svaret endnu) Du skriver, at hun laver stort inde, hvis hun føler sig alene. Nu må du ikke lige hænge mig op på det, men mener at have læst et sted, at hvis hvalpen bliver taget fra sin mor og "ladt alene" ofte, så kan det give store problemer med seperationsangst og evt. Som du skriver med renlighed... Jeg ved godt ikke alle er tilhænger af bur metoden, men de der bruger det herinde kan måske fortælle om hvalpen sover igennem bedre (som en hvalp nu sover), om det måske kunne være en løsning som hendes "helle" sted, dette vil også være gavnligt når jeres barn bliver ældre, at hunden kan gå derind og få fred? på den måde kan hun jo sove i nærheden af jer og føle sig lidt mere som en del af familien og knapt så alene? Ellers tror jeg de andre har rimeligt godt dækket dit spm. Ind Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Jeg bruger bur om natten, når jeg får hvalp hjem. Min den mindste som nu er 12 uger, sover stadig i bur om natten, jeg har et meget stort metal bur, som hans lille transport bur i stof, står inde i. Når han begynder at rumstere, så be'r jeg ham om at lægge sig ned igen, eller også står jeg op og lufter ham, det kommer helt an på tidspunktet. Han er ikke klar, til at forlade buret hele natten, mht renlighed. Når han så har været ude at tisse, så kommer han op i sengen og snorker videre, det er bare for hyggeligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HundenFie Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Min mand sover jo netop med hende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Jeg har været så heldig at min 11 ugers hvalp kun har tisset/aff få gange indenfor. Hmm jeg ved ikke, hvad mine naboer tænker(eller I for den sags skyld), men jeg går rundt på græsset med Siku og siger 100vis gange:kan du tisse? Siku skal tisse osv. Det har resulteret i, at Siku nu hurtigt tisser/aff udendørs, når han høre ordet. Hvis din hvalp foretrækker fx tæpper indendørs, så fjern alle løberne/små-tæpperne -det gjorde jeg den første uge. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Vi fik Bassil som 4½ måned - og 'næsten' renlig iflg. opdrætter - men en flytning ændrer nu meget på sikkerheden? så i et par måneder havde vi glæde af at han ikke var renlig.. Så... ro på - din lille hundebaby er slet ikke klar til at være renlig endnu - det kan godt vare flere måneder endnu.. men sådan er det at få hvalp... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HundenFie Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Mht bur - vil hun ikke pive? - når hun ikke er sammen med os? Vi har ingen tæpper, hun har 2 tæpper - hun nægter hundekurven endnu, så den venter vi med. Hvor tit skal hun ud om natten? - pt er det 2-3 gange og gerne med et enkelt uheld indenfor oveni Hun kan nå at føle sig alene bare jeg er ude og skifte Barnet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst HundenFie Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Jeg har været så heldig at min 11 ugers hvalp kun har tisset/aff få gange indenfor. Hmm jeg ved ikke, hvad mine naboer tænker(eller I for den sags skyld), men jeg går rundt på græsset med Siku og siger 100vis gange:kan du tisse? Siku skal tisse osv. Det har resulteret i, at Siku nu hurtigt tisser/aff udendørs, når han høre ordet. Hvis din hvalp foretrækker fx tæpper indendørs, så fjern alle løberne/små-tæpperne -det gjorde jeg den første uge. Jeg siger også Tis Fie - TIS.. du skal tiiisse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 22, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 22, 2012 Min mand sover jo netop med hende Men skal han fortsætte med det? Mht bur - vil hun ikke pive? - når hun ikke er sammen med os? Jeg er ret sikker på at burforslaget var ment som at buret står i soveværelset ved side af sengen Vi har ingen tæpper, hun har 2 tæpper - hun nægter hundekurven endnu, så den venter vi med. Hvor tit skal hun ud om natten? - pt er det 2-3 gange og gerne med et enkelt uheld indenfor oveni Det afhænger af forskellige ting som spise/drikketider, aktivitet, afslapning mv. Min hund sov igennem fra dag 1, da han var 8 uger gammel, han ville fandme ikke ud om natten! Fedt for mig, men sådan er de færreste hvalpe. Det kan være smart at lave faste rutiner, gå ud med hende efter et fast skema, dvs. vække hende kl 1 og kl 4, hvis det er disse tidspunkter der passer bedst. Så vil hun lære at tilpasse sig dette skema og gradvist kan du så forhale tidspunktet, til hun efterhånden kun skal ud en gang og til sidst kan sove igennem. 1 - 2 gange er min erfaring at hvalpe skal ud af tisse om natten, men det handler også om hvor lang "natten" er, vi sover jo ikke alle lige længe. Rutiner med regelmæssige aktiviteter passer fint til en hvalp (som de også passer børn). Hvis hun konstant har foder stående, har I ingen kontrol med hvornår hun spiser og dermed heller ikke hvornår hun skal på potten. Derfor er fodring på faste tidspunkter en god hjælp i renlighedstræningen. I det hele taget er faste rutiner godt for hvalpen og dermed også for hvalpens ejer Du spurgte til vand, jeg mener en hund skal have adgang til vand altid, men har man en hvalp som f.eks. tømmer en stor vandskål hver gang den drikker, bør man skære ned på vandrationen om aftenen. Man skal naturligvis være sikker på, det ikke er sygdom der får hvalpen til at overdrikke. Hun kan nå at føle sig alene bare jeg er ude og skifte Barnet Derfor vil alenesovning i eller uden bur ikke være en god ide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts