Hop til indhold

Usikker hund i hundepension?

Gæst StephanieP
 Share

Recommended Posts

Gæst StephanieP

Hej

Vi købte i august måned vores anden chihuahua, en lille tæve. Hun har fra start af været en smule sky og hun er ikke meget for kontakt, medmindre hun selv opsøger det. Hun er i dag 29 måneder. Vi har igennem de sidste 9 måneder arbejdet på, at hun skal blive mere tryg. Det går rigtig godt med hende herhjemme, og hun fungerer rigtig godt sammen med vores chihuahua hanhund på 26 måneder.

Mit spørgsmål går så ud på, at vi står og skal på ferie her sidst i juli, og jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg kan få min lille tæve passet ved en hundepension i den ene uge. Jeg har snakket med en hundepension, og de har sagt, at de vil gøre alt for, at hun skal føle sig tryg mens hun er der. De få gange hun ellers er blevet passet, har det været hos min mor, som selv har 2 små chihuahua'er og en bomuldshund. Hun kan rigtig godt sammen med alle min mors hunde, og hun er også tryg ved at være ved den del af familien. Problemet ligger i, at hun ikke er tryg ved andre mennesker. Hun udviser en smule aggressiv adfærd, når hun møder fremmede mennesker - hun farer hen i mod dem og markerer, uden dog at bide. Jeg ved, at lige inden vi købte hende i august måned, nåede hun at bo hos 7 forskellige personer på under 14 dage, altså hendes base blev flyttet hele tiden.

Hvis jeg vælger at få hende passet i en hundepension, skal hun gå sammen med vores anden lille hanhund og min mors 3 hunde i samme bur. Dvs. hun kender de hunde hun skal gå med.

Er der nogen der har nogle erfaringer/råd/idéer eller meninger, vil jeg meget gerne høre dem, da jeg nødig vil sende min lille hund i en pension, hvis det skal give hende et "tilbagefald", når hun endelig er blevet tryg her ved os!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville personligt ikke gøre det.. For det første kan du risikere, at hun tror, at hun er blevet forladt igen, for det er jo det hun har oplevet tidligere..

For det andet kan det være grænseoverskridende at skulle passes af en vildt fremmed person, når man i forvejen er utryg ved andre mennesker..

Hvis det ikke kan være anderledes, kan I måske lade hende blive passet der sammen med din anden chihuahua inden I skal på ferie.. Det kan fx. starte med at være et halvt døgn (hvis man kan booke det?) og så efterhånden øge tiden, så hun i det mindste kender dem lidt, inden de skal passe hende en hel uge.

Ellers lyder det jo rigtig godt, at de vil gøre hvad de kan for at hun er tryg :-) Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for, at der var helt klare retningslinjer ift. hvordan de skal omgås hunden (hvad hedder hun i øvrigt?) og giv hende evt. nogle lækre godbidder med, som hun elsker og hendes yndlingslegetøj. Det kan måske være en "isbryder" ift. at komme ind på livet af hende.

Og så ville jeg allerførste gang I er ved pensionen blive der sammen med hundene, så tæven får chancen for at se pensionsejeren an i trygt selskab.

Håber det går godt og god ferie :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er aldrig til at forudse hvordan en hund reagerer, ved at være i hundepension.

En vi kender har en skøn og meget tillidsfuld labrador-tæve. Hun var i pension i 4 dage, og ejeren har efterfølgende sagt at det skal hun aldrig igen. Selve pensionen havde været et udemærket sted, men problemet lå i at hunden ikke havde det godt mens hun var det.

Det kan betyde rigtig meget at hun kommer til at gå sammen med hunde hun kender, men det er jo ikke til at vide hvordan DE reagerer på at være i pension. Deres reaktion kan jo smitte af på hende, og så er du ligevidt.

Har du ikke mulighed for at søge privat pasning ? Evt. i god tid, så dem der melder sig har en chance for at vinde indpas hos din hund ?

Min egen hund kan også være usikker, sky, reserveret (kald det hvad du vil:-D) overfor fremmede mennesker. Mænd der går uden hund skal ikke lægge an til at hilse, så kan hun godt finde på at gø af dem.

I hjemmet er hun vagtsom, og går gø-amok ved gæster, medmindre man ved hvordan man lige skal tackle hende.

Selv på trods af ovenstående, ville jeg langt hellere søge noget privat pasning, og så lave en liste med ting som personen lige skulle tage hensyn til. (Og så ville jeg iøvrigt til hver en tid lade min hund møde passeren, og eventuelt dennes hund, en 2-3 gange inden selve pasningen skulle finde sted.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst StephanieP

Tak for de hurtige svar!

Therese:

Det er netop også det, jeg er bange for. At hun skal tro hun bliver forladt igen. Det ville være så synd for hende. Hun hedder Karla :)

Jeg vil prøve at undersøge mulighederne for, at hun kan få en "prøvepasning" der, hvis vi beslutter os for at hun skal afsted. Det lyder som en rigtig god idé!

Hewlett:

Jeg har faktisk ikke undersøgt det med privat pasning, men det er da helt sikkert en mulighed! De 4 andre hunde hun skal gå med, hvis det bliver aktuelt, har alle været i hundepension før, og har ingen problem med at være der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvilken fordel vil der være i privat pasning hvis hunden generelt har et problem med fremmede mennesker?

Vil det så ikke være en fordel at den i det mindste har sin kendte flok omkring sig?

At hunden kun har passeren at forholde sig til - og ikke det antal mennesker der nu er på en pension. Der ville måske også være mulighed for mere intensiv tilvænning til den person der skulle passe. Kan ikke forestille mig at en pension og alle medarbejderne har tid til at afsætte en halv dag, for at hunden kan få lov at vænne sig til deres lugte, og måske opdage at de ikke gør den noget.

Jo, men hun ville da være lige vidt hvis de andre hunde var angste ved at være i pension ? Jeg vidste ikke at de havde været i pension før, og ikke havde problemer med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal nok være opmærksom på at reglerne er blevet meget skærpet og jeg tror ikke man må have 5 hunde gående i samme bur mere... så skal pensionen i hvert fald have store bure. Bare lige en tanke...

Jeg har selv en golden som er NEM i forhold til andre hunde, børn, katte, mennesker og ja - bare god som dagen er lang på trods af hans unge alder. Jeg vil alligevel ikke sætte ham i pension. Dage med gøen uden lige, ikke ordentlig menneske kontakt, hunde der kan kigge ind til hinanden, og livet i et bur... nej tak - det kunne jeg altså ikke. Og nu har jeg endda arbejdet et sted hvor hundene faktisk havde det rigtig godt, det var små stalde så larmen var minimeret, og de kom ud og løbe på store græsarealer. Alligevel skulle min hund aldrig sætte sine 4 poter i pension.

Skal vi noget hvor han skal være alene mere end 8 timer, så bliver han passet af nogen vi kender, og skal vi være væk i længere tid så tager vi ham med :) Jeg vil alligevel ikke undvære ham når jeg tager på ferie :)

Er pensionen bestilt? Ellers kan det godt blive lidt svært, da de fleste bestiller et år i forvejen og pensionerne faktisk plejer at have fuldt booket nu.

Ja du kan nok læse ud fra mit svar at min velfungerende hund ikke skal i pension og at jeg derfor heller ikke vil byde en usikker hund det - men sådan har vi jo fuldstændig forkellige holdninger til det at have hund, så derfor er det nok kun dig selv der kan svare på det i sidste ende.

Stod jeg i en nødssituation hvor min hund skulle passes og ingen i familien kunne tage ham, så vil jeg undersøge muligheden for privat pasning. Der er kun en eller få hunde at forholde sig til, de samme mennesker, man er inde i hjemmet, der er ro på og ikke vedvarede gøen og ja, jeg synes det må være meget mere trygt.

¨Men det er nok i sidste ende kun dig selv der kan svare på det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst pixiedee

Jeg ved ikke, bliver nok upopulær når jeg siger det, men altså hvis din hund er utryg så er det din skyld. Du personificerer den nok for meget og det afspejler den, tror du har en sensitiv, intelligent hund, som afspejler sig i dig. Og når du har snakket med hundepensionen som har forsikret dig om at de tager sig af alle din hunds behov og du siger du har tillid men du afspejler det ikke, ja så kan du jo ikke forvente at din hund synes det! En hund er så klog at den kan forstå op til 500 ord, du kan tro den er sensitiv over for hvad du selv udstråler!! Det lyder faktisk som en god pension måske det rent faktiske

Er sundt for din hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, bliver nok upopulær når jeg siger det, men altså hvis din hund er utryg så er det din skyld. Du personificerer den nok for meget og det afspejler den, tror du har en sensitiv, intelligent hund, som afspejler sig i dig. Og når du har snakket med hundepensionen som har forsikret dig om at de tager sig af alle din hunds behov og du siger du har tillid men du afspejler det ikke, ja så kan du jo ikke forvente at din hund synes det! En hund er så klog at den kan forstå op til 500 ord, du kan tro den er sensitiv over for hvad du selv udstråler!! Det lyder faktisk som en god pension måske det rent faktiske

Er sundt for din hund!

Jeg tror du har helt ret i at hunde kan opfange mere end vi lige tror, også når det kommer til følelser. Men vi ved jo ikke hvad TS udstråler omkring sin hund.

Jeg er meget uenig i resten af det du skriver.

En usikker, bange eller sky hund skal ikke 'kastes' ud i situationer der fremprovokerer usikkerheden. Den skal hjælpes, og vide at man ikke overskrider dens grænser.

Hvis jeg tvang min hund til at blive klappet af en fremmed mand, ville hun formentligt ende med at bide ud. Og så iøvrigt miste al tillid til mig i sådanne situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en meget utryg og sky hund, han fik en prøvedag på pensionen, (ja faktisk blev vi nødt til at tage 2 dage kort efter hinanden), sammen med de andre af vores hunde, der skulle passes der, vil lige sige at jeg kun én gang før, har benyttet hundepension.

Det gør jeg aldrig ved ham mere :( da vi fik ham hjem kunne han slet ikke "sige noget" i 14 dage, han havde gøet i de 8 dage vi var væk, han sked og tissede af skræk inde i boksen, selvom én af de andre hunde, var med ham derinde, hende der havde pensionen, havde gjort alt det rigtige for ham, men han var så bange, så han skal passes hjemme, hvis vi nogen sidne får brug for det. De andre klarede det fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er sundt for din hund!

Hvordan kan du konkludere det, ud fra de sparsomme oplysninger der er til rådighed? Er hundens baggrund, både den kendte og den ukendte, lige fjernet, som ved et trylleslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan være mange grunde til at en hund er utryg. Jeg synes forumsdeltagere der ikke kender hund/ejer personligt skulle holde sig tilbage med konklusioner.

Nogen former for utryghed kan man rette op på, mens andre - feks genetisk betingende - er noget der kun kan rettes meget lidt på.

Helt generelt vil jeg ud fra egen erfaring med utrygge hunde for enhver pris undgå at en utryg hund skal i hundepension. Så kan den pension være så god den vil. Enten ville jeg tage hunden med mig, eller afstå fra det som jeg skulle have været af sted til mens hunden var i pension.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan kan du konkludere det, ud fra de sparsomme oplysninger der er til rådighed? Er hundens baggrund, både den kendte og den ukendte, lige fjernet, som ved et trylleslag?

Helt enig og hvis det var min personlighed, der gjorde en af hundene utryg, hvorfor er de 4 andre så fuldstændigt trygge :hmm:

Jeg har 1 som aldrig kan komme i pension, de 4 andre tror jeg sagtens kunne klare det, så følg din fornemmelse og send ikke utryg hund i pension.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle

Ville aldrig gøre det, der er så mange lyde og de andres adfærd kan smitte af på en usikker hund, de kan jo være lydfølsomme og jeg ville ikke udsætte min hund for det, i frygt for den ville blive mere usikker og få flere ting den bliver bange for, ville nok hellere få min veninde til at bo hos mig mens jeg var på ferie, så er den i vandte omgivelser.

Link til indlæg
Del på andre sites