Hop til indhold

Hvis ikke agility - Hvad så?

Camilse
 Share

Recommended Posts

Efter weekendens konkurrence med Joy er jeg begyndt at tænke lidt.

Jeg kan selvfølgelig være heldig at det er en engangsoplevelse at han haltede sådan efter bare et enkelt løb, men jeg må jo også sande at der er en mulighed for at han simpelthen er blevet for gammel. Han er 8 år gammel og er en af den slags hunde der aldrig har passet på sig selv.

Men hvis hans tid som agilityhund er slut nu, hvad så?

Han er jo en hund der elsker at blive brugt og jeg ved at lige meget hvor ondt det måtte gøre, så ville han med glæde tage både den ene og den anden bane. Det går bare ikke, hvis han ikke kan holde til det.

Han er gammel lydighedshund, så jeg kunne vende tilbage og træne det. Problemet er bare at her skal han også til tider ud at løbe. Han er også glad for at træne lydighed, hans hoved kan til tider bare ikke følge med.

Rally prøvede jeg for et par år siden og det blev droppet efter kun to gange. Han var simpelthen for stresset til det. Han kan lave samtlige øvelser, men når vi går der på en bane så vågner noget inde i ham og så begynder vi at gø. Og det er ikke et enkelt bjæf. Det er den konstante gøen. Han vil sagtens kunne lave alle øvelserne mens han siger noget, og jeg bliver ikke selv generet af det, da jeg er så vant til det. Men det er til gene for alle andre.

Nu er det jo ikke sikkert at det er slut med agilityen, hvem ved, måske får han et comeback :blink:

Men hvad skal man lade ham arbejde med, hvis ikke vi kan forsætte? Han elsker jo at arbejde og ikke mindst lære nyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er lille nok så tag i rævegrav! Petrine har været til træning i Sverige med en flok border terriere, de skulle prøve at få en championtitel (desværre kan hverken din eller min race få titler i rævegrav), alle dumpede, Petrine mere end bestod, et af kravene er uafbrudt glammen i 8 minutter med MAX 1 sekunds pause mellem bjæf. Det er ikke specielt fysisk krævende, ingen spurter, ingen hop, men velovervejede bevægelser i rævegrav og sjovere end spor, for der er en rigtig ræv. Har set en lille labrador i rævegrav, men meget større bliver nok for stort.

Ellers har mine dogdancing og rally som pensionist-sport.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Mine hunde er holdt med at løbe ag alle ret sent, så træner vi rally, men går ikke længere til konkurrence i det. Grundlæggende er jeg også ligeglad med hvordan mine hunde klare sig til konkurrencer når det bliver pensionister. Jeg nyder bare hvert sekund med dem, og de får tillagt sige en masse dårlige vaner på deres gamle dage.

Pjalte holdte med agility som 11 årig, Spilop som 10 år ( aflivet kort tid derefter). Dipsy løb til hun blev 11 år. Barney er omkring 9-10 år, han løber senior endnu. Ca 2 løb om dagen hvis vi synes han er frisk. Han elsker det. Han har en udvækst inden i hoften, så vi sørger for at holde ham frisk med massage og kiro. Thomas min mand løber med ham nu, og det er bare ret fis og ballade. I senior klassen må man "gerne" tyvstarte og springe et par felter. Alle regler er ophævet, pånær have det sjovt for fanden

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er hunderæd for får, så det er ikke en mulighed... Det ville også være bedst hvis det var noget der kunne arbejdes med hver dag.

Jeg vil prøve at se hvor meget han kan lave uden at gø.

Heldigvis er han haltfri i dag og håber stadig på at det var en engangsoplevelse. Seniorklasserne er helt klart et alternativ, men hvis bentøjet ikke kan holde til at springe de almindelige spring, så er jeg ikke meget for at forsætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hunde er holdt med at løbe ag alle ret sent, så træner vi rally, men går ikke længere til konkurrence i det. Grundlæggende er jeg også ligeglad med hvordan mine hunde klare sig til konkurrencer når det bliver pensionister. Jeg nyder bare hvert sekund med dem, og de får tillagt sige en masse dårlige vaner på deres gamle dage.

Pjalte holdte med agility som 11 årig, Spilop som 10 år ( aflivet kort tid derefter). Dipsy løb til hun blev 11 år. Barney er omkring 9-10 år, han løber senior endnu. Ca 2 løb om dagen hvis vi synes han er frisk. Han elsker det. Han har en udvækst inden i hoften, så vi sørger for at holde ham frisk med massage og kiro. Thomas min mand løber med ham nu, og det er bare ret fis og ballade. I senior klassen må man "gerne" tyvstarte og springe et par felter. Alle regler er ophævet, pånær have det sjovt for fanden

Synes også at erindre at medkonkurrenter starter andre folks hunde med et Værsgo :mrgreen: seniorklassen er en hård nyser af en klasse

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Synes også at erindre at medkonkurrenter starter andre folks hunde med et Værsgo :mrgreen: seniorklassen er en hård nyser af en klasse

Jo det er meget alvorligt med konkurrencen i seniorklassen. Jeg tror faktisk jeg har video optagelser af at Louise starter min hund med et værsgo ved start. Det var da sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites