Hop til indhold

Spærgsmål ang foder..

Gæst Heidi og Rex
 Share

Recommended Posts

Gæst Heidi og Rex

Hvilke størelse bliver en færdig voksede lab han??

For på hans foderpose står der anvisninger ud fra om han er en mini, lille, mellem, stor eller meget stor...

Men hvad bliver han??? Vi gir han (lidt under)imellem mellem og stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med fodermængder kan være lidt svært, men det er som regel ret tydeligt at se og mærke på hvalpen om den får for meget eller for lidt.

Jeg ville personligt bruge et foder til store racer for at være sikker på at foderet er afstemt efter hans behov. Der er jo stor forskel på hvor meget en chi og en lab har brug for i vækstperioden - som også er af forskellig varighed afhængig af størrelse.

Hvilket foder bruger du nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex
Det der med fodermængder kan være lidt svært, men det er som regel ret tydeligt at se og mærke på hvalpen om den får for meget eller for lidt.

Jeg ville personligt bruge et foder til store racer for at være sikker på at foderet er afstemt efter hans behov. Der er jo stor forskel på hvor meget en chi og en lab har brug for i vækstperioden - som også er af forskellig varighed afhængig af størrelse.

Hvilket foder bruger du nu?

Det hedder VAKS-HVALP og er det som politiet bruger til deres hvalpe også. Så ville da regne med at det er det bedste jeg gir ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder VAKS-HVALP og er det som politiet bruger til deres hvalpe også. Så ville da regne med at det er det bedste jeg gir ham.

Jeg har lige fundet ingredienslisten, og det er - efter min mening - ikke særligt godt

Korn, fisk og fiskeprodukter, produkter af landdyr og produkter heraf (kylling), olie og fedtstoffer, rodfrugter og produkter heraf, tørgær. - Vaks Hvalp

Det er ren affald- og fyldprodukter.

Hvis jeg var dig, ville jeg finde noget andet - og et hvalpefoder specielt til store racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fundet ingredienslisten, og det er - efter min mening - ikke særligt godt

Korn, fisk og fiskeprodukter, produkter af landdyr og produkter heraf (kylling), olie og fedtstoffer, rodfrugter og produkter heraf, tørgær. - Vaks Hvalp

Hvis jeg var dig, ville jeg finde noget andet - og et hvalpefoder specielt til store racer.

Jeg er helt enig med Dorte her:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex

Hvis det er så dårligt et foder produkt, hvorfor bruger politiet det så??? Jeg har selv fået det anbefalet af flere forskellige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvis det er så dårligt et foder produkt, hvorfor bruger politiet det så??? Jeg har selv fået det anbefalet af flere forskellige..

Hvis han trives på det - altså at han er glad - i vigør og vokser som han skal og det der kommer bagud er i orden - hans pels mv. så er der vel ingen grund til at skifte?

Jeg kender ikke foderet og at politiet bruger det kunne måske være fordi det er billigere for dem - at de får nogle tilbud - kunne jeg tænke mig :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme bruger vi Royal Canin maxi junior til vores labse vaps. Den vægt vi forventer han lander på som voksen er ca. 40 kg. Men det er nu mest fordi hans far vejer 40 og farfar vejer 45. Måske kan du få et fingerpeg om hvad din lab skal lande på af vægt ved at se på hvor meget far og besteforældre vejer??

Vi har fået at vide at tommelfinger reglen med vores lab er at han skal tage ca. 1 kg på om ugen de første mange uger og lige for tiden er han 17 uger og vejer 17 kg. (Og han er ikke overvægtig).

Mht. at politiet bruger foderet, så skal du huske på at de er en offentlig institution og som alle andre offentlige steder så skal de sikkert også spare for tiden, så at de bruger et foder er ikke en garanti for at foderet er godt for hunden i længden. Egentlig så er det heller ikke fordi det "dyre" foder er så dyrt i længden. Vi betalte ca. 500 kr. for Mokkahs sidste pose med foder (18 kg) og den pose holdt i ca. 2 måneder. Personligt synes jeg ikke 250-300kr. om måneden i foder på hunden er voldsomt dyrt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Herhjemme bruger vi Royal Canin maxi junior til vores labse vaps. Den vægt vi forventer han lander på som voksen er ca. 40 kg. Men det er nu mest fordi hans far vejer 40 og farfar vejer 45. Måske kan du få et fingerpeg om hvad din lab skal lande på af vægt ved at se på hvor meget far og besteforældre vejer??

Vi har fået at vide at tommelfinger reglen med vores lab er at han skal tage ca. 1 kg på om ugen de første mange uger og lige for tiden er han 17 uger og vejer 17 kg. (Og han er ikke overvægtig).

Mht. at politiet bruger foderet, så skal du huske på at de er en offentlig institution og som alle andre offentlige steder så skal de sikkert også spare for tiden, så at de bruger et foder er ikke en garanti for at foderet er godt for hunden i længden. Egentlig så er det heller ikke fordi det "dyre" foder er så dyrt i længden. Vi betalte ca. 500 kr. for Mokkahs sidste pose med foder (18 kg) og den pose holdt i ca. 2 måneder. Personligt synes jeg ikke 250-300kr. om måneden i foder på hunden er voldsomt dyrt. :-)

Jeg arbejder sammen med en, hvis man er narkohundefører og de bestemmer nu selv, hvad de vil fodre med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

Hvor ser Rex dejlig ud :lun:

Du vil møde mange forskellige holdninger til hundefoder herinde og andre steder...

Det der er forskellen på foder er ikke hvad der er i af næringsstoffer, det er der regler for, men hvorfra næringsstofferne kommer. Det Vaks er lavet af er affald, dvs. alt det vi mennesker ikke vil spise fra dyrene og i tider hvor f.eks. kyllingepølser for en stor del består af behandlet kyllingebrusk, kan man godt regne ud hvad der kan være affald fra kyllinger!

Når der i en foderdeklaration f.eks. står "Korn" (som iøvrigt ikke bør være størstedelen af en voksende hvalps diæt) har du ikke skyggen af chance for at vide om det er det fineste, reneste byg eller blandet affaldskorn. Du kan bare være sikker på at en foderproducent altid vil skrive den højeste værdi i ingredienserne, så hvis kornet var den fineste og reneste byg, kan du bide spids på at det ville stå højt og tydeligt i blinkende neon på posen!

Hvede er f.eks. ofte allergifremkaldende eller medvirkende årsag til allergi hos hunde, ligesådan med fisk og gær når disse tre ingredienser gives sammen.

"Fisk og fiskeprodukter" kan igen være alt lige fra et parti bulede dåser makrel i tomat til hele fisk. Hele gode fisk er det næppe, så havde producenten råbt højt om det for det er jo en god kvalitet i et foder.

Produkter af landdyr og produkter heraf kan være hvadsomhelst fra det fineste muskelkød (men det er det jo ikke, så var det blevet nævnt som sådan) til klove, struber og andet affald, her står der så at det er kylling. "Produkter" er allerede forarbejdet kyling f.eks. førnævnte kyllingepølser. I "produkter" gemmer der sig uigennemskuelige ingredienser som krydderier, mel, æg og andre tilsætninger, som producenten af foderet ikke behøver angive. Han skal kun angive hvad han har puttet i foderet, og halv- og helfabrikata kommer ikke ind under den del, som skal deklareres. Der kan således også være en anseelig mængde sukker og salt i et foder da disse dels fungerer som smagsforstærkere dels kan være i "produkterne".

Olie og fedtstoffer, her aner du igen ikke hvilke olier eller fedtstoffer det drejer sig om. Det kan være alt ligefra margarine, oksetalg, svinefedt til fritureolie. Det er næppe en god hørfrøolie, så havde det været nævnt

Rodfrugter og produkter heraf, dette lyder jo mægtig sundt, men et produkt af rodfruger er f.eks. sirup og melasse udvundet af sukkerroer. Det kan også være kartoffelskræller og lignende biprodukter fra industrien.

Igen: Det kan også være rodfrúgter af højeste kvalitet, men så havde producenten nok lige sørget for at nævne dette, da det jo er en yderligere kvalitet lagt til hans produkt.

Tørgær: En allergen og en smagsforstærker.

Jeg håber ikke jeg har forskrækket dig, foder ER en jungle at finde rundt i!

Du kan tænke logisk efter disse regler:

En foderproducent vil altid skrive det bedste han kan om sit foder. Dvs. hvis der er rent muskelkød i (hunde skal have muskelkød) skal han nok sørge for at råbe det ud over hele posen.

Ingredienserne skal stå i faldende orden, dvs. det førstnævnte er det der er mest af i foderet. Det bør være kød eller fisk nævnt ved dyrets art f.eks. "friske laksesider" eller lammekød. "Fisk" eller "lam" kan være hvadsomhelst fra dyret.

Gå efter en ingrediensliste så lille som mulig f.eks. Lammekød, brune ris, grøntsager nævnt ved navn, olie nævnt ved navn samt vitaminer og mineraler.

Se på prisen. Et foder til f.eks. 250 kr for 10 kg kan ikke være spækket med sunde og næringsrige ingredienser, det går jo gennem mange led som alle vil have sin betaling. da jeg i sin tid solgte lidt foder havde jeg en fortjeneste på over 30% af foderets pris. Importøren skal have sin del og fabrikanten også. Der er ikke mange basseører tilbage til gode ingredienser også ved en lav kilopris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex

Det nu meget sjovt, hvor mange forskellige meninger der er om det forskellige foder.

Rex vokser som han skal, tager ca 1 kg på om ugen. Han er dog ikke oppe på de kg som han er i uger. Men dyrlægen siger han er som han skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det nu meget sjovt, hvor mange forskellige meninger der er om det forskellige foder.

Rex vokser som han skal, tager ca 1 kg på om ugen. Han er dog ikke oppe på de kg som han er i uger. Men dyrlægen siger han er som han skal være.

Det er jo kun, fordi vi vil det bedste for din hund. Det er helt op til dig om du vil tage imod vores råd

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Heidi og Rex

Det er rigtig nok... Jeg har besluttet at snakke med dyrlægen ang foderet, her om små 14 dage, når han skal stikkes igen. Så må se hvad hun denne gang. For selvfølgelig skifter jeg da, hvis det er det der skal til.

Det er jo kun, fordi vi vil det bedste for din hund. Det er helt op til dig om du vil tage imod vores råd
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu meget sjovt, at trådstarter synes, at det er ok at være så flabet overfor de brugere som gider bruge deres tid og energi på, at komme med deres gode råde og erfaringer. IMO lyder det til, at TS har brug for dem, når man ikke engang kender størrelsen på den race man har anskaffet sig.

Beklager, men er bare så øv over alle de tråde som bliver startet op af nye herinde - og når man så giver sig tid til at svare, ja så får man en gang l o r t tilbage med besked om, at man i de fleste tilfælde ikke aner en s... om emnet anyway. Hvorfor så oprette tråden i det hele taget, når man alligevel ved der hele?

Jeg har selv fået tonsvis af hjælp og feedback herinde, og ville ikke have være den samme hundeejer idag, hvis jeg bare havde forkastet alt med en lignende attitude.

Link til indlæg
Del på andre sites