Hop til indhold

Blandings-udstilling...findes dét?


Gæst Helle1985
 Share

Recommended Posts

Gæst Helle1985

Jeg kan huske, da jeg som 11-årig hestepige var überstolt, da jeg fik en førstepræmie på det lokale dyrskue's hesteudstilling med min skønne, lille blandingspony.

Et par år efter stillede jeg op med mine forældres ("min") labradorblaning.

Det var superhyggeligt, sjovt og uformelt,

 

Nu tænker jeg så, at det bare ville være superfedt, hvis der fandtes et sted, hvor man kunne udstille sine blandingshunde. Jeg har ikke hørt om et sådan sted, men jeg ved jo heller ikke alt ;)

 

Så spørgsmålet er: findes det?

 

Hvis ikke...ved jeg hvad mit næste projekt bliver ^^

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Greyhounds

Laver Vi med hund bladet ikke noget i den stil - Danmarks sødeste hund, "kårer" hunde til hundekalendere etc? Og børnedyrskuer - hvis du kan leje et barn til at handle hunden..:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Laver Vi med hund bladet ikke noget i den stil - Danmarks sødeste hund, "kårer" hunde til hundekalendere etc? Og børnedyrskuer - hvis du kan leje et barn til at handle hunden..:-D

 

 

Vi med hund gør vist desværre ikke længere. Det var ellers enormt hyggeligt!

Haha, jeg må nok hellere låne genboens søn :D

Link til indlæg
Del på andre sites

På et tidspunkt var der nogle ildsjæle på hundegalleri, der snakkede om at stable et eller andet på benene i den retning... Det var vist noget med en slags klub, hvor man kunne komme og få sin hund bedømt ift. kondition, pelsens tilstand og hundens generelle udtryk og form... Om den så harmonisk ud osv. Bare for sjov, selvfølgelig :-) For man får jo ikke rigtig andet ud af det end at man kan vise sin hund frem.

 

Ved dog ikke hvad det blev til, men hvis du er på hundegalleri, kan du da prøve at søge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var for år siden exteriørdommer på en hundeudstilling på Bellahøj i København, hvor alle kunne deltage. Det var dels for sjov og dels fordi vi skulle bruge penge til Græske hunde. Hunde skulle også lige vise, hvis de kunne noget sjovt,.Og der var en dyrlæge i dommerpanelet.

Der kom faktisk rigtig mange , tror over 100 hunde, både racehunde og danske mixer og så græske.

Mht udseende er det umuligt at skulle vurderer hunde, hvor der ikke ligger en beskrevet racestandard til grund for vurdering. Alle ved hvordan en almindelig pudel ser ud, men hvordan er en superpudel så bygget og hvordan ønskes bevægelserne.

Så det vil køre mere på charme og udstråling, som mixhunde jo har ligeså meget af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er en tråd på HG lige nu - inde under træf og arrangementer - hvor der adviseres for et DKK skue (eller er det en udstilling) hvor man komme og få sin tavleløse hund / blanding "bedømt".... Jeg må ærligt sige, at jeg synes det er noget pjat :vedikke: Der er jo ingen eksteriørstandard for blandingshunde, så det kan kun blive en subjektiv vurdering af hvad dommeren synes ser sødt / sjovt ud... Det har sin plads på børnedyrskuer, for det er for børn...

 

Eller måske er jeg bare en kold skid? Men jeg kan virkelig ikke se hvad jeg skal bruge det til? Jeg ved jo allerede at min hund er smuk og skøn og vidunderlig og at der ikke er nogen som hende (udover hendes 3 søskende)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Billeder af hunde 010.jpgJeg synes også det er pjat, og kun for ejerens skyld. For alle vil gerne vide at deres vovser er smukke og har udstråling.

Hvis jeg tager en af mine, Nana Banana,f.eks, skal hun så vurderes som Vizla eller pointer???

Som ungarnsk er hendes hoved jo helt forkert?? hvilket jo ikke behøver være negativt.

Og hvad laver hun egenligt oppe på havebordet- det er da forbudt herhjemme???

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol: Det sidste spørgsmål er nok næsten det vigtigste :drille:

 

Jamen det er jo det. Tag Karla. Hun er iblandet dansk /svensk gårdhund, labrador og noget ukendt. Som dansk/svensker ville hun få en KIB pga. farven. En dansk/svensk skal være en "primært hvid hund, med farvede aftagninger". Som lab dumper hun med et brag pga højden fx. Hun er 37,9 cm høj, så nooooget under racestandarden for en lab. Hendes ører er HELT forkerte og det samme er hendes kropsform. Hendes hale er for højt ansat og hun er for spids i ansigtet... Så udover at sige "hun er da en sød lille sag" hvad kan en dommer så sige om hende?

31743_405236063376_38821563376_3938933_8213893_n.jpg

 

Johna er Dansk / svensk gårdhund, mixet med russell (Jack eller Parson?) og noget ukendt (måske beagle?)...

 

Hun er for spinkel og for høj til at være en pæn dsg tæve. For langbenet til at være en Jack. Lige på kanten af det højeste til at være en parson (36 plus minus 2) Hun er 38-39 cm. Alt for spinkel og opkneben til at være beagle + forkerte ører og for smalt ansigt...

 

Ingen af dem hører hjemme nogen steder.... Spild af tid at eksteriørbedømme dem.

292598_10150711971708377_38821563376_9333646_1580654575_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men behøver man da at kunne bruge det til noget? Kan man ikke bare gøre noget fordi man synes det er hyggeligt?

 

Og Ulla - Er udstillinger for racerene hunde da for hundens skyld? Er det ikke også for ejerens skyld?

 

Selvfølgelig kan man da gøre det for hyggens skyld, men hvis jeg skal betale penge for noget og bruge folks (og min egen tid på det), så vil jeg da gerne have et eller andet brugbart ud af situationen... Går jeg fx en lydighedskonkurrence, så får jeg karakterer der gør, at jeg kan se hvor jeg skal sætte ind træningsmæssigt og hvor vores hårde arbejde allerede er begyndt at bære frugt....

 

Hvis jeg gerne vil have nogen til at sige at min hund ser sød ud, så kan jge gå en tur i parken med hende :vedikke: Går jeg med dem begge to kan jeg dog endog aftvinge et tiilfældigt menneske at fortælle mig hvilken en af dem der ser sødest ud - selvom sammenligningen ikke giver mening, da de ikke ligner hinanden...

 

Der er uden tvivl nogen der synes det er en god ide, men jeg kan ikke se meningen med det. Når du får en raceren hund eksteriørbedømt, så har oj netop en standard at holde den op imod. Så du kan se på hvilke punkter hunden afviger fra standarden. Sammenholder du dette med hundens sundshedsstatus og sind, så kan du bedømme om hunden er egnet avlsmateriale.... Det er vel næppe det man ønsker med en "blandingsudstilling"? At bedømme ud fra "den ser godt nok sød ud"-kriteriet om kræet er avlsegnet eller ej???? Det er der så sandeligt rigeligt med hundeejere der gør helt uden at spørge en vilkårlig person først...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan man jo altid sige noget andet pænt om dem, for begge er jo meget smukt bygget og meget harmoniske .Men det giver jo ingen mening, for hvis de f.eks var mixet med gravhund, hvad så. Som teenager overtog vi en gravhundemix, han var bestemt ikke speciel elegant eller køn, men hvor var han da lækker, klog og beregnenede. I starten tror jeg min mor var lidt flov over at komme med gadens mest grimme hund. De havde da råd til en køn hund, men så skulle han lige have nyt hjem, og indtog familien med bravur. Stor , skævbenet 13 kg mix langrygget sort med lidt gyldne aftegn og mega personlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan man jo altid sige noget andet pænt om dem, for begge er jo meget smukt bygget og meget harmoniske .Men det giver jo ingen mening, for hvis de f.eks var mixet med gravhund, hvad så. Som teenager overtog vi en gravhundemix, han var bestemt ikke speciel elegant eller køn, men hvor var han da lækker, klog og beregnenede. I starten tror jeg min mor var lidt flov over at komme med gadens mest grimme hund. De havde da råd til en køn hund, men så skulle han lige have nyt hjem, og indtog familien med bravur. Stor , skævbenet 13 kg mix langrygget sort med lidt gyldne aftegn og mega personlighed.

Er det et svar til mig? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der uformelle bedømmelse hos DKK - det prøvede Zamzam jo, han fik meget dårlig vurdering og har ikke ret meget med en papillon at gøre (udelukkende fordi nogen har klippet ham korthåret). Jeg gjorde det udelukkende for Zamzams skyld, han elsker at stå i sådan en ring og blive kigget på, men ellers ville jeg nok tage til træf (og få bekræftet, hvor pragtfulde mine hunde er) og til dyrlægen (for at få tjekket deres fysik)

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Therese.

At udstille har jo mange formål. Mine skal jo da avlsgodkendes indenfor DKK, også selv om jeg så evt ikke vil bruge dem i avl. Men jeg vil vide, hvad jeg laver for kvalitet i racen. Hvis ens hvalpe falder igennem typemæssig, størrelses, pelsmæssig osv er jeg jo på galt spor = opdrætterblindhed. Eller ved øjenlysning, HD foto osv.

Det gavner jo ikke racen , hvis man laver alt for små eller alt for store hunde, eller andre ting, der gør at hunden aldrig kommer til at være racetypisk.

Fraset det er jeg mest til godt temperament og så sundhed som 1 ste prioritet i avlen.Så hellere en halv cm for høj og super sundhed og sind.

Hvis en opdrætter bare går derhjemme og bruger sine hunde til avl uden at se på, hvor racen er på vej hen eller hvad der bør rettes op på, så er man jo nærmest ligeglad, bare man kan sælge hvalpene.

Selvfølgelig er der stor præcise i at komme i topplacering, og der er mange om buddet, men på udstilling bliver der skabt kontakter og så kigger man jo efter evt fremtidige parringspartnerer, som kan interessere een.Ser på f.eks hanhunde, der kan opveje ens tæves evt mangler og som har en pzyke man virkelig kan lide og får talt med ejeren om hundens egenskaber.Og kan bruge kataloget til at undersøge en interessant hanhunds aner, er han en mulig partner mht ike at lave indavl. Man ser de nye importhunde og kan se hvilket kenneler i udlandet de kommer fra. Og kan gå på deres hjemmeside for yderligere oplysninger.

Man har simpelhen antennerne ude.

F,eks mødte jeg i 2002 en dejlig voksen hanhund, agilitychampion, stadig ikke Udstillingchampion og han næsten voksne søn på en udstilling.Fulgte dem lidt og i 2006 så brugte jeg ham med god resultat, og behold en tævehvalp. Og beholdt måske den forkerte tævehvalp, for flere havde en anden i hovedet som den bedste.

Men Debbie har alligevel givet utrolig velbyggede hvalpe, skønt hun er lidt maskolin i bygning og hoved.Og ikke som sin moder ville være en god udstillinghund, så hanhunde til hende skal vælges med stort omhu .

Så det er altså med udstilling en vurdering mellem andre hunde af , hvor ligger din avl i forhold til racen.

Og hvad skal der til at forbedre dine linier, hvis du vil fortsætte avl.

F.eks er min Freddy igår avlsgodkendt med HD status A, så hvis jeg vil købe en tævehvalp senere til at bruge ham på, så skal jeg på banen med hensyn til at finde en opdrætter der kan levere noget der lever op til det han evt mangler i udseende og væremåde. Bliver nok først aktuelt om vel 4 år, hvis mit helbred holder til hvalp til den tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser ingen snopperi mht at udstille sin hund, mener mere det er en racekvalitetsbedømmelse af hunden på dagen. Og derfor er man ofte nød til at udstille under flere foskellige dommerer, fordi de ofte dommer rimeligt forskelligt. Men en supergod og også veloplagt hund, der nyder sin tid i ringen har jo altid dommeren bevågenhed.Og veloplagte er de ikke altid.

Jeg vil prøve at finde kritikken fra Roskilde 5 maj for at I, der ikke kender , hvad der står i kritikken , kan se een.

Min er så renskrevet af mig, fordi det jeg fik udleveret ligner noget der forsvinder fra papairet.

Og hvis dommeren siger en masse vedr hunden, får renskriversekretæren ofte kun det halve med.Og ofte med slå og stavefejl , så gætteri skal der til for at forstå kritikken.

 

 

Dansk kennel Klub.

 

Roskilde den 5 maj 2012

Dommer: Win Wellens , Holland

Hund: Sparky Joys Orange Freddy Katalog nr 2014

Klasse : Åben

 

Bedømmelse = 1 ste vinder med Exellent

Bedømmelse:

Orange, typical dog, 2 years, coppy overall, typ. so??, typical head, soft expression, correct bite, correct angulation , well spring ribe, shrotly coupled, good coat, , movement OK, ve??? happy temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...