Hop til indhold

Stresshund


Therese
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg mødt Bobo et par gange, og jeg ser han bestemt ikke som stresset.

Hvis han var min ville jeg prøve nogle kontaktøvelser, jeg viser dig gerne nogen.

 

Jeg oplever ham bare som en hund, der kører lidt op, når der er udsigt til at hilse...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, ninjamor har skrevet det så godt, det med gåturene jeg også nævnte i mit første indlæg.. det ER altså super til at give hunden en roligere forventning til at være sammen med andre hunde:) Men de driver en til vanvid i starten ved at trække i snoren ovs, så nogengange må man starte godt foran den anden/de andre, for at have en chance for lidt kontakt..

 

Prøv at se på det sådan her: Han skal ikke lære at hilse roligt, han skal lære at Være rolig sammen med andre hunde. Og når han kan være rolig sammen med andre, så kan han også hilse roligt:)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

1

 

2

 

 

Hvad er det, vi skal tage stilling til, udsagn 1 eller udsagn 2?

Dem begge to? Altså, det er da det samme? Hvis en hund kommer i nærheden af os og dermed kunne være chance for at han får lov at hilse, kører han op..

 

Eller hvis vi skal passere en hund...

 

Er det forståeligt nu?

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem begge to? Altså, det er da det samme? Hvis en hund kommer i nærheden af os og dermed kunne være chance for at han får lov at hilse, kører han op..

 

Eller hvis vi skal passere en hund...

 

Er det forståeligt nu?

 

For mig er det to forskellige situationer nemlig, idet der, når vi passerer en hund, ikke er udsigt til at hilse.

 

"Udsigt til at hilse" er hos mig angivet ved et signal inden vi når den anden hund, enten ved at "værsgo/ja" eller at Pelle slippes. Eller får han signal til at vi skal videre og der dermed ikke er udsigt til at få nærkontakt.

 

Hvis en hund aldrig ved på forhånd, altså inden hundene er i passeringshøjde med hinanden, om den får lov at hilse eller ej, vil den lære af erfaringen og reagere ift. denne. Dvs. hvis den ofte nok får mulighed for at komme i nærkontakt uden signal fra ejeren, vil den forvente at skulle dette ved alle møder og så kommer opkørtheden/forventningen og den eventuelle konflikt hunden kommer i når ejeren - eller den anden hunds ejer/evt. den anden hund, vil noget andet.

 

Derfor synes jeg, det er en rigtig god ide at sætte signal på og at lære sin hund, at andre hunde ikke automatisk skal hilses på. Det mindsker opkørtheden og den frustration der opstår, når mødet ikke bliver en realitet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig er det to forskellige situationer nemlig, idet der, når vi passerer en hund, ikke er udsigt til at hilse.

 

"Udsigt til at hilse" er hos mig angivet ved et signal inden vi når den anden hund, enten ved at "værsgo/ja" eller at Pelle slippes. Eller får han signal til at vi skal videre og der dermed ikke er udsigt til at få nærkontakt.

 

Hvis en hund aldrig ved på forhånd, altså inden hundene er i passeringshøjde med hinanden, om den får lov at hilse eller ej, vil den lære af erfaringen og reagere ift. denne. Dvs. hvis den ofte nok får mulighed for at komme i nærkontakt uden signal fra ejeren, vil den forvente at skulle dette ved alle møder og så kommer opkørtheden/forventningen og den eventuelle konflikt hunden kommer i når ejeren - eller den anden hunds ejer/evt. den anden hund, vil noget andet.

 

Derfor synes jeg, det er en rigtig god ide at sætte signal på og at lære sin hund, at andre hunde ikke automatisk skal hilses på. Det mindsker opkørtheden og den frustration der opstår, når mødet ikke bliver en realitet :-D

Jeg tror lige jeg skal have det skåret det ud i pap :oops: For jeg siger nemlig "nej ikke i dag" til ham, allerede når han bliver opmærksom på den anden hund... Og jeg prøver at aflede ham med godbidder eller legetøj, men det er ligesom om han hverken hører eller ser mig eller legetøjet... Han registrerer det næsten ikke... Han kan lige tage legetøjet eller godbidden i munden, men han smutter det bare ud igen...

 

Så hvad gør jeg så? Forsøger at undgå at passere tæt forbi fremmede hunde? Og hvad så derfra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, men vi oplevede nøjagtigt det samme med tea, efter vi havde haft hende i noget tid. Hun begyndte at overhøre os når vi kaldte hende til os, og virkede også meget optaget af at hilse på ALLE hunde der færdedes i "hendes" område.

 

Samtidigt tror jeg det tager lidt tid at opbygge et forhold til en voksen hund, hvor hunden ved at den kan stole på dig, og at der altid sker noget sjovt i nærheden af dig.

 

Vi trænede kontakt, indkald og at tea lige skulle have et ok fra os inden hun løb over til fremmede hunde. Efter et par måneder begyndte det at komme helt af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden, men vi oplevede nøjagtigt det samme med tea, efter vi havde haft hende i noget tid. Hun begyndte at overhøre os når vi kaldte hende til os, og virkede også meget optaget af at hilse på ALLE hunde der færdedes i "hendes" område.

 

Samtidigt tror jeg det tager lidt tid at opbygge et forhold til en voksen hund, hvor hunden ved at den kan stole på dig, og at der altid sker noget sjovt i nærheden af dig.

 

Vi trænede kontakt, indkald og at tea lige skulle have et ok fra os inden hun løb over til fremmede hunde. Efter et par måneder begyndte det at komme helt af sig selv.

 

Jeg vil prøve at træne det med nogen, og håber det virker :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror lige jeg skal have det skåret det ud i pap :oops: For jeg siger nemlig "nej ikke i dag" til ham, allerede når han bliver opmærksom på den anden hund... Og jeg prøver at aflede ham med godbidder eller legetøj, men det er ligesom om han hverken hører eller ser mig eller legetøjet... Han registrerer det næsten ikke... Han kan lige tage legetøjet eller godbidden i munden, men han smutter det bare ud igen...

 

Så hvad gør jeg så? Forsøger at undgå at passere tæt forbi fremmede hunde? Og hvad så derfra?

 

Uden at have set jer i aktion: Jeg ville ikke tilbyde godbidder/legetøj, når han allerede er på vej op i opkørthed.

Efter dit "ikke i dag" ville jeg resolut vende om og gå modsatte vej, altså væk fra den hund han kører op over. Dermed tager du kontrol over situationen og han skal egentlig bare føge efter, det er ikke oppe til debat, du går, han kommer med!

 

Når vi tilbyder godbidder/legetøj som vore hunde ikke vil have, oplever de rigtigt at de har et valg og i det øjeblik de vælger belønningen fra, står man rigtigt skidt for hvad har man så mere?

 

Prøv at sammeligne det med moderen og det mindre barn i Brugsen, moderen vil til kassen, barnet vil se på legetøj og sætter sig ned på gulvet. Moderen kan nu vælge at føje barnet eller tage kontrol. Vælger hun at lokke barnet med en is eller andet, har barnet stadig et valg (jeg vil ikke have is jeg vil have legetøj) hvilket lærer det at det har indflydelse på situationen (denne specifikke situation) og sine egne valg i denne situation. I lige netop denne situation skal barnet ikke belemres med valg, men bare med moderen fordi det er hende der ved bedst og har en dagsorden/tidsskema som skal følges.

 

(Naturligvis skal både børn og hunde opleve at kunne træffe valg og have indflydelse på deres egen situation, men i nogle situationer er der ingen gevinst for nogen af parterne hvis de får lov til dette)

 

Derfor vælger jeg at tage fuld kontrol i sådanne situationer og udstråler "vi skal denne vej og det er ikke et tilbud".

Det kan naturligvis betale sig at vende om på nogen afstand, så er det nemmere, men ellers i samme øjeblik hunden kører op, så vender man på hælen.

Når hunden igen er afslappet vender man og går videre af sin tænkte rute. Godbidder er egentlig i vejen her fordi de nemt kan tage fokus fra det der sker og hunden oplever situationen anderledes gennem "godbidsfiltret" :-)

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at have set jer i aktion: Jeg ville ikke tilbyde godbidder/legetøj, når han allerede er på vej op i opkørthed.

Efter dit "ikke i dag" ville jeg resolut vende om og gå modsatte vej, altså væk fra den hund han kører op over. Dermed tager du kontrol over situationen og han skal egentlig bare føge efter, det er ikke oppe til debat, du går, han kommer med!

 

Når vi tilbyder godbidder/legetøj som vore hunde ikke vil have, oplever de rigtigt at de har et valg og i det øjeblik de vælger belønningen fra, står man rigtigt skidt for hvad har man så mere?

 

Prøv at sammeligne det med moderen og det mindre barn i Brugsen, moderen vil til kassen, barnet vil se på legetøj og sætter sig ned på gulvet. Moderen kan nu vælge at føje barnet eller tage kontrol. Vælger hun at lokke barnet med en is eller andet, har barnet stadig et valg (jeg vil ikke have is jeg vil have legetøj) hvilket lærer det at det har indflydelse på situationen (denne specifikke situation) og sine egne valg i denne situation. I lige netop denne situation skal barnet ikke belemres med valg, men bare med moderen fordi det er hende der ved bedst og har en dagsorden/tidsskema som skal følges.

 

(Naturligvis skal både børn og hunde opleve at kunne træffe valg og have indflydelse på deres egen situation, men i nogle situationer er der ingen gevinst for nogen af parterne hvis de får lov til dette)

 

Derfor vælger jeg at tage fuld kontrol i sådanne situationer og udstråler "vi skal denne vej og det er ikke et tilbud".

Det kan naturligvis betale sig at vende om på nogen afstand, så er det nemmere, men ellers i samme øjeblik hunden kører op, så vender man på hælen.

Når hunden igen er afslappet vender man og går videre af sin tænkte rute. Godbidder er egentlig i vejen her fordi de nemt kan tage fokus fra det der sker og hunden oplever situationen anderledes gennem "godbidsfiltret" :-)

 

Giver det mening?

 

Det hele giver SÅ meget mening, undtagen lige det sidste... Hvordan oplever han det anderledes, mener du? Ikke fordi jeg har tænkt mig at blive ved med at give godbidder, det andet giver nemlig rigtig god mening... Bare for at lære noget nyt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hele giver SÅ meget mening, undtagen lige det sidste...

 

Som var dette:

Godbidder er egentlig i vejen her fordi de nemt kan tage fokus fra det der sker og hunden oplever situationen anderledes gennem "godbidsfiltret"

 

 

Hvordan oplever han det anderledes, mener du? Ikke fordi jeg har tænkt mig at blive ved med at give godbidder, det andet giver nemlig rigtig god mening... Bare for at lære noget nyt :-D

 

Når han oplever situationen "gennem godbidderne", kommer godbidderne til at fungere som afledning fra den anden hund og dermed er han ikke så fokuseret på at han ikke reagerer på hunden, fordi motivationen for godbidderne kan få ham til helt at overse/glemme den anden hund og han derfor ikke lærer at håndtere passeringen, men egentlig bare distraheres forbi hunden.

 

Giver det mening?

 

Hvis vi bare afleder en hund i en situation lærer den ikke at mestre situationen fordi den ikke behøver tage stilling til den.

 

Som en hund der ikke kan fordrage andre hunde og får sin bold i munden ved passering. Bolden giver hunden "skyklapper" på, så hunden ikke beskæftiger sig med den anden hund og passeringen går fint. Men uden bolden i munden kan hunden stadig ikke passere den fremmede hund uden at reagere, for den har ikke lært noget ved at lukke sig inde i en "boble" med sin bold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Som en hund der ikke kan fordrage andre hunde og får sin bold i munden ved passering. Bolden giver hunden "skyklapper" på, så hunden ikke beskæftiger sig med den anden hund og passeringen går fint. Men uden bolden i munden kan hunden stadig ikke passere den fremmede hund uden at reagere, for den har ikke lært noget ved at lukke sig inde i en "boble" med sin bold.

 

Sig mig engang, følger du efter os på gåturene? :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som var dette:

 

 

 

 

Når han oplever situationen "gennem godbidderne", kommer godbidderne til at fungere som afledning fra den anden hund og dermed er han ikke så fokuseret på at han ikke reagerer på hunden, fordi motivationen for godbidderne kan få ham til helt at overse/glemme den anden hund og han derfor ikke lærer at håndtere passeringen, men egentlig bare distraheres forbi hunden.

 

Giver det mening?

 

Hvis vi bare afleder en hund i en situation lærer den ikke at mestre situationen fordi den ikke behøver tage stilling til den.

 

Som en hund der ikke kan fordrage andre hunde og får sin bold i munden ved passering. Bolden giver hunden "skyklapper" på, så hunden ikke beskæftiger sig med den anden hund og passeringen går fint. Men uden bolden i munden kan hunden stadig ikke passere den fremmede hund uden at reagere, for den har ikke lært noget ved at lukke sig inde i en "boble" med sin bold.

 

Ja nu giver det mening :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt med i denne tråd og har et spørgsmål, da min hund også har en kraftig forventning om at hilse på alle.

Mit problem er bare at han ligger sig ned på jorden og er ikke til at få med ( jeg kan trække/skrabe ham hen af fortovet, han går ikke frivilligt). Hvad gør man så? Han vejer 35 kilo.

Jeg vil klart begynde at vende om, men hvordan bryder man vanen med at han smider sig?

 

Håber det er ok at stille spørgsmålet i denne tråd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt med i denne tråd og har et spørgsmål, da min hund også har en kraftig forventning om at hilse på alle.

Mit problem er bare at han ligger sig ned på jorden og er ikke til at få med ( jeg kan trække/skrabe ham hen af fortovet, han går ikke frivilligt). Hvad gør man så? Han vejer 35 kilo.

Jeg vil klart begynde at vende om, men hvordan bryder man vanen med at han smider sig?

 

Håber det er ok at stille spørgsmålet i denne tråd.

Hvis jeg var dig, ville jeg vende om og gå den anden vej lige inden han skal til at lægge sig.. Jeg tror at hunden mentalt er nødt til at være på det stadie, hvor den vil reagere sådan for at kæde de to ting sammen... Så prøv at lær hans signaler at kende og når han så begynder at reagere, kalder du på ham, vender om og går den anden vej...

 

Og gud, hvor er det nemt at give råd, når det ikke handler om en selv! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver folk ikke også længere tid i hundeskoven end ved et tilfældigt møde, hvor man er på vej i hver sin retning? Jeg tror at mange hundeejere netop kommer i hundeskovene for at deres hunde kan lege.

 

Den gruppe af hunde i Søndermarken som mere eller mindre dagligt mødes for at lege ser heller ikke ud til at have problemer med møder. Jeg kender naturligvis ikke alle disse hunde, men har da set, at de løse, legende hunde derinde sjældent udgør noget problem for andre hunde. Jeg er sikker på dette blandt andet handler om at de er mættede og, naturligvis, at de lærer at begå sig.

 

Hovsa, jeg havde lige overset dit indlæg (men bedre sent end aldrig, ja?).

 

Jeg ser selvfølgelig også de ejere der samles og går (står) tur sammen, men det mest almindelige er nu at man bare går en rute og møder dem der går modsat èn selv. Selvfølgelig er der mange der kommer i hundeskovene for at deres hunde kan få leget, men der er også mange der kommer der, fordi hundene må gå uden snor. I dagligdagen møder jeg klart flest der bare hilser på min hund og går videre uden at opfordre til leg og jeg synes egentlig også det var sådan da han var yngre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt med i denne tråd og har et spørgsmål, da min hund også har en kraftig forventning om at hilse på alle.

Mit problem er bare at han ligger sig ned på jorden og er ikke til at få med ( jeg kan trække/skrabe ham hen af fortovet, han går ikke frivilligt). Hvad gør man så? Han vejer 35 kilo.

Jeg vil klart begynde at vende om, men hvordan bryder man vanen med at han smider sig?

 

Håber det er ok at stille spørgsmålet i denne tråd.

 

hmm, til de der "jeg går ikke længere hunde" Så har jeg nogengange set oplevet virke at bare blive ved hunden mens den anden hund passerer, så man ikke frustrerer ham yderligere ved at trække i ham. Men det er bedst hvis den anden hund passerer på afstand, så de ikke pludseligt kan nå hinanden alligevel.

 

Hvis din hund vil spise godbidder i situationen kan du forsøge inden han lægger sig at få ham til at gå med dig via dem og belønne ham for at følge med dig.

 

Og så skal du have et statist hund eller træne det til hundetræning. Træne at gå mod en anden hund og vende om og gå væk indtil den sidder så godt at han i træningssituationerne vender på en femøre såsnart du kalder. Så vil han have et fundament i kan bygge på når i møder en hund i "virkeligheden", for der vil han ikke være lige så let som han vil i et styret situation.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fulgt med i denne tråd og har et spørgsmål, da min hund også har en kraftig forventning om at hilse på alle.

Mit problem er bare at han ligger sig ned på jorden og er ikke til at få med ( jeg kan trække/skrabe ham hen af fortovet, han går ikke frivilligt). Hvad gør man så? Han vejer 35 kilo.

Jeg vil klart begynde at vende om, men hvordan bryder man vanen med at han smider sig?

 

Håber det er ok at stille spørgsmålet i denne tråd.

 

Naturligvis er det i orden at stille spørgsmål, alle tråde her er åbne for alle :-)

 

Som andre har skrevet: Vend om før han lægger sig ned og signaler med hele din krop at du tager kontrol over situationenn. Dvs. dit tempo skal være højt, ryggen rank og du skal virkeligt ville have ham med dig. Ved at bevæge dig i et højt tempo opnår du også at han skal oppe sig for at følge med og han kan ikke både koncentrere sig om dette og om at ville den anden vej. Går du stærkt nok, har han ikke mulighed for at lægge sig!

 

Forestil dig at han naturligvis ikke lægger sig fordi din jernvilje vil noget andet. Det er helt utroligt hvor meget ens egen tro på/holdning til hvad der skal ske påvirker ens hund og tænk også på, at det er dig der giver ham muligheder, både for at lægge sig og for alt andet :-D

 

Hvis det hjælper, kan du forestille dig, at der hvor han vil lægge sig, er der en giftpøl som er meget skadelig for ham. Den viljestyrke du ville lægge i at forhindre ham i at lægge sig i giften, eller gøre noget andet farligt, er den viljestyrke du skal bruge på at forhindre ham i at lægge sig fordi han bare ikke vil videre.

Det er faktisk en "kamp" på viljer dette her, dog uden at hunden ser det som en styrkeprøve eller som at det er ham der bestemmer hvad der skal ske. Han bruger bare sin erfaring til at opnå det han vil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi tilbage efter vores første møde med en hund efter denne her tråd... Han vil virkelig gerne humpe, så jeg har brugt det meste af turen på at pille ham ned af hende... Men det blev bedre til sidst (måske fordi han blev træt?) og så skyndte jeg mig at pakke sammen og gå, så mødet sluttede mens han var rimelig rolig :lol: Vi forsøgte at lave nogle andre aktiviteter som fodersøg og en lille smule boldkast for at flytte hans fokus og det virkede som om det virkede lidt, så de godt kunne gå og hygge sig lidt sammen... Hvis der ikke skete noget, ville han dog stadig gerne humpe, men håber det bliver bedre med tiden... Og hun (ejeren) er i hvert fald ikke blevet afskrækket, så hun vil gerne mødes igen :banan:

 

Men han var godt nok træt på vej hjem... Han kunne næsten ikke slæbe sig af sted... Det tager åbenbart hårdt på ham, det lille pus :ae: Så det bliver ikke ret lange møder i fremtiden, før det er blevet bedre med den der stressen rundt...

 

Konklusion: Jeg er fortrøstningsfuld :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi tilbage efter vores første møde med en hund efter denne her tråd... Han vil virkelig gerne humpe, så jeg har brugt det meste af turen på at pille ham ned af hende... Men det blev bedre til sidst (måske fordi han blev træt?) og så skyndte jeg mig at pakke sammen og gå, så mødet sluttede mens han var rimelig rolig :lol: Vi forsøgte at lave nogle andre aktiviteter som fodersøg og en lille smule boldkast for at flytte hans fokus og det virkede som om det virkede lidt, så de godt kunne gå og hygge sig lidt sammen... Hvis der ikke skete noget, ville han dog stadig gerne humpe, men håber det bliver bedre med tiden... Og hun (ejeren) er i hvert fald ikke blevet afskrækket, så hun vil gerne mødes igen :banan:

 

Men han var godt nok træt på vej hjem... Han kunne næsten ikke slæbe sig af sted... Det tager åbenbart hårdt på ham, det lille pus :ae: Så det bliver ikke ret lange møder i fremtiden, før det er blevet bedre med den der stressen rundt...

 

Konklusion: Jeg er fortrøstningsfuld :mrgreen:

 

Hvordan mon tæven ville beskrive sin af oplevelse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...