Therese Skrevet Maj 30, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 30, 2012 Bobo er begyndt at virke jævnt opkørt over andre hunde, når vi passerer dem... Og generelt er han ved at være lidt "døv." Hvis han lige er optaget af noget andet, reagerer han ikke nødvendigvis første gang man siger noget - og det gjorde han prompte i starten... Jeg gætter på, at det er mig/os, der gør et eller andet anderledes, men jeg ved ikke helt hvad Jeg kan ikke lige umiddelbart komme i tanke om hvad det kan skyldes, men jeg håbede, at nogle kunne fortælle lidt om deres erfaringer eller henvise til et eller andet jeg kan læse... For det skal bare tages hånd om her i starten, orker ikke en stresset hund igen... Jeg kunne også godt tænke mig nogle øvelser, der involverer selvkontrol og/eller problemløsningsopgaver, der kræver at han skal forholde sig i ro for at løse dem, hvis nogen kender nogen... Tror jeg vil starte med at sætte ind der for måske at vise ham, at han altså ikke får noget ud af at køre sig selv helt op i det røde felt og måske derfor give ham lidt mere ro på.. Jeg vil købe noget aktiveringslegetøj, men indtil det bliver købt kunne det være fint med nogle alternativer.. Så bare smid alt det efter mig I lige kan komme i tanke om Så takker Bobo garanteret med et hundekys en eller anden dag Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 jeg har ingen erfaring med omplaceringshunde, men tror du ikke at han i starten var mere usikker på jer og derfor holdt sig i nærheden, altså lidt som hvalpe gør. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Det er helt typisk for hunde der skifter miljø at de er en "honeymoon" periode, hvor efter hunden falder tilbage i gamle vaner og mønstre. Derfor kan man egentlig ikke rigtig vide hvad man har fået før den første tid er overstået, og jeg tror ikke I er begyndt at gøre noget anderledes, I skal bare begynde at tage udgangspunkt i den hund I har nu og ikke ud fra hvad han kunne og gjorde for 3 uger siden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 jeg har ingen erfaring med omplaceringshunde, men tror du ikke at han i starten var mere usikker på jer og derfor holdt sig i nærheden, altså lidt som hvalpe gør. Han har været rigtig opmærksom på os... Og er det stadig lidt.. Han fordyber sig ikke sådan rigtigt i dufte og sådan noget, men skal hele tiden lige kigge op og se om jeg er der endnu... Så det tror jeg helt sikkert du har ret i! Jeg var bare så imponeret i starten, fordi jeg kunne kalde ham til mig stort set i alle situationer. Og nu får han virkelig hø i ørerne og det er faktisk ret træls at gå med sådan en hund plus at det ikke er ret sundt for ham.. Så jeg tænker måske lidt i retningen af at vi kan være kommet til at lege lidt for mange stressende lege med ham... Er bare slet ikke sikker... Men sådan noget kan vel godt give en hund lidt stress? Ikke kun i hundesituationen, men bare generelt.. Og måske lidt manglende konsekvens fra vores side kan gøre, at han vælger at lukke ørerne... Ej, aner det ikke.. Hehe... Har så mange bud... Men det er super svært at vurdere selv... Og I kan jo heller ikke rigtig svare herinde, når I ikke har set os Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Det er helt typisk for hunde der skifter miljø at de er en "honeymoon" periode, hvor efter hunden falder tilbage i gamle vaner og mønstre.Derfor kan man egentlig ikke rigtig vide hvad man har fået før den første tid er overstået, og jeg tror ikke I er begyndt at gøre noget anderledes, I skal bare begynde at tage udgangspunkt i den hund I har nu og ikke ud fra hvad han kunne og gjorde for 3 uger siden. Det giver god mening... Men så er afstressende aktiviteter vel en god ide? Og hvad gør man lige med en hund, der stresser over ikke at måtte hilse? Hvem stiller op som figuranter til et langt, sejt hils-pænt-på-andre-hunde-og-slap-lidt-af-træningstræk? Nogen med tålmodighed? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Jeg har jo prøvet at overtage en hanhund på 13-14 mdr, der gjorde udfald mod både tæver og hanhunde på vore 1 ste ture udenfor haven,.Og faktisk også kunne se sig gal på forbigående fodgængerer. Og jeg havde andre hunde der skulle luftes samtidig, med ham på nogle af turene , så en sej kamp . Jeg fik meldt mig til træning, hvor vi gik væk fra de legende i frikvarteret og så trænede almindelig lydighed med gå pænt Det gav pote, han lærte at man skulle have førerkontakt, kunne gå forbi uden at lave udfald osv. Langsom tilvænning og træning, især hvis han er ung og usikker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Therese - vi stiller gerne op! Bella er også MEGET hilseglad, og vi kunne godt bruge noget træning i den retning:-) Du bor ved Randers, ikke? Jeg bor i Århus N og har bil, så vi kommer gerne. Send mig en pb hvis vi skal aftale nærmere:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Jeg tror også bare han nu er faldet til. I hvertfald omkring det med at have hø i ørene. Stressen omkring andre hunde, kan det skyldes at han nu mens i har fået ham har haft stor adgang til andre hunde og oplevet en masse leg og skæg med dem? Tidligere lød det jo ikke som om han havde den vilde kontakt? For hvis det er rigtigt, så har han jo nu en stor forventing når han ser hunde, en forventing om skæg og leg. Det er en større omvæltning at skifte hjem og miljø end man nogen gange tror, og det bedste råd jeg kan give dig er: hakunamatata;) Altså, tage det roligt.. Ikke en masse leg og aktivitetsspil og træning. Brug i stedet tid på rolig samværd hjemme, snuse ture i skoven hvor han bruger næsen på at finde godbidder fesk og så opbyg gode rutiner som han kan genkende. Og så skal han lære at være sammen med andre hunde på en anden måde, hvilket holdtræning som regel er godt til:) Gåture i snor er også genialt til netop dette, selvom de så i starten er ved at trække armene af en:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Therese - vi stiller gerne op! Bella er også MEGET hilseglad, og vi kunne godt bruge noget træning i den retning:-) Du bor ved Randers, ikke? Jeg bor i Århus N og har bil, så vi kommer gerne. Send mig en pb hvis vi skal aftale nærmere:-) Årh det vil jeg virkelig gerne! Snakker lige med min mor om det i morgen mht. kørsel, så du ikke skal køre hele vejen Så skriver jeg lige til dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Inden du går i gang med en massende afstressende aktiviteter og problemløsningsopgaver, er det vigtigt at afdække om Bobo overhovedet er stresset eller "bare" bliver opkørt når han møder andre hunde. Hvis det sidste er tilfældet kan du tage alle dine afstressende aktiviteter og gemme der hvor solen aldrig skinner, for det vil ikke hjælpe det mindste. LuckyLuna er også inde at berøre dette. Problemløsningsopgaver vil udover, måske, at afstresse en hund (dette er nemlig langtfra altid tilfældet) også give hunden en større grad af selvstændighed, for den kan jo selv, hvilket normalt ikke gavner en begyndende skridende lydhørhed (lydighed) overfor ejeren. Hvis Bobo generelt kan slappe af, når der intet sker og generelt reagerer uden at handle overdrevent ift. den aktuelle situation, er han højst sandsynligt ikke stresset og så hjælper de nævnte aktiviteter ham ikke. Ud over de muligheder andre har nævnt som eventuel årsag, kan han være ved at være overstimuleret med et belastet system. Dette vil altid få en hund til at reagere i de situationer de er lidt utrygge ved. Dette kan være årsagen til hans overreaktion overfor passerende hunde, men behøver langt fra at være det. Jeg ville nøje gennemgå hans daglige aktivitetsniveau og sammenholode det med det jeg vidste om Bobo fra tidligere, inden jeg styrtede mig ud i ekstra aktivering og træning rettet mod adfærden. Husk at et adfærdsproblem som regel kun er symptomet på at der er noget skævt et sted ofte er den synlige adfærd ikke selve problemet, men kun den måde hunden udtrykker sit problem på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Åh ha, det er altså noget svært noget lige at gennemskue... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Åh ha, det er altså noget svært noget lige at gennemskue... Jamen hvis han er stresset er der mange tegn hvor der kan være et eller flere til stede, f.eks.: skæl i pelsen, kedelig pels rastløshed, almindelig uro, manglende afslapning overreaktioner overdrevet glæde, hidsighed, oversexet mm drikker meget røde øjne og/eller uroligt blik svedige trædepuder sover kun lidt om dagen, skal følge med i alt, sover som en sten om natten spise"forstyrrelse" f.eks. høvler mad ind men uden at tage på, spiser ikke ret meget eller kun om natten løs/tynd afføring evt. meget luft i tarmene med fisning til følge Situationsbestemt opkørthed/stress er, når han kun kører op i helt bestemte situationer, f.eks. ved hundemøder og da kan det som sagt være møderne der er selve problemet, men også bare i møderne han viser, han er overstimuleret. Under alle omstændigheder kan du se om det hjælper at skifte taktik i de situationer hvor du ser problemer, det gør det oftest. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Der er nogle af de ting du nævner, som passer meget godt på ham... Men han ER jo også lige flyttet, så det kunne vel godt hænge sammen, som andre også er inde på... Så der tror jeg lige at jeg afventer... Og så træner jeg lidt med Anne og prøver at få noget ro på ham, inden han får lov til at hilse... Og så må jeg læse en hel masse om sådan nogle problemer, så jeg er godt forberedt Mange tak for alle jeres råd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Der er nogle af de ting du nævner, som passer meget godt på ham... Men han ER jo også lige flyttet, så det kunne vel godt hænge sammen, som andre også er inde på... Så der tror jeg lige at jeg afventer... Og så træner jeg lidt med Anne og prøver at få noget ro på ham, inden han får lov til at hilse... Og så må jeg læse en hel masse om sådan nogle problemer, så jeg er godt forberedt Mange tak for alle jeres råd Det er da ikke at afvente at gå i gang med hilsetræning Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Det er da ikke at afvente at gå i gang med hilsetræning Jeg venter med at se om det ikke går over i stedet for at gå i gang med en masse nye tiltag, som måske er unødvendige... Men når hunden reagerer med at køre sådan op, når han ser andre hunde, synes jeg at jeg bør gøre noget ved det i stedet for at lade det blive et fast mønster hos ham... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Det lyder som om han skal lære at ignorere andre hunde, mere end at 'hilse ordentligt'? Men det er måske også en del af træningen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Det lyder som om han skal lære at ignorere andre hunde, mere end at 'hilse ordentligt'? Men det er måske også en del af træningen? Det var i hvert fald det jeg havde tænkt Det er bare meget rart at aftale det med nogen, der er indforståede med det, så de ikke bare slipper hunden eller sådan noget... Så er det sgu op af bakke Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Problemet er jo, at han virker som en hund, der rigtig gerne vil hilse, men måske skader det faktisk mere end det gavner, hvis han bliver så stresset af det... Han humper dem og bliver helt overgearet... Så måske er det bare bedre at have nogle faste legekammerater i stedet for at han skal hilse på en masse forskellige hunde, som han så aldrig ser igen :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Problemet er jo, at han virker som en hund, der rigtig gerne vil hilse, men måske skader det faktisk mere end det gavner, hvis han bliver så stresset af det... Han humper dem og bliver helt overgearet... Så måske er det bare bedre at have nogle faste legekammerater i stedet for at han skal hilse på en masse forskellige hunde, som han så aldrig ser igen :hmm: Ja det vil jeg bestemt give dig ret i. Vi har en hund der gerne hilser, særligt på damer, men hvis han er ved at køre op i en spids over det, så får han altså ikke lov. Hilsning på fremmede foregår stille og roligt, ellers ikke. Det er heller ikke så sjovt for 'modtagerhunden' at få en overgearet humpende hund i hovedet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Maj 31, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Ja det vil jeg bestemt give dig ret i. Vi har en hund der gerne hilser, særligt på damer, men hvis han er ved at køre op i en spids over det, så får han altså ikke lov. Hilsning på fremmede foregår stille og roligt, ellers ikke. Det er heller ikke så sjovt for 'modtagerhunden' at få en overgearet humpende hund i hovedet. Lige præcis ikke... Det er jo ikke godt for nogen af dem... Så det tror jeg, at jeg vil prøve... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Problemet er jo, at han virker som en hund, der rigtig gerne vil hilse, men måske skader det faktisk mere end det gavner, hvis han bliver så stresset af det... Han humper dem og bliver helt overgearet... Så måske er det bare bedre at have nogle faste legekammerater i stedet for at han skal hilse på en masse forskellige hunde, som han så aldrig ser igen :hmm: I mine øjne er tilfældige møder ofte noget rigtigt møg af flere grunde: Hundene får en opskruet forventning til at disse møder sker og har derfor ofte svært ved at ignorere andre hunde. De bliver skuffede/frustrerede, når de ikke får lov at hilse og lad os bare være helt realistiske her: Det er ikke alle andre hunde de kan få lov at hilse på. En anden ting er, at sådanne tilfældige møder som regel afsluttes, inden hundene er blevet færdige med hinanden, dvs. har gennemgået alle et mødes faser afsluttende med leg/enighed om ikke at lege! Hvis der opstår leg, afsluttes denne desværre som regel alt for tidligt, nemlig når den ene af hundene bliver "for vild", kører op og evt. vil humpe, ligger nederst og hvad har vi ellers her. Hundene har jo en mening med leg og når legen ikke afsluttes ordentligt, dvs. en af hundene er i øjeblikket den "stærkeste", den ene hund trækker sig og vil ikke mere eller begge hunde afslutter legen, ofte med at tisse eller begynde at søge/æde græs, som er en fælles nedtonende og beroligende adfærd, vil der opstå frustrationer pga. manglende afslutning. Disse frustrationer vokser for hver gang legen bliver afbrudt i en uhensigtsmæssig fase og på et tidspunkt bliver hunden frustreret og opkørt bare ved synet af en anden hund idet den ved, den nu kommer i en konfliktsituation. Denne hund vil oftest engagere sig i legen på en uhensigtsmæssig facon, overreagere, blive vild og/eller gå i stressmode. Dette bryder fremmede hunde sig ikke om og så har vi balladen! I stedet for tilfældige møder/hilsning bruger jeg at lade to hunde mødes "tilfældigt" og gå tur sammen uden nærkontakt mellem hundene. På denne tur kan de lige lure hinanden af, de kan snuse til hinandens efterladenskaber og derved danne sig et billede af hvem den anden er. De kan have pissekonkurrence hvis det er det der skal til og ofte vil de allerede der have afgjort hvem der lige nu har størst selvtillid Efter ca 20 minutter slippes hundene lige så stille og ejerne går videre. Dete giver som regel en meget roligere leg. Det er min erfaring, og en regel jeg selv overholder, at det er bedre med besøg/ture med anden hund af lang varighed f.eks. et par timer + engang imellem end mere eller mindre daglige hurtige møder, fordi begge hunde derved når at falde til ro i den anden hunds tilstedeværelse. Når hundene skilles, skal de være færdige med hinanden. Denne følelse tager de med sig videre. Dette får den konsekvens at de, når de mødes næste gang, har et helt andet syn på hinanden, sine egne og den andens grænser og går ind i leg/omgang med en helt anden indre ro. De kan naturligvis godt give den gas under leg, men nu kender de hinanden og det gør forskellen. Pelle får kun sjældent lov til at gå ind i tilfældigt opståede møder, det er faktisk kun når der kommer en løs hund styrtende og dette er sjældent. Da bliver han til gengæld sluppet så han kan gøre det der skal gøres: Lege eller sige fra. Derfor kører han normalt ikke op fordi han ser en fremmedhund på vores rute, jo hvis den kommer tæt forbi vil han naturlivis gerne i kontakt, men det er ikke noget som stresser ham ikke at få lov. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 En anden ting er, at sådanne tilfældige møder som regel afsluttes, inden hundene er blevet færdige med hinanden, dvs. har gennemgået alle et mødes faser afsluttende med leg/enighed om ikke at lege! Hvis der opstår leg, afsluttes denne desværre som regel alt for tidligt, nemlig når den ene af hundene bliver "for vild", kører op og evt. vil humpe, ligger nederst og hvad har vi ellers her. Hundene har jo en mening med leg og når legen ikke afsluttes ordentligt, dvs. en af hundene er i øjeblikket den "stærkeste", den ene hund trækker sig og vil ikke mere eller begge hunde afslutter legen, ofte med at tisse eller begynde at søge/æde græs, som er en fælles nedtonende og beroligende adfærd, vil der opstå frustrationer pga. manglende afslutning. Disse frustrationer vokser for hver gang legen bliver afbrudt i en uhensigtsmæssig fase og på et tidspunkt bliver hunden frustreret og opkørt bare ved synet af en anden hund idet den ved, den nu kommer i en konfliktsituation. Denne hund vil oftest engagere sig i legen på en uhensigtsmæssig facon, overreagere, blive vild og/eller gå i stressmode. Dette bryder fremmede hunde sig ikke om og så har vi balladen! Det lyder jo logisk nok, men når man ser på den måde folk opfører sig heromkring, synes jeg ikke helt den holder stik. I de hundeskove hvor der er tæt hundetrafik bliver 99,5% af alle hvalpe og unghunde udsat for det du beskriver ovenover, hvilket ville betyde at man skulle møde ret mange frustrerede hunde,... det synes jeg ikke jeg gør. Altså, selvfølgelig er der uintelligente ejere der ikke stopper deres hunde i at vise en provokerende adfærd, fordi de ikke kan se det, men jeg møder f.eks. sjældent hunde der ikke kan forstå at Thailo ikke vil lege. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Det lyder jo logisk nok, men når man ser på den måde folk opfører sig heromkring, synes jeg ikke helt den holder stik. I de hundeskove hvor der er tæt hundetrafik bliver 99,5% af alle hvalpe og unghunde udsat for det du beskriver ovenover, hvilket ville betyde at man skulle møde ret mange frustrerede hunde,... det synes jeg ikke jeg gør. Altså, selvfølgelig er der uintelligente ejere der ikke stopper deres hunde i at vise en provokerende adfærd, fordi de ikke kan se det, men jeg møder f.eks. sjældent hunde der ikke kan forstå at Thailo ikke vil lege. Bliver folk ikke også længere tid i hundeskoven end ved et tilfældigt møde, hvor man er på vej i hver sin retning? Jeg tror at mange hundeejere netop kommer i hundeskovene for at deres hunde kan lege. Den gruppe af hunde i Søndermarken som mere eller mindre dagligt mødes for at lege ser heller ikke ud til at have problemer med møder. Jeg kender naturligvis ikke alle disse hunde, men har da set, at de løse, legende hunde derinde sjældent udgør noget problem for andre hunde. Jeg er sikker på dette blandt andet handler om at de er mættede og, naturligvis, at de lærer at begå sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Ninjamor, kan Pelle godt tåle at lege? Jeg tænker på hans fysik, som du nogengange har fortalt giver problemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Maj 31, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 31, 2012 Nu har jeg mødt Bobo et par gange, og jeg ser han bestemt ikke som stresset. Hvis han var min ville jeg prøve nogle kontaktøvelser, jeg viser dig gerne nogen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts