Hop til indhold

Stresshund


Therese
 Share

Recommended Posts

Som var dette:

 

 

 

 

Når han oplever situationen "gennem godbidderne", kommer godbidderne til at fungere som afledning fra den anden hund og dermed er han ikke så fokuseret på at han ikke reagerer på hunden, fordi motivationen for godbidderne kan få ham til helt at overse/glemme den anden hund og han derfor ikke lærer at håndtere passeringen, men egentlig bare distraheres forbi hunden.

 

Giver det mening?

 

Hvis vi bare afleder en hund i en situation lærer den ikke at mestre situationen fordi den ikke behøver tage stilling til den.

 

Som en hund der ikke kan fordrage andre hunde og får sin bold i munden ved passering. Bolden giver hunden "skyklapper" på, så hunden ikke beskæftiger sig med den anden hund og passeringen går fint. Men uden bolden i munden kan hunden stadig ikke passere den fremmede hund uden at reagere, for den har ikke lært noget ved at lukke sig inde i en "boble" med sin bold.

 

Hvordan kommer man så videre i situationen? Altså hvis man ikke afleder med godbidder men fx vender om og går den anden vej, hvordan kommer man så videre så man ikke altid skal skifte retning når man ser en hund?

Og fx i "min" skov er der et utal af ting min hund reagerer på, vil det så være ok at bruge afledning nogengange så man ikke bare render frem og tilbage hele tiden?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan mon tæven ville beskrive sin af oplevelse?

Hun virkede faktisk ret ligeglad... Hun gik og ledte efter mad på græsplænen stort set hele tiden...

 

Og så må du da gerne fortælle hvad jeg så kunne have gjort anderledes? Jeg pillede ham konsekvent ned hver eneste gang og fik ham også stoppet et par gange, INDEN han hoppede op... Og jeg fik ham med hen og sidde hos mig, indtil han virkede rolig og så gik det også fint et stykke tid, hvor de kunne gå og hygge sig med at finde godbidder eller snuse lidt til hinanden... Når han virkede som om han stressede lidt op igen, hentede jeg ham og lavede et eller andet med ham, så han ikke humpede hende... Jeg nåede det ikke altid, men jeg gjorde hvad jeg kunne!

 

Hvad dælen kan man gøre mere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi tilbage efter vores første møde med en hund efter denne her tråd... Han vil virkelig gerne humpe, så jeg har brugt det meste af turen på at pille ham ned af hende... Men det blev bedre til sidst (måske fordi han blev træt?) og så skyndte jeg mig at pakke sammen og gå, så mødet sluttede mens han var rimelig rolig :lol: Vi forsøgte at lave nogle andre aktiviteter som fodersøg og en lille smule boldkast for at flytte hans fokus og det virkede som om det virkede lidt, så de godt kunne gå og hygge sig lidt sammen... Hvis der ikke skete noget, ville han dog stadig gerne humpe, men håber det bliver bedre med tiden... Og hun (ejeren) er i hvert fald ikke blevet afskrækket, så hun vil gerne mødes igen :banan:

 

Men han var godt nok træt på vej hjem... Han kunne næsten ikke slæbe sig af sted... Det tager åbenbart hårdt på ham, det lille pus :ae: Så det bliver ikke ret lange møder i fremtiden, før det er blevet bedre med den der stressen rundt...

 

Konklusion: Jeg er fortrøstningsfuld :mrgreen:

 

Dejligt du er fortrøstningsfuld:) Kan du beskrive mere hvordan du/i gjorde indtil han fik lov at hilse?

 

Og ja, det tager meget hårdt på dem at stresse i længere tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt du er fortrøstningsfuld:) Kan du beskrive mere hvordan du/i gjorde indtil han fik lov at hilse?

 

Og ja, det tager meget hårdt på dem at stresse i længere tid.

 

Jeg stod og ventede på hende og blev bare stående, så det var hende, der kom til os, indtil de var et par meter fra os... Så gik jeg hen mod dem og sagde værsgo... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun virkede faktisk ret ligeglad... Hun gik og ledte efter mad på græsplænen stort set hele tiden...

 

Og så må du da gerne fortælle hvad jeg så kunne have gjort anderledes? Jeg pillede ham konsekvent ned hver eneste gang og fik ham også stoppet et par gange, INDEN han hoppede op... Og jeg fik ham med hen og sidde hos mig, indtil han virkede rolig og så gik det også fint et stykke tid, hvor de kunne gå og hygge sig med at finde godbidder eller snuse lidt til hinanden... Når han virkede som om han stressede lidt op igen, hentede jeg ham og lavede et eller andet med ham, så han ikke humpede hende... Jeg nåede det ikke altid, men jeg gjorde hvad jeg kunne!

 

Hvad dælen kan man gøre mere?

 

Det var som sådan ingen kritik, men en tanke. Mange gange går det ud over en "figuranthund" at man fokuserer for meget på den hund som skal guides til bedre opførsel.

 

Noget man kan gøre anderledes er at lade ham være i line, så der er større kontrol over hans bevægelser og han bliver stoppet langt før han kører så meget op at hans løsning er at humpe. Belønne for afslapning med gode bidder og kun gradvist give ham større rækkevidde i takt med at han kan administrere det :-)

 

Stoppe seancen hvor han evt er løs inden han kører op er også noget der giver bonus. På denne måde bliver han hjulpet i retning af den ønskede adfærd

 

Startede I med at gå en 20 - 30 minutters tur med hundene i line?

 

Som du foklarer det, har du "repareret" på hans adfærd ved at stoppe den uønskede adfærd i stedet for at guide ham til ønsket adfærd. Det er oppe i hans hoved han skal have et andet billede og dette billede hænger nøje sammen med motivation og evt. stress/opkørthed i situationen.

Giver det mening?

 

Vi skal ikke kun ændre på det vi ser, vi skal ændre på det der sker i en hunds hoved - altså hundens motivation og dens billede af hvad der kommer til at ske, samt de evt. negative følelser den har i situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun virkede faktisk ret ligeglad... Hun gik og ledte efter mad på græsplænen stort set hele tiden...

 

Og så må du da gerne fortælle hvad jeg så kunne have gjort anderledes? Jeg pillede ham konsekvent ned hver eneste gang og fik ham også stoppet et par gange, INDEN han hoppede op... Og jeg fik ham med hen og sidde hos mig, indtil han virkede rolig og så gik det også fint et stykke tid, hvor de kunne gå og hygge sig med at finde godbidder eller snuse lidt til hinanden... Når han virkede som om han stressede lidt op igen, hentede jeg ham og lavede et eller andet med ham, så han ikke humpede hende... Jeg nåede det ikke altid, men jeg gjorde hvad jeg kunne!

 

Hvad dælen kan man gøre mere?

 

Gik I tur eller var I på en græsplæne (lidt stationært) Jeg ville nok gå med dem. Det er ikke lige så let for Bobo at falde i at humpe, hvis I alle bevæger jer samtidigt. Evt gå sammen med snor på ham, så han ikke når at genere damen.

 

Han kommer fra et hjem med ingen stimuli og så til dig, der giver ham rigtig meget. Måske I skal sætte tempoet lidt ned og så lade ham opleve som om han var en hvalp? For mange input kan også give øget stress :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gik I tur eller var I på en græsplæne (lidt stationært) Jeg ville nok gå med dem. Det er ikke lige så let for Bobo at falde i at humpe, hvis I alle bevæger jer samtidigt. Evt gå sammen med snor på ham, så han ikke når at genere damen.

 

Han kommer fra et hjem med ingen stimuli og så til dig, der giver ham rigtig meget. Måske I skal sætte tempoet lidt ned og så lade ham opleve som om han var en hvalp? For mange input kan også give øget stress :bighug:

Det gør vi også nu... :-) En dag med øget aktivitet giver tre rolige dage, hvor vi kun går ture på cirka tyve minutter og ellers bare hygger herhjemme...

 

Og tak Ninjamor... Ja, det giver mening... :-) Må indrømme at jeg opfattede det lidt som en kritik af jeg ikke havde gjort nok for at forhindre det, men jeg synes selvfølgelig at de begge to skal have en god tur ud af det og tog ham også i snor, da hun virkede som om hun begyndte at blive lidt træt af det, så hun ikke skulle blive rigtig irriteret... For selvfølgelig er det hende, der skal "passes på," når det nu er ham, der er så anmasende...

Men det er rart at vide, at du ikke mente det sådan... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stod og ventede på hende og blev bare stående, så det var hende, der kom til os, indtil de var et par meter fra os... Så gik jeg hen mod dem og sagde værsgo... :-)

 

nu er der andre der har givet dig input omrking det samme jeg tænker så jeg vil ikke "træde" mere i det, kun bede dig tænke over hvad det er du gerne vil lære ham i et bestemt situation og regne ud hvordan du skaber denne situation fra starten, uden at skulle "rette" på den forkerte adfærd for tit.

Som så meget andet, lettere sagt end gjort;)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Jeg vil lige opdatere her og fortælle, at det går rigtig godt. Det virker som om Bobo har fået meget mere ro på efter jeg er begyndt at gøre, som nogen af jer (var det Iben og Ninjamor?) foreslog og simpelthen bare tage styringen i de situationer han ikke selv kan magte. Det virker som om det giver ham lidt ro, at der bare ikke er noget at diskutere og at jeg nok skal vurdere om han må hilse eller ej. Han trækker stadig væk hen imod dem, hvis vi passerer tæt forbi nogen, men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag :-D Og han er meget mere villig til at komme med nu. Før kunne han stå og glo efter dem i lang tid, men nu kan jeg faktisk slippe ham næsten lige efter vi har passeret den anden hund og han følger pænt med. Det var jeg meget i tvivl om, om han ville gøre før! Men der er slet ikke noget. Tror det virker rigtig godt, at han har fundet ud af at der ikke er noget at rafle om - når der er sagt nej, er der altså sagt nej - og at vi laver en hel masse hyggeligt, når vi går tur.

Og så er han begyndt at forbinde "se her" med at der sker et eller andet helt vildt rart eller sjovt. Enten bliver han kløet på hans yndlingssted eller han får lov at løbe efter en bold eller vi laver et tricks eller sådan noget. Så det er aldrig træls at blive kaldt på.

Tror det hjælper en hel del at jeg kan bruge den "kommando," når vi skal forbi en anden hund, så han fokuserer mere på mig end på hunden.

 

Der mangler som sagt lige lidt, før vi er helt i "mål," men alt i alt går det rigtig godt :-D Tak for jeres råd, de virker :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...