Hop til indhold

Størrelsen på min hvalp

Gæst chicovovsen
 Share

Recommended Posts

Gæst chicovovsen

Jeg har været til hvalpetræf i går. Vores hvalpe er 16 uger, golden retriever af dual linjer.

Har ikke set dem før andet end da de var 6 og 8 uger, de var nogenlunde lige store, et par var lidt større og mørkere.

Nå men så kommer vi jo til træf - min er bare så meget mindre end de andre. Ja tror 5-7 cm lavere og ca. 10 cm kortere måske. Han har store tykke ben og en bred bringe. Vejer nok et par kg mindre end de andre sådan i gennemsnit.

Hvad sker der lige?

De har fået det samme foder. Jeg følger så nogen af dem på facebook, så jeg ved tilfældigvis, at da hvalpene skulle have 3 dl af foderet, var nogen af dem helt oppe på 6 dl, altså en fordobling af mængden. Min har nu ikke været så super god til at spise, altså han er madglad nok, men han har brug for mindre portioner, da han ligesom hurtigt bliver fyldt op. Jeg tænker også, at det ikke kan være godt, at de får dobbelt mængde mad mht. vitaminer osv. Det er jo foder til store racer, så jeg vil da mene, at man rimelig vis skal følge vejledningen på sækken. Hvad gør I?

Jeg har en voksen golden også, og han er virkelig i den rigtig store ende. Han har leget en del med ham, men vi har ikke gået ture osv., men energien er klart blevet brugt.

Han er sund og frisk - meget fræk og rigtig kvik i hovedet. Var renlig, da han var 11 uger, går selv til døren og gør. Sover igennem om natten.

Tror I, han når samme sluthøjde som de andre? Det er jo nærmest ligefrem så han ser ud til at have tykkere ben end dem, og meget tykkere ben end andre på samme alder, som vi var til udstilling med som 12 ugers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen

532994_3687241092602_622536141_n.jpg15 uger

556673_3687242892647_674311825_n.jpg 15 uger

579946_3728703169128_1022428139_3361931_1269622702_n.jpg16 uger

318274_3728718649515_1164251731_n.jpg16 uger. Min er vist den bageste (kan ikke helt genkende dem i farten).

208861_3728730969823_1022428139_3362003_290001236_n.jpgDen her skal I også lige se. Tror det er min der ligger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil bare sige at han ser totalt lækker ud! Og derudover helt normal:)

De vokser jo nogle gange forskelligt, men hvis ingen ag de andre hvalpe var buttede så har de næppe fået for meget mad.. Du kan prøve at finde ud af om han overholde de normale vækstværdier for goldens, måske opdrætter kan hjælpe her? Og ellers ville jeg ikke bekymre mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Billederne bliver større, når man klikker på dem.

Han er altså uforskammet vildt lækker!:lun:

Han ligner min Silke, da hun var i den alder..

Hun vejede knap 15 kg da hun var 16 uger. Og hun vejede 7.5 kg da hun var 8 uger. Jeg tror at det er meget rimeligt, at de dobler vægten på de første 8 uger, man har dem..

Silke er en lille tæve. Nok også den mindste i hendes kuld.:hmm:

Men ER størrelsen så vigtig? Jeg kan garantere dig, at det er meget vigtigere med en god benbygning på en aktiv hund. Og det er jo, hvad du har anskaffet dig:mrgreen:.

Det bliver da spændende at følge de andre hvalpe i kuldet. Forhåbentlig bliver I ved med at samles til hvalpetræf. Det er SÅ hyggeligt..

Øj... han ser altså enorm veltilpas ud........... :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen
Billederne bliver større, når man klikker på dem.

Han er altså uforskammet vildt lækker!:lun:

Han ligner min Silke, da hun var i den alder..

Hun vejede knap 15 kg da hun var 16 uger. Og hun vejede 7.5 kg da hun var 8 uger. Jeg tror at det er meget rimeligt, at de dobler vægten på de første 8 uger, man har dem..

Silke er en lille tæve. Nok også den mindste i hendes kuld.:hmm:

Men ER størrelsen så vigtig? Jeg kan garantere dig, at det er meget vigtigere med en god benbygning på en aktiv hund. Og det er jo, hvad du har anskaffet dig:mrgreen:.

Det bliver da spændende at følge de andre hvalpe i kuldet. Forhåbentlig bliver I ved med at samles til hvalpetræf. Det er SÅ hyggeligt..

Øj... han ser altså enorm veltilpas ud........... :hjerte:

Ihhh 1000 tak for de pæne ord. Jamen jeg synes jo også han er uforskammet lækker :-). Men det synes man vel altid om sin egen. Jeg skal til et par skuer med ham i weekenden, så er jeg lidt spændt på at møde andre magen til, og jeg skal nok få at vide, hvis han er en undermåler. Men i forhold til de andre, er han ikke sådan vokset fra hinanden endnu. Jeg husker tydeligt min gamle hund, som nu er 8, han havde mega lange ben rigtig længe og var noget af et "skringel". Bedste ord jeg kan finde. Mere charmerende end køn.

Men heldigvis er Catus sund og rask. Der er ikke noget der. Men jeg er bare sådan en, som gerne vil have en forklaring på fænomenerne, kan ikke lade være at spekulere på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen

Silke lyder også til at være betydelig større end Catus i den alder.

Catus var som 16 ugers (for en lille uge siden) godt 12 kg (de andre nok omkring 14-15 kg). Alle slanke.

Jeg har bare spekuleret på det med foderet... om det mon kan være det. Det er jo foder til store hunde, så de ikke vokser for hurtigt. Hvis man så giver dobbelt portion af det, vil effekten så være væk og hunden vokse kraftigere (men bliver de nødvendigvis tykkere?). Det giver jo anledning til at jeg tænker om han vil indhente størrelsen i sidste ende, bare over en længere periode. Men ellers er han som han er, han kan nok også bedre være i min seng sammen med den store, som er virkelig en stor golden :-)))).

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke lyder også til at være betydelig større end Catus i den alder.

Catus var som 16 ugers (for en lille uge siden) godt 12 kg (de andre nok omkring 14-15 kg). Alle slanke.

Jeg har bare spekuleret på det med foderet... om det mon kan være det. Det er jo foder til store hunde, så de ikke vokser for hurtigt. Hvis man så giver dobbelt portion af det, vil effekten så være væk og hunden vokse kraftigere (men bliver de nødvendigvis tykkere?). Det giver jo anledning til at jeg tænker om han vil indhente størrelsen i sidste ende, bare over en længere periode. Men ellers er han som han er, han kan nok også bedre være i min seng sammen med den store, som er virkelig en stor golden :-)))).

Jeg tror ikke du skal bekymre dig. Hvis Catus bare ikke er for tynd, er han ikke underernæret. Så får han det han skal, og så tror jeg du har ret i det du siger med, at de andre ligesom 'mister' den beskyttende effekt af at få voksenfoder, hvis de fordobler mængden.. Må jeg spørge hvilket foder han får? For det er jo væsentligt at se på næringsstofferne og indholdet generelt.

Og hvis alt dette er i skønneste orden, er jeg næsten sikker på, at han nok skal indhente de andre - og har sikkert mindre risiko for at få HD eller AD fordi der er skånet hans knogler og led.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen
Jeg tror ikke du skal bekymre dig. Hvis Catus bare ikke er for tynd, er han ikke underernæret. Så får han det han skal, og så tror jeg du har ret i det du siger med, at de andre ligesom 'mister' den beskyttende effekt af at få voksenfoder, hvis de fordobler mængden.. Må jeg spørge hvilket foder han får? For det er jo væsentligt at se på næringsstofferne og indholdet generelt.

Og hvis alt dette er i skønneste orden, er jeg næsten sikker på, at han nok skal indhente de andre - og har sikkert mindre risiko for at få HD eller AD fordi der er skånet hans knogler og led.

Altså de får ikke voksenfoder men hvalpefoder i dobbelt mængde, de andre altså.

Jeg er ikke ret god til at gennemskue næringsstoffer, men det er foder, vi alle har købt af opdrætteren, det er derfor jeg også er lidt undrende. Det er fra Fromm (Fromm Family Nutritionals- Large Breed Puppy Gold), men jeg har aldrig hørt om det før. Nu bliver han skiftet til Olivers, bare fordi det er nemmere for mig. Men anbefalet daglig dosis på sækken 6-11 uger 120-160 g (ca. 3 dl)/3-4 mdr. 200-240 g (omkring 4 dl). Som 3 mdr. fik de andre 2 dl 3 gange dagl. - det er 6 dl i alt mod anbefalet 3. Min har fået omkring 3-3½ dl.

Jeg læste noget om at goldens kun må få 20-25 % protein, og det er godt nok svært. Der er så vidt jeg husker 26 % i både Fromm og Olivers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen

Jeg synes ellers han har været lige tynd nok, men da han var ved dyrlægen som 12 ugers var hun slet ikke bekymret og mente det var klart en fordel mht. HD.

Han spiser i øvrigt pænt. Nu er han 4 mdr. her i weekenden. Han har dog ikke kunnet have så meget mad i maven ad gangen som de andre tilsyneladende. Har været oppe at fodre 4-5 gange dagl. for at han skulle have lidt ekstra.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er lige at par ting. Lad være med at være bekymret. Mærk på din hund. Ser han fin ud, og mærkes han "rigtig" i huldet, så er det dét. Lad være med at sammenligne ham med resten af kuldet. Sådan et kuld kan være meget forskelligt. Og dét fører mig videre til:

Afhængig af hvad der er årsagen til at du eller avler kalder det "dual-linjer" så er det netop dér årsagen ligger til forskellen.

Bedømt på de billeder du har sat ind, syntes jeg han ser fin ud. Men det er svært lige at se på billeder syntes jeg.

Hvor har du ham i øvrigt fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kig evt. på min hjemmeside - der kan du se billeder af Barney som er godt 1 år nu. Måske kan du sammenligne lidt?? Retrieveren - Untitled

Nu har vi holdt hvalpetræf jævnligt og har været heldige at være 3 kuld søskende på samme hold. Hvalpene er super meget forskellige! Og var det faktisk allerede da de var lidt yngre. De har været forskellige i størrelse, pels, farve osv. Nogle af dem vil jeg nægte at tro var Barney´s søskende hvis ikke jeg havde set stamtavlen. De er faktisk meget forskellige. Jeg synes størrelsen har fulgt dem fint igennem, og det også er deres ca. slut resultat. Men har ikke andet end den erfaring.

Kan kun sige at det er SUPER fedt med hvalpetræf, og jeg er så glad for at vi jævnligt mødes! Og du har helt ret! det er UMULIGT at kende sin egen hvalp i sådan en klump af vovser! :P De ligner jo alligevel hinanden alle sammen når man har sådan en flok vildbasser :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen
Kig evt. på min hjemmeside - der kan du se billeder af Barney som er godt 1 år nu. Måske kan du sammenligne lidt?? Retrieveren - Untitled

Nu har vi holdt hvalpetræf jævnligt og har været heldige at være 3 kuld søskende på samme hold. Hvalpene er super meget forskellige! Og var det faktisk allerede da de var lidt yngre. De har været forskellige i størrelse, pels, farve osv. Nogle af dem vil jeg nægte at tro var Barney´s søskende hvis ikke jeg havde set stamtavlen. De er faktisk meget forskellige. Jeg synes størrelsen har fulgt dem fint igennem, og det også er deres ca. slut resultat. Men har ikke andet end den erfaring.

Kan kun sige at det er SUPER fedt med hvalpetræf, og jeg er så glad for at vi jævnligt mødes! Og du har helt ret! det er UMULIGT at kende sin egen hvalp i sådan en klump af vovser! :P De ligner jo alligevel hinanden alle sammen når man har sådan en flok vildbasser :D

Ihhh altså som dine billeder til forveksling ligner mine egne :-).

Link til indlæg
Del på andre sites

17090.jpgDet skrives at hvis en hvalp i opvæskt skal have sit protein, kalk og fosforbehov dækket, skal den spise dobbelt mængde af voksenfoder, i forhold til hvalpefoder, for at få dette opfyldt.

Det tror jeg slet ikke, mange så små hvalpe kan. Så skulle de jo ligge og fordøje stor set heledagen, for deres mavesæk er jo ikke beregnet til at skulle fordøje så meget. Hvis du er meget i tvivl ville jeg så blande foder, så det f.eks indeholder 1/2 voksen og halvt hvalpefoder til store hunde.

Og drop, som andre siger, dine sammenligninger.

Da jeg fra et kuld ville beholde min Debbie, var min tanke at hun måske blev for lille , spinkel og ikke en voksentæve, der kunne udstilles med super resultat , fordi hun ikke lige udstrålede stor kropskraft, men ville virke lidt for sart.

Og hvad skete, hun voksede og voksede og kan mht krop og stor bygning give mange hanhunde baghjul.

Så nu kan hun ikke udstilles med succes pga , hun nok er for maskolin i udstråling i forhold til de i DK bedste udstillingstæver.

Her et ungdomsbillede, her er hun fin . Og så har hun også lavet gode hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst chicovovsen
[ATTACH=CONFIG]87546[/ATTACH]Det skrives at hvis en hvalp i opvæskt skal have sit protein, kalk og fosforbehov dækket, skal den spise dobbelt mængde af voksenfoder, i forhold til hvalpefoder, for at få dette opfyldt.

Det tror jeg slet ikke, mange så små hvalpe kan. Så skulle de jo ligge og fordøje stor set heledagen, for deres mavesæk er jo ikke beregnet til at skulle fordøje så meget. Hvis du er meget i tvivl ville jeg så blande foder, så det f.eks indeholder 1/2 voksen og halvt hvalpefoder til store hunde.

Og drop, som andre siger, dine sammenligninger.

Da jeg fra et kuld ville beholde min Debbie, var min tanke at hun måske blev for lille , spinkel og ikke en voksentæve, der kunne udstilles med super resultat , fordi hun ikke lige udstrålede stor kropskraft, men ville virke lidt for sart.

Og hvad skete, hun voksede og voksede og kan mht krop og stor bygning give mange hanhunde baghjul.

Så nu kan hun ikke udstilles med succes pga , hun nok er for maskolin i udstråling i forhold til de i DK bedste udstillingstæver.

Her et ungdomsbillede, her er hun fin . Og så har hun også lavet gode hvalpe.

Nu er der flere af jer, som blander voksenfoder ind i billedet, hvordan kan det egentlig være? Disse hvalpe har fået det samme HVALPEfoder.

Min er faktisk udvalgt til at være den bedste udstillingsmæssigt med de rette vinkler m.m. Nu skal jeg til skue med ham de næste par dage, så må jeg se om jeg får at vide at han er for lille i forhold til alderen, men jeg vil sige, at han nok måske er den eneste som ikke er vokset helt fra hinanden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså mine forældres Golden Koda er langt smallere og mindre end flere af dens søskende, de mødtes lige på en udstilling for et stykke tid siden, og de fik også af vide at han er alt for lille og tynd... men altså dyrlægen siger han er perfekt, og alt sidder på ham som det skal.... Og han er trods alt en unghund på omkring 30 kg. så han er bestemt ikke en lille fims....

Link til indlæg
Del på andre sites