ANGI Skrevet Juni 7, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2012 Er der nogen herinde der har deltaget på SOR hundeskoles Pack Bonding heldagskurser? Hvad syntes I om det ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Har ikke deltaget, men den har været diskuteret herinde før http://www.hunde-forum.dk/traening/8930-sor-hundeskole.html Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ANGI Besvaret Juni 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Tak - Den tråd er dog fra 2009, kunne være at der havde være noget udvikling siden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret Juni 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Jeg har gået på Lises hold og jeg har aldrig været gladere for noget jeg har gjort. Hun er rigtig god til spidshunde. Jeg vil sige at hvis man har en hund som bævre bare den får et nej, så er packbonding ikke noget for dem. Men jeg har kun set hunde, som har haft lynhurtig respons på metoden. Dog ville jeg ikke tage heldagskurser, men følge de træningsgange der er 1 gang om ugen, så får man det mere ind under huden. Og så lige en ting til - Lise elsker at snakke, så hundene lærer at de skal forholde sig i ro, og at der ikke sker noget hele tiden - skøøønt.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret Juni 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Kan lige komme med to eksempler forresten. Det ene var en schæfer som gik på samme begynder hold som mig og min veninde - den var så pisse aggressiv at den måtte starte i den modsatte ende af fodboldbanen med sin træning. Efter 4 lørdage gik rundt i mellem de andre hunde uden at sige så meget som et kny, den elskede ikke de andre hunde, men den kunne ignorere dem, og de ignorerede ham. Det andet eksempel ar en lille fox terrier tror jeg. Der var INGEN kontakt mellem hund og ejer. Den hylede og skabte sig og havde travlt med se hvad alle de andre lavede. Lise kastede lige et blik på den og så hvad ejer havde forsøgt sig med, og så hev hun et dyreskind op af tasken. Fra det sekund var den lille hund klistreret til ejers ben med fuldt fokus. Det så fandme sjovt ud.. hele verden ku bare skride, den havde kun sin ejer i hovedet.. Lise er meget opmærksom på hundene og læser dem rigtig godt. Men hun er heller ikke bleg for at sige til og fra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Jeg vil sige at hvis man har en hund som bævre bare den får et nej, så er packbonding ikke noget for dem. Hvis man har en hund som bævrer af at få et nej, så tager Lise naturligvis højde for det i træningen. Jeg har ikke selv gået hos hende, men har været til hendes foredrag og kender mange som har været rigtig glade for at gå der. Jeg kan kun anbefale det, ud fra hvad jeg har hørt og set. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 7, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Kan lige komme med to eksempler forresten. Det ene var en schæfer som gik på samme begynder hold som mig og min veninde - den var så pisse aggressiv at den måtte starte i den modsatte ende af fodboldbanen med sin træning. Efter 4 lørdage gik rundt i mellem de andre hunde uden at sige så meget som et kny, den elskede ikke de andre hunde, men den kunne ignorere dem, og de ignorerede ham. Det andet eksempel ar en lille fox terrier tror jeg. Der var INGEN kontakt mellem hund og ejer. Den hylede og skabte sig og havde travlt med se hvad alle de andre lavede. Lise kastede lige et blik på den og så hvad ejer havde forsøgt sig med, og så hev hun et dyreskind op af tasken. Fra det sekund var den lille hund klistreret til ejers ben med fuldt fokus. Det så fandme sjovt ud.. hele verden ku bare skride, den havde kun sin ejer i hovedet.. Lise er meget opmærksom på hundene og læser dem rigtig godt. Men hun er heller ikke bleg for at sige til og fra. Vil du forklare hvad disse eksempler har med "metoden" at gøre? Jeg er slet ikke med... Hvordan blev der trænet med schäferen? Det er sådan noget der ville være vigtigt for mig at vide hvis jeg skulle vælge hundeskole eller på et heldagskursus. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ANGI Besvaret Juni 7, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2012 Super der var konkrete erfaringer Mini-me: Jeg kunne som Ninjamor godt tænke mig at få forklaret hvad der konkret blev gjort i forhold til metoden med de to eksempler. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Intet?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 det er lidt sjovt at man ikke kan få at vide hvad metoden egentlig går ud på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Rolig nu, Mini-Me skal vel lige have lov til at komme på nettet igen, før hun kan svare:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Rolig nu, Mini-Me skal vel lige have lov til at komme på nettet igen, før hun kan svare:-D Du har ret Jeanette, men faktisk har jeg før forsøgt at få noget mere at vide om træningsformen der er bare aldrig nogen som har villet svare, det er muligvis en "fabrisk hemmelighed" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Du har ret Jeanette, men faktisk har jeg før forsøgt at få noget mere at vide om træningsformen der er bare aldrig nogen som har villet svare, det er muligvis en "fabrisk hemmelighed" Det var heller ikke kun møntet på dig, Bodil. Men ja, du har da ret, det kunne være rart at vide, hvordan det foregår:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Altså, jeg har som sagt ikke set Lise træne, men været til hendes foredrag. Og ud fra det tror jeg ikke at der er så meget hokus-pokus med den 'metode'. Som Mini-me fortalte blev der brugt et dyreskind på en hund der var svær at opnå kontakt med, og det er vel en af 'remedierne'. Man arbejder med hundens drifter og er ikke 'bange' for trække- og jagtlege (på nogle træningspladser frarådes det jo, fordi at man ikke må 'køre hunden op'). Men det at motivere sin hund på andet end godbidder (som også bruges af Lise, så vidt jeg forstår) er der jo mange der gør - deriblandt mig selv. Det handler, så vidt jeg har forstået om samarbejde og fokus. Og konsekvens. Man må gerne sige 'nej' til sin hund (i modsætning til de trænere der mener at uønsket adfærd skal ignoreres) - men igen er det jo ikke noget der er helt vildt revolutionerende. Jeg har set billeder fra træningen, og der trænes med lange liner. Hunden skal altså ikke blive hos en fordi man har den i en kort line, men skal motiveres til det. Til gengæld har den ikke mulighed for at få succes med at rende over til de andre hunde, eller bare rende (jeg har selv befundet mig på træningspladser hvor indkaldet blev trænet ved at slippe hunden og håbe på det bedste ... ikke ret succesfuldt for andre end hunden der fik en sjov løbetur). Motivation, samarbejde, konsekvens - og tålmodighed ... vel ikke så meget hokus-pokus der? Så er der selvfølgelig det, at hun har mange års erfaring, og derfor måske er bedre til at aflæse hundene end en forvirret førstegangsejer. Og alene det kan jo være til stor hjælp når man ikke aner hvad der er op og ned. Ellers kan jeg anbefale at læse 'Nimbus' dagbog' fra hendes anden hjemmeside. Nimbus´Dagbog/1. Del - www.hunde-psykologen.dk - her kan man læse om hvordan hun opdrager sin egen hvalp, og det er der ikke noget vildt og mystisk ved - eller hur? Eksempler fra dagbogen: "Angriber og bider mig i benet. Jeg står stille og siger nej, verfer ham væk, - venter og ser om han kommer igen og gentager igen og igen hvis nødvendigt. Når han sætter sig, roses han, og jeg afleder med legetøj." "Nimbus og jeg sidder i venteværelset, dvs. Nimbus ligger på siden og slapper af. Pludselig kommer dyrlæge Elsebeth småløbende ned af deres træ-trappe. Det skramler en del og Nimbus kigger op. Hun stopper lidt brat, i det samme hun ser Nimbus, inden hun når helt ned af trappen, og på sin søde og meget forsigtige facon siger hun : " Nåååååå, Nimbus - ligger du der". Nimbus ligger en anelse og kigger, og jeg kan se, at hans mistro pludselig er vagt, fordi Elsebeth er "stivnet" ( set med hans øjne ), og med ét ryger han op og gøer voldsomt af Elsebeth. Unormalt ? Nej, slet ikke! Uønsket adfærd ? Ja - i høj grad! Jeg går imellem ham og Elsebeth og blokerer han syn og får ham dæmpet. Elsebeth kommer så nærmere, og han får lov til at snuse til hende, og situationen er overstået. Der er nok mange, som ville blive chokerede over at opleve sådan en adfærd hos deres hund og stemple den med det samme. Det ville være meget forkert at gøre det. Hundene gennemgår i deres udvikling nogle usikkerhedsfaser, hvor deres adfærd kan være både meget uønsket og utilregnelig i visse situationer. Hundene skal selvfølgelig ikke have opfattelsen af, at denne adfærd er acceptabel, men omvendt må vi som ejere være kloge nok til at "slå koldt vand i blodet", ikke hidse os voldsomt op, korrigere hunden på en rolig og fattet måde og ellers udvise ro og overblik. Stramme liner, skingre stemmer og skrigen op bag hunden er lige netop i situationer som denne uhensigtsmæssige." Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Pyhhaaa, easy now peops .-D Jeg sidder og skriver Bachelor, så jeg er måske her inde en gang om ugen. Jeg vil foreslå TS og andre interesserede at tage ned og kigge en lørdag når Lise træner, så får man selv et indblik i hvordan det foregår, uden at man har fået det af omveje. Lise har intet i mod at man bare tager ned og kigger og stiller spørgsmål. Har desværre ikke trænet derned i snart 2 år, så meget af det lærte er gået fløjten. Men håber på at kunne finde tid til det igen (skal køre fra viby til sorø for at træne).. Jeg har ligeledes deltaget i samtlige af Lises foredrag, og de er både interessante, tankevækkende og morsomme Tag ned og kig Der er ikke noget hemmelighedskræmmeri eller skjult træning i de sene natte timer i en mørk skov Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Ej nu må I holde op! Det er jer, du Iben og mini-me, der bruger ord som hokuspokus, hemmelighedskræmmeri mv. Der er blevet spurgt af interesse, men det skal altså heller ikke denne gang lykkes at få noget at vide om stedets strategier. Trådstarter, her er en tråd om stedet http://www.hunde-forum.dk/traening/29959-hvem-er-sor-hundeskole-3.html med henvisning til en anden tråd i et af indlæggene Naturligvis kan man tage rundt og besøge hundeskoler, men det er altså ikke noget for mig at køre en hel del km for at se på træning. Iben, som du selv skriver, er der intet unikt i de ting du nævner har set/hørt blevet anvendt, tidligere har jeg haft spurgt Lise ligeud hvad hendes "metode" går ud på, men fik også dengang svaret "tag et kursus", hvilket jeg så ikke har tænkt mig 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Jeg er også vildt nysgerrig, men uden bil og københavner, så orker jeg ikke smutte forbi Sorø, men HVIS det var ren magi, så ville jeg gladeligt tage derned og træne (det lyder lidt magisk på den gode måde med de resultater, men jeg er stadig en smule loren ved metoden) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mini-me Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Men lige nu orker jeg ikk at, uddybe. Har deadline på min bachelor på onsdag :-) husk mig på det efter den 22.juni, der har jeg været til eksamen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Iben B Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Ej nu må I holde op! Hold selv op! Jeg svarede på noget der blev spurgt om. Og uanset hvilke ord der bruges, så synes jeg at SOR Hundeskole bliver behandlet med massiv mistro herinde - jeg forsøgte såmænd bare at 'afmystificere' det hele lidt. Der er blevet spurgt af interesse, men det skal altså heller ikke denne gang lykkes at få noget at vide om stedets strategier. Måske er det mig der ikke forstår spørgsmålet. Hvad er det der kræves? En step-by-step gennemgang af træningen eller hur? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Men lige nu orker jeg ikk at, uddybe. Har deadline på min bachelor på onsdag :-) husk mig på det efter den 22.juni, der har jeg været til eksamen... Held og lykke ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Hold selv op! Jeg svarede på noget der blev spurgt om. Og uanset hvilke ord der bruges, så synes jeg at SOR Hundeskole bliver behandlet med massiv mistro herinde - jeg forsøgte såmænd bare at 'afmystificere' det hele lidt. Mistro ligefrem? Det er ikke sådan jeg opfatter det, men du må da vide, at resultater alene ikke er nok, de fleste vil gerne vide hvordan et resultat er nået. Jeg vil drage en parallel til resultater opnået af Cesar Millan, de kan se fine ud, men når man ved hvordan de er opnået betakker de fleste sig. Derfor er det ofte ikke nok at at få at vide at en hund efter træning kunne gå pænt blandt andre selvom den var aggressiv, for træningen kan have indeholdt momenter, man ikke kan stå inde for. Dette skal ikke opfattes, som at jeg regner med at SOR bruger Millanmetoder, jeg har faktisk ikke den fjerneste anelse om det. Det eneste jeg har af referencer er at der er nogle som er rigtigt glade for stedet, uden at have fortalt hvad der trænes sammenholdt med Pricemans og Mullines oplevelser. Hvad skal man tro? Naturligvis er der uklarhed om en metode, man har givet en beskrivende betegnelse men ikke vil uddybe Måske er det mig der ikke forstår spørgsmålet. Hvad er det der kræves? En step-by-step gennemgang af træningen eller hur? Det ville da være fedt! Det kan du ikke levere, da du ikke har trænet på stedet og nej, det er heller ikke det jeg er ude efter, men overordnet hvordan der arbejdes med hundene. Eksemplet med schäferen fortæller en historie om kontroltræning og ikke andet, selvom der kan have været så meget mere i det. Er det hvad træningen indebærer? Symptombehandling kan man få alle vegne, hvis det er hvad man er ude efter. Jeg tror det er sådan noget man gerne vil vide. Det er sådan noget jeg gerne vil vide om en træner, hvis jeg skal kunne henvise til vedkommende med god samvittighed. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ANGI Besvaret Juni 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Nu bor jeg faktisk inden for en overskelig afstands af Sorø, men jeg har ikke planer om at følge op på det - jeg har modtaget flere beskeder fra folk der tidligere har trænet der og har valgt at stoppe, og udfra deres erfaringer, så har jeg andre muligheder jeg hellere vil bruge Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg har ikke selv gået på SOR hundeskole, men kender nogle der har og følger med på deres facebook side engang imellem. Jeg har konstanteret at det ikke er et sted for mig (men nu har jeg så heller ikke en problemhund, så jeg har ingen grund til at starte der) - Jeg ved at hun er modstander af Irene Jarnved som er en af mine helte (hun mener at Irene laver problemhunde) og at hun er dyb modstander af hundeskove hvilke jeg går i næste hver dag. Desuden har jeg flere gange hørt om at hun er voldelig overfor problemhundene! Hun har skrevet en del artikler der alle ligger på hende hjemmeside. Der får man hurtigt et overblik over hende holdninger, synes jeg: SOR Hundeskole Jeg har grint meget over denne: SOR Hundeskole - hvis det er vejen til en ulydig hund, forstår jeg ikke at jeg i dag har en terrier der kommer på alle indkald, kan stoppes i jagt, hilser pænt på alle hun får lov at møde og er uden problemadfærd overhoved (med undtagelse af at hun er skudangst ) Jeg kender et par der går på hendes Pack-Bonding kursus hver uge. De har en Shar Pei de ikke havde nogen kontakt med inden. Det kommer af at de fra den dag de fik hende har gået løs med den, været fuldstændig ukonsekvent med deres indkaldstræning og har ladet hende jage. De er så startet på Pack-Bonding og det har været godt for dem. De har fået bedre kontakt med hende og hun lystre dem mere. De startede i december og træner stadig på det hver dag i den lange linie - de fik besked om at hunden i 6 mdr (og helst resten af dens liv) ikke måtte hilse på nogen hunde eller fremmede mennesker, da det ville ødelægge kontakten til dem. De har ikke overholdt det fuldstændigt - min Nala og 2 andre udvalgte har hun stadig leget med ... Jeg mener de kunne have fået samme resultater andre steder (men det er jo ikke til at vide) - for mig at se, ser det ud til at det der har haft en betydning er at de nu er konsekvente i deres træning og sætter grænser for hunden. Ikke metoden! Umiddelbart virker metoden (som jeg har set den) dog ikke direkte skadelig. Jeg ved at de har brugt dyreskind i deres træning, men hvordan hunden er blevet rost/skældt ud ved jeg faktisk ikke ... Jeg følger med på SOR hundeskole på nettet engang imellem. Hvis man er enig i de ting Lise poster og skriver dér kan man jo overveje at følge en træning eller starte der. Jeg bliver oftere sur end jeg er enig, når jeg følger med i debatterne derinde, så det er ihvertfald ikke noget for mig! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg har grint meget over denne: SOR Hundeskole - hvis det er vejen til en ulydig hund, forstår jeg ikke at jeg i dag har en terrier der kommer på alle indkald, kan stoppes i jagt, hilser pænt på alle hun får lov at møde og er uden problemadfærd overhoved (med undtagelse af at hun er skudangst ) Jeg synes faktisk, at den artikel er ret fornuftig... jeg synes så, at hun får det fremstillet som om, at nærmest alle andre trænere og adfærdsbehandlere end hun selv bare synes, at hundene skal klare det hele selv, ikke vil sætte grænser for hunden osv., hvilket ikke er min oplevelse. Men de holdninger og den tilgangsvinkel, hun udtrykker i artiklen, er jeg stort set enig i. 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
sonja77 Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Jeg synes faktisk, at den artikel er ret fornuftig... jeg synes så, at hun får det fremstillet som om, at nærmest alle andre trænere og adfærdsbehandlere end hun selv bare synes, at hundene skal klare det hele selv, ikke vil sætte grænser for hunden osv., hvilket ikke er min oplevelse. Men de holdninger og den tilgangsvinkel, hun udtrykker i artiklen, er jeg stort set enig i. Jeg vil lige tilføje, at hun jo ikke skriver noget om, HVORDAN hun mener, at man skal sætte grænser for hunden, så det kan jeg selvfølgelig ikke vide, om jeg er enig med hende i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts