Hop til indhold

Gammelmands-harken

Umulia
 Share

Recommended Posts

Vinnie er begyndt engang imellem at lyde som en gammel mand, der tvinger en grønhakker op - hvis I kan forestille jer den lyd :badr:

Det er ikke egentlig hosten, mere som om hun har noget i halsen - men der kommer ikke noget med op.

Det sker måske kun et par gange eller tre om ugen, derfor styrter jeg ikke lige til dyrlægen, da der kun er et par måneder til vores næste planlagte besøg. Men er da interesseret i om andre har hørt noget tilsvarende hos en (evt. ældre) hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vinnie er begyndt engang imellem at lyde som en gammel mand, der tvinger en grønhakker op - hvis I kan forestille jer den lyd :badr:

Det er ikke egentlig hosten, mere som om hun har noget i halsen - men der kommer ikke noget med op.

Det sker måske kun et par gange eller tre om ugen, derfor styrter jeg ikke lige til dyrlægen, da der kun er et par måneder til vores næste planlagte besøg. Men er da interesseret i om andre har hørt noget tilsvarende hos en (evt. ældre) hund?

Umortivet harken, har jeg ikke sådan lige oplevet.. Men Cody blev meget sart med tryk på sin hals med alderen og de sidste 1-2 år han levede, havde han altid sele på, på gåture, selvom han ind til da aldrig havde haft andet end halsbånd, men det mindste tryk, bare det han gik ude i strakt line, men uden at trække, var nok til at han begyndte at hoste/hakke, hvorfor og hvad det skyldes, ved jeg ikke og jeg fik det faktisk aldrig undersøgt, for problemet kunne jo i hans tilfælde løses med at bruge sele i stedet for halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det i bestemte situationer det sker?

Nej, det er det faktisk ikke. Det kan være når hun lige har ligget og sovet eller hvornår som helst. Det har ikke noget med halsbånd at gøre, for det har hun næsten aldrig på efter at Cicero er flyttet ind. Han hænger nemlig i det hele tiden :stupid: Og jeg synes ikke det specielt sker på gåture.

Link til indlæg
Del på andre sites

halfdan gør det af og til. han er vist bare lidt sart i den afdeling. bliver hun af og til testet for hjertelungeorm? ellers så ville sådan lidt pludselig hosteharken nok få mig til at sende nogle afføringsprøver ind for en sikkerheds skyld. hvis i altså overhovedet har det på fyn.

Der har ikke været tilfælde af hjertelungeorm på vores del af øen, men der har været i Odense, så det er nok kun et spørgsmål om tid. Men jeg har været på Youtube og se video'er af hundehosten - ja, det kan man også :shock: Og det lyder overhovedet ikke sådan.

Men jeg spørger min dyrlæge, inden vi tager af sted næste gang, om jeg skal tage afføringsprøver med.

Hvordan er hendes hjerte? Vi har fået af vide, at vi skal holde øje med om Molly begynder at hoste, for så kan hun have vand i lungerne og skal til at have hjertemedicin.

Hos en GD på Vinnies alder kunne det evt. godt være hjertet. Jeg er opmærksom på det, men synes ikke hun har andre symptomer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det lyder som reverse sneeze - omvendt nysen. Dyrlægerne kalder det blød gane. Min ældste beagle har det - det har han haft i de 5 år jeg har haft ham (han var 2½ da vi fik ham)

Jeg syntes det er en god ide at vende det med dyrlægen - for det kan jo være alt muligt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som reverse sneeze - omvendt nysen. Dyrlægerne kalder det blød gane. Min ældste beagle har det - det har han haft i de 5 år jeg har haft ham (han var 2½ da vi fik ham)

Det er det ikke. Jeg ved godt hvordan det lyder - Cicero har det nogle gange når han har sovet. Men det lyder slet ikke sådan.

Jeg syntes det er en god ide at vende det med dyrlægen - for det kan jo være alt muligt andet.

Det gør jeg selvfølgelig også, men så længe det ikke sker særligt tit, vil jeg føle mig lidt over-pylret hvis jeg tager af sted akut :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville heller ikke ligefrem spurte til dyrlægen. men måske kan du prøve, om du kan få det på video, så du har noget at vise ham? det kan jo være svært at beskrive præcist, og når hun ikke gør det så tit, vil hun sikkert ikke på kommando, når i står på klinikken. mon ikke det vil gøre det nemmere for ham at komme med bud på årsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den gamle fik også sådan noget der lød mere som en snotter end et host:???: Sådan lidt som et kraftigt snork der både er ind og ud. Ej, det er svært at forklare:-)

Vi fik ham tjekket i alle ender og kanter til et sundhedstjek, og dyrlægen mente simpelthen at det bare var bussemænd der kildede i næsen:lol:

Han levede vel i 3-4 år mere og døde af lungekræft, så der var ingen sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og hun har ike noget siddende i svælget?

Mon hun så ikke ville gøre det lidt oftere? :hmm:

Min den gamle fik også sådan noget der lød mere som en snotter end et host:???: Sådan lidt som et kraftigt snork der både er ind og ud. Ej, det er svært at forklare:-)

Det lyder mere som reverse sneezing. Hundes bløde gane kan godt blive slappere med alderen, også hos racer, der ellers ikke har det problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Sadie på nu 11 har gjort noget lignende nu i et par år tror jeg. Kan ikke beskrive det bedre end du gør, at det lyder som en gammelmands-harken. Sådan Haaaaaaarrrghhhhkk med vidt åben mund, men uden at der kommer noget op, og uden at der er noget i klemme i svælget. Har vendt det med dyrlægen, som ikke kan finde noget galt, udover at hun måske er blevet mere følsom overfor bittesmå rester af oksehudsben, som kan klæbe til spiserøret. Det giver egentlig god mening for mig, da det lyder lidt som en blanding af hoste/rømmen/forsøg på opkast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Sadie på nu 11 har gjort noget lignende nu i et par år tror jeg. Kan ikke beskrive det bedre end du gør, at det lyder som en gammelmands-harken. Sådan Haaaaaaarrrghhhhkk med vidt åben mund, men uden at der kommer noget op, og uden at der er noget i klemme i svælget. Har vendt det med dyrlægen, som ikke kan finde noget galt, udover at hun måske er blevet mere følsom overfor bittesmå rester af oksehudsben, som kan klæbe til spiserøret. Det giver egentlig god mening for mig, da det lyder lidt som en blanding af hoste/rømmen/forsøg på opkast.

Det er lige nøjagtigt sådan det foregår! :5up:

Hun gjorde det faktisk lige her til morgen, men jeg nåede selvfølgelig ikke at få telefonen frem :stupid:

Jeg husker at min gamle farmor blev ekstremt følsom i halsen, og bl.a. ikke kunne spise rugbrød, da hun havde følelsen af at det hang fast i halsen på hende. Måske er det bare sådan noget aldersrelateret :hmm: Men jeg nævner det selvfølgelig for dyrlægen alligevel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det er det faktisk ikke. Det kan være når hun lige har ligget og sovet eller hvornår som helst. Det har ikke noget med halsbånd at gøre, for det har hun næsten aldrig på efter at Cicero er flyttet ind. Han hænger nemlig i det hele tiden :stupid: Og jeg synes ikke det specielt sker på gåture.

OK, mere fordi jeg tænkte på hjertet, men så sker det jo mest ved fysisk aktivitet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var sådan Bassil gjorde da han havde kennelhoste - han hostede ikke sådan rigtigt - mere bræklyde agtigt..

og så var han snottet..

Jeg tror bestemt ikke det er kennelhoste, for det er flere måneder siden jeg første gang hørte hende gøre det. Og hun er hverken snottet eller utilpas på anden måde.

Link til indlæg
Del på andre sites