Hop til indhold

Agilitytræning fælles - sommer/efterår 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er lidt svært at forklare hvad der helt præcist sker. Sådan som jeg opfatter den finske handling(nu håber jeg ikke folk bliver uenige), så går den meget på "Se på min hånd og løb hen hvor den fortæller dig du skal løbe hen", hvorimod at fx Susan Garret handler efter princippet om at hunden kun må skifte retning, hvis man skifter arm.

 

Det jeg forsøger mig med med Basse, det er først at trække ham lidt væk fra springet, for at få ham udenom, når han er det rette sted, så bevæger jeg hånden hen imod springet. Det fortælle ham at han skal skifte retning(bemærk det hele tiden er den samme hånd), og han skal derefter returnere til mig(jeg kalder vist på ham).

 

Umiddelbart tror jeg ikke at jeg vil kaste mig synderligt meget ud i den finske handling med Cassi pt. Det er lidt komplekst og hun har brug for noget nemt og lige til, og hun er utrolig nem at styre udelukkende med front- og rearcross... Og så lader vi det blive det indtil nu, dejlig simpelt. Joy er så en anden hund. Han er ikke så hurtig længere og det giver mulighed for at jeg kan prøve nogle ting af med ham. Ikke bare på få spring, men også når vi løber bane.

 

Jeg vil dog advare, hvis man vil den finske handling, så kommer man altså ikke udenom blindcross... Det er i hvert fald en stor del af det jeg har set.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: jamen, jeg har jo fundet ud af, at vi faktisk ikke kan en skid, for det eneste vi har lært det andet sted er at vi kender forhindringerne. Så vi starter på begynderholdet om tirsdagen. Ved ikke om vi til den tid er på 'let øvet' niveau, men det må trænerne bestemme..

Hvad med jer, I er vel egentlig længere end os?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det var bare et SUPER godt trænerseminar om motivation og handling. :-D

Og fik prøvet på egne hunde med forkryds, bagkryds, blind cross, S-turn?, sweep?, serpentiner og hvor det kan betale sig at lægge dem ind og med hvilke slags hunde. Forskellige øvelser man kan bruge til at træne vendingerne med. Og hvad motivation egentlig er og hvordan man kan fremme det - og meget meget andet.

Det var VIRKELIG VIRKELIG godt og inspirerende. Og Johanna gav mig også en masse redskaber til mig selv og Lumi, så er totalt tændt på at træne, træne, træne henover sommeren. :klap:

Og vil prøve at lære videre til konkurrenceholdet her i sommer, så jeg får trænet mig i at instruere og finde ud af hvordan jeg bedst for forklaret og vist, så folk forstår det på trods af jeg ikke kan vise det rigtigt selv. Og får gjort det mens det er relativt friskt i hovedet :mrgreen:

 

Det er første gang jeg er blevet undervist af Johanna og jeg er fan! Synes hun var god til at forklare og vise - og gjorde det mega spændende. Meget inspirerende!! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri: jamen, jeg har jo fundet ud af, at vi faktisk ikke kan en skid, for det eneste vi har lært det andet sted er at vi kender forhindringerne. Så vi starter på begynderholdet om tirsdagen. Ved ikke om vi til den tid er på 'let øvet' niveau, men det må trænerne bestemme..

Hvad med jer, I er vel egentlig længere end os?

 

Nej nej - vi har jo kun gået til træning i 1½ måned. Tror vi skal på samme hold så - hvor hyggeligt! Vi har så småt indlært alle forhindringerne og er begyndt på at sætte det sammen til moduler. Totalt sjove moduler hvor vi kan styre sværhedsgraden alt afhængig af hvor langt vi er. Vi er kun 6 (inklusive dig) på holdet og to instruktører, så jeg synes vi får rigtig meget ud af det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, det bliver da hyggeligt! Jamen, så lyder det som om, at vi faktisk er lige langt ca.

Men jeg snyder jo så lidt her i sommer, fordi jeg træner det indendørs sted sommeren over:mrgreen: og jeg er så heldig at der er ingen andre, der har meldt sig på holdet i sommer, så jeg får faktisk enetime hver gang:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej - vi har jo kun gået til træning i 1½ måned. Tror vi skal på samme hold så - hvor hyggeligt! Vi har så småt indlært alle forhindringerne og er begyndt på at sætte det sammen til moduler. Totalt sjove moduler hvor vi kan styre sværhedsgraden alt afhængig af hvor langt vi er. Vi er kun 6 (inklusive dig) på holdet og to instruktører, så jeg synes vi får rigtig meget ud af det!

 

Ej, det bliver da hyggeligt! Jamen, så lyder det som om, at vi faktisk er lige langt ca.

Men jeg snyder jo så lidt her i sommer, fordi jeg træner det indendørs sted sommeren over:mrgreen: og jeg er så heldig at der er ingen andre, der har meldt sig på holdet i sommer, så jeg får faktisk enetime hver gang:mrgreen:

:shock: Whaaaat! Hvad sker der for nogle luksussteder i træner? Vildt!!

Her i storkøbenhavn slås vi om pladserne, og jeg er kun kommet ind med kæmpe engagement i min klub + en masse federi!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er 8 hundeførere om to trænere... Men i torsdags var vi til træning og kom kun 3... Så de arme hunde fik deres at se til...

 

Om lørdagen er vi alt mellem en enkelt og ti til træning. Det afhænger af hvem der lige dukker op... På det hold er der en træner.

 

På det næste hold er der 6 hundeførere og der er vi to på...

Link til indlæg
Del på andre sites

SNYYYYD!

 

I HKL hvor jeg træner startede vi 20 til 3 trænere. Nogle gange får jeg kun 3-4 løb + mulighed for at træne nogle af forhindringerne enkeltvis. Heldigvis faldt der lidt fra i løbet af sæsonen, så tilsidst var vi nok "kun" 13-15 hundefører.

 

Sommerholdet er mindre. Der er vi 15 til 2 trænere.

Link til indlæg
Del på andre sites

SNYYYYD!

 

I HKL hvor jeg træner startede vi 20 til 3 trænere. Nogle gange får jeg kun 3-4 løb + mulighed for at træne nogle af forhindringerne enkeltvis. Heldigvis faldt der lidt fra i løbet af sæsonen, så tilsidst var vi nok "kun" 13-15 hundefører.

 

Sommerholdet er mindre. Der er vi 15 til 2 trænere.

 

Hvordan fanden når I at løbe 3-4 løb, med 20 kursister?? Har I så 3 sektioner, med 6-7 kursister på hver, og skifter?

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Kan I ikke skrive lidt om hvordan jeres træning foregår, sådan lidt mere i detaljer?

 

Jeg har kæmpe problemer med at holde tiden på mine hold, og synes altid de får for få gennemløb... Vi har meget små hold i år, og fremmødet har været ret dårligt (uheldige omstændigheder, ellers har vi gode kursister!). Så nogle gange har vi stået med 4 kursister på 2 trænere. Det største hold er vist på 11, men det beregnet udfra at et par af dem ikke kan komme hver gang. Vi bestræber os ellers på at holde det på helst 4 kursister pr. træner, hvis det er et hold der kan selvtræne måske helt op til 5-6 pr. træner. Vi har gerne en sektion med noget handling, og så har vi "stationer" med specifik træning, det kan være alt fra felter, slalom til en bestemt springkombination eller småøvelser på 1-3 spring. Og det er jo handlingssektionen der ta'r tid... Vi laver først et gennemløb (alle), og så snakker vi om det, kigger på alternative løsninger, går banen igen med ny handling, og løber igen. Og så er tiden egentlig gået... Men tit ta'r vi en omgang mere - og vupti har jeg overskredet tiden med mindst en halv time... :oops:

 

Til den træning Iso og jeg går til er vi et større hold, ca. 10 kursister på én træner. Vi har som regel én stor bane af konkurrencelængde, eller to sektioner à 10-15 forhindringer. Den ene er selvtræning og den anden er med trænerhjælp på, og så skifter vi halvvejs. Den del med træner på når vi som regel at løbe 2 gange, den anden lidt mere, da nogle på holdet ikke udnytter selvtræningen ret godt. Trænerdelen løber vi først et gennemløb, og bli'r rettet på omgående, én ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hellere lige smide en orientering omkring vores sommertræning.

 

Jeg har nu lært, hvordan det er at træne en klog hund:rolleyes:

Træneren spottede allerede til første træning, at når boris ikke lige gider, så giver han mig f*ckfingeren og løber væk.

Jeg har rendt forvirret rundt og ikke kunnet forstå hvorfor han gjorde det. Troede det var fordi, at han ikke kunne regne ud, hvad det var, jeg ville have ham til. Og pludselig fik jeg også ballade med, at han så ikke kom når jeg kaldte.

Men den lille skid har da bare regnet ud, hvordan han kunne slippe for at træne og så lege fangeleg i stedet:evil:

 

Så nu hedder det konsekvent: begynder han på narrestreger, kommer snoren på, indtil han koncentrerer sig igen. Og det virker! Når den mulighed bliver taget fra ham, kan han sagtens tingene og er faktisk rigtig dygtig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Må hellere lige smide en orientering omkring vores sommertræning.

 

Jeg har nu lært, hvordan det er at træne en klog hund:rolleyes:

Træneren spottede allerede til første træning, at når boris ikke lige gider, så giver han mig f*ckfingeren og løber væk.

Jeg har rendt forvirret rundt og ikke kunnet forstå hvorfor han gjorde det. Troede det var fordi, at han ikke kunne regne ud, hvad det var, jeg ville have ham til. Og pludselig fik jeg også ballade med, at han så ikke kom når jeg kaldte.

Men den lille skid har da bare regnet ud, hvordan han kunne slippe for at træne og så lege fangeleg i stedet:evil:

 

Så nu hedder det konsekvent: begynder han på narrestreger, kommer snoren på, indtil han koncentrerer sig igen. Og det virker! Når den mulighed bliver taget fra ham, kan han sagtens tingene og er faktisk rigtig dygtig!

 

Er det Laila, der underviser dig?

Hvor er det fedt at få gode redskaber til at komme videre - det lyder rigtig godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Kan I ikke skrive lidt om hvordan jeres træning foregår, sådan lidt mere i detaljer?

 

På mit hold plejer jeg at lave tre moduler - et selvtræningsmodul, og så står mit føl og jeg på hver vores modul. En træningsgang er på halvanden time. Der har i denne sæson været ni kursister på holdet, så der har været tre kursister på hvert modul, nogle gange kun to på hvert modul, hvis der har været afbud. De har haft ca. et kvarter på hvert modul, det har givet dem 2-3 x 3 gennemløb på modulet (forstået på den måde, at jeg for det meste lader dem løbe modulet tre gange i træk, så de kan rette deres fejl med det samme - det når de så at gøre to gange pr. modul, nogle gange tre gange, hvis de ikke har været så mange). Til sidst har vi sat modulerne sammen, og så har de løbet hele banen. Når der ikke har været så mange kursister, har de nået at løbe hele banen to gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

På mit hold plejer jeg at lave tre moduler - et selvtræningsmodul, og så står mit føl og jeg på hver vores modul. En træningsgang er på halvanden time. Der har i denne sæson været ni kursister på holdet, så der har været tre kursister på hvert modul, nogle gange kun to på hvert modul, hvis der har været afbud. De har haft ca. et kvarter på hvert modul, det har givet dem 2-3 x 3 gennemløb på modulet (forstået på den måde, at jeg for det meste lader dem løbe modulet tre gange i træk, så de kan rette deres fejl med det samme - det når de så at gøre to gange pr. modul, nogle gange tre gange, hvis de ikke har været så mange). Til sidst har vi sat modulerne sammen, og så har de løbet hele banen. Når der ikke har været så mange kursister, har de nået at løbe hele banen to gange.

 

Det ligner jo faktisk vores en del, bortset fra at vi ikke sætter banen sammen til sidst, da vi som regel har de forskellige stationer på hver sin side af et hegn... Er banebygning medregnet i jeres halvanden time?

 

Jeg tror at jeg skal bli' bedre til at dele dem op i grupper, og sige til dem at vi træner x antal minutter på hver station. Og at kigge på uret, det skal jeg også lære!! :fyfy::oops:

 

 

 

Ellers har jeg skrevet en "løftet-pegefinger-mail" til alle vores kursister i dag... Deres fremmøde her i foråret har ikke været for godt. Men det er noget jeg oplever indimellem, at lige pludselig går fremmødet ned, både på mine egne hold men også på de hold jeg selv har gået på. Tror det er ret naturligt, i starten er alle vældig interesserede, men efter et par år begynder interessen at dale hos dem der ikke er blevet helt bidt af agility. Og så er det tid til at sende den mail, og så plejer der at komme en lille "udrensning" på holdene, helt af sig selv. Det er jo lidt synd at det skal være sådan, men til agility er der ligesom ikke plads til at nogle kun dukker op hveranden-hver tredie gang. Der skal bygges bane hver gang, og det er sq synd for dem der troligt møder op hver gang, men sjældent får de større forhindringer eller sektioner med, fordi vi er for få til at slæbe og bygge... Og det er også pissefrustrerende for os instruktører, vi har jo masser af idéer og ting vi gerne vil - men alt for tit står vi og må improvisere fordi vi ikke er mange nok, eller vi må lave det samme gang efter gang fordi halvdelen af holdet ikke var der sidste gang... Nu håber jeg bare ikke at der er nogen der ta'r mailen ilde op, men synes nu jeg har skrevet det meget "forsigtigt"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan fanden når I at løbe 3-4 løb, med 20 kursister?? Har I så 3 sektioner, med 6-7 kursister på hver, og skifter?

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Kan I ikke skrive lidt om hvordan jeres træning foregår, sådan lidt mere i detaljer?

Ja det er netop sådan vi gør i min klub. To af sektionernerne er små baner. Sidste sted er enkelt forhindringer. Alle steder er der en træner på, og en på af gangen. Vi går fælles banegennemgang ... Var træner i 5 kvarter og rydder op efterfølgende. Holdt før os hjælper trænerene med at gøre banen klar til os. Typisk er det nogenlunde de samme ting der skal bruges, men måske i en anden rækkefølge eller med nogle færre forhindringer (i så fald løber vi bare udenom det vi ikke skal bruge)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er netop sådan vi gør i min klub. To af sektionernerne er små baner. Sidste sted er enkelt forhindringer. Alle steder er der en træner på, og en på af gangen. Vi går fælles banegennemgang ... Var træner i 5 kvarter og rydder op efterfølgende. Holdt før os hjælper trænerene med at gøre banen klar til os. Typisk er det nogenlunde de samme ting der skal bruges, men måske i en anden rækkefølge eller med nogle færre forhindringer (i så fald løber vi bare udenom det vi ikke skal bruge)

 

Okay, også lidt som os så...

 

Hvorfor er jeg så en tumpe til at holde mig indenfor tiden??!! :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, også lidt som os så...

 

Hvorfor er jeg så en tumpe til at holde mig indenfor tiden??!! :cry:

Du er da sikkert bare super engageret i alle dine kursister! Det er fedt at være kursist på sådan et hold :mrgreen: Nogle gange går det lidt for hurtigt på mit hold synes jeg. Der bruges ikke så meget tid på at rette os før næste får lov, jo mindre vi spørger .. men vi er også kun et introhold, så ved ikke om det er derfor ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er da sikkert bare super engageret i alle dine kursister! Det er fedt at være kursist på sådan et hold :mrgreen: Nogle gange går det lidt for hurtigt på mit hold synes jeg. Der bruges ikke så meget tid på at rette os før næste får lov, jo mindre vi spørger .. men vi er også kun et introhold, så ved ikke om det er derfor ...

 

Åååh, det var sødt sagt! :bighug: Joo, engageret er jeg da, men tror desværre også jeg bare er en tumpe til at tilrettelægge tiden... :oops: Kan heller ikke li' når det går for hurtigt, kursisterne skal jo ikke føle at der ikke er tid til dem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ligner jo faktisk vores en del, bortset fra at vi ikke sætter banen sammen til sidst, da vi som regel har de forskellige stationer på hver sin side af et hegn... Er banebygning medregnet i jeres halvanden time?

 

Ja og nej. Jeg plejer at komme tidligere og gøre klar ved at lægge pindene ud til spring og markere, hvor de andre forhindringer skal stå. Nogle af kursisterne kommer lidt før træningstart og begynder at sætte op, men typisk er vi først færdige med at sætte op lidt inde i selve træningstiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og nej. Jeg plejer at komme tidligere og gøre klar ved at lægge pindene ud til spring og markere, hvor de andre forhindringer skal stå. Nogle af kursisterne kommer lidt før træningstart og begynder at sætte op, men typisk er vi først færdige med at sætte op lidt inde i selve træningstiden.

 

Også som os... Jeg må nok bare se i øjnene at jeg er en tumpe til at administrere tiden... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...