Hop til indhold

Agilitytræning fælles - sommer/efterår 2012


Amocca
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,5k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Okayyyy... Jeg knuselsker min Iso, ingen tvivl om det... Hun er sød og sjov, og (indimellem!) fantastisk at arbejde med. Men en gang imellem får jeg bare lyst til at kværke hende!!! :evil: Og sådan en dag havde vi i dag, til sidste træning før sommeropholdet - hvor typisk! Iso tonsede ind i springene, og når jeg stoppede hende for at få ro på før vi startede igen, så for hun rundt som en skoldet skid, og fattede ikke den mest simple kommando. Farten blev ikke sat 2 millimeter ned før slalom, så den røg jo flere gange. Aaaarrrggghhhh!!!! :damn: Til sidst orkede hun vel ikke mere, eller også var det fordi der kom felter på delbane nr. 2, men der gik det i hvert fald noget bedre. Men en helt almindelig "ud" kunne man godt nok ikke forstå... :roll:

 

Det var også på delbane nr. 2 jeg pludselig kunne se, da hun var oppe på A'et, at solen skinnede i noget... vådt..?? på hendes bagben. Dårlig mave... Tror dog ikke det var pga. stress, men det gnawlers-ben hun fik i går. Synes jeg kan huske noget lignende sidst hun fik det...

 

Nå, men alt i alt en rigtig dårlig afslutning på sæsonen! :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var til træning i dag, var mest kun mig og Aina, det gik ret ok godt, dog med en gigantisk sejrsrunde. Bastarden trænede på holdet før med veninden og var suveræn, spurtede op ad vippen, så man blev bange for om hun ville flyve ud over enden :banan:

 

 

Hov det minder mig om - var i tvivl om Petrine hoppede af vippen lige før den ramte jorden, da du begyndte at løbe videre lidt før. Så lige ved vippen tror jeg du skal vente til den rammer og SÅ spurter du. Tilgengæld var det SÅ flot hvordan hun tog springene efter tunnelen, hvor du løb i forvejen!! :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Joy har været en tur forbi Charlotte Frigast i dag(dyrlæge+kiropraktor). Al ømhed i hans bagben er helt væk, ryggen er flot smidig og pænt sat med muskler og absolut INGEN smerte i hans forben til trods for at det knirker(her konkluderede hun at det måtte være alderen der trykker)...

 

Så er bare super glad for at de sidste to-tre ugers massage og indkøb af BOT-dækken har betalt sig... Han blev rigtig rost og der var intet at sætte på ham denne gang og det er jo ekstra skønt når man har en "ældre" herre...

 

Vi har så aftalt at han kommer forbi i uge 30, så han kan blive mærket igennem efter en hård uge i Jylland. Vi talte om at det kunne være en god mulighed for at tjekke om det er hans liv som agilityhund der var skyld i stivhederne og ømhederne hun fandt for to uger siden. Skulle det være det, så tror jeg at vi siger at så løber vi kun senior fremover og løber kun for at have det sjovt.

 

Men nu er det bare skønt at vide at jeg har to styks hundedyr der er fit for fight...

Link til indlæg
Del på andre sites

Joy har været en tur forbi Charlotte Frigast i dag(dyrlæge+kiropraktor). Al ømhed i hans bagben er helt væk, ryggen er flot smidig og pænt sat med muskler og absolut INGEN smerte i hans forben til trods for at det knirker(her konkluderede hun at det måtte være alderen der trykker)...

 

Så er bare super glad for at de sidste to-tre ugers massage og indkøb af BOT-dækken har betalt sig... Han blev rigtig rost og der var intet at sætte på ham denne gang og det er jo ekstra skønt når man har en "ældre" herre...

 

Vi har så aftalt at han kommer forbi i uge 30, så han kan blive mærket igennem efter en hård uge i Jylland. Vi talte om at det kunne være en god mulighed for at tjekke om det er hans liv som agilityhund der var skyld i stivhederne og ømhederne hun fandt for to uger siden. Skulle det være det, så tror jeg at vi siger at så løber vi kun senior fremover og løber kun for at have det sjovt.

 

Men nu er det bare skønt at vide at jeg har to styks hundedyr der er fit for fight...

 

Dejligt! Tillykke med det! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen video af Cassi... Hun fik lov til at tage et par spring tidligere i dag, efter jeg havde arbejdet med Joy. På et tidspunkt bremser jeg hende op, desværre lige foran et spring og hun slår hovedet. Tror det sad i hende her til aften. Hun tog det første rigtig fint, spring, balance, tunnel, spring, flyv og pose. Så kommer vi til en lille mølle, hun tager det første spring fint, men smutter så uden om det næste spring. Her voksede usikkerheden og hun var utryg ved samtlige spring og løb konsekvent under alt. Jeg blev møg ked af det, og har været lidt halv træt, så jeg smed bogstavelig talt håndklædet i ringen og gik væk fra banen med min hund. Fandt min far, ynkede mig selv en hel del. Tog så Cassi ned bag ved, lavede lidt fri ved fod og prøvede at løfte os begge to en smule og endte så med at gå ned for at se på de andre.

 

Vi blev spurgt om vi ville på en tur til, havde ikke rigtig lyst og hun løb da også under det første spring, selvom det var sat lidt ned i forhold til første gang. Fast besluttet på at nu ville jeg bare have hende over og så give hende en god oplevelse på det spring, satte jeg det så langt ned, så hun ikke kunne løbe over. Hun sprang over og hun fik sit reb og massere leg. Hun endte med at komme over alle springene sat ned, dog var der et som var på 40 cm og det tog hun fint :hjerte: Da vi var helt færdige lod jeg hende løbe en tur med springene helt i bund, så hun fik en god succesoplevelse med banen og hun tog den i fuld skrue(langt fra perfekt, men hun var så glad)...

 

Så i morgen vil jeg tage mit spring frem og så skal der bare køres forstærkning på det at springe. Hun søger heldigvis stadig forhindringerne, men det er bare forbundet med noget skidt at springe over det :ae: Så frem med klikker og legetøj og så er det op på hesten igen i morgen...

 

Men ingen video...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår er det smart at begynde på agility?

 

Taiki er 8 måneder og meget glad for agility-ish arbejde. Vi gør det kun i det små for sjov; f.eks. hoppe op på høje, flade træstubbe hvor han så ligger og kigger, eller i zigzag på minibanen i den lokale indhegning osv.

 

Han er en stor hund for sin race, 14 kilo (rent muskler, dyrlægen var imponeret!) og 80 cm. bryst, racestandarden siger 8-10 kilo... :engel: Han er også ret høj.

 

Jeg tænker jo på, at han er vokset en del på det sidste og stadig er i gang, måske er han særlig ramt fordi han er fra et kuld hvor alle søskende også er store og flotte. Så jeg vil jo helst ikke overbelaste ham.

 

Jeg overvejer et besøg på en agilitybane for sjov, men er det overhovedet en god idé og hvad med vores små hop op på træskubbe og den lille rampe på legepladsen osv., som bare er leg.

Hvad tænker I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke begynde at lade ham hverken springe eller tage slalom endnu... Begge dele er hårde belastninger for kroppen. Ved spring lander hunden med al vægt på forbenene, i slalom er det nogle meget hårde vrid i kroppen / ryggen for en hund som stadig er i voksealderen...

 

Agility dirrigering / flatwork, kunne du dog sagtens arbejde med... buddha har en tråd om det, hvor jeg har lagt nogle videoer op af Johna der laver dirrigeringsarbejde i slow motion :rolleyes: så man kan se hvad vi laver...

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi er heldigvis blødt op for det at skulle springe. Herhjemme er der ingen problemer, men ude i klubben løber hun under så snart springet er +40 cm. Så vi holder os der i en periode og forstærker det at springe over godt og grundigt inden vi sætter det op igen. Hun virker dog ikke ked af at springe over længere, men det er åbenbart bedre lige at dykke under springet når muligheden byder sig.

 

Joy var en stjerne... Sørme om han ikke kunne vælge en tunnelindgang fra til fordel for et A :slem: På et tidspunkt stolte jeg dog lidt for meget på ham. Havde sendt ham igennem tunnellen og regnede da med at det var fuldstændigt åbenlyst at jeg ville have ham igennem posen bagefter. Det mente Joy ikke, så han kvitterede med at tage springet på den anden side af mig og hentede så fint sit reb...

Den sidste runde fik alle de store hunde lov til at hoppe mellem højde(det er jo pokkers varmt!) og vi besluttede os for at tage hver vores tur rundt igennem stakittet på banen. Der var lige en gang kommunikationsnedbrud for mig og basse, og han kom lige en smule for langt frem, så jeg måtte lige lave den om. Jeg bad ham så lige vente på feltet, så jeg kunne komme lidt frem og så lykkedes det mig at få taget det. Senere VILLE jeg have ham til det med løbefeltet og ja, så endte det med en gang blindskifte og en fuldstændig åndssvag placering af tumpen her. Heldigt at man har en hund der hedder nødløsning til efternavn og som er (næsten) eminent til at blive drejet væk fra en... Nøj hvor jeg elsker ham Joy :hjerte: Han måtte bare gerne have en smule af Cassis ro i sig, for i det øjeblik der skal rettes på ham så sker der en total nedsmeltning i hans lille hoved og så kommer der gang i det vildeste gøeri...

 

Eneste minus... Det er alt for varmt for ham at træne... Luften går alt for hurtigt af ballonen og håber ikke vi har det samme gode, varme sommervejr når vi skal knokle i uge 29... Hvad er forøvrigt jeres mål? Jeg håber virkelig at Joy bare kunne få en enkelt pind til AG2... Pinde i SP2 gør jeg mig ingen forventninger om, da konkurrencen formentlig er lidt større end den er her på Sjælland, hvor man jo tit får sin pind bare ved at være fejlfri, fordi der er så få hunde :blink: Men jeg kunne godt tænke mig at løbe en eller to fejlfrie åbne klasser... Men det vigtigste er nu at vi har det rigtig hyggeligt derovre og at vi har det sjovt med hvert enkelt løb og at der ikke sker for mange nedsmeltninger undervejs...

 

Jeg kan også se at jeg skal være på hold sammen med nogle Jyder... Det håber jeg vi overlever...

 

Nå ja... Jeg tager forresten også over til jer i hovedlandet på fredag med den lille... Så skulle nogle kede sig, så er jeg da i Sæby det meste af lørdagen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri:

 

I et af Hund og Træning er der en artikel op ETS(Early Takeoff Syndrom), det kunne måske være interessant læsning? Det ligger som webudgave på deres hjemmeside... Det er forøvrigt Rikke Wreidt som har skrevet artiklen, som skal holde foredrag om netop ETS til vores agilityårsmøde i november, og det er jeg spændt på at høre om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Siri:

 

I et af Hund og Træning er der en artikel op ETS(Early Takeoff Syndrom), det kunne måske være interessant læsning? Det ligger som webudgave på deres hjemmeside... Det er forøvrigt Rikke Wreidt som har skrevet artiklen, som skal holde foredrag om netop ETS til vores agilityårsmøde i november, og det er jeg spændt på at høre om...

 

Spilop har godt nævnt det, men jeg har svært ved at forestille mig, at det gælder ham. Det er kun et problem, når strækningen er helt lige og det plejer at forsvinde så snart jeg træner springteknik. Men jeg kan da lige læse lidt op på ETS - det skader jo aldrig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan her ser hans spring normalt ud - men når vi så har et langt lige stræk, så går det galt og han laver vanvittige opspring. Det er også på¨de lange, lige stræk, at han kan finde på at rive første spring, fordi fokus ligger længere fremme. Det har jeg dog fundet ud af, kan afhjælpes ved at tage et par spring tæt på inden - så er fokus rigtig.

 

spring1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er svært at sige noget om det når man ser fra hunden forfra. Jeg ved at Joy stort set aldrig river en pind(så skal det da være fordi jeg byder ham en fuldstændig tarvelig vinkel) og han ser sådan her ud fra siden: http://camilse.dk/coppermine/albums/userpics/10001/Joy%20spring%20006.jpg (må åbenbart ikke få det herinde på HF, den siger der er noget galt med linket). Her er han strukket ud lige i det øjeblik han er lige over springet, og det kan man kun vurdere, når man ser det lige fra siden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er nemlig godt med billeder fra siden!

 

På det første her kan man se, at han hænger opad over springet. På det andet kan man se, at han har slået sig på springet inden - derfor springer han højt og trækker benene op.

 

Det som jeg synes er meget karakteristisk på en del af ETS-videoerne, er også at hundene tilpasser skridtene (altså korter skridtene) for at få korrekt opspring. Samt at de har et kort nedspring.

spring3.jpg

spring2.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke hunden tilpasser skridtene, men at de bliver tvunget til at lave en nødløsning(sidste øjeblikskorrigering), da de simpelthen ikke er i stand til at vurdere afstanden/dybdeforholdet.

 

Men hvis han hænger opad over springet på det billede og han er lige over springet, så er hans afsæt da heller ikke helt korrekt? Han skulle jo gerne nå det højeste punkt i sit spring netop som han er lige oppe over det.

 

Mon ikke der er nogle med forstand på springteknik der kan byde ind. Har man desuden inde for hundesporten det samme begreb som hos hestene at man taler om god Bascule, altså at hesten holder hovedet og ryggen på en bestemt måde over springet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...