Hop til indhold

Hvor mange hunde skal jeg have?

Gæst sws
 Share

Recommended Posts

Hej!:-D Ja, jeg er bare lige lidt nysgerrig:-[ Jeg er helt forelsket i de små yorkier:hjerte: Så vil bare lige spørge om hvor mange yorkshire terrier og hvilket køn I vil anbefale, at man køber...?:-)

På forhånd tak!;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej!

Hvorfor spørger du hvor mange du skal købe? Kunne du tænke dig flere, eller tænker du at det er synd kun at have én?

Hvad er du faldet for, i racen?

Personligt synes jeg det er skønt kun at have én, for man kan bruge mere tid sammen og lære hinanden at kende - og det er nemmere at lære sin hvalp de gode vaner. Når man så kender hinanden, synes jeg man kan overveje at få én til. På den måde kan den første hund hjælpe med at 'opdrage' den lille ny, og de kan få rigtig meget glæde af hinanden.

Personligt sværger jeg mest til hanhunde. Jeg synes tæver er så irriterende når de kommer i løbetid, mens hanner er en del mere stabile i deres temperament. Hanner kan dog være en lidt større mundfuld - så igen kommer det an på hvad du søger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker at have 2 hunde, men ville aldrig få to hvalpe på samme tid - det ville tage livet af mig tror jeg :lol: der er 3 år imellem mine.

Begge mine er tæver, og jeg er personligt mest til tæver. Men bestemmer du dig til at købe 2 på samme tide, så køb af hvert køn og neutraliser den ene. Ellers risikerer du at stå med en allerhelvedes problematik i løbet af et par år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen erfaring med to hunde, men det er jo noget andet med hunde, end med eksempelvis fugle (som man jo altid anbefales at anskaffe sig to af). Godt nok er en hund et flokdyr, men den har jo dig som sin flokleder, samt de hunde den (formentlig) vil møde på ture osv. Jeg tror egentlig, at det er de færreste, som køber to hunde ad gangen, og især hvis du er førstegangshundeejer, vil jeg mene, at du nok skal få rigeligt travlt med en enkelt hvalp.. :blink:

Som de andre to skriver, så er der mange fordele i, at vente med hund nr. 2, til den første er blevet voksen. Dels fordi du så kan koncentrere dig om at hvalpetræne med én hund, dels fordi den voksne hund højst sandsynligt vil hjælpe til med opdragelsen af den nye, og det er guld værd med sådan en hjælper, har jeg læst mig frem til. :blink: Der er vist også noget om, at rangordenen ikke vil blive så stort et issue, forudsat at hund nr. 1 sætter sig i respekt for nr. 2 altså.

Jeg har en tæve, og det er jeg meget meget glad for. Hun er så blevet steriliseret for et par måneder siden af forskellige årsager. Det er som nævnt før et spørgsmål om, hvad man selv foretrækker, og jeg synes, at du skal prøve at snakke med nogen, som kender til racen, da disse bedre vil kunne sætte dig ind i fordele/ulemper og forskelle ved de to køn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også to hunde med 3 år imellem, og jeg vil altid anbefale, at den første hund er blevet voksen og (nogenlunde) færdigopdraget, inden nr. 2 går sit indtog i huset.

Det kan være hårdt arbejde at have hvalp, og jeg tror, at jeg ville dø af stress og søvnløshed, hvis jeg skulle have to hvalpe på en gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også nøjes med en af gangen.

Selvom jeg må indrømme at jeg til stadighed fortryder at jeg ikke tog en bror med fra Bellas kuld. Han var sådan en dejlig hvalp, og omstændighederne på det tidspunkt jeg fik Bella, ville have tilladt to hunde.

Dog er jeg glad for at jeg kun har haft én hund at renlighedstræne, gå til hvalpetræning med og ikke mindst kun én teenagehund! Det sidste er det værste:-)

Når så det er sagt, synes jeg ikke du behøver vente 3 år mellem hver hund. Når nu det er yorkie, går jeg ikke ud fra at du, TS, vil det vilde i lydighed m.m. Derfor ser jeg intet problem i at anskaffe nr. 2 efter et år eller to. Bare vær sikker på at den første hund er voksen nok til at lade den nye hvalp få den ro den kræver, og kan lade være med at lege for vildt med den lille - den skulle jo nødigt komme til skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af gangen vil jeg sige. Nu er jeg førstegangshundejer, og det kom faktisk lidt bag på mig, hvor hårdt det er at have hvalp... så to ville helt klart tage livet af mig....derfor: en af gangen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene!:-) Det med at købe hvalpene hver for sig lyder som en god idé;-) Meget endda:-) Det jeg også tænkte med indlægget var, at nogle af jer måske havde et maksimum for, hvor mange yorkshire terrier man vil have i et hus. Jeg har været inde at kigge på noget opdræt og er blevet meget interesseret i, hvor mange et maksimum af hunde(yorkshire terrier) vil være...:-) Nu hvor jeg snakker om opdræt er det selvfølgelig et must at have en tæve. Men det, jeg spekulerer på, er, hvor mange hunde man kan have i alt og i hvilket køn...;-):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene!:-) Det med at købe hvalpene hver for sig lyder som en god idé;-) Meget endda:-) Det jeg også tænkte med indlægget var, at nogle af jer måske havde et maksimum for, hvor mange yorkshire terrier man vil have i et hus. Jeg har været inde at kigge på noget opdræt og er blevet meget interesseret i, hvor mange et maksimum af hunde(yorkshire terrier) vil være...:-) Nu hvor jeg snakker om opdræt er det selvfølgelig et must at have en tæve. Men det, jeg spekulerer på, er, hvor mange hunde man kan have i alt og i hvilket køn...;-):-)

Hvis du bor i byen, må du max. have 4 hunde.

Hvis du vil have flere, skal du have 200 m (mener jeg at det er) til nærmeste nabo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange -???? det kan ingen svare på. Afhængig af de hunde har har, ens boligforhold, tid og plads, om de kan enes eller trives sammen. 4 hunde er maX i almindelig selvejerbolig uden speciel ansøgning om kenneldrift.Derefter gælder andre regler ,der er mere vanskelige at opfylde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Opdræt handler ikke om kvantum, men om kvalitet.

Du kan godt have 20 yorkier i en så dårlig kvalitet, at ingen af dem bør indgå i avl.

Derudover er der jo ingen der kan fortælle dig hvor mange hunde, der er det rette antal for dig. Det ved du kun selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Erhh.... Tænker en tæve da må være rigeligt til opdræt.

En egnet hanhund kan du jo finde via DKK og det er jo ikke engang sikkert din kommende hvalp vil egne sig til avl.

Så tror en er riiiiiigeligt at starte på!

Avl er jo heller ikke noget man bare lige kaster sig ud i, så start endelig med en hvalp og nyd den!

Hvis den så udvikler sig eksteriør, sinds og sundheds-mæssigt så den bidrager til noget positivt til racen, så kan du jo begynde at undersøge hvilke egnede hanhunde der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja! Kan se at det nok er bedst at starte med en;-) Miss_menelli: Du har vel ret i at en tæve er nok til et opdræt:-P;-) Og jeg er overhovedet ikke færdig med at undersøge om hundeavl!:-D Jeg har nogle af de vigtigste ting til det: jeg EEEEEEEEELSKER hunde og jeg har også pengene til det. MEN MEN MEN! Jeg mangler stadig en del viden;-) Jeg ved ikke lige om I ved det, men jeg har en hund i forvejen:oops: En cairn terrier på 4½ år!:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Et avlsprojekt kan jo hurtigt blive en gedigen underskudsforretning, specielt med de helt små racer.

Og så er der jo krav om noget uddannelse - ihvertfald hvis du vil avle i DKK. Og som de andre skriver, er der jo ingen garantier for at en tævehvalp vokser op og er avlsegnet.

Men hvis det er vigtigt for dig, kan du jo købe en avlsklar tæve:???: Jeg kunne dog forestille mig at sådan en koster lidt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan evt. checke hvilke kurser DKK udbyder ifbm. avl og kennel... Så kan du den vej igennem snuse lidt mere til det og finde ud af hvad det indebærer... Jeg er også næsten sikker på at du på de kurser vil møde andre avlere, som med 100% sikkerhed vil dele ud af deres viden omkring det.

Link til indlæg
Del på andre sites