Hop til indhold

straf


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

Gæst Malou-jan

Jeg gør hva folk siger.

Jamen hun ved godt hvad er nej betyder.

Men når vi leger, er det ligesom hun enten overhører det.

Eller respekter det

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Iben B

Men når vi leger, er det ligesom hun enten overhører det.

 

Min hund kan også have lidt svært ved nej hvis han er oppe og køre. Så stopper jeg al aktivitet øjeblikkeligt (hvis han har noget tager jeg det fra ham) og går væk fra ham og sætter mig med ryggen til.

Det skal naturligvis have en konsekvens at overhøre et nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne aldrig drømme om at være voldig over for min hund.

Hun betyder for meget:-)

 

Efter min bedste overbevisning er du voldelig overfor din hund når du alfaruller hende.

 

Prøv, med egne ord, at beskrive hvordan du har indlært nej.

 

Hvis det ikke virker under leg, er det nok fordi hun er for meget kørt op. Undgå at hun kommer i så højt gear, eller stop legen uden videre. Ingen alfarul, ingen råb, ingenting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan straffer i jeres hund, når i tager den i noget den ikke må?

Og har det en god effekt?

Jeg syntes bare den måde jeg gør det på, at det ikke virker

 

Det er et rigtigt spændende emne, du har taget op. Generelt synes jeg der tales alt for lidt om påført straf.

 

Vi bør opdrage vore hvalpe og i den opdragelse indgår meget vejledning i, hvordan man opfører sig og hvordan ikke. Første gang en hvalp foretager sig noget uønsket har den ingen chance for at vide, at det vil blive taget ilde op af ejeren. Straf (påførsel af ubehag) i den situation er upædagogisk og kan sagtens virke, men vil ofte virke ødelæggende på tilliden fra hvalpen.

 

Derfor er det smarteste og nemmeste at fjerne de allermest indbydende "forbudte" muligheder, så hvalpen ikke skal stoppes mange gange dagligt. Selv tager jeg gerne en til to vigtige ting først og træner på dem, så hvalpen lærer, at der er noget der hedder "neej" sagt i en stille tone. Når hvalpen reagerer med at stoppe afleder jeg den med noget spiseligt eller med leg som belønning for reaktionen på forbuddet.

 

I takt med at hvalpen kan håndtere at omgås de to vigtigste forbud lægger jeg flere til, så hvalpen efterhånden lærer at huset kan se normalt ud med fuldt inventar og at den ikke skal gnave i frynserne i tæppet, tage kattens mad mv.

Lær hvalpen det nemmeste først og der skal være overvægt af "ja'er" i løbet af dagen ellers bliver det surt at være hund.

 

Påført straf bruger jeg som sådan ikke, da jeg må tage det på min egen kappe hvis jeg får sat hvalpen i en situation den ikke kunne håndtere, men en straf kunne være et irettesættende skarpt "nej" i ekstreme situationer som vi har trænet masser af gange og som ellers virker. Dette bruger jeg kun på voksne hunde.

Eller at give en regulær skideballe ved store forseelser, som kunne være at jagte naboens kat ud af haven.

Det er straffen her i huset.

 

Straf som gives uden at have lært hvalpen/hunden hvad den kan slippe afsted med ("må") og hvad den ikke kan slippe afsted med, synes jeg ikke er rimelig overfor hunden, det svarer til at skælde et barn ud for at have gjort noget barnet ingen anelse kunne have om var forbudt.

 

Når du ruller din hund, skaber du usikkerhed omkring jeres relation, som andre også har nævnt. Det er alt for overdrevet og det gør hunden usikker på dig og derfor virker det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malou-jan

Hvis en afruldning er voldig så ja.

Men kunne aldrig finde på at slå den osv.

Helt fra starten lærte jeg den nej.

Ved fx når den ville spise en lort. Og når den ødelagde planter.:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Det er et rigtigt spændende emne, du har taget op. Generelt synes jeg der tales alt for lidt om påført straf.

(...)

Eller at give en regulær skideballe ved store forseelser, som kunne være at jagte naboens kat ud af haven.

 

Vi har da talt MEGET om det i forbindelse med indkald :mrgreen:

At fejle et indkald er en af de absolut slemmeste forseelser i min bog, så da har jeg også - som du ved ;-) - påført straf i form af ryk i linen eller skarp irettesættelse (ja jeg tør altså ikke skrive skideballe længere :mrgreen: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Guglielmetti

Når hunde er i trods alderen kan der ske rigtige mange ting.Den ellers så lydige hund man synes man havde, kan pludselig ikke engang huske sit eget navn mere osv. Det kan være en rigtig streng periode, som sætter enhver tålmodig sjæl på hård prøve. Det er enormt vigtig du støtter din hund igennem den svære periode det osse er for den, på en positiv måde. Når den så kommer ud på den anden side, har du pludselig den mest velafbalanceret og lydige hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en afruldning er voldig så ja.

Men kunne aldrig finde på at slå den osv.

Helt fra starten lærte jeg den nej.

Ved fx når den ville spise en lort. Og når den ødelagde planter.:)

 

Søde ven altså! Jeg ved næsten ikke hvordan jeg skal formulere det, men HVORDAN har du lært hunden hvad nej betyder? Har du bare sagt ordet i flæng, eller har du indlært det med en øvelse?

 

Se et afsnit af Dog Whisperer. Gør præcis det modsatte af hvad han gør, og du er på rette spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en afruldning er voldig så ja.

Men kunne aldrig finde på at slå den osv.

 

Set fra hundens synspunkt er det noget af det mest voldelige du kan gøre. Det betyder faktisk "jeg slår dig ihjel!" på hundesprog.

 

Helt fra starten lærte jeg den nej.

Ved fx når den ville spise en lort. Og når den ødelagde planter.:)

 

Hvis du ikke har brugt den metode Iben B beskrev i sit indlæg herunder, eller noget lignende, har du ikke lært din hund noget som helst. Bare at sige/råbe nej er ikke indlæring.

 

Den nemmeste måde at træne ja/nej (synes jeg), er den med godbidderne på gulvet. Du smider en godbid, træder væk fra den og siger 'ja', gerne med venlig stemme. Det gør du flere gange. Så smider du en godbid, træder mellem den og hunden og siger 'nej' med fast stemme. Når hunden så undlader at tage godbidden roser du, belønner, og giver dig til at smide nye 'ja'-godbidder. 'Nej'-godbidden samler du op. Gradvist kan du så begynde at blokere din hund mindre og mindre, men selvfølgelig først når du er sikker på at den har forstået budskabet og ikke tager 'nej'-godbidden.
Link til indlæg
Del på andre sites

Har bare sagt ordet i flæng.

Har aldrig haft hund før.

Så jeg gjorde hvad jeg troede var rigtigt:)

Hvorfor gør det modsatte af ham:)?

 

Han er et gedigent fjols:slem:

 

En hund kan jo ikke menneskesprog, så det skal indkæres. Prøv for alles skyld at bruge den helt fantastiske metode som Iben beskriver.

 

Det du gør, svarer til at jeg flere gange om dagen står og brøler dig ind i hovedet at du skal skifte dæk på bilen, men du aner ikke hvordan man gør. Selvom jeg brøler det 1000 gange, bliver du jo ikke klogere på HVORDAN man gør. Det skal vises og indlæres på en positiv måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også brugt ibens metode med "nej"- godbidderne og det virker sq :-)

 

Du skal bare være lynhurtig til at blokere så hun ikke når at hapse dem

 

Har lige afprøvet nej hvor teenageren på 11 mdr havde udset sig mine nye birkenstock - han lod dem ligge og blev rost :-)

 

God arbejdslyst med øvelsen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...