Hop til indhold

straf


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

Gæst Malou-jan

Hvordan straffer i jeres hund, når i tager den i noget den ikke må?

Og har det en god effekt?

Jeg syntes bare den måde jeg gør det på, at det ikke virker

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vil ikke kalde det straf, men hvis han gør noget han ikke må, så får han der selvfølgelig at vide.. Jeg kan sagtens finde på at råbe op, hvis det han gør er meget forbudt.. Ellers et et "nej" nok.. Og så får han selvfølgelig ros, når han gør det rigtige, så han får noget at erstatte den forbudte adfærd med..

 

Hvad gør du?? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.

Straf, mente skælde den ud.

Jeg plejer at vende hende om på ryggen.

Er det forkert?

Ja, det er lidt forkert.. Hunde plejer vist kun at lægge sig på ryggen som et forsøg på at afværge en konflikt.. Og de gør det af sig selv.. Så jeg tror ikke helt din hund forstår hvorfor du gør sådan..

 

Ved din hund hvad nej betyder? For så kan du jo bare bruge det til at stoppe en bestemt adfærd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tja.... Det nærmeste vi kommer straf her i huset er da også et nej, som jo skal være indlært for at virke.

Med hvalpen "bytter" vi bare og stopper ham i uønsket adfærd og giver ham noget andet at give sig til.

 

Det virker ganske fint og han er yderst sjældent i gang med ting han ikke må længere og han er kun 10 uger gammel.

 

De gamle har vi brugt samme metode på og et nej er rigeligt, til at stoppe dem.

Kan slet ikke se behovet for straf.

 

Og det med alfa-rulningen.

Drop det - Det eneste du får ud af det, er ødelagt tillid mellem dig og din hund og kan i værste fald eskalere hvis din hund på et tidspunkt begynder at sige fra fordi det er dybt ubehageligt og voldsomt grænseoverskridende at blive vendt om på ryggen og holdt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.

Straf, mente skælde den ud.

Jeg plejer at vende hende om på ryggen.

Er det forkert?

 

JA, det er forkert! Du laver et alfa-rul på hunden. I bedste fald bliver den bare usikker på dig og mister tilliden fuldstændig.

 

En hund forstår ikke straf. Du kam lære den hvad et nej betyder, og så kan du bestemt sige nej når hunden gør noget den ikke må. Men som udgangspunkt skal du belønne god adfærd og ignorere forkert adfærd. Gør du det, får du en glad hund der hele tiden forsøger at tilbyde rigtig adfærd for at blive belønnet.

 

Jeg tror det ville være en god ide hvis du fandt et sted at gå til træning og få det basale på plads.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund er jo ikke født med at kunne forstå hverken dansk eller andet sprog, men den lærer med tiden at tyde menneskers kropssprog. Hvis din hund ikke forstår et NEJ, har du jo bare ikke lært den det. Der findes udmærkede Ja/Nej -øvelser.

At blive taget og smidt/lagt på ryggen og holdt fast er en virkelig trussel, som hunde kan bruge overfor en anden hund, og denne magtanvendelse vil opfattes som en alvorlig trussel, hvis mennesker gør det.

Den må kun anvendes i stor nød, f.eks hvis en hund går amok mod en anden og man får dem skilt ad, og så er der risiko for at den bider igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, det letteste er at sørge for at der ikke er noget indenfor rækkevidde hunden ikke må tage.

 

Det er selvfølgelig ikke 100% muligt og når det uønskede så sker, har man to muligheder:

 

- At straffe den uønskede handling (det er en der skriver at straf ikke virker på hunde, oh yes, det gør det) eller

- At tage det hunden har taget fra hende stille og roligt og træne hunden så den ikke tager det en anden gang

 

Du må gøre op med dig selv hvordan du hels vil træne. Jeg vil til enhver tid vælge nr 2 og det gør de fleste brugere herinde nok.

Det er mere besværligt, du skal sætte træningsituationer op og du kan kun blive sur på dig selv, ikke hunden. Tilgengæld er det meget sjovere :mrgreen:

Hvad er det hunden tager som den ikke må?

 

Tænk på at hunde gør det der betaler sig. Så hvis den får mad ud af at stjæle det fra sofabordet, så tager den maden fra sofabordet!

 

Du skal have hunden til at tro, at hvis den undlader at stjæle det får den noget bedre ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malou-jan

Til Anne1979:-)

Jeg går skam til træning:)

Og det giver pote.

Min hund har svært ved at forstå et nej, når fx vi leger.

Hun plejer at være nem:-)

Kan det skyldes at hun er i trods alderen?

Hun bliver snart 8 mdr:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg siger nej. Og så har jeg trænet ja/nej øvelser så min hund ved hvad det betyder.

 

Hvis det er virkelig slemt kan jeg godt finde på at sig fy eller øv med dyb stemme. Men det er vist efterhånden nogle år siden - jeg kan ikke huske hvornår det skete sidst.

 

Den nemmeste måde at træne ja/nej (synes jeg), er den med godbidderne på gulvet. Du smider en godbid, træder væk fra den og siger 'ja', gerne med venlig stemme. Det gør du flere gange. Så smider du en godbid, træder mellem den og hunden og siger 'nej' med fast stemme. Når hunden så undlader at tage godbidden roser du, belønner, og giver dig til at smide nye 'ja'-godbidder. 'Nej'-godbidden samler du op. Gradvist kan du så begynde at blokere din hund mindre og mindre, men selvfølgelig først når du er sikker på at den har forstået budskabet og ikke tager 'nej'-godbidden.

 

Der er 100 måder at gøre det på, garanteret, men det her er sådan jeg har lært det, og det har altid virket fint hjemme hos os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Anne1979:-)

Jeg går skam til træning:)

Og det giver pote.

Min hund har svært ved at forstå et nej, når fx vi leger.

Hun plejer at være nem:-)

Kan det skyldes at hun er i trods alderen?

Hun bliver snart 8 mdr:-)

 

HVORDAN helt præcist trin for trin har du lært hende hvad nej betyder?

 

Prøv med den metode Iben beskriver, og undgå for Guds skyld at være voldelig over for din hund fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...