Hop til indhold

Fransk bulldog


Gæst tsa
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er helt ny her på siden, og har oprettet mig fordi jeg tænker at alle i hundeejere må kunne svare mig på alle mine spørgsmål angående hund.

Jeg bor sammen med min kæreste i en lejlighed, og vi vil gerne ha os en hund. Jeg er vild med den franske bulldog og prøver ihærdigt at få ham overtalt. Men han mener den er for dyr i dyrlægeregninger pga af dens dårlige helbred, mht. vejrtrækning, øjne og hjerte. Er der nogen herinde der kan svare mig på hvor meget sådan en lille fyr kan komme til at koste årligt, i dyrlægeregninger? Ved selvfølgelig godt at det kan svinge meget. Men sådan ca. Hvad skal man forberede sig på?

Mvh Tsa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til!

 

Hvis man er af den overbevisning at en bestemt race generelt er så syg at den vil have årlige udgifter som overstiger hvad man måtte finde rimeligt, så mener jeg det er langt mere relevant at forholde sig til racens helbred, og ud fra det undlade at støtte opdræt af en sådan race, frem for at overveje om man vil kunne betale for at reparere på den hund man køber.

 

Hvilke overvejelser har du ift. indkøbet af en fransk bulldog, hvilke krav har du til opdrætter og forældredyr?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke byde hunden et liv med dårligt helbred. Men efter hvad jeg har læst mig til, skulle racen være et meget venlig gemyt. Og vi leder efter en hund, der er rolig, legeglad, ikke for meget brug for pelspleje og god til børn (Vi har ikke nogen endnu, men det kommer forhåbentlig indenfor de næste år). Og så skal den ikke være så stor, da vores lejlighed ikke er til det.

Det skal udelukkende være en hyggehund/familiehund, så vi har ikke de store krav til opdrætterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke byde hunden et liv med dårligt helbred. Men efter hvad jeg har læst mig til, skulle racen være et meget venlig gemyt. Og vi leder efter en hund, der er rolig, legeglad, ikke for meget brug for pelspleje og god til børn (Vi har ikke nogen endnu, men det kommer forhåbentlig indenfor de næste år). Og så skal den ikke være så stor, da vores lejlighed ikke er til det.

Det skal udelukkende være en hyggehund/familiehund, så vi har ikke de store krav til opdrætterne.

 

De to fremhævede sætninger er direkte selvmodsigende :-)

 

Stil krav!!

Både til opdrætter, til avlsdyr og til jeres egen ansvarlighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt tror jeg ikke jeg forstår det med at hvis en hund ikke skal bruges til avl, så behøver den ingen stamtavle.

Det må jo betyde at man har en holdning til at hvis man ville have hvalpe ville man vælge en hund med tavle. Hvordan hænger det sammen med at man køber en hvalp efter forældre uden tavle, så støtter man vel det modsatte af hvad man selv mener?

 

Ja, jeg blir forvirret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke ønsker at have usikkerheden om dyrlægeregninger, kan man tegne en sundhedsforsikring. Når det er en race med kendte sundhedsproblemer, skal du dog spørge ind til om der er forbehold ved forsikringen. En forsikring koster ca. 1.500 kr. om året incl. den lovpligtige forsikring. Den har typisk en selvrisiko på et fast beløb samt 20% af regningen.

 

En forsikring kan således minimere omkostningerne, men det er selvfølgelig ikke gratis. Forsikringen dækker ikke de ordinære sygebesøg, så man skal som udgangspunkt afsætte ca. 1.000 kr. årligt til sundhedstjek og vaccine.

 

Du kan prøve at kontakte Agria, Dyrekassen Danmark, Tryg og Alm. Brand for at høre nærmere om vilkår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad Anne siger;-)

og så skal du lige være opmærksom på at kort pels ikke er = ingen pelspleje/fældning. Mine venner har en Fransk Bulldog, og den fælder altså mere end mit pelsdyr af en sheltie!

 

En FB er super sød og charmerende, og selvfølgelig kan i være heldige at få en uden alvorlige arvelige sygdomme... Men de har jo altså bare svært ved at trække vejret, gennem den korte/ikke eksisterende næse, og jeg synes personligt ikke det er sjovt at se mine venners sunde og raske unghund, lægge sig ned og gispe efter vejret når vi er ude og lege med ham. :cry:

 

Der er masser af charmerende racer med et dejligt sind... Hvorfor vælge en som er så overtypet? Jeg forstår det ikke:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min nabo har også en FB som er sød, venlig og nem... MEN.... Bare temp overstiger de 20 grader - altså en alm. dansk sommerdag, ja så kan den nærmest ikke komme med på tur nogle steder pga. vejrtrækning/manglende evne til at køle ned. En tur i skoven sammen med min hund gør, at han nærmest er ved at kollapse af hede. Det samme med lidt leg på græsset. Det sker ofte at han skal en tur under bruseren efter en tur for at blive kølet ned. Det sker også tit pga ivrighed/opkørthed at han kaster op, det samme når han spiser sit foder/kødben...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I godt kan lide Bulldog-typen, men er bekymret over helbredet - med god grund! - så er Olde English Buldogge måske noget for jer? Det er sådan en jeg selv har valgt, netop udfra den betragtning at jeg ikke vil støtte usund avl.

Der er flere racer at vælge imellem - både OEB, Leavitt Bulldog og Olde Victorian Buldogge er racer, der er skabt med henblik på at være et sundere alternativ til de nuværende Bulldog-racer med problemer, navnlig Engelsk og Fransk Bulldog.

 

De er lidt større end Fransk Bulldog, og man skal være opmærksom på at desværre ikke alle opdrættere tager det med helbredet lige alvorligt. Desuden skal man selvfølgelig være forberedt på at få en hund med det ret specielle Bulldog sind.

 

Et andet alternativ for jer kunne være en blanding af Fransk Bulldog med en mindre, ikke-fladsnudet race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...