Hop til indhold

Flexi-Line

Gæst Christine-toft
 Share

Recommended Posts

Gæst Christine-toft

Nu sidder jeg (selvom jeg ved nogen af jer er imod det) og kigger på en flexline til min Lækre lab :) så er det bare at spørgsmålet melder sig: hvad er forskellen på om man køber en Classic, comfort eller compact? Og hvad er at foretrække? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal næsten tage ud i en butik og have dem i hænderne. Forskellen ligget primært i håndtaget - vi har comfort long liner til beaglerne.

Compact er vist måske den med bånd hele vejen og ikke den tynde nylonsnor - sådan en har jeg også haft, men den flossede. Og hvis den blev våd skulle den ligge og tørre inden man rullede den ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender ikke forskellen.. Jeg har en 8 meter comfort.. 1/2 meter fast line og tynd tråd i rullen.. Og en 5 meter et eller andet, hvor linen er en bred ting, men den kan til gengæld rulle helt ind i håndtaget?

Har købt efter længde og hvilken vægt de kan klare men har jo også en meget stor og stærk hund.. Så det skal jo kunne holde til ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg har imod flexliner at at hunden belønnes for at trække i snoren dvs den kommer fremad. Selv kæmper jeg med at lære kræet at gå pænt i snor og har en lang line på 15 m hvis han skal have en fornemmelse af frihed mens han stadig er i snor - indkaldet er ikke 100% med andre hunde i nærheden. Nu kender jeg ikke dine overvejelser bag indkøb af flexline og kan ikke lige huske hvor gammel din hund er så se det som svar på hvad jeg tror du vil bruge den til :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

åhh nej ik flexi line :fornaermet: siger jeg uden af kende forskellen på dem.... ( kunne aldrig selv drømme om at bruge den ) Men happy shopping :-D

Tja min hund nyder sin flexline. Den giver tryghed og frihed samtidig.

Det jeg har imod flexliner at at hunden belønnes for at trække i snoren dvs den kommer fremad. Selv kæmper jeg med at lære kræet at gå pænt i snor og har en lang line på 15 m hvis han skal have en fornemmelse af frihed mens han stadig er i snor - indkaldet er ikke 100% med andre hunde i nærheden. Nu kender jeg ikke dine overvejelser bag indkøb af flexline og kan ikke lige huske hvor gammel din hund er så se det som svar på hvad jeg tror du vil bruge den til :-)

Min hund trækker ikke. Hun har flexiline på, fordi hun gerne vil have trygheden ved snoren, men samtidig også have friheden ved at gå fremme.

En flexiline er ikke nødvendigvis noget skidt.. Og jeg bliver så træt i ansigtet af alle de kommentarer, der kommer hver gang flexiline nævnes. Det er jo ikke det TS spørger om:genert:.

Når det er sagt, så bruger jeg selv Comfort Long 3. Den er 8 meter lang og tynd snor. Og passer fint til en lab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede jeg heller ikke og det var fint med din mening for du kom jo samtidig med svar på det oprindelige spørgsmål fra ts - håber da osse Basso bliver så god til gå pænt disciplinen at vi vil kunne bruge flexline for det er nemmere at håndtere sådan en i stedet for at blive viklet ind i sporlinen men det siger måske mere om mine motoriske evner :-) hvornår startede du med flexline?

Link til indlæg
Del på andre sites

Troede jeg heller ikke og det var fint med din mening for du kom jo samtidig med svar på det oprindelige spørgsmål fra ts - håber da osse Basso bliver så god til gå pænt disciplinen at vi vil kunne bruge flexline for det er nemmere at håndtere sådan en i stedet for at blive viklet ind i sporlinen men det siger måske mere om mine motoriske evner :-) hvornår startede du med flexline?

Du kan slet ikke regne med Luna, hun er meget unormal:lol: Og jeg får et chok af den anden verden, når jeg får hvalp igen en dag

Jeg har haft flexiline siden hun var stor hvalp. I starten brugte jeg den mest, når vi gik tur i skoven, hvor hun SKAL være i snor. Men ellers rendte hun altid løs. Hun render stadig løs, men hun søger ofte hen og vil have snor på. Og når hun så får snor på, SÅ kan hun sagtens gå frem igen og i god fart. Og det er træls at gå og tage snor af og på hele tiden, så er det meget nemmere med flexien.

Jeg prøver at af-træne det igen, forleden dag gik jeg med veninde og hendes 3 hunde, og der var det nemmere, at hun var i en snor, der var samme længde som de andre tre's snore.

Jeg vil rigtig gerne have at hun går fremme og har fart på, for hun er meget mor-syg og går ikke langt væk, så når hun endelig gør det, vil jeg ikke ødelægge det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at flexline er virkelig smart. Når hunden er hvalp kan man jo bare indstille den til alm. snor - og når den så har lært at gå pænt (på fortovet og uden at trække ;P) kan man tilføje flex effekten... Især på større områder grønne områder synes jeg det er herligt at bruge flexline... Bare min mening :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Christine-toft

Hej igen :) nu er Flexlinen købt det blev en på 5 m. Med tynd snor :) den skal primært bruges nemlig i skoven og på stranden hvor han gerne vil tumle, han er 4 måneder nu og vores indkald er nemlig ikke helt på plads endnu. 100 tak for alle jeres svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det jeg har imod flexliner at at hunden belønnes for at trække i snoren dvs den kommer fremad.

Det kan du have ret i, hvis det drejer sig om en lille hvalp, der endnu ikke har lært at gå ordentligt. Da vores hunde var hvalpe, brugte vi kun flexline på skovture, hvor hvalpen alligevel fes rundt til alle sider gr. de spændende omgivelser, og hvor det derfor ville være lidt synd hele tiden at skulle korrigere munterhederne, hvis linen var kort.

Hvis man pludselig får problemer med sin voksne hund, der begynder at trække i flexilinen, så er det nok en god idé at gå tilbage til almindelig line en dags tid eller to og så ellers særtræne "gå ordentligt". Til det brug er den almindelige line bedre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina - tak for dit svar som bekræfter at Basso ikke pt er til flexline - jeg kan egentlig også bedre lide håndtaget på alm snor. Når jeg møder hunde i flexline på fortov undrer det mig også at ejere tør lade dem have så lang line så tæt på busser og anden trafik men de er nok bare godt opdraget ......

Link til indlæg
Del på andre sites

Dina - tak for dit svar som bekræfter at Basso ikke pt er til flexline -

Jeg er bare blevet overrasket alle tre gange, jeg har haft en hvalp og hvor den pludselig gik rædselsfuldt, når jeg skiftede over til den almindelige line. Og hver gang måtte jeg lige særtræne det at gå ordentligt, skønt hvalpen egentlig "havde lært det" - hvad den jo så tydeligvis ikke havde. :damn:

Men du kan jo sagtens bruge flexlinen, når I skal fjolle i skoven eller på stranden. Derfor hedder den faktisk også fjollesnoren hjemme hos os.

Når jeg møder hunde i flexline på fortov undrer det mig også at ejere tør lade dem have så lang line så tæt på busser og anden trafik men de er nok bare godt opdraget ......

Jeg kan sagtens finde på at sætte flexlinen på Sofus, når vi tager til store byer, men så går han i ultrakort snor, for så holder jeg i håndtaget på det brede stykke. Ikke om jeg ville turde at lade ham få flere meter line med busser flagrende omkring os. Men han tager ingen skade af at blive holdt lidt i ørerne, for han har så megen frihed til daglig, og så læser vi jo samtidig også lidt op på det, der hedder at gå pænt som en fornuftig hund. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er bare blevet overrasket alle tre gange, jeg har haft en hvalp og hvor den pludselig gik rædselsfuldt, når jeg skiftede over til den almindelige line. Og hver gang måtte jeg lige særtræne det at gå ordentligt, skønt hvalpen egentlig "havde lært det" - hvad den jo så tydeligvis ikke havde. :damn:

Men du kan jo sagtens bruge flexlinen, når I skal fjolle i skoven eller på stranden. Derfor hedder den faktisk også fjollesnoren hjemme hos os.

Jeg kan sagtens finde på at sætte flexlinen på Sofus, når vi tager til store byer, men så går han i ultrakort snor, for så holder jeg i håndtaget på det brede stykke. Ikke om jeg ville turde at lade ham få flere meter line med busser flagrende omkring os. Men han tager ingen skade af at blive holdt lidt i ørerne, for han har så megen frihed til daglig, og så læser vi jo samtidig også lidt op på det, der hedder at gå pænt som en fornuftig hund. :cool:

bare for at være sikker på at jeg har forstået dig rigtigt: flexline er først en mulighed når kræet går pænt?

Link til indlæg
Del på andre sites

bare for at være sikker på at jeg har forstået dig rigtigt: flexline er først en mulighed når kræet går pænt?

Det er jo op til den enkelte ;-) Men ja, man bør have lært at gå pænt i snor før man bruger flexline, da det kræver ret meget træk bare for at rulle flexlinen ud... så hunden lærer at den skal have en konstant træk for at komme fremad - netop det modsatte af, hvad vi forsøger at lære dem i den almindelige line jo ;-)

Når det er sagt, så er jegjo af den mening, at hunde ikke er dumme og godt kan skelne mellem hvilket "tøj" de får på.... Karla har fx lært at når man går i almindelig line og halsbånd, så skal man gå pænt. Når man går i flexline og sele, så er der intet krav til noget - udover at man bør stoppe når jeg siger "flex" for det er en påmindelse om, at man er ved at løbe tør for snor :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det er sagt, så er jegjo af den mening, at hunde ikke er dumme og godt kan skelne mellem hvilket "tøj" de får på.... Karla har fx lært at når man går i almindelig line og halsbånd, så skal man gå pænt. Når man går i flexline og sele, så er der intet krav til noget - udover at man bør stoppe når jeg siger "flex" for det er en påmindelse om, at man er ved at løbe tør for snor :lol:

så er problemet for mig bare at han vejer 30 kg og måske ikke liiiiige hører ordet "flex" :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg personligt - altså lige bortset fra skovture, hvor det må være tortur for en hund at gå i kort snor. Der er simpelthen for mange dufte, der skal sniffes til.

Link til indlæg
Del på andre sites