Hop til indhold

Tæve søges til Parring


Gæst Lukas2003
 Share

Recommended Posts

:confused::confused::confused:

 

jeg tror godt nok du misforstår. Papirene betyde INTET for mig, men min hund skal da ikke gøres uægte af den grund.

 

over and out

 

Ja du har ret: Over and out. Det her er jo for fjollet. Det er dine følelser og din tolkning af ordet uægte, der er på spil her og det kan man ikke debaterer med for det er som det er.

 

Dog synes jeg, at du skal se på Groa og så vende blikket mod skærmen og læse det her: Groa er uægte og så se på Groa igen. Er der noget, der har ændret sig ? Nej vel ? Der er bare skrevet et ord...et fuldstændig ligegyldigt ord, som hundeverdenen nu en gang har besluttet at hæfte på din hund og mine to foregående hunde. Og hvad så ? Så ingenting. Det må hundeverdenen vel selv om. Det alt afgørende er jo hvordan vi selv ser på vores hunde og tavle eller ej, så ved vi jo at de er de bedste. Jeg synes vitterlig at du hænger dig i en total ligegyldig bagatel...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ikke et kvæk! :mrgreen: Og da slet ikke hvis vedkommende er glad for det som han/hun har købt. :5up: Det er meget værre hvis vedkommende ikke vil stå ved det og forsøger at kalde det/beskrive det som ægte guld :blink: SÅ siger det noget om den person...

 

Flot drejet Nollike!.:cool: Men nu er alle ægte hunde jo et produkt af avl på uægte hunde (hvis vi skal blive i den terminologi), så det kan du ikke rigtig sammenligne, for kvaliteten er jo det samme.

 

Og helt ærligt, har du nogensinde hørt nogen sige: jeg har en uægte hest eller en uægte kat?. Ja, eller en uægte undulat for den sags skyld (de fås sjældent med stamtavle).

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ha ha, jeg kom til at trykke på tak i stedet for quote-knappen, da jeg ville svare på dit indlæg, men du skal nu alligevel have tak for at holde lidt gang i den her særdeles sjove tråd :mrgreen:.

Ja, jeg kan se der gik lidt ged i den for dig. :lol: Der er altså en funktion hvor du kan fjerne dit tak igen.

 

Any way: Du slår et slag for politisk korrekthed. Sorry - og det mener jeg faktisk seriøst - jeg gir´ ikke en klap for politisk korrekthed. Det er ikke en brik andet end et forsøg på, at få folk til ikke at sige det de og andre tænker...det er poleret overflade...facade...falskhed...

 

Hvor har du hørt det henne?. Jeg indrømmer det kan være lidt svært at følge med somme tider men jeg gør da hvad jeg kan for at omtale mennesker og dyr så jeg ikke træder på nogens følelser. Det troede jeg var formålet med det.

 

Derudover: Hvorfor skulle det støde nogle, at man siger, at deres hund ikke er ægte ? Jeg mener; de to hunde vi har haft før ham vi har nu var uden tavle, altså ikke ægte. Skulle jeg blive stødt over at folk sagde det højt ? No way. Nu skal vi altså også lige passe på, at vi ikke lige bliver alt for over-sensible...sådan helt ærligt...

 

Ja. Lad os endelig ikke tage hensyn til at nogle kan have andre tærskler og grænser end os selv. Kan de ikke tåle mosten, er det da deres problem.

 

Men jeg synes stadigvæk ikke at ordet uægte kan bruges om et dyr. Er den blevet født, er den vel også ægte, for mig bekendt er der da ikke noget der hedder uægte gener.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dine følelser og din tolkning af ordet uægte, der er på spil her og det kan man ikke debaterer med for det er som det er.

 

Sådan er det vel for alle, eller har jeg totalt misforstået noget. :???: Når man diskuterer ords betydning bliver det vel altid en tolkning, afgjort af ens erfaringer og følelser. Den eneste forskel på mig og Gryn er at jeg ikke kan bruge min egen hund som eksempel i denne debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot drejet Nollike!.:cool:

 

Tak :mrgreen: :blink:

 

Men nu er alle ægte hunde jo et produkt af avl på uægte hunde (hvis vi skal blive i den terminologi), så det kan du ikke rigtig sammenligne, for kvaliteten er jo det samme.

 

Ja og medmindre man tror på Noahs ark og den slags, så er alt vel opstået fra en amøbe, hvilket vil sige at der faktisk ikke er noget der hedder en hund, kat, hest, menneske eller noget i den stil, vi er i bund og grund bare amøber allesammen der har udviklet forskellige udseender og evner :lol: (Og eftersom min hund faktisk er lidt amøbe-agtig engang imellem, så er det sgu nok ikke ramt helt ved siden af... :blink:)

Nå, for at blive lidt seriøs, så har jeg jo INTET sagt om kvaliteten af de forskellige hunde vel? Det jeg prøvede at formidle var, at det faktisk er fløjtende ligegyldigt om ens hund har tavle eller ej, hvis bare det er en god hund og man er glad for den :5up: Men når det nu engang har vedtaget at der er noget der hedder tavle-hunde og noget der ikke gør (ægte hunde og ikke-ægte hunde) og man vælger at få en ikke-tavlehund, hvorfor f***** så ikke bare stå ved det?

 

 

Og helt ærligt, har du nogensinde hørt nogen sige: jeg har en uægte hest eller en uægte kat?. Ja, eller en uægte undulat for den sags skyld (de fås sjældent med stamtavle).

 

Se her bliver jeg dig så svar skyldig, for jeg kommer overhovedet ikke i hestekredse (men jeg mener dog at have hørt at samme diskussion foregår der, uden dog at ville lægge hovedet på blokken). Ligeledes med katten, det har jeg heller ikke styr på. Og når nu undulater ikke fås med stamtavle, så kan de jo ikke rigtig deltage i debatten vel? :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og medmindre man tror på Noahs ark og den slags, så er alt vel opstået fra en amøbe, hvilket vil sige at der faktisk ikke er noget der hedder en hund, kat, hest, menneske eller noget i den stil, vi er i bund og grund bare amøber allesammen der har udviklet forskellige udseender og evner :lol: (Og eftersom min hund faktisk er lidt amøbe-agtig engang imellem, så er det sgu nok ikke ramt helt ved siden af... :blink:)

Mon ikke det rækker at gå tilbage til dengang hvor man begyndte at lave papirarbejde i forb. med avl. Du ved, dengang alle hunde var uægte.

 

Nå, for at blive lidt seriøs, så har jeg jo INTET sagt om kvaliteten af de forskellige hunde vel? Det jeg prøvede at formidle var, at det faktisk er fløjtende ligegyldigt om ens hund har tavle eller ej, hvis bare det er en god hund og man er glad for den :5up: Men når det nu engang har vedtaget at der er noget der hedder tavle-hunde og noget der ikke gør (ægte hunde og ikke-ægte hunde) og man vælger at få en ikke-tavlehund, hvorfor f***** så ikke bare stå ved det?

 

Der er vel heller ingen ejere af blandingshunde der påstår at deres hunde er stambogsførte. Uægte lyder bare grimt og siger noget forkert om dyret, i mine ører.

Se her bliver jeg dig så svar skyldig, for jeg kommer overhovedet ikke i hestekredse (men jeg mener dog at have hørt at samme diskussion foregår der, uden dog at ville lægge hovedet på blokken). Ligeledes med katten, det har jeg heller ikke styr på. Og når nu undulater ikke fås med stamtavle, så kan de jo ikke rigtig deltage i debatten vel? :blink:

 

Heste bliver betegnet som blandinger, katte sætter man hus- foran og undulater kan godt have stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nu må du sgu stoppe. Er det der afgør om hunden er ægte, ikke om hvorvidt den har stambog?. Godt så,... hvad var de hunde der fandtes inden stambogen blev indført så?: uægte.

Ja det var de i forhold til det der i dag menes med ægte

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Mon ikke det rækker at gå tilbage til dengang hvor man begyndte at lave papirarbejde i forb. med avl. Du ved, dengang alle hunde var uægte.

 

Mon ikke det er fløjtende ligegyldigt hvordan det var engang? Vi må vel forholde os til, hvordan det er i dag og da betegnes tavlehunde som ægte og ikke-tavlehunde som uægte, selv om jeg dog aldrig har hørt nogen spørge "er det en uægte hund du har der?" Der bliver vel spurgt til om den er ægte eller en blanding og så er det jo altså lidt løgn at svare ja til at den er ægte, hvis man reelt har en blanding...

 

Der er vel heller ingen ejere af blandingshunde der påstår at deres hunde er stambogsførte. Uægte lyder bare grimt og siger noget forkert om dyret, i mine ører.

 

Se svar ovenfor.

 

Heste bliver betegnet som blandinger, katte sætter man hus- foran og undulater kan godt have stamtavle.

 

Tak for info :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må da nok sige at det er en underholdende tråd. :lol:

Sikke en masse misforståelser der kan opstå når man har forskelige opfattelser af begreberne.

 

Vi ser for et øjeblik bort fra at der er noget der hedder racer og leger lidt med tanken om at det kun er hunde og intet andet.

Hunden er en art, der hører ind under pattedyrene.

Har vi så her en uægte eller en ægte hund ?.

Vi har en ægte hund for var den uægte var den ikke en hund.

 

Vi tager nu racehundene med igen.

Hunden er stadig en art som hører ind under pattedyrene.

Men nu har vi både de rene racer og blandnings racerne med.

Har vi så her uægte eller ægte hunde?.

Svaret er stadig den samme, vi har ægte hunde for var de uægte så var de ikke hunde.

 

Den eneste forskel det er at vi mennesker bevidst har avlet os frem til nogle bestemte typer hunde som skal opfylde en eller anden funktion, jagthunde, vagthunde, hyrdehunde og selskabshunde for at nævne nogle. Og for at bibeholde de egenskaber som de forskelige hunde har, så er det logik at man ved at pare to hunde af samme race bedst opnår de ønskede egenskaber for hunden.

 

Men der er ingen hunde der er uægte. Der er ægte racehunde og blandningshunde

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Ja, jeg kan se der gik lidt ged i den for dig. :lol: Der er altså en funktion hvor du kan fjerne dit tak igen.

 

 

 

Hvor har du hørt det henne?. Jeg indrømmer det kan være lidt svært at følge med somme tider men jeg gør da hvad jeg kan for at omtale mennesker og dyr så jeg ikke træder på nogens følelser. Det troede jeg var formålet med det.

 

 

 

Ja. Lad os endelig ikke tage hensyn til at nogle kan have andre tærskler og grænser end os selv. Kan de ikke tåle mosten, er det da deres problem.

 

Men jeg synes stadigvæk ikke at ordet uægte kan bruges om et dyr. Er den blevet født, er den vel også ægte, for mig bekendt er der da ikke noget der hedder uægte gener.

 

Seriøst...stik mig en pakke Kleenex ! Jeg får tårer i øjnene. Tænk, at nogle kan finde på at sige en ikke-ægte / uægte hund...tænk jeg selv har sagt det om de to første vi havde. Pardon my french, men går det her ikke efterhånden ud over al normalitet ? Skal der ikke mere til at støde folk på manchetten end, at deres ikke-stambogsførte hunde kaldes uægte ? Så han man vist lige lovlig lidt at gå op i i sit lille liv !!! Jeg er squ med på Gryns over and out her !

Link til indlæg
Del på andre sites

---Sjovt nok, så tror jeg slet ikke, at det er ejerne af stambogsførte hunde, der bruger ordet "ægte" om deres hunde... Jeg går i hvert fald ikke rundt og siger at Silke er en "Ægte Golden Retriever".. Hun er en golden retriever. punktum.

Og hvis andre siger, at deres hund er en Beagle, så er jeg da heller ikke den der spørger om det er en "ægte Beagle". Det går jeg da ud fra at den er.

 

Måske er det snarere det? Måske er der mennesker, der har det lidt skævt med uopfordret at forklare at deres Beagle IKKE har stambog hver gang nogen spørger om racen? Og en hundeejer ved sine fulde fem ville da ALDRIG bryde sig om at nedgøre sin hund og sige: Det er en Beagle, men det er en uægte beagle, --eller -men den har ikke stambog..... Ligesom man undskylder for at hunden måske ikke er god nok? For hunden ER!!! god nok.

 

Det er derfor jeg foreslår et neutralt ord --eller ligefrem et ord med en positiv klang som præcist kunne forklare, hvilken race man anså sin hund for at være ---selv om den ikke har papir på det.

--Jeg synes at vi skal væk fra det der med "ægte" og "uægte". Eller "med stambog" og "uden stambog".. Som om det i sig selv er en fejl ved hunden.

 

--"Fri-hunde" lyder mere som et acceptabelt alternativ til de mere kontrolleret opdrættede racehunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Birgitta.

 

Jeg er nu ligeglad, når folk spurgte mig om min hund var hvid schäfer (hvorend de fik dén ide fra) så fik de at vide at han var en sindssygt mærkelig og iøvrigt vanvittig grim bastard. Han var et unikum. Et askebæger lavet i børnehaven tabt på gulvet.

Og ja. Jeg syntes dengang, og stadigvæk iøvrigt, at det er passende at forklare folk hvor grim ens hund reelt set er.

 

Den kommende lab jeg får, komemr til at være mindst ligeså grim en lab, som min gamle hund var en grim bastard, og jeg tror jeg vil kalde den "kælling" bare for at more mig over halvgamle kvinders forargelse på træningspladsen når jeg kalder hunden hjem......

 

ægte/uægte kan ikke pisse mig af. Jeg havde en grim bastard, endda blandet af noget der er ganske frygteligt at blande sammen. En helt igennem elendig hund, hvis ikke det lige var fordi han var rar, lærevillig og lydig.

 

jeg kan virkelig ikke se hvorfor man vælger ikke at se hvad ens hund virkelig er, men selvfølgelig...... jeg kan også finde på at sige et barn er et grimt barn :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Seriøst...stik mig en pakke Kleenex ! Jeg får tårer i øjnene. Tænk, at nogle kan finde på at sige en ikke-ægte / uægte hund...tænk jeg selv har sagt det om de to første vi havde. Pardon my french, men går det her ikke efterhånden ud over al normalitet ? Skal der ikke mere til at støde folk på manchetten end, at deres ikke-stambogsførte hunde kaldes uægte ? Så han man vist lige lovlig lidt at gå op i i sit lille liv !!! Jeg er squ med på Gryns over and out her !

 

Jeg synes godt nok du er grov. dine meninger og holdninger er åbenbart de eneste der er rigtige.:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Seriøst...stik mig en pakke Kleenex ! Jeg får tårer i øjnene. Tænk, at nogle kan finde på at sige en ikke-ægte / uægte hund...tænk jeg selv har sagt det om de to første vi havde. Pardon my french, men går det her ikke efterhånden ud over al normalitet ? Skal der ikke mere til at støde folk på manchetten end, at deres ikke-stambogsførte hunde kaldes uægte ? Så han man vist lige lovlig lidt at gå op i i sit lille liv !!! Jeg er squ med på Gryns over and out her !

 

Det støder altså osse MIG! Og jeg har altså kun haft én fri-hund i hele mit 38 årige hundeliv. Det var en schæferhund. Min første hund var ikke en fri-hund. Hun var en blanding.

--Og eftersom min schæferhund ikke blev så stor som man kunne forvente af en schæferhund, så ville jeg have haft det helt fint med at kalde ham en "fri-schæfer". Og slippe for alle de der skæve blikke vi kunne få fra ejere af "rigtige" schæferhunde. Måske var det bare blikke vi FØLTE at vi fik...:shock:

 

Jeg synes at det er ubehageligt og grimt at du udtrykker en så hoven og intolerant holdning til hvad andre føler. Vi skulle gerne kunne være her allesammen, selv om vi har forskellige meninger. Og jeg kan slet ikke se nogen grund til din ubehagelige og hånlige tone.

Link til indlæg
Del på andre sites

--"Fri-hunde" lyder mere som et acceptabelt alternativ til de mere kontrolleret opdrættede racehunde.

 

Lyder squ da som nogle der har fået en friplads i børnehaven :mrgreen:

 

FRI (eller ikke) er da noget med sundhedsstatus at gøre (sygdomme generelt) :shock: Som reglen er fri forbundet med noget negativt - nemlig det at man/den er fri for et eller andet man ikke ønsker :-)

 

Nå men jeg kan da komme med et par forslag til hvad man kan kalde denne gruppe hunde:

 

Tavleløs (uden noget = negativt ladet Sorry)

Aneløs (Ej undskyld der var den igen)

Papirløs (UPS)

 

Hmmmmm......................

 

Blanding (det behøver hunden jo ikke være!!)

 

Ægte hund uden stamtavle (dur det??)

 

Nå men jeg fortsætter med at kalde sådan en hund for uægte (når der snakkes racer) og det tror jeg såmænd største delen af DK's befolkning gør (uden at, der fra min side er noget nedladende/ondt i ordet).

 

I daglig tale hedder den hund uanset hvor eller hvem den kommer fra :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg synes godt nok du er grov. dine meninger og holdninger er åbenbart de eneste der er rigtige.:roll:

 

Det var nu ikke for at være grov. Det var bare for at give dig fuldstændig ret i din ytring om over and out. Jeg synes faktisk er det her kommet ud over, hvad der er almindeligt: At have det så ubegribelig dårligt med ordet: Uægte knyttet på ens hund. Helt ærligt, tag det dog roligt. Det er bare et f****** ord som dem, der er hundeinteresserede har opfundet for at adskille stambogsførte hunde fra ikke-stambogsførte hunde. At det kan bringe dig sådan i oprør kan kun få mig til at gentage din egen vending: Over and out !

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det støder altså osse MIG! Og jeg har altså kun haft én fri-hund i hele mit 38 årige hundeliv. Det var en schæferhund. Min første hund var ikke en fri-hund. Hun var en blanding.

--Og eftersom min schæferhund ikke blev så stor som man kunne forvente af en schæferhund, så ville jeg have haft det helt fint med at kalde ham en "fri-schæfer". Og slippe for alle de der skæve blikke vi kunne få fra ejere af "rigtige" schæferhunde. Måske var det bare blikke vi FØLTE at vi fik...:shock:

 

Jeg synes at det er ubehageligt og grimt at du udtrykker en så hoven og intolerant holdning til hvad andre føler. Vi skulle gerne kunne være her allesammen, selv om vi har forskellige meninger. Og jeg kan slet ikke se nogen grund til din ubehagelige og hånlige tone.

 

Lad mig nu gentage, hvad jeg lige har skrevet til Gryn: Det er ikke for at være hoven. Og lad mig også gentage, at jeg synes, at det er anormalt at tage sådan på vej over et ord. Herre Gud dog, skal jeg sidde med tårer i øjnene, fordi der nu engang hersker konsensus om, at en ikke-stambogsført hund kaldes uægte. No way. Og så lige for alle tilfældes skyld: Jeg har aldrig følt at nogle har set skævt til mine to bastarder. Overhovedet ikke faktisk. Men vil man endelig føle sig ugle set pga sin hunds ophav, så feel free...men jeg nægter pure at føle med dem, der gør det. Rent ud sagt: Sikke noget pjat at hænge sig i...

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Lad mig nu gentage, hvad jeg lige har skrevet til Gryn: Det er ikke for at være hoven. Og lad mig også gentage, at jeg synes, at det er anormalt at tage sådan på vej over et ord. Herre Gud dog, skal jeg sidde med tårer i øjnene, fordi der nu engang hersker konsensus om, at en ikke-stambogsført hund kaldes uægte. No way. Og så lige for alle tilfældes skyld: Jeg har aldrig følt at nogle har set skævt til mine to bastarder. Overhovedet ikke faktisk. Men vil man endelig føle sig ugle set pga sin hunds ophav, så feel free...men jeg nægter pure at føle med dem, der gør det. Rent ud sagt: Sikke noget pjat at hænge sig i...

 

Det kan godt være, at du ikke ER hoven og at du ikke ØNSKER at være hoven. Jeg kender dig ikke.

 

Men på mig VIRKER du meget hoven. Du VIRKER ikke som et menneske jeg ønsker at kende.

 

Men Gudfader! Der skal da være plads til os alle her på HF. :shock:

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det var nu ikke for at være grov. Det var bare for at give dig fuldstændig ret i din ytring om over and out. Jeg synes faktisk er det her kommet ud over, hvad der er almindeligt: At have det så ubegribelig dårligt med ordet: Uægte knyttet på ens hund. Helt ærligt, tag det dog roligt. Det er bare et f****** ord som dem, der er hundeinteresserede har opfundet for at adskille stambogsførte hunde fra ikke-stambogsførte hunde. At det kan bringe dig sådan i oprør kan kun få mig til at gentage din egen vending: Over and out !

 

Ikke for noget, men det er ikke mig du quoter i disse 2 indlæg (selvom det fremgår sådan). :vinken:

Redigeret af Ascha
Link til indlæg
Del på andre sites

 

Ikke for noget, men det er ikke mig du quoter i disse 2 indlæg (selvom det fremgår sådan). :vinken:

 

Ej hvor morsomt. Altså seriøst ment. Jeg trykker på quote-knappen som jeg plejer, når jeg vil besvare et bestemt indlæg og jeg kan godt se, at den så smækker dit navn på, Ascha. Spørg mig ikke hvorfor. Det må være en sag for vores kære admin at tjekke ind på, selvom det i og for sig er temmelig ligegyldigt. De personer, der rent faktisk har skrevet indlæggene jeg svarer på, ved nok hvem de er. Og i det hele taget er tråden vel efterhånden løbet nok ud i sandet. Vi kan vel bare konstatere, at jeg ikke fatter nogle gider pive over et ord og I ikke fatter, at jeg ikke ejer mere empati i mit skumle liv :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...