Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

For de racer jeg undersøger i øjebliket, er det sgu ligemeget med HD/AD fotografering, øjenlysninger osv., for det er højest en forebyggende foranstaltning, så det ikke bliver et problem i fremtiden. Men det der plager racerne er der åbenbart ingen der gider beskæftige sig med. :klap:Flot!.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst A-team of loving
For de racer jeg undersøger i øjebliket, er det sgu ligemeget med HD/AD fotografering, øjenlysninger osv., for det er højest en forebyggende foranstaltning, så det ikke bliver et problem i fremtiden. Men det der plager racerne er der åbenbart ingen der gider beskæftige sig med. :klap:Flot!.

 

 

Hvad er det så der plager racerne , og som du undersøger ? :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jeg vælger såmænd da bare at oplysningerne tilkommer de rette, og ikke nogen der bare vil ødelægge og tale dårligt :blink:

 

HVIS og såfremt du har dit på det tørre, dvs. tests der dokumenterer at dine hunde er sunde og raske, så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du tager dig af hvad folk siger.

Hvis nogen siger du har usunde hunde, burde det da være det nemmeste i verden at tilbagevise den påstand ved blot at henvise til dine (offentliggjorte) sundhedsresultater. Alt andet indikerer for mig at der er noget der holdes skjult - og det giver da om noget anledning til sladder og dårlige rygter.

Så det valg kommer jeg simpelthen aldrig til at forstå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nu kom jeg til at skrive i den anden tråd omhandlende samme emne - men bottom line er, at jeg indtil nu ikke har fundet noget om døvhed ved white collies, kun hjemmesider som skriver at de ikke skal forveksles med merle/double dilute collier.

 

Hvis folk ved at hvide collier døjer meget med sygdom pga farven, synes jeg egentlig snart der burde komme nogle facts/links på bordet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kom jeg til at skrive i den anden tråd omhandlende samme emne - men bottom line er, at jeg indtil nu ikke har fundet noget om døvhed ved white collies, kun hjemmesider som skriver at de ikke skal forveksles med merle/double dilute collier.

 

Hvis folk ved at hvide collier døjer meget med sygdom pga farven, synes jeg egentlig snart der burde komme nogle facts/links på bordet?

 

Mest logiske forklaring ér at det kan være svært at adskille hvidfaktorerede hunde, fra hunde der er hvide pga. merleparring.

 

Dermed kan man få introduceret merle i ens "hvide" linje. Så langt så godt, for så kan man stadig skille alt det man ikke skal avle på væk igen... eller kan man? ;)

 

Så det er rimelig simpelt: Risikoen er/kan være, for stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
HVIS og såfremt du har dit på det tørre, dvs. tests der dokumenterer at dine hunde er sunde og raske, så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du tager dig af hvad folk siger.

Hvis nogen siger du har usunde hunde, burde det da være det nemmeste i verden at tilbagevise den påstand ved blot at henvise til dine (offentliggjorte) sundhedsresultater. Alt andet indikerer for mig at der er noget der holdes skjult - og det giver da om noget anledning til sladder og dårlige rygter.

Så det valg kommer jeg simpelthen aldrig til at forstå.

 

 

Tja... det kan man jo så bare vælge ikke at forstå... det tager jeg såmænd da ikke så tungt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Hvis folk ved at hvide collier døjer meget med sygdom pga farven, synes jeg egentlig snart der burde komme nogle facts/links på bordet?

 

Problemet er måske lidt mere kompliceret - hvide collier er jo slet ikke tilladt at avle på i FCI, så det er måske ikke der man oplever de største problemer?

Der er så en række opdrættere i andre klubber som opdrætter dem, som siger at det er o-ver-ho-ve-det ikke noget problem. Spørgsmålet er så om man vælger at stole på det eller ikke. Jeg toner rent flag og vælger 'ikke'. Det gør jeg ud fra min logiske sans der siger mig, at hvis man oplever problemer med hvide hunde i samtlige undersøgte racer, og hundes farvegenetik er ens på tværs af race, hvorfor skulle en enkelt så mirakuløst være undtagelsen?

Det er set alt for ofte før at opdrættere skjuler eller benægter sygdomme og problemer indenfor en given race, ja, det ses faktisk hver dag.

Disse opdrættere kunne jo BAER-teste hele lortet, lægge resultaterne frit frem og hermed have fantastisk bevis for det de siger, samt berolige eventuelle hvalpekunder der har hørt et sted at hvide hunde kan have problemer med hørelsen.

 

Men det vælger man så ikke at gøre. Og jeg har personligt lært en gang for alle, at man ikke kan stole på hvad folk siger, bare fordi de kan finde ud af at lukke en hanhund ind til en tæve i løb. Så længe der findes brådne kar, er det desværre realiteterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Mest logiske forklaring ér at det kan være svært at adskille hvidfaktorerede hunde, fra hunde der er hvide pga. merleparring.

 

Dermed kan man få introduceret merle i ens "hvide" linje. Så langt så godt, for så kan man stadig skille alt det man ikke skal avle på væk igen... eller kan man? ;)

 

Så det er rimelig simpelt: Risikoen er/kan være, for stor.

 

 

 

Ha ha ha,, skal det så forstås som at nu er de Hvide godkendt, og så skal merle lige drages ind ??? ja ja, det er jo da en forvirrende " underholdning " undrer mig hvordan du finder hoved og hale i det selv :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Mest logiske forklaring ér at det kan være svært at adskille hvidfaktorerede hunde, fra hunde der er hvide pga. merleparring.

 

Dermed kan man få introduceret merle i ens "hvide" linje. Så langt så godt, for så kan man stadig skille alt det man ikke skal avle på væk igen... eller kan man? ;)

 

Så det er rimelig simpelt: Risikoen er/kan være, for stor.

 

Nemlig og ligeså med dalmatiner og PRT der er ingen grund til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jo men jeg har jo bare søgt på racen og på engelsk/amerikansk, har ikke været på FCI's side. Og merle-merle kan man da finde tonsvis af hjemmesider om, især om hvor ufatteligt skidt det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha ha,, skal det så forstås som at nu er de Hvide godkendt, og så skal merle lige drages ind ??? ja ja, det er jo da en forvirrende " underholdning " undrer mig hvordan du finder hoved og hale i det selv :hmm:

 

Tja med den forståelse for det skrevne ord du som sædvanlig ligger for dagen, undrer det mig ikke at du får dét der ud af det.

 

Det er dét der er begrundelsen i andre racer. Hvorfor skulle collien være anderledes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Tja med den forståelse for det skrevne ord du som sædvanlig ligger for dagen, undrer det mig ikke at du får dét der ud af det.

 

Det er dét der er begrundelsen i andre racer. Hvorfor skulle collien være anderledes?

 

 

Aha... så fordi der er problemer for andre racer , så har samtlige racer problemer.. Okay... den vil jeg så lige gruble over :hmm: jeg går lige i den dybe tænkeboks...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også bare denne her debat bliver trukket ud til at være en debat om "hvide hunde", og så den "farlige", som er en hvid hund, med et skjult merle gen.

 

 

Det vil sige parrer du to lad os sige SAMOJEDER, disse hunde kan vi kalde HVIDE hunde... Samojeder har ikke og vil aldrig kunne få et MERLE gen.

 

Lad os nu sige at du tager en MERLE Border Collie og parrer med en anden MERLE border collie. Da merle genet "udvasker" farve vil 25% af disse hvalpe risikere at få Merle genet fra BEGGE forældre, OFTE men IKKE altid vil disse hvalpe med dobbelt merle gen have problemer med hørelsen. Altså ikke nødvendigvis DØVE, men nedsat hørelse.

 

Jeg kan vise jer dette link: The White Aussies Project, at Lethal Whites .Com

 

Det omhandler problematikken omkring dette merle gen, som altså KUN er et problem når du parrer merle med merle, og hermed risikere at få en hvid hvalp.

 

PROBLEMET der opstår er at du kan få en RASK merle hvalp som er HVID.. DU kan altså ikke SE at denne HVIDE hund er merle. Statistisk set kan du regne ud at den MÅSKE er... Men nogen folk vælger så at parre denne hvide med f.eks. en anden hvid merle, eller en der er "synlig" merle. Disse hvalpe er jo så igen et resultat af "merle merle" parringer.

 

Det er altså ikke det faktum at hunden er HVID der gør hvalpene syge, men det faktum HVORFOR hvalpen er hvide.

 

Siden jeg henviser til fortæller også problematikken indenfor Aussies omkring hvor Sable's indenfor den race ikke er ønskeligt, fordi du ikke kan kende en sable fra en sable merle...

 

Derfor synes jeg det er super trist for denne diskution at vi ikke rigtig har fået "defineret" hvad det egentlig er vi snakker om.

 

Faktum er at HVIDE HUNDE er ikke mere syge end alle andre hunde per defination.

 

Men Merle genet indenfor mange racer bringer en serie skjulte problemer, når det omhandler hvide hunde, og derfor har man per automatik valgt at sige at det ikke er ønskeligt at avle f.eks. hvide collies, border collies eller aussies for den sags skyld, fordi det ikke kan SES om de er merle eller ej.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Har forklaret problematikken med for meget hvidt i farveavlstråden - det har intet med merle at gøre! For meget hvidt (gentagen avl på hunde med whitefactor) kan give manglende pigment, og hvis dette gør sig gældende i det INDRE øre (hvidt omkring ørerne KAN være en indikator, men de kan også sagtens være hørende!) kan det give døvhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har forklaret problematikken med for meget hvidt i farveavlstråden - det har intet med merle at gøre! For meget hvidt (gentagen avl på hunde med whitefactor) kan give manglende pigment, og hvis dette gør sig gældende i det INDRE øre (hvidt omkring ørerne KAN være en indikator, men de kan også sagtens være hørende!) kan det give døvhed.

 

Men det er jo det der er problemet indenfor collies og aussies. at merle genet netop "springer over", og fremprovokere denne manglende pigmentering. Og det er derfor at denne debat er blevet afsporet.

 

Grunden til at folk ikke "forstår" er at hvide hunde netop per defination IKKE er mere syge end andre. Der hvor "fejlen" ligger er når pigmenteringen mangler, og indenfor collie verden er en "short cut" til dette problem det skjulte merle gen.

 

Derfor SER MAN problemet oftere i en race som f.eks. collies, border collies og aussies, fordi der avles på merles, og hvis man laver nogle "risiko parringer" så opstår denne manglende pigmentering.

 

Begge dele er altså sandt. I bund og grund har du dog ret at det handler om pigmenteringen. Men "mangel på denne" kan opnåes på begge måder, samt ved f.eks. albino, som jo på ingen måde at ønskeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Men det er jo det der er problemet indenfor collies og aussies. at merle genet netop "springer over", og fremprovokere denne manglende pigmentering. Og det er derfor at denne debat er blevet afsporet.

 

Grunden til at folk ikke "forstår" er at hvide hunde netop per defination IKKE er mere syge end andre. Der hvor "fejlen" ligger er når pigmenteringen mangler, og indenfor collie verden er en "short cut" til dette problem det skjulte merle gen.

 

Ikke sygere ... bare lidt døvere, sån generelt ;-)

Hvad er så problemet hos boxere, bulldogs, dalmatinere, parsonrussellterriere, bullterriere, etc. etc. etc.?

 

Det link jeg postede forklare meget tydeligt at der var 'dobbelt merle' problematikken, der fucker både øjne og ører, og så er der 'piebald' problematikken, som altså også har med hvidhed og døvhed at gøre. Men piebald genet var, så vidt jeg kunne forstå, forskelligt fra merle.

Så nej, debatten er ikke afsporet - der ER tale om to forskellige ting. Måske kan de være svære at skille ad i praksis - men det er stadig forskelligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke sygere ... bare lidt døvere, sån generelt ;-)

Hvad er så problemet hos boxere, bulldogs, dalmatinere, parsonrussellterriere, bullterriere, etc. etc. etc.?

 

Det link jeg postede forklare meget tydeligt at der var 'dobbelt merle' problematikken, der fucker både øjne og ører, og så er der 'piebald' problematikken, som altså også har med hvidhed og døvhed at gøre. Men piebald genet var, så vidt jeg kunne forstå, forskelligt fra merle.

Så nej, debatten er ikke afsporet - der ER tale om to forskellige ting. Måske kan de være svære at skille ad i praksis - men det er stadig forskelligt.

 

Men den ER jo afsporet i DENNE tråd, fordi debatten for TS racer netop handler om merle genets spil i denne debat.

 

Jeg siger jo også netop at der er to forskellige grunde til at hunden kan have problemer med øjne og øre, og i denne debat omhandler det altså merle-grunden.. Hos f.eks. boxer handler det som du siger om piebald genet.

 

Merle genet er problematikken at du ikke kan SE hvad hunden er, piebald problematikken er at du har to hunde som skal være hvide, men de bliver "overdrevet hvide", og dermed opstår problematikken "extreme piebald".

 

Problemet i bund og grund handler om hvorvidt hunden mangler PIGMENT omkring øjne og i øret.. Har hunden pigment disse steder, så skulle der altså ikke være nogen ko på isen, da det menes at den manglende pigment er hvad der forudsager problemet ( i begge tilfælde!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke sygere ... bare lidt døvere, sån generelt ;-)

 

Nej det er de jo netop ikke... Samojeder har jo netop ikke problemer med hørelsen eller synet "generelt", derfor er hvide hunde, eller "meget hvide hunde" ikke per defination mere syge, døve eller mere blinde end andre hunde eller racer... MEN hvis de mangler pigment omkring øje og i øret kan de have problemer med syn og/eller hørelsen...

 

Det skal siges at det ikke per defination betyder at hunden er døv fordi den mangler pigment, den kan f.eks. "bare" have nedsat hørelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
F.eks allergi og cancer.

 

 

Jeg læste faktigsk et sted at de havde dette herpesvirus lidt i kikkerten , de forsker jo en del omkring dette, da de netop mener at der kan være forbindelser, men der er vist ikke kommet noget frem endnu...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er de jo netop ikke... Samojeder har jo netop ikke problemer med hørelsen eller synet "generelt", derfor er hvide hunde, eller "meget hvide hunde" ikke per defination mere syge, døve eller mere blinde end andre hunde eller racer... MEN hvis de mangler pigment omkring øje og i øret kan de have problemer med syn og/eller hørelsen...

 

Det skal siges at det ikke per defination betyder at hunden er døv fordi den mangler pigment, den kan f.eks. "bare" have nedsat hørelse.

Samojeder er heller ikke hvide ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Samojeder er heller ikke hvide ;)

 

Nej det er jo netop det der gør det svært at forstå for folk.. For hvorfor er nogle hvide hunde "okay" og andre ikke? Du kan jo som sådan ikke se at en samojede ikke er hvid, og den ER jo hvid i følge standarden, genmæssigt er det helt korrekt at den ikke er "hvid". Men standarden kalder det nu engang en hvid hund, for det er det vi SER.

Link til indlæg
Del på andre sites

quote_icon.png Oprindeligt postet af Iben B viewpost-right.png

HVIS og såfremt du har dit på det tørre, dvs. tests der dokumenterer at dine hunde er sunde og raske, så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du tager dig af hvad folk siger.

Hvis nogen siger du har usunde hunde, burde det da være det nemmeste i verden at tilbagevise den påstand ved blot at henvise til dine (offentliggjorte) sundhedsresultater. Alt andet indikerer for mig at der er noget der holdes skjult - og det giver da om noget anledning til sladder og dårlige rygter.

Så det valg kommer jeg simpelthen aldrig til at forstå.

 

 

Tja... det kan man jo så bare vælge ikke at forstå... det tager jeg såmænd da ikke så tungt :blink:

Helt uden at vælge noget som helst så må jeg tilstå, at jeg heller ikke forstår, hvorfor du ikke lægger sundhedsoplysningerne åbent frem, når der nu intet er at komme efter?

 

Men måske du vil fortælle, hvor mange hvalpekuld du egentlig har haft? For hvis du fx har haft 5-10 stykker, så har du da en glimrende sundhedsstatistik på dem?

 

Det er ikke for at drille dig eller noget, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det hele skal være så hemmeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

quote_icon.png Oprindeligt postet af Iben B viewpost-right.png

HVIS og såfremt du har dit på det tørre, dvs. tests der dokumenterer at dine hunde er sunde og raske, så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du tager dig af hvad folk siger.

Hvis nogen siger du har usunde hunde, burde det da være det nemmeste i verden at tilbagevise den påstand ved blot at henvise til dine (offentliggjorte) sundhedsresultater. Alt andet indikerer for mig at der er noget der holdes skjult - og det giver da om noget anledning til sladder og dårlige rygter.

Så det valg kommer jeg simpelthen aldrig til at forstå.

 

 

 

Helt uden at vælge noget som helst så må jeg tilstå, at jeg heller ikke forstår, hvorfor du ikke lægger sundhedsoplysningerne åbent frem, når der nu intet er at komme efter?

 

Men måske du vil fortælle, hvor mange hvalpekuld du egentlig har haft? For hvis du fx har haft 5-10 stykker, så har du da en glimrende sundhedsstatistik på dem?

 

Det er ikke for at drille dig eller noget, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det hele skal være så hemmeligt.

 

Der er jeg så også enig.. Men jeg er også typen der automatisk tror at folk kun skjuler ting fordi det er noget de ikke vil have at folk skal vide.... Hvorfor skulle man ikke ville have at folk kunne se ens hunde var sunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...