Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

Jamen kan du ikke forstå at hvis DU siger at TS har sagt en ting... Så er jeg uforstående når jeg TO gange læste tråden igennem og ikke en gang fandt det du siger hun har sagt?

 

Først NU kommer det så frem at det er på hendes hjemmeside du har fundet det?

 

Jeg siger absolut ikke at det er FORKERT at læse folks hjemmesider eller at jeg ikke selv synes det er hyggeligt, jeg siger blot hvis man benytter en udtalelse fra en anden side, så synes JEG at det er god kutyme at lige sende en pil i hvilken retning ens information er fundet, bare lige så folk ved hvad man taler om....

 

Det har jo intet at gøre om hvad der er rigtigt eller forkert, men blot at JEG ikke kan forholde mig til andet end det jeg nu engang har set, og når der ikke har haft ligget et link til hjemmesiden, så er det bar eikke naturligt for mig at gå ud og google ting som folk har eller ikke har sagt/skrevet....

 

Det er ok. Jeg troede bare, at det gav sig selv, at folk tjekkede op på hjemmesiden, men det gjorde det så ikke...det er vist bare den om at jeg altid tror, at alle andre ved, hvad jeg ved (hvad de jo også plejer, hvorfor jeg aldrig kan bringe noget fed sladder til torvs ;-) !)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fuck nu om de collier er hvide, semi-hvide, ternede eller har polka-prikker. Er der virkelig ikke nogen der ved hvad FCI's begrundelse er for at udelukke dem i avlen?

 

Fuck det... Sygdom eller ej... Jeg vil SÅ gerne have en polka-prikket collie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ok. Jeg troede bare, at det gav sig selv, at folk tjekkede op på hjemmesiden, men det gjorde det så ikke...det er vist bare den om at jeg altid tror, at alle andre ved, hvad jeg ved (hvad de jo også plejer, hvorfor jeg aldrig kan bringe noget fed sladder til torvs ;-) !)

 

Det er okay, vi er alle forskellige, jeg bliver bare frustreret over at have spildt min tid over at finde ud af hvor i tråden det bliver nævnt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuck nu om de collier er hvide, semi-hvide, ternede eller har polka-prikker. Er der virkelig ikke nogen der ved hvad FCI's begrundelse er for at udelukke dem i avlen?

 

Skal vi nu til det igen ? Er det ikke bare fordi de har en stor chance for at aflevere hvalpe, der er døve, blinde og måske endda ikke har øjnæbler...det er det der med mangel på pigmentering....og så synes jeg da ikke det er uvæsentligt om de har polka-prikker....;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuck nu om de collier er hvide, semi-hvide, ternede eller har polka-prikker. Er der virkelig ikke nogen der ved hvad FCI's begrundelse er for at udelukke dem i avlen?

 

Alle steder hvor jeg har læst og kigget siden tråden begyndte, er det fordi at den manglende pigmentering KAN føre skavanker med sig..

Så derfor ønsker man at udelukke dem for en sikkerheds skyld, ligesom med hvide boxere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Stooooooooooooop nu, for pokker, med jeres diskussion i nogens tråd! Den stakkels TS lægger et par billeder af sine hunde i "vis os din perle", og 2 minutter senere er der over 200 indlæg, hvor hun i langt størstedelen får en negativ kommentar med på vejen. Skam jer! Start dog en tråd i eget navn, hvis i så gerne vil diskutere hvorvidt man kan kalde en polkaprikket collie hvid eller ikke-hvid.

 

 

 

.......................................................

 

Undskyld, det var jo sådan set også OT for mig - håber det er ok, TS.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stooooooooooooop nu, for pokker, med jeres diskussion i nogens tråd! Den stakkels TS lægger et par billeder af sine hunde i "vis os din perle", og 2 minutter senere er der over 200 indlæg, hvor hun i langt størstedelen får en negativ kommentar med på vejen. Skam jer! Start dog en tråd i eget navn, hvis i så gerne vil diskutere hvorvidt man kan kalde en polkaprikket collie hvid eller ikke-hvid.

 

 

 

.......................................................

 

Undskyld, det var jo sådan set også OT for mig - håber det er ok, TS.

 

Gik der virkelig kun 2 minutter ?!? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Skal vi nu til det igen ? Er det ikke bare fordi de har en stor chance for at aflevere hvalpe, der er døve, blinde og måske endda ikke har øjnæbler...det er det der med mangel på pigmentering....og så synes jeg da ikke det er uvæsentligt om de har polka-prikker....;-)

 

 

Til det igen ?

 

Jeg vil da gerne have en begrundelse på hvorfor ?

 

Og hvor stor er denne Chance " for de aflevere hvalpe der er døve, blinde måske endda ikke har øjnæbler"

 

For dem som jeg kender (og det er ikke så få) og jeg selv (sagde hunden) har jo aldrig stødt på problemet :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Alle steder hvor jeg har læst og kigget siden tråden begyndte, er det fordi at den manglende pigmentering KAN føre skavanker med sig..

Så derfor ønsker man at udelukke dem for en sikkerheds skyld, ligesom med hvide boxere :)

 

Tja....

Når man bliver pædagog, så skal man jo også læse en del :engel:

Når man så er ude blandt børnene og de laver noget man ikke har læst den pædagogiske løsning på, så er fanden løs i laksegade :stupid:

 

Jeg kan om nogen godt følge at man ikke avler på syge hunde , men det er nu jo så heller ikke tilfældet :blink:

Redigeret af A-team of loving
fejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Stooooooooooooop nu, for pokker, med jeres diskussion i nogens tråd! Den stakkels TS lægger et par billeder af sine hunde i "vis os din perle", og 2 minutter senere er der over 200 indlæg, hvor hun i langt størstedelen får en negativ kommentar med på vejen. Skam jer! Start dog en tråd i eget navn, hvis i så gerne vil diskutere hvorvidt man kan kalde en polkaprikket collie hvid eller ikke-hvid.

 

 

 

.......................................................

 

Undskyld, det var jo sådan set også OT for mig - håber det er ok, TS.

 

He he... det er helt i orden Anne1979

 

og jeg tager det så absolut ikke så tungt - Jeg ved jo hvad jeg laver :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja....

Når man bliver pædagog, så skal man jo også læse en del :engel:

Når man så er ude blandt børnene og de laver noget man ikke har læst den pædagogiske løsning på, så er fanden løs i laksegade :stupid:

 

Jeg kan om nogen godt følge at man ikke avler på syge hunde , men det er nu jo så heller ikke tilfældet :blink:

 

Altså undskyld, men det virker en smule naivt hvis du ikke engang anerkender at der KAN være problemer med sundheden..

Jeg siger jo ikke at der ER, eller at DINE hunde er syge..

Jeg skriver at der GENERELT KAN være problemer..

 

Det ville være det samme, hvis jeg skrev at fordi MINE hunde ikke har HD/AD så er det ikke et problem for racen..

Come on, der er INTET galt i at indse at der kan være problemer med ens valg af race, så længe man sørger for at avle sig væk fra det..

Det andet er virkelig snæversynet i mine øjne, sorry to say!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuck nu om de collier er hvide, semi-hvide, ternede eller har polka-prikker. Er der virkelig ikke nogen der ved hvad FCI's begrundelse er for at udelukke dem i avlen?

 

Skal vi nu til det igen ? Er det ikke bare fordi de har en stor chance for at aflevere hvalpe, der er døve, blinde og måske endda ikke har øjnæbler...det er det der med mangel på pigmentering....og så synes jeg da ikke det er uvæsentligt om de har polka-prikker....;-)

 

De hvide, som ikke er merle krydsninger er, så vidt jeg kan google mig frem til, ikke godkendt af FCI fordi de ikke er godkendte af den britiske collie klub. Det samme gælder collier som ikke har en hvid halespids - og dermed ikke de klassiske collie markeringer på kraven, ben og halen.... Der står kun advarsler på sundhedsfronten ved dobbelte merle collier, som altså er helt hvide..

 

De hvide, som TS har kan faktisk forekomme i helt almindelige collie kuld, mellem normalt farvede forældre. De er lige så sunde som deres søskende...

 

Synes godt nok at man lige skal undersøge tingene inden man kalder en ny bruger for en uetisk opdrætter på baggrund af et par billeder i en velkomst tråd... Samojeder er jo heller ikke dødssyge fordi de er hvide... Der forskel på et hvidt farvegen og et dobbelt blegegen som merlen er..

Link til indlæg
Del på andre sites

De hvide, som ikke er merle krydsninger er, så vidt jeg kan google mig frem til, ikke godkendt af FCI fordi de ikke er godkendte af den britiske collie klub. Det samme gælder collier som ikke har en hvid halespids - og dermed ikke de klassiske collie markeringer på kraven, ben og halen.... Der står kun advarsler på sundhedsfronten ved dobbelte merle collier, som altså er helt hvide..

 

De hvide, som TS har kan faktisk forekomme i helt almindelige collie kuld, mellem normalt farvede forældre. De er lige så sunde som deres søskende...

 

Synes godt nok at man lige skal undersøge tingene inden man kalder en ny bruger for en uetisk opdrætter på baggrund af et par billeder i en velkomst tråd... Samojeder er jo heller ikke dødssyge fordi de er hvide... Der forskel på et hvidt farvegen og et dobbelt blegegen som merlen er..

 

Samojeder er jo ikke hvide, men udvandet røde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Samojeder er jo ikke hvide, men udvandet røde..

 

Men det er jo hele kernen i historien her... Indenfor collie og sheltie findes der to måder at få hvide hunde. Den ene er meget problematisk sundhedsmæssigt. Den anden lever bare ikke op til hvordan det britiske avlsforbund ønsker en collie skal se ud.

 

Når du skriver udvandet tænker jeg jo straks merle gener. Men der synes jeg så bare det er bedre at erkende min uvidenhed end at anklage samojede folket for at avle syge dyr :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er jo hele kernen i historien her... Indenfor collie og sheltie findes der to måder at få hvide hunde. Den ene er meget problematisk sundhedsmæssigt. Den anden lever bare ikke op til hvordan det britiske avlsgorbund ønsker en collie skal se ud.

 

Når du skriver udvandet tænker jeg jo straks merle gener. Men der synes jeg så bare det er bedre at erkende min uvidenhed end at anklage samojede folket for at avle syge dyr :blink:

 

Jeg synes stadig det er meget få der i tråden igennem har anklaget TS for at avle syge dyr.. Ja der er nogle der går meget efter hende, men synes nu generelt at debatten har kørt på om hvor vidt der er problemer ved denne farve inden for racen, og i så fald hvilke problemer..

 

Kan kun tale for mig selv, men som skrevet snart mange gange så KAN jeg IKKE udtale mig om TS's hunde da jeg ikke kender dem, eller har set papirer på dem.. Men synes debatten som generel debat er super interessant!

Især mht. merle som der jo er i nogle af TS's hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes stadig det er meget få der i tråden igennem har anklaget TS for at avle syge dyr.. Ja der er nogle der går meget efter hende, men synes nu generelt at debatten har kørt på om hvor vidt der er problemer ved denne farve inden for racen, og i så fald hvilke problemer..

 

Kan kun tale for mig selv, men som skrevet snart mange gange så KAN jeg IKKE udtale mig om TS's hunde da jeg ikke kender dem, eller har set papirer på dem.. Men synes debatten som generel debat er super interessant!

Især mht. merle som der jo er i nogle af TS's hunde..

 

Det har du jo egentligt ret i, men det er jo på den baggrund hele debatten blev startet... Hvilket jeg synes giver den en lidt ubehagelig undertone, som jeg ikke synes er fair overfor en ny bruger med hvad hun selv skriver er sunde hunde.. Og de ser da sunde ud på billederne

Men ja farvegenetik er et interessant område - ellers ville jeg heller ikke have læst om det dengang da jeg selv anskaffede sheltie, for jeg skal jo overhovedet ikke avle selv :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis de IKKE er hvide, hvorfor kalder TS dem så det igen og igen? Og endda går op i at de pt. er eneste der avler amerikanske hvide collier?

Sorry men det virker altså MEGET misvisende i mine øjne at kalde dem hvide, hvis de ikke er hvide..

Og ifølge AKC standarden er de da netop hvide?

 

Ej var det ikke dig selv der linkede til farvebeskrivelserne fra akc? Og hvor der ganske fint står at farven "white" dækker over hunde hvor hvid er den dominerende farve og hunden har farve som regel i ansigt og med sadel.

 

Som jeg ser det har trådstarters hunde ikke meget anderledes farver end der findes hos border collier og da de er samme familie oprindeligt set, så er det næppe farligere at være "hvid" collie end "hvid" border collie..

helt hvid som i albino er jo en anden snak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej var det ikke dig selv der linkede til farvebeskrivelserne fra akc? Og hvor der ganske fint står at farven "white" dækker over hunde hvor hvid er den dominerende farve og hunden har farve som regel i ansigt og med sadel.

 

Som jeg ser det har trådstarters hunde ikke meget anderledes farver end der findes hos border collier og da de er samme familie oprindeligt set, så er det næppe farligere at være "hvid" collie end "hvid" border collie..

helt hvid som i albino er jo en anden snak.

 

Bare en kort kommentar - man ville ALDRIG avle på en BC der havde så meget hvidt... Man avler ikke en gang på faktorerede BC'er, hvis ikke man har en "parringspartner" der er kendt for at gi' meget sort videre. Seriøse opdrættere altså. Det handler ikke om at den hvide BC selv er syg, den kan være kernesund - men afkommet risikerer at bli' det. Og så er jeg ude af tråden igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare en kort kommentar - man ville ALDRIG avle på en BC der havde så meget hvidt... Man avler ikke en gang på faktorerede BC'er, hvis ikke man har en "parringspartner" der er kendt for at gi' meget sort videre. Seriøse opdrættere altså. Det handler ikke om at den hvide BC selv er syg, den kan være kernesund - men afkommet risikerer at bli' det. Og så er jeg ude af tråden igen...

 

Sikkert ikke, det skal jeg ikke kunne sige, men min pointe var bare at jeg har set mange lige så hvide bordere som trådstarters collier. Eller mange andre racer..og ja, hvis hvid bliver den alt dominerende så kan det volde problemer, men udfra billeder på ts hjemmeside, så har har hun også hunde med meget farve på:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
De hvide, som ikke er merle krydsninger er, så vidt jeg kan google mig frem til, ikke godkendt af FCI fordi de ikke er godkendte af den britiske collie klub. Det samme gælder collier som ikke har en hvid halespids - og dermed ikke de klassiske collie markeringer på kraven, ben og halen.... Der står kun advarsler på sundhedsfronten ved dobbelte merle collier, som altså er helt hvide..

 

De hvide, som TS har kan faktisk forekomme i helt almindelige collie kuld, mellem normalt farvede forældre. De er lige så sunde som deres søskende...

 

Jamen det er så, hvis jeg har forstået det rigtigt, samme fænomen som hos boxerne, nemlig manglende pigmentering. Alle hvide boxere kommer jo også fra farvede forældre, i og med at man ikke må avle på hvid. De kan være sunde nok, men ofte vil nogle individer være døve. Størstedelen er heldige at have hørelsen i behold, men de mangler stadig pigmentering og der derfor ikke gode at avle videre på. Pigmenteringen i linerne skal jo vedligeholdes og det bliver den ikke, hvis man kaster hvide individer ind i avlen.

Det er altså et spørgsmål om også at tage det i opløbet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er så, hvis jeg har forstået det rigtigt, samme fænomen som hos boxerne, nemlig manglende pigmentering. Alle hvide boxere kommer jo også fra farvede forældre, i og med at man ikke må avle på hvid. De kan være sunde nok, men ofte vil nogle individer være døve. Størstedelen er heldige at have hørelsen i behold, men de mangler stadig pigmentering og der derfor ikke gode at avle videre på. Pigmenteringen i linerne skal jo vedligeholdes og det bliver den ikke, hvis man kaster hvide individer ind i avlen.

Det er altså et spørgsmål om også at tage det i opløbet.

 

jamen er det nu også det samme? De "hvide" hunde som trådstarter har er jo ikke helt hvide..de er plettede med hvid som dominerende. Bliver der aldrig født boxere med rigeligt hvid på, altså feks som er som farvet som en boston terrier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
jamen er det nu også det samme? De "hvide" hunde som trådstarter har er jo ikke helt hvide..de er plettede med hvid som dominerende. Bliver der aldrig født boxere med rigeligt hvid på, altså feks som er som farvet som en boston terrier?

 

Standarden foreskriver at højst 1/3 af boxeren må være hvid. De kan være forskellige grader af hvid, men de rigtige 'hvide boxere' som fødes er næsten helt hvide hvide, ofte med farvede aftegninger i ansigtet og evt. en plet hist og her. Faktisk meget som de to sidste billeder i denne tråds første indlæg :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...