Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

Forøvrigt så syntes jeg jo - personligt - at det kunne være så morsomt at få kortlagt hvor mange hunde herhjemme der i virkeligheden også har AKC oprindelse i deres forfædre :slem:

 

Tjaa den her lille fyr jeg hentede i Holland, for nogle måneder siden, har masser af AKC i sine aner, men vi har den samme standard i FCI så ingen problemer der :blink:

 

Perfect Storm des Vauriennes.JPG

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst A-team of loving
Tjaa den her lille fyr jeg hentede i Holland, for nogle måneder siden, har masser af AKC i sine aner, men vi har den samme standard i FCI så ingen problemer der :blink:

 

[ATTACH=CONFIG]89685[/ATTACH]

 

 

He he, han er da også smuk og fin :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Det kan man sagtens Kennel Lassie - opdrt af store, prgtige collier efter amerikanske linier, men det er ikke den slags TS har

 

 

 

Hmmm , Hvad ved du da lige om dette ???

 

Men til oplysning, så har en af mine Tævers far været her i Danmark og bedækket flere kuld for omtalte , så , jeg må da mane dig "lidt" i jorden med dine påstande om mine hunde. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Nej, det kan man ikke. For i det her tilfælde dækker "amerikansk collie" over collier avlet med arvelige genetiske sygdomme, som FCI ikke vil have ind i avlen. Derfor er de farver som sygdommene følges med, ikke tilladt i FCI, som DKK er medlem af :)

 

Når folk så alligevel vælger at prioritere udseende over helbred, kan de ikke få lov at lege med :)

 

 

 

Anja CS

 

Kunne du ikke finde noget frem fra FCI ??

 

Nu da du jo netop skriver : For i det her tilfælde dækker "amerikansk collie" over collier avlet med arvelige genetiske sygdomme, som FCI ikke vil have ind i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg har forstået, at der ikke er noget i vejen med dine hvalpe. Jeg skrev; almindeligvis.....

 

 

 

"Almindeligvis" er jo en meget forkert formulering Zaz-zaz, når der nu ikke er hold i problematikken :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Er det ikke nærmere; hvad er chancen ? Er det det værd ?

 

 

 

Naturligvis er de det værd :hjerte:

 

Og syntes det er lidt underligt at man fremsætter nogen kedelige påstande, for så end ikke at kunne lægge denne målestok frem- for man ønsker jo at uuuhh de Hvide Collier er syge, men kommer der noget der er bare en lille smule hold i ???

 

Ja, undskyld , men jeg er endnu ikke blevet præsenteret for det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg har heller aldrig mødt en ryger med lungekræft - men jeg stoler så tilpas meget på forskningen, at jeg forventer at hvis man fortsætter den praksis X antal år, så er chancerne ret store.

Nogle gange skal der jo noget tid til før problemerne begynder at vise sig.

 

Ja, og tænk sig hvordan verden ville se ud, hvis man lever sit liv efter ovenstående ?? :???: ingen forandringer = heller ingen forbedringer, ikke ?? for tænk sig hvis det slog fejl :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Præcist Therese :klap:

 

En blå merle er en tricolor med merle gen, som bleger den sorte til grå.. D

to blå merle bliver derfor hvide, fordi det sorte farvegen bliver dobbelt bleget.... Merle genet bærer de sygdomme man associerer med hvide collier - blandt andet døvhed, men også alvorlige hjertelidelser og flere grumme ting. Disse ubehageligheder dukker kun op, når merle genet fordobles, og ses altså kun i de hvide (helt hvide) hunde.

 

De collier TS har er hvide fordi begge dens forældre har haft white factor, hvilket som sagt ikke altid kan ses på forældredyrene. Den hvide farve på kroppen er ikke bleget hvid, men altså genet for hvid.

Jeg har ikke kunnet finde nogle kilder på de hvide hundes sundhed, som ikke er fra USA, og der er farven jo godkendt og betragtes som sundhedsmæssigt helt på linje med de farvede collier.

 

***********Hvis der findes kilder fra FCI/DKK eller den britiske collie klub som siger noget andet, kunne det være spændende at se og sammenligne:-D ****************

 

Jeg kan forestille mig at den ikke er godkendt fordi der er helt klare krav til colliers aftegn, og man kan ikke altid se om et individ har white factor, for det kan være en stor krave, eller en høj hvid markering på bagbenet som viser det. Man kan derfor godt forestille sig at flere hunde med whie factor i avlen giver flere overaskelser for de opdrættere som avler fuldfarvede hunde.. En det er som sagt gætværk fra min side:genert:

 

 

 

Skulle vi ikke se og få det sammenligningsgrundlag frem ???

 

Det ville da være noget bedre end alle disse "måske ditten" og "måske datten" :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Hej TS, sikke nogle smukke hunde og katte i opdrætter.

Jeg kan læse ud fra jeres hjemmeside, at i virkelig har hjertet med i det, det er bare skønt.

 

:-D

 

Tusind TAK :-D

 

Og jo, vi gør virkelig meget for at få sunde og velfungerende vovser :-P

 

Og heldigvis så er de også elsket hvor de kommer frem :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
TS, lige sådan et spørgsmål: Du mener ikke, at der er problemer med de hvide collier i forhold til tricolor, zobel osv ?

 

 

JA, det er jeg af den KLARE OVERBEVISNING at der IKKE er :-P

 

Og ellers havde jeg jo så sandelig heller ikke opdrættet dem - ren logik :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm , Hvad ved du da lige om dette ???

 

Men til oplysning, så har en af mine Tævers far været her i Danmark og bedækket flere kuld for omtalte , så , jeg må da mane dig "lidt" i jorden med dine påstande om mine hunde. :engel:

Simpelthen ud fra, at dine collier ikke ligner Winnies amerikanske collier - går jeg ud fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Simpelthen ud fra, at dine collier ikke ligner Winnies amerikanske collier - går jeg ud fra?

 

Går du ud fra ?

 

Hmmm , jeg skal nu ikke kunne sige om denne´s Amerikanske Collier ligner - jeg har ikke kikket :engel:

 

 

Men som sagt, så har jeg en tæve , hvis far har været her i Danmark og bedækket, så jeg kan da kun klappe i mine små hænder, at de gener er så attraktive :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Går du ud fra ?

Hvad i alverden skulle jeg ellers? Jeg kan da ikke vide, hvad andre brugere tænker på, når de skriver deres indlæg. Jeg kan kun læse, hvad de skriver og så ellers "gå ud fra", at der er en mening med det og så prøve at hitte den. Og Biene har ret - dine collier, skønt de skam ser søde ud - ligner altså på ingen måde de amerikanske collier fra kennel Lassie.

 

Men prøv da selv at kigge på lassie.dk og se, om dine ligner Winnies hunde. Det må da have din interesse, siden det drejer sig om amerikanske collier? Og ikke mindre, fordi du selv nævner, at "Men til oplysning, så har en af mine Tævers far været her i Danmark og bedækket flere kuld for omtalte".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Hvad i alverden skulle jeg ellers? Jeg kan da ikke vide, hvad andre brugere tænker på, når de skriver deres indlæg. Jeg kan kun læse, hvad de skriver og så ellers "gå ud fra", at der er en mening med det og så prøve at hitte den. Og Biene har ret - dine collier, skønt de skam ser søde ud - ligner altså på ingen måde de amerikanske collier fra kennel Lassie.

 

Men prøv da selv at kigge på lassie.dk og se, om dine ligner Winnies hunde. Det må da have din interesse, siden det drejer sig om amerikanske collier? Og ikke mindre, fordi du selv nævner, at "Men til oplysning, så har en af mine Tævers far været her i Danmark og bedækket flere kuld for omtalte".

 

 

Jeg har lige kikket, og jo der er jo unægteligt en farveforskel :hmm:

 

Jeg ved ikke hvor Winnie ellers får sine Gener fra, der skal jo være 2 til parring :hjerte:

 

Men En af mine Tæver har samme far som hun har brugt til bedæk - de små kan jeg så ikke se hvordan de har udvilket sig , men ganske sikkert forrygende, det er jo gode gener :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad i alverden skulle jeg ellers? Jeg kan da ikke vide, hvad andre brugere tænker på, når de skriver deres indlæg. Jeg kan kun læse, hvad de skriver og så ellers "gå ud fra", at der er en mening med det og så prøve at hitte den. Og Biene har ret - dine collier, skønt de skam ser søde ud - ligner altså på ingen måde de amerikanske collier fra kennel Lassie.

 

Men prøv da selv at kigge på lassie.dk og se, om dine ligner Winnies hunde. Det må da have din interesse, siden det drejer sig om amerikanske collier? Og ikke mindre, fordi du selv nævner, at "Men til oplysning, så har en af mine Tævers far været her i Danmark og bedækket flere kuld for omtalte".

 

Altså bortset fra farven hvorfor synes du så ikke trådstarters hunde ligner dem hos kennel lassie? Jeg synes nemlig de begge er typisk amerikanske i udtryk..

Og min personlige mening er så også at det er den smukkeste collie model:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil starte med at sige tak for billeder af nogen dejlige hunde.

Derefter vil jeg konstatere at det er træls at man ikke bare kan glæde sig over nogen hundebilleder! Der udvilker sig en debat om sunde og usunde dyr, og det er selvfølgelig også et vigtigt tema, men så generelt at det burde diskuteres andetsteds.

For mig at se var de hunde der blev afbildet i dene tråd både i live, og så ikke ud til at være ved at falde fra hinanden, så jeg håber at de lever længe nok til at der en dag igen kan posted sbilleer af dem... - hvis ikke lysten er blevet dæmpet hos trådstarter af alt det ævl der fulgte i kølvandet på nogen billeder af hunde der ikke lige fulgte FCI's opskrift? Og forresten, hvornår har FCI sidst interesseret sig for sunde hunde? Der er jo nok at tage fat på også inden for FCI, hvi de virkelig ville - eller turde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså bortset fra farven hvorfor synes du så ikke trådstarters hunde ligner dem hos kennel lassie? Jeg synes nemlig de begge er typisk amerikanske i udtryk..

Og min personlige mening er så også at det er den smukkeste collie model:hjerte:

Simpelthen kun på grund af farven, som på TS' hunde er meget hvid all over.

 

Jeg foretrækker også personligt de amerikanske collier fremfor de engelske eller hvad de nu kaldes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop
Nej nu må I sgu lige ... :lol: Siden jeg hoppede ind i denne tråd, har jeg surfet lidt rundt og fundet adskillige forskningsartikler om hvidhed, manglende pigmentering og (primært) døvhed, hos flere forskellige hunderacer. Det behøver jo ikke komme fra AKC eller FCI, uafhængig forskning er også fint.

 

Ind i kampen, google-mongoler :mrgreen:

 

Jeg har googlet lidt, men tør ikke sige om jeg er en google-mongol, men jeg kan ikke finde specielle problemer behæftet med disse collier, faktisk ser det ud til at problemet er størrere i border collier end i collier (og også disse næsten hvide typer)

 

Jeg kender en opdrætter af dalmatiner, deres hunde bliver høre testet når de er 7 uger gamle og sidst blev hun nød til at aflive 4 ud af 9 hvalpe pga. døv. Og jo det er i DK og jo det er alm. praksis i dk. I min verden skulle alt opdræt af dalmatinere omgående opgives, hvordan kan vi avle noget der er syg.

 

Jeg kender 2 døve parsons og en døv border collie.

 

Effie border collien er her Border collie Effie

 

Jeg går på retrieverprøver med en flot gul flatcoated, behæftiget med den flotte betegnelse fejlfarvet.

 

Jeg har selv en fejlfarvet cocker på 13 år

 

Dkk (247).jpg

 

 

Desuden ejer jeg talrige arbejdshunde med DKK stambøger, som ikke rigtigt anerkendes i DKK.

 

Efter som jeg ikke kan finde specielle sundhedsfejl på din type collier, så må du sgu avle hvilken farve du vil, lyserød med prikker på, bare det ikke giver øget risiko for sygdomme. Så velkommen her til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg vil starte med at sige tak for billeder af nogen dejlige hunde.

Derefter vil jeg konstatere at det er træls at man ikke bare kan glæde sig over nogen hundebilleder! Der udvilker sig en debat om sunde og usunde dyr, og det er selvfølgelig også et vigtigt tema, men så generelt at det burde diskuteres andetsteds.

For mig at se var de hunde der blev afbildet i dene tråd både i live, og så ikke ud til at være ved at falde fra hinanden, så jeg håber at de lever længe nok til at der en dag igen kan posted sbilleer af dem... - hvis ikke lysten er blevet dæmpet hos trådstarter af alt det ævl der fulgte i kølvandet på nogen billeder af hunde der ikke lige fulgte FCI's opskrift? Og forresten, hvornår har FCI sidst interesseret sig for sunde hunde? Der er jo nok at tage fat på også inden for FCI, hvi de virkelig ville - eller turde!

 

 

Takker mange gange for dine søde ord om mine Collier :-P - og til jer andre også, der også har været søde og kommet med dejlige tilkendegivelser om dem :hjerte:

 

Og ja, det er ikke nemt, når der går usund løbeild , men Jeg skal skam nok poste flere fotos hen af vejen :5up: og bevise at de stadigvæk "hænger sammen" :klap:

 

Og ja, jeg har jo også kunnet både læse samt forstå at FCI også har nogen hængepartier :lun:

 

Men stadigvæk så er hovedsagen jo - forhåbentlig for os alle - at der altid arbejdes på at få sunde samt velfungerende hunde til verden :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Jeg har googlet lidt, men tør ikke sige om jeg er en google-mongol, men jeg kan ikke finde specielle problemer behæftet med disse collier, faktisk ser det ud til at problemet er størrere i border collier end i collier (og også disse næsten hvide typer)

 

Jeg kender en opdrætter af dalmatiner, deres hunde bliver høre testet når de er 7 uger gamle og sidst blev hun nød til at aflive 4 ud af 9 hvalpe pga. døv. Og jo det er i DK og jo det er alm. praksis i dk. I min verden skulle alt opdræt af dalmatinere omgående opgives, hvordan kan vi avle noget der er syg.

 

Jeg kender 2 døve parsons og en døv border collie.

 

Effie border collien er her Border collie Effie

 

Jeg går på retrieverprøver med en flot gul flatcoated, behæftiget med den flotte betegnelse fejlfarvet.

 

Jeg har selv en fejlfarvet cocker på 13 år

 

[ATTACH=CONFIG]89764[/ATTACH]

 

 

Desuden ejer jeg talrige arbejdshunde med DKK stambøger, som ikke rigtigt anerkendes i DKK.

 

Efter som jeg ikke kan finde specielle sundhedsfejl på din type collier, så må du sgu avle hvilken farve du vil, lyserød med prikker på, bare det ikke giver øget risiko for sygdomme. Så velkommen her til.

 

 

 

Takker, og jeg fortsætter skam da naturligvis også , af den årsag, at de jo ikke er hverken syge, døve, blinde eller hvad der nu ellers svirre af forestillinger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving

Jeg hørte for øvrigt at der køre et forsøg hvor der blandes noget i Dalmatineren ( jeg kan altså ikke huske racen) for at forsøge at se om det andet genmatriale kan løse lidt op for den døvheds procent der ligger i racen :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en opdrætter af dalmatiner, deres hunde bliver høre testet når de er 7 uger gamle og sidst blev hun nød til at aflive 4 ud af 9 hvalpe pga. døv. Og jo det er i DK og jo det er alm. praksis i dk. I min verden skulle alt opdræt af dalmatinere omgående opgives, hvordan kan vi avle noget der er syg.

Præcis. Jeg ville ikke skrive om det men nu du er inde på emnet, så er de underligste etiske vejledninger man kan finde under Dansk Dalmatiner Klub. Prøv lige at læs de her regler:

 

15. Tæven bør ikke beholde mere end 8, højst 10 hvalpe.

Tæver, der ikke har været i stand til at passe og pleje sine hvalpe, bør ikke anvendes i avlen igen.

Dalmatinere får ofte store kuld. Et stort kuld tærer hårdt på tæven. Markedet for dalmatinere er ikke særligt stort.

Ved et begrænset antal hvalpe i hvert kuld skånes tæven, og der er afsætningsmuligheder for flere, mindre kuld, hvorved den genetiske variation kan forbedres.

16. Alle hvalpe skal undersøges omhyggeligt for døvhed inden salg.

Det er meget ønskeligt, at alle hvalpekuld høretestes, da man herved får en viden om kuldet, som kan anvendes i den videre avl; dette gælder for forældrene men også for hvalpene, hvis de senere skal anvendes i avl.

Totalt døve hvalpe skal aflives.

 

17. Det anbefales normalt, at patch-hvalpe aflives.

Det ses helst at patch-hvalpe aflives, hvis der ved fødslen findes 3 eller flere normale hvalpe i kuldet.

 

Det med rødt synes jeg er latterligt, det med blåt,.... fuldstændig åndsvagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...