Hop til indhold

2 hunde (GD og blanding - 90 kg) i ladcykel? Hvad synes I? Erfaringer?

Gæst Karamellen
 Share

Recommended Posts

Gæst Karamellen

Hejsa :-)

Da jeg ikke har bil og bor i udkanten af København, har jeg overvejet at få mig en ladcykel (eks. en Christiania bike), men jeg ved ikke om det overhovedet er realistisk at cykle rundt med en Grand Danois og lille blanding af lab/collie (18 kg) i sådan én? Der er tale om kortere ture på 5-10 km i byen - altså ved lave hastigheder.

Hundene skal selvfølgelig spændes fast, så de ikke kan hoppe ud af kassen og da jeg selv vejer 100 kilo og er en forholdsvis stærk ung mand, er jeg ikke videre nervøs for ikke at kunne tæmme cyklen :-) Men hvad synes I? Jeg har prøvet at google lidt på emnet, men kan kun finde erfaringer fra hundeejere med mindre hunde, og slet ikke to stk.

Tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

Grunden er at jeg ikke har lyst til at cykle med to hunde inde i København (Nørrebro, centrum, osv.). Jeg kan komme i tanke om alt for mange skrækscenarier til at jeg tør tage chancen. Så vil jeg langt hellere pukle bag en ladcykel, hvilket jeg så ikke ved om er "ansvarligt" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at cykle med hundene ved din side, herinde på cykelmotorvejene - det ville jeg heller ikke have nerver til. tror sagtens det kan gå med en ladcykel, hvis altså den kan tåle belastningen, men er sådan en christianiacykel ikke ret hårdfør? og så skal kassen selvfølgelig være stor nok til at rumme dem begge. min kæreste har cyklet med mig i ladet, det var helt uproblematisk, jeg vejer godt nok ikke heeeelt 90 kg, men trods alt noget mere end de sædvanlige par småbørn folk kører med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bernerazuro har planer om at cykle rundt med en berner sennen i en ladcykel. Det kom op i en tråd om noget andet.

http://www.hunde-forum.dk/debat/32933-det-svaereste-valg-i-verden-vaelge-en-race-10.html#post1004612

Ladcyklen findes også med el-motor på.. Det var måske også værd at overveje..

Elladcykel - Danmarks Bedste El Ladcykel

Og så er der jo muligheden med en tuk-tuk-scooter...

Det er jo nærmest en lille varevogn..

De er sikkert ikke så nemme at få fat i herhjemme, men jeg kender da en (over nettet) der lige har anskaffet sådan en, som han vil køre sine hunde i, Bl.a en sct. bernhardshund og et par andre..

---Skal lige se, om jeg kan finde et billede.......

20120704 limosinen2.jpg

20120704 limosinen1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen
jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at cykle med hundene ved din side, herinde på cykelmotorvejene - det ville jeg heller ikke have nerver til. tror sagtens det kan gå med en ladcykel, hvis altså den kan tåle belastningen, men er sådan en christianiacykel ikke ret hårdfør? og så skal kassen selvfølgelig være stor nok til at rumme dem begge. min kæreste har cyklet med mig i ladet, det var helt uproblematisk, jeg vejer godt nok ikke heeeelt 90 kg, men trods alt noget mere end de sædvanlige par småbørn folk kører med.

Max. belastningen på nogle af modellerne, er 100 kilo (ekskl. fører), så det burde kunne gå an. Ellers må jeg bare til at løbe lidt oftere :-D At kassen er lidt hård, kan vel ordnes med nogle tæpper i bunden, og så kan man selv bore beslag til selen, så man ikke har en hund der pludselig hopper ud, fordi den får færten af en tæve i løbetid eller softice :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen
Bernerazuro har planer om at cykle rundt med en berner sennen i en ladcykel. Det kom op i en tråd om noget andet.

http://www.hunde-forum.dk/debat/32933-det-svaereste-valg-i-verden-vaelge-en-race-10.html#post1004612

Ladcyklen findes også med el-motor på.. Det var måske også værd at overveje..

Elladcykel - Danmarks Bedste El Ladcykel

Og så er der jo muligheden med en tuk-tuk-scooter...

Det er jo nærmest en lille varevogn..

De er sikkert ikke så nemme at få fat i herhjemme, men jeg kender da en (over nettet) der lige har anskaffet sådan en, som han vil køre sine hunde i, Bl.a en sct. bernhardshund og et par andre..

---Skal lige se, om jeg kan finde et billede.......

[ATTACH=CONFIG]89706[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]89707[/ATTACH]

Tak for svaret. Men sådan en scootcar-ting får du ALDRIG presset mig ind i. Jeg er 190 cm høj, har lange ben og alt for brede skuldre :-D Jeg holder mig til ladcyklen. Motionen vil også kun gøre mig godt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Max. belastningen på nogle af modellerne, er 100 kilo (ekskl. fører), så det burde kunne gå an. Ellers må jeg bare til at løbe lidt oftere :-D At kassen er lidt hård, kan vel ordnes med nogle tæpper i bunden, og så kan man selv bore beslag til selen, så man ikke har en hund der pludselig hopper ud, fordi den får færten af en tæve i løbetid eller softice :-)

jeg synes det lyder som om, at du har gennemtænkt det ret godt, jeg ville da bare kaste mig ud i projektet! kender i øvrigt flere der cykler med deres hunde i ladet, dog ikke helt i dine hundes størrelsesorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg havde en christiania cykel før, og i den kunne jeg eller manden sagtens sidde sammen med hunden (var så enten 80kg's last eller lidt over 100 tror jeg) og det gik ret fint, men klart lidt hårdt op over nogle af broerne. Men en anden jeg kender fik den med lille motor på, hun havde nemlig 3 hunde hvoraf den ene var en stor dogue de bordeaux.

Hun fik også lavet så hun kunne åbne kassen foran, jeg bar jo min op og ned i kassen, men det bliver nok ikke sjovt med en stor GD....

Min kunne sagtens sidde i kassen uden anordninger, var han lidt for frisk, havde jeg hans snor i hånden, men fra start fik han aldrig lov selv at prøve at komme ud af kassen og det prøvede han vist heller aldrig på. Ikke engang selvom der stod hunde foran - han trippede bare larmende og ventede på at blive samlet op.

Har nu cyklet masser med ham hvor han løb ved siden af, og det kan dine måske også een af gangen engang imellem, min elsker det i hvert fald. Men elskede også at blive kørt når han så var ved at blive træt :-D

[h=2][/h]

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret. Men sådan en scootcar-ting får du ALDRIG presset mig ind i. Jeg er 190 cm høj, har lange ben og alt for brede skuldre :-D Jeg holder mig til ladcyklen. Motionen vil også kun gøre mig godt :-)

:lol:... Ham der har købt den er nu også ret stor.. -186 høj..

Men jeg undrer mig da over, hvordan han kan være i den.. :hmm:

Og ladcyklen med elmotor er da ideel, men jeg synes den ser noget lille ud. Den ville nok ikke passe til mine lange ben. Nok heller ikke til dine, så. :vedikke:

Hvis der ikke er hjælpemotor på ladcyklen, så er det endnu mere vigtogt, at du ikke køber over Nettet, men kommer til at prøve cyklen inden du bestemmer dig. For det bliver tungt at køre.. At køre på en cykel med forkerte mål vil gøre det endnu mere umuligt..

Men prøv at kontakte Bernerazuro (Rikke med Møffe) -Det kan være, at du kan få lov til at se og prøve hendes ladcykel.. Hun bor i Rødovre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

PS sørg for at købe en rigtig CA cykel, og sørg for at bolte den fast når du ikke bruger den - vores blev desværre stjålet :( Efterfølgende købte vi så en kopi fordi den var billigere, den var elendig! Tung og uhandy og bremserne virkede af h.. til - solgte den til en som skulle bruge den til musikvideo, pyha noget skrammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen

2012-07-06 15.48.38.jpg

Billede fra i dag, hvor det ikke ville være noget problem at have dem med i en ladcykel :-)

Anyways... Et andet problem med de ladcykler, er netop tyveri. Cyklen bliver låst fast til et metalgelænder eller lign.

Hvad angår hjælpemotor, frygter jeg at det måske bliver en smuuuule for bedstefar-agtigt. Jeg er trods alt en ung

fyr der stadig mangler at finde en kommende kone på et tidspunkt, og her giver det nok ikke videre mange plusser

at jeg kommer fræsende på en ladcykel med elmotor :-D

Jeg tager ud og prøver en Christiania ladcykel indenfor et par uger og så tager jeg beslutningen. Jeg kan nok også

få dem til at modificere den så hundene kan spændes fast, osv. :)

Skal nok smide billeder i tråden, når jeg engang er på 3 hjul med 90 kilo hunde :-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har i at køre med ladcykel. Den type reagerer meget mere på ujævnheder i belægningen end almindelige cykler. Og som bekendt skal diverse kabler og rør jo altid graves ned under cykelstien, som derfor oftest er meget lappet. Det lyder som to ret forskellige hunde du skal have i den ladcykel, og vær opmærksom på at en ladcykel der er skævt lastet sådan vægtmæssigt bestemt ikke bliver nemmere at køre med.

Jeg har kørt den ene af mine hunde (45 kg) til træning i en ladcykel. Det var 2 km hver vej, og går sådan set godt nok hvis hunden bare vil lægge sig ned. Men hvis hunden insisterer på at stå op, er det anstrengende fordi hunden så at sige absorberer den energi du prøver at tilføre cyklen.

Men ellers kan en ladcykel da bruges til meget.

4601.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Kim, no offens, men de cykler de sælger herovre er efterhånden totalt moderne (altså no offens til din cykel, mener jeg) - de er virkelig gode at cykle på og stellene er jo rent letvægts efterhånden. Jeg har kørt på dem i flere år herovre København, på alskens underlag og gerne næsten ikke eksisterende stier, og det gik fint.

Desuden ser trådstarter ok stærk ud :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Karamellen
Jeg ved ikke hvor meget erfaring du har i at køre med ladcykel. Den type reagerer meget mere på ujævnheder i belægningen end almindelige cykler. Og som bekendt skal diverse kabler og rør jo altid graves ned under cykelstien, som derfor oftest er meget lappet. Det lyder som to ret forskellige hunde du skal have i den ladcykel, og vær opmærksom på at en ladcykel der er skævt lastet sådan vægtmæssigt bestemt ikke bliver nemmere at køre med.

Jeg har kørt den ene af mine hunde (45 kg) til træning i en ladcykel. Det var 2 km hver vej, og går sådan set godt nok hvis hunden bare vil lægge sig ned. Men hvis hunden insisterer på at stå op, er det anstrengende fordi hunden så at sige absorberer den energi du prøver at tilføre cyklen.

Men ellers kan en ladcykel da bruges til meget.

4601.jpg

Det/de problemer havde jeg så overhovedet ikke skænket en tanke. Men omvendt kan man jo sige, at der ikke findes et bedre alternativ. Ellers må hundene have faste pladser i kassen, og så må der installeres ekstra-vægt i den side hvor den "lille" sidder/ligger :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kim, no offens, men de cykler de sælger herovre er efterhånden totalt moderne (altså no offens til din cykel, mener jeg) - de er virkelig gode at cykle på og stellene er jo rent letvægts efterhånden. Jeg har kørt på dem i flere år herovre København, på alskens underlag og gerne næsten ikke eksisterende stier, og det gik fint.

Desuden ser trådstarter ok stærk ud :mrgreen:

Men er GD'erne også blevet letvægts ;)

Hvis man kører på en ladcykel skal man bruge mere bredde. Dvs at man kommer ud i kanterne hvor alle afløb og ting og sager er, men kun med et hjul i den ene side. Med en tungt lastet ladcykel er det ikke altid man kan se de huller, og så trækker den altså slemt til siden. Men ja, det vænner man sig til.

Noget andet der er træls er at køre på en vej der hælder til siden. Skal man derefter rundt i et hjørne bliver det ekstra svært, det har sendt mig + hund +ladcykel i en skovsø. Det var der ingen der fik billeder af.

Og, jo, jeg ved godt at min ikke er det mest moderne. Men en GD er en GD og et hul i vejen er et hul i vejen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Men er GD'erne også blevet letvægts ;)

Hvis man kører på en ladcykel skal man bruge mere bredde. Dvs at man kommer ud i kanterne hvor alle afløb og ting og sager er, men kun med et hjul i den ene side. Med en tungt lastet ladcykel er det ikke altid man kan se de huller, og så trækker den altså slemt til siden. Men ja, det vænner man sig til.

Noget andet der er træls er at køre på en vej der hælder til siden. Skal man derefter rundt i et hjørne bliver det ekstra svært, det har sendt mig + hund +ladcykel i en skovsø. Det var der ingen der fik billeder af.

Og, jo, jeg ved godt at min ikke er det mest moderne. Men en GD er en GD og et hul i vejen er et hul i vejen!

Hehehe. Jeg har også kørt ladcykel med fladt lad foran (du ved, forreste hjul allerforrest), det var dælme svært, men de CA cykler lærer man at balancere med på en time og er der meget vægt i, synes jeg stadig den er super stabil. Jeg er i hvert fald aldrig væltet på dem og jeg er væltet på totalt ulogiske måder på alm. 2-hjulet.

Trådstarter må skrive hvad han synes når han har prøvet en :)

Det var sådan en her jeg havde:

christiania-cykel-model-h-boks-standard.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Tror ikke Buddha har den store forståelse for inerti :mrgreen: - Karamellen, super ide, og nej hjælpemotor er virkeligt kikset, så glem det. Glæder mig til at se dig suse ned ad Nørrebrogade :klap:

:drille: Der er så mange udregninger..... og så er der virkeligheden :mrgreen:

Sygt ord ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes det lyder hyggeligt med ladcykel og hundetur:) men hvorfor ikke bare købe en lille billig gulpladebil? Det kan jo nok fås i samme prisklasse, og kan også bruges på længere ture( kan man høre jeg bor på landet..:rolleyes:) men kan nok se, hvis det primært er kbh du vil rundt i, så giver det nok færre grå hår, at finde et sted og parkere sådan en cykel ;)

Link til indlæg
Del på andre sites