Hoppebolden Skrevet Juli 14, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2012 En af mine bekendte har købt en hvalp som efter hjertescaning er fundet syg med medført hjertefejl. Aflivning er eneste løsning. Sælger ser ikke dette som hendes "problem", men det mener jeg at det er? Købet er vel omfattet af købeloven, og sælger er forpligtiget til at "udbedre fejl og mangler", i dette tilfælde kan køber vel ophæve købet og kræve penge retur, samt dækning af yderligere omkostninger (dyrlægeregning)? Men sælger har selvfølgelig valgt at modsætte sig dette krav. Har sagt, at køber bør gå videre med sagen i forbrugerklagenævnet? Mener ikke at hun (har navnet på sælger) har en registreret kennel (eller hvad man nu siger), men blot er endnu én af dem som muligvis kunne bruge lidt penge inden ferien, og derfor lavede et kuld på sin tæve? Jeg har selv en blandingshund, så det er ikke ment som en kritik til folk med blandinger, men går vel ud fra af en seriøs avler aldrig ville reagere sådan, hvis en af deres hvalpe fra et kuld viste sig at være syg? Nogle med erfaringer indenfor dette? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Hvis køber har kontrakt eller kvittering på købet, kan h*n få medhold i en klage, men mange tavleløse hunde sælges desværre uden kontrakt, så der snyder folk sig selv Uden kontrakt, intet bevis på hvor hunden er købt, og sælger kan til enhver tid nægte, så det bliver påstand mod påstand. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Juli 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Ja, du siger noget... Men mener dog, at hvis der forligger et "bevis" på betaling, fx bankoverførsel, så er det nok? Ih, bliver så gal på den slags mennesker... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Ja, du siger noget... Men mener dog, at hvis der forligger et "bevis" på betaling, fx bankoverførsel, så er det nok? Ih, bliver så gal på den slags mennesker... Det er selvfølgelig korrekt, hvis der ikke er betalt kontant, er der en mulighed. Men ofte smider folk jo bare pengene og tager hjem med hvalpen. Da jeg købte Cicero bad jeg om kvittering både på depositum og endeligt salg, med sælgers navn og adresse, mit navn og adresse, beløb, hunds navn og race, og dato. Det skulle være tilstrækkeligt i forhold til købeloven. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mokkah Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Nu er jeg ikke jurist eller noget i den stil, men kommer det ikke an på hvor mange gange stedet har solgt hvalpe, før man kan snakke om forbrugerkøb og ikke bare handel mellem 2 private mennesker?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Det er selvfølgelig korrekt, hvis der ikke er betalt kontant, er der en mulighed. Men ofte smider folk jo bare pengene og tager hjem med hvalpen. Da jeg købte Cicero bad jeg om kvittering både på depositum og endeligt salg, med sælgers navn og adresse, mit navn og adresse, beløb, hunds navn og race, og dato. Det skulle være tilstrækkeligt i forhold til købeloven. Ved du om der findes en skabelon til en kontrakt til handel med hunde? Det ville da faktisk være smart... Undskyld for OT.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Nu er jeg ikke jurist eller noget i den stil, men kommer det ikke an på hvor mange gange stedet har solgt hvalpe, før man kan snakke om forbrugerkøb og ikke bare handel mellem 2 private mennesker?? Det kan der godt være noget om. Her er f.eks. et svar fra Familieadvokaten: Glder kbeloven ved handler mellem private? Købelovens almindelige regler gælder for handel mellem private, men reglerne om forbrugerkøb gælder ikke. Det betyder, at det som udgangspunkt er aftalen mellem de private, der indeholder de vilkår, der gælder for det pågældende køb, fx at en vare er købt som beset eller med diverse mangler. Eller sagt på anden vis, så kan private udmærket aftale noget andet end det, der fremgår af købelovens almindelige regler, for de gælder kun, såfremt parterne ikke har aftalt noget andet. Købeloven giver ingen fortrydelses- eller returret - heller ikke når forbrugere køber varer i en butik, dvs. efter købelovens regler om forbrugerkøb. I stedet indeholder købeloven regler om, hvad en køber har af muligheder, hvis der er mangler ved en vare, fx at få et nedslag i prisen eller ophæve købet. Men - og med stort: MEN - når det gælder handler mellem private, er der ingen lette løsninger som Forbrugerklagenævnet, hvis parterne efterfølgende bliver uenige. I stedet må den utilfredse part anlægge en egentlig retssag, og det vil som oftest ikke være den økonomiske risiko værd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Du kan ikke skrive dig ud af købeloven når du sælger hvalpe af egen avl. Der er du som sælger producent. Uanset om du laver ét kuld, eller 100. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Ved du om der findes en skabelon til en kontrakt til handel med hunde? Det ville da faktisk være smart... Undskyld for OT.. Indtil videre findes der, så vidt jeg ved, kun DKKs købsaftale: http://www.dkk.dk/files/pdf/Koebsaftale_indtastning.pdf Men den kan man jo sagtens bruge som forlæg, også for handler uden stambog. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mokkah Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Du kan ikke skrive dig ud af købeloven når du sælger hvalpe af egen avl. Der er du som sælger producent. Uanset om du laver ét kuld, eller 100. Er du sikker på det?? Som sagt er jeg ikke jurist, men har da hørt et eller andet sted at det også kan foregå som civilt køb, hvor købelovens forbrugerbeskyttelse ikke dækker... Men det kan være mig der er galt på den (Håber jeg da for TS bekendte at jeg er). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Er du sikker på det?? Som sagt er jeg ikke jurist, men har da hørt et eller andet sted at det også kan foregå som civilt køb, hvor købelovens forbrugerbeskyttelse ikke dækker... Ja, jeg er sikker. Du er i dén forbindelse producent. Ikke privat. Du har produceret et kuld hvalpe specifikt med henblik på salg. Og du kan derfor ikke skrive dig ud af købeloven. Du KAN stille køber bedre end købeloven, og du KAN pensle ud hvilke dele af købelovens bestemmelser der vil gøre sig gældende i specifikke situationer osv. Men du kan IKKE stille køber ringere end købeloven, når du sælger dine hvalpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
mokkah Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Ok... Så blev jeg lidt klogere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Ja, jeg er sikker. Du er i dén forbindelse producent. Ikke privat. Du har produceret et kuld hvalpe specifikt med henblik på salg.Og du kan derfor ikke skrive dig ud af købeloven. Du KAN stille køber bedre end købeloven, og du KAN pensle ud hvilke dele af købelovens bestemmelser der vil gøre sig gældende i specifikke situationer osv. Men du kan IKKE stille køber ringere end købeloven, når du sælger dine hvalpe. Har du dokumentation for det? Af årsager, som jeg indtil videre vil holde for mig selv, er dette et emne, jeg har en stor interesse for. Jeg er dog ikke nået så langt som til at arbejde med juradelen endnu, men det kommer jeg til, så jo mere viden jo bedre! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 ikke på dén her computer, nej. Lidt hurtig søgning senere, så har jeg fundet bl.a. denne artikel om emnet Og det er vigtigt i den forbindelse at bemærke, at det ikke er hele købelove du kan skrive dig ud af ved privat handel. Kun forbrugerkøbs delen. Det er tillige vigtigt at bemærke, at er der ikke lavet en kontrakt, hvor der specifikt står nedskrevet hvilke regler der ikke gælder ifm det specifikke køb, så gælder hele købeloven pr. automatik. Altså skriver man sig selv ud af købelovens forbrugerkøbs regler, ved at sætte sin underskrift. og dette Og dette om "købt som beset" og udover dét er det bare at gå ind på forbrug.dk og sge på afgørelser. Der er flere hvor nævnet har afgjort at salg af hund mellem private alligevel har været under "deres" domæne. ALtså forbrugerkøb Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Hm...:hmm:I dit øverste link, DKW, står der detteher: Købeloven gør sig også gældende på dette område, i og med at der indgås en handel, hvilket vil sige, at du også her har 2 års reklamationsfrist. Det skal dog pointeres, at købes dyret privat, f.eks. gennem en avisannonce, er det tilladt og helt normalt at der aftales at købeloven ikke gælder. Har man ikke aftalt noget, kan man klage i op til 2 år efter købet. Bliver man ikke enig i denne klage er det dog ikke muligt at klage til Forbrugerklagenævnet, da det er en privat handel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
DKWiechert Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Hm...:hmm:I dit øverste link, DKW, står der detteher: Som jeg også skrev: Og det er vigtigt i den forbindelse at bemærke, at det ikke er hele købelove du kan skrive dig ud af ved privat handel. Kun forbrugerkøbs delen. og Det er tillige vigtigt at bemærke, at er der ikke lavet en kontrakt, hvor der specifikt står nedskrevet hvilke regler der ikke gælder ifm det specifikke køb, så gælder hele købeloven pr. automatik. Og dét er ifølge bl.a. afgørelserne man kan finde på forbruger.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hewlett Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Ved du om der findes en skabelon til en kontrakt til handel med hunde? Det ville da faktisk være smart... Undskyld for OT.. Så lige at Umulia allerede har postet til den købekontrakt der ligger inde på DKK's hjemmeside. Da vi købte Nike, havde sælger selv uarbejdet en fair kontrakt, hvori der bl.a. også stod at de havde førstehåndsret til at købe Nike tilbage hvis vi, af en eller anden årsag, skulle af med hende igen. Da vi så skulle hente Ninja, printede vi DKK kontrakten ud og fik sælgeren til at underskrive. Hun synes vidst det virkede lidt 'overdrevet', men det var egentlig betingelsen for at vi ville købe en af hendes hvalpe. Jeg synes personligt det er rart at have nogle papirer på at man har købt en hvalp fra den og den person, samt at have personens navn og adresse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Juli 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 1000 tak for imput! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Louisen Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Se om salgsannoncen på hvalpene stadig ligger på nettet og tag et screendump, det kan bevise at hvalpen er hendes. Er der samtidig overført penge til hendes konto, står man bedre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts