Hop til indhold

Welsh springer spaniel


Gæst Jeanne
 Share

Recommended Posts

Gæst Jeanne

Hej

 

Jeg har tidligere haft en Golden Retriever for et år siden, og nu ønsker vi at vi os en ny hund igen. Men denne gang kunne vi godt tænke os en mindre hund. Vi har googlet en del efter hvilke hunderacer der findes og vi faldt over en Welsh springer spaniel, som passer godt i størrelse og temperament. Nu står der mange steder at en welsh er meget aktiv, hvor meget ligger der i det. Jeg kan ikke lade være med at sammenligne lidt med min gamle hund og kan se at den og ligger under kategorien meget aktiv. Men det var min nu ikke. Vi på tænker at gå til hunde træning og senere hen agilitytræning - og tage den med ud på et par løbeture 1 -2 gange ugen, samt en gang imellem en tur på stranden eller skoven. Vi bor lige ved en stor park, hvor der er mange andre hunde, den kan mødes med mht leg. Vi bor i Villa lejlighed med have til på 1.sal og derudover en kolonihave med have til også, hvor vi er meget om sommeren. Vi har ingen børn. Er der nogen som kan fortælle os om en Welsh vil passe til ovenstående beskrivelse til os eller er der nogen som har andre forslag til en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender flere med welsk og der er også nogle herinde med dem. Så de kommer nok på banen, når de ser dit spørgsmål.

Nu findes Golden jo i flere gear, alt efter afstamning og dem jeg kender som voksne, er rimelig rolige. Jeg ville tro en welsh er dobbet op i aktivitet, alt efter hvad man laver med dem. Og muligvis kræver lidt mere træning.

Men en utrolig smuk hund. Jeg ville tage at besøge et par kenneler for at møde dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se ligger den største forskel mellem retrievere og spaniels i deres arbejdsområde. Retrievere er lavet til at vente og udvise umådelig stor ro på post. Hvilket også er hvorfor - efter min mening - at understimulerede retrievere ligger roligt i et hjørne af hjemmet og bliver mindre, mens en understimuleret spaniel i stedet finder på at aktivere sig selv. For en spaniel er lavet til fart og til at opsøge vildt og få det på vingerne. Spaniels skal være lette at føre, men det ændrer ikke på, at de lever for det kick det giver dem at være opsøgende og få vildt på vingerne.

 

Som altid vil jeg foreslå, at man tager på besøg hos ejere af racen og ser hundene i deres rette element.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor I bor, men I er meget velkomne, til at kigge forbi her og hilse på mine welsh'er. Jeg planlægger også et kuld her senere på året.

Welsh'en er en glad hund, med krudt i måsen, det er ikke en hund, der skal være hjemme 9-10 timer om dagen, have en gåtur, og derefter sove alene om natten, den er MEGET social, og ligger/sidder helst op ad dig, så hvis man ikke kan holde ud at hunde "klistrer", er det ikke en welsh man skal have. Det er en meget opfindsom hund, der gerne finder på narrestreger og sjove ting, vi morer os ihvertfald meget over vores. Har den fået en idé, så fortsætter den indtil opgaven er løst, på den ene eller anden måde.

Agility er super for en welsh, for den er meget førerfikseret (de fleste ;)), og meget hurtig, i vores naboland Sverige bruges mange welsh'er til agility, men jeg vil sige, at bare du/I vil bruge jeres hund aktivt, er det jo underordnet hvad det er.

 

Tag et kig her purreskoven.com

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik fra flatcoat (som jo er mere aktiv end golden) til en (godt nok) engelsk springer og må give Drentsche ret i at spaniels er gode underholdere og nogle klistrehunde (ekstremt hengivne og kærlige er nok også dækkende). Noget jeg dog blev lidt overrasket over var hvor meget næse der er i de hunde og hvor meget de lever igennem den. Godt nok fik jeg en hund i det ekstreme, men kan jo genkende mønstret i både cockere og welsh´er.

 

Noget andet du også skal tænke over når du skifter fra golden til welsh er, at de skal trimmes engang imellem og at de, selvom de er mindre, kræver en del mere altivitet for at trives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanne

Først vil jeg sige mange tak for de gode kommentar. Jeg vil dog lige kommentere på MK101, at min golden ikke lå stille i et hjørne fordi at den var understimuleret, desværre pga HD i kategori C - så var det begrænset hvor meget vi kunne med hende. Hun lagde sig tit ned når hun havde fået nok af eks. sportslige aktiviteter, men en tur på stranden var det bedste både med svømmeture og fiske store sten op af vandet m.m.

 

Jeg har hørt at man ikke kan gå med en Welsh uden snor pga der er så meget jagt i den. Men det er måske forskelligt fra hund til hund. Vi tænker at hvis vi har været ude et par timer og aktiveret hunden med f.eks løbetur, leg med andre hunde, aktiviteter som leg og søge efter ting i parken. Er den så stadig meget aktiv når man kommer hjem.?

En "klisterhund" det ville jeg elske og det var min golden også.

Hvordan er det med HD hos Welsh ? Og andre sygdomme som allergi, ører og øjne ?

Til Drentshe - jeg skriver til dig via din hjemmeside, vi vil meget gerne komme og se dine hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Findus
Nu ved jeg ikke hvor I bor, men I er meget velkomne, til at kigge forbi her og hilse på mine welsh'er. Jeg planlægger også et kuld her senere på året.

Welsh'en er en glad hund, med krudt i måsen, det er ikke en hund, der skal være hjemme 9-10 timer om dagen, have en gåtur, og derefter sove alene om natten, den er MEGET social, og ligger/sidder helst op ad dig, så hvis man ikke kan holde ud at hunde "klistrer", er det ikke en welsh man skal have. Det er en meget opfindsom hund, der gerne finder på narrestreger og sjove ting, vi morer os ihvertfald meget over vores. Har den fået en idé, så fortsætter den indtil opgaven er løst, på den ene eller anden måde.

Agility er super for en welsh, for den er meget førerfikseret (de fleste ;)), og meget hurtig, i vores naboland Sverige bruges mange welsh'er til agility, men jeg vil sige, at bare du/I vil bruge jeres hund aktivt, er det jo underordnet hvad det er.

 

Tag et kig her purreskoven.com

 

Lige lidt OT, men sikke nogle smukke hunde du har! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først vil jeg sige mange tak for de gode kommentar. Jeg vil dog lige kommentere på MK101, at min golden ikke lå stille i et hjørne fordi at den var understimuleret, desværre pga HD i kategori C - så var det begrænset hvor meget vi kunne med hende. Hun lagde sig tit ned når hun havde fået nok af eks. sportslige aktiviteter, men en tur på stranden var det bedste både med svømmeture og fiske store sten op af vandet m.m.

 

Jeg har hørt at man ikke kan gå med en Welsh uden snor pga der er så meget jagt i den. Men det er måske forskelligt fra hund til hund. Vi tænker at hvis vi har været ude et par timer og aktiveret hunden med f.eks løbetur, leg med andre hunde, aktiviteter som leg og søge efter ting i parken. Er den så stadig meget aktiv når man kommer hjem.?

En "klisterhund" det ville jeg elske og det var min golden også.

Hvordan er det med HD hos Welsh ? Og andre sygdomme som allergi, ører og øjne ?

Til Drentshe - jeg skriver til dig via din hjemmeside, vi vil meget gerne komme og se dine hunde.

 

Åh, tror du misforstod mig. Jeg forholdt mig ikke til jeres hund, men blot til hvordan man generelt vil se forskellen i de to typer af hunde.

 

Du kan tage en god snak med Drentsche om welshen, men generelt er det man døjer med hos welsher: glaucom, epilepsi og kræft så vidt jeg husker. Mener ikke man har de store problemer med HD og allergi. Noget er der at døje med. Det er der jo desværre for alle vores racer. Men du finder god og kompetent hjælp via linket

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er rent konkret forskellen mellem engelsk og welsh springer spaniel?

 

Eksteriørmæssigt er der stor forskel. Derudover er deres oprindelse forskellig. Basalt set skal de udføre det samme stykke arbejde, men eftersom de er fremavlet i forskellige områder af landet, er deres brugsmæssige karakteristika også forskellige.

 

303dd8239fd3f6f4c431c286c533bcc4.jpg

 

boraas_2.jpg

 

Den engelske springer er kendt som den ældste af den engelske landspaniels. Den var tidligere kendt som Norfolk terrier og i sin tid har cockeren og springeren været en og samme race.

 

Welshen har, som navnet løfter sløret for, sin oprindelse i Wales. Jeg mener, men bliver ikke altid mødt med enighed, at welshen har en tendens til at gå større end springeren, fordi den er avlet til at gå på de walisiske sletter, hvor springeren (og cockeren) er lavet til at arbejde i tættere skov.

 

...sådan helt hurtigt skåret...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanne
Åh, tror du misforstod mig. Jeg forholdt mig ikke til jeres hund, men blot til hvordan man generelt vil se forskellen i de to typer af hunde.

 

Du kan tage en god snak med Drentsche om welshen, men generelt er det man døjer med hos welsher: glaucom, epilepsi og kræft så vidt jeg husker. Mener ikke man har de store problemer med HD og allergi. Noget er der at døje med. Det er der jo desværre for alle vores racer. Men du finder god og kompetent hjælp via linket

 

 

Ja det gjorde jeg vist. Der står også en del super information på Drentsche's hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanne
Åh, tror du misforstod mig. Jeg forholdt mig ikke til jeres hund, men blot til hvordan man generelt vil se forskellen i de to typer af hunde.

 

Du kan tage en god snak med Drentsche om welshen, men generelt er det man døjer med hos welsher: glaucom, epilepsi og kræft så vidt jeg husker. Mener ikke man har de store problemer med HD og allergi. Noget er der at døje med. Det er der jo desværre for alle vores racer. Men du finder god og kompetent hjælp via linket

 

Ja det gjorde jeg da vist. :-) Der er også god info på Drentsche hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanne

Jeg kan ikke finde ud af at svare citater - synes ikke at de kommer på.

Så hvis MK101 har fået mit svar flere gange beklager jeg :-). Vi bor på sjælland, men synes ikke at jeg kan finde så mange opdrættere. Jo mere vi læser om Welshen og ser Jeres kommentar, bliver vi mere og mere til at opleve hunden og er meget interesseret i at få en hvalp senere på året eller foråret.

Og ja MK101 der er jo desværre altid ting de forskellige racer døjer med. Vi var ret uheldige med vores golden med allergi og HD. Og det er så synd for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

TS skriver et sted, at en welsh ofte ikke kan gå løs pga jagtinstinkt.Jeg har da set en del , der lystrede fint, da jeg gik til træning i Spanielklubben.Mener, uden dressur kan de vel hellerikke bruges på jagter.For år tilbage havde min kollega 2 hanhunde af racen og de var som andre spaniel, men havde da også fået deres lydighedstræning fra små af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke finde ud af at svare citater - synes ikke at de kommer på.

Så hvis MK101 har fået mit svar flere gange beklager jeg :-). Vi bor på sjælland, men synes ikke at jeg kan finde så mange opdrættere. Jo mere vi læser om Welshen og ser Jeres kommentar, bliver vi mere og mere til at opleve hunden og er meget interesseret i at få en hvalp senere på året eller foråret.

Og ja MK101 der er jo desværre altid ting de forskellige racer døjer med. Vi var ret uheldige med vores golden med allergi og HD. Og det er så synd for hunden.

 

På Sjælland bor opdrættere som churnwood og lloer i kan besøge. Orker desværre ikke at linke fra telefonen, men du kan Google eller måske en af de andre er søde at linke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må have været hovedløs da jeg skrev det... Undskyld. Mente selvfølgelige norfolk spaniel. Det var nu ikke lang tid den gik under det navn.

Det var ikke for at stikke til dig, det lød bare sjovt.

 

På Sjælland bor opdrættere som churnwood og lloer i kan besøge. Orker desværre ikke at linke fra telefonen, men du kan Google eller måske en af de andre er søde at linke.

 

Selvfølgelig.

 

Welsh Springer Spaniels - Kennel Lloer

 

Kennel Churnwood - Welsh Springer Spaniel & Greyhounds

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var ikke for at stikke til dig, det lød bare sjovt.

 

Skrift er en særlig udfordring. Især når jeg er for doven til at indsætte smileys. Så det var absolut taget som du mente det. Som spas og fnis. Følger uden problemer humoren i det, og har nu billeder af hvordan en spaniel mon egentlig ser ud som terrier...!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...