Hop til indhold

Schæferhund piver og gør, når vi skal ud i hundeskoven og vil ikke høre efter.


Gæst VonH
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Vi har et problem med vores hund herhjemme. Vi kører ofte i hundeskoven, da det er et dejligt, og ikke mindst nemt sted at lufte sin hund.

Men vores schæferhund glæder sig altid utrolig meget og kan næsten ikke sidde stille. Når vi så kommer ud i bilen, så har han problemer med at høre efter. Vi vil gerne have han ligger ned, da han så ikke piver og gør så meget. Vores andet problem er så som nævnt, at han piver og gør utrolig meget.

 

Han er virkelig dårlig til at høre efter når vi kører og vi har prøvet flere ting. Bl.a. at skælde ham ud. Ingen af os synes at det er vejen frem, da vi er sikker på, at det i bund og grund bare er fordi han glæder sig utrolig meget.

 

Vi er i tvivl om vi bare skal ignore det eller han skal lære at tie stille? Glæden ved at køre derud går lidt af, når man får en hovedpine inden man når derud :P

 

Et lille tillægsproblem; Han gør virkelig meget af andre hunde derude og snakker ikke rigtig med dem. Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer. Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg. Hvordan kan det være, at han har så stor trang til det? Er det hans normale natur? Vi ser nemlig ikke de andre hunde gøre det i samme grad.

 

På forhånd tak! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke, du er blevet Schæfer-ejer :mrgreen:

 

I har ret, det virker bestemt ikke at skælde ud. Går I ikke til træning med ham, så I kan få noget kvalificeret rådgivning?

Hvis I begynder på et hold, vil I også opleve at jeres hund hele tiden hyler af bare iver - det gør Schæfere, men I vil også få en masse ud af det, både træningsmæssigt og socialt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til bilturen har han måske lært, at turen ender ved hundeskoven hver gang, han skal ud at køre? I så fald er det jo klart, at han ikke kan forholde sig i ro af bar begejstring. Min veninde og hendes kærestes Labrador har det samme problem. Han halser og savler bare fra start til slut, om turen så varer over en time. I kunne prøve at lære jeres hund, at der ikke nødvendigvis skal ske noget HVER gang, I skal ud at køre. Nogle gange kan I tage en tur rundt i kvarteret uden stop og hjem igen, andre gange måske bare lukke ham ind i bilen, sætte jer ind og så ud igen? Om det er den korrekte fremgangsmåde, er jeg ikke helt sikker på, men det kan jo undersøges.. :blink: I kan nok ikke slippe helt for snakken, da det jo er en Schæfer-ting, som Umulia siger.

 

Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst bøvle
Med hensyn til bilturen har han måske lært, at turen ender ved hundeskoven hver gang, han skal ud at køre? I så fald er det jo klart, at han ikke kan forholde sig i ro af bar begejstring. Min veninde og hendes kærestes Labrador har det samme problem. Han halser og savler bare fra start til slut, om turen så varer over en time. I kunne prøve at lære jeres hund, at der ikke nødvendigvis skal ske noget HVER gang, I skal ud at køre. Nogle gange kan I tage en tur rundt i kvarteret uden stop og hjem igen, andre gange måske bare lukke ham ind i bilen, sætte jer ind og så ud igen? Om det er den korrekte fremgangsmåde, er jeg ikke helt sikker på, men det kan jo undersøges.. :blink: I kan nok ikke slippe helt for snakken, da det jo er en Schæfer-ting, som Umulia siger.

 

Held og lykke!

Vi har haft held med den metode som beskrevet i audreys indslag, og det virkede godt, og så gå til træning, eller træne hjemme med at finde en anden rolig hund at træne med, så i kommer imod hinanden og i så lærer ham at han først skal tage det med ro før han må snakke med den anden hund, enten ved at lave øvelser med jeres hund eller sætte den af og den først får belønningen når den er rolig, i form af at den må hllse... I kan også øve lidt kommandoer med den som i kan bruge til hundemøder, og så undgå hundeskoven i et stykke tid, da jeres hund kan mærke jeres frustration og det går lige ned i den og den tager måske styringen ved at gø og dominere de andre hunde, så en god ide er at blive enige om hvad i gør i disse situationer, så i gør det samme og ved hvad i vil gøre ved det, ellers er der jo en adfærdsbehandler som kan komme ud og se jeres situationer og giver de råd der passer lige til jer, for vi andre kan jo ikke se det, kun råde...held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Vi har et problem med vores hund herhjemme. Vi kører ofte i hundeskoven, da det er et dejligt, og ikke mindst nemt sted at lufte sin hund.

Men vores schæferhund glæder sig altid utrolig meget og kan næsten ikke sidde stille. Når vi så kommer ud i bilen, så har han problemer med at høre efter. Vi vil gerne have han ligger ned, da han så ikke piver og gør så meget. Vores andet problem er så som nævnt, at han piver og gør utrolig meget.

 

Han er virkelig dårlig til at høre efter når vi kører og vi har prøvet flere ting. Bl.a. at skælde ham ud. Ingen af os synes at det er vejen frem, da vi er sikker på, at det i bund og grund bare er fordi han glæder sig utrolig meget.

 

Vi er i tvivl om vi bare skal ignore det eller han skal lære at tie stille? Glæden ved at køre derud går lidt af, når man får en hovedpine inden man når derud :P

 

Et lille tillægsproblem; Han gør virkelig meget af andre hunde derude og snakker ikke rigtig med dem. Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer. Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg. Hvordan kan det være, at han har så stor trang til det? Er det hans normale natur? Vi ser nemlig ikke de andre hunde gøre det i samme grad.

 

På forhånd tak! :)

 

I har valgt at købe en schæferhund. Dvs. at I har påtaget jer arbejdet med en brugshund.

Så for hundens og jeres egen skyld, så drop nemheden og begynd at arbejde med hunden istedet for bare at hælde den ud i hundeskoven!

 

Jeg hæfter mig mest af alt ved denne sætning:

"Et lille tillægsproblem; Han gør virkelig meget af andre hunde derude og snakker ikke rigtig med dem. Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer. Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg. Hvordan kan det være, at han har så stor trang til det? Er det hans normale natur? Vi ser nemlig ikke de andre hunde gøre det i samme grad".

 

For hvis skyld er det I tager i hundeskov?

For jeg synes ikke jeg læser at jeres hund finder det særligt spændende, når det eneste han bruger tiden på er at gø af de andre hunde og sætte dem på plads.

 

Nu kan jeg ikke læse mig til hvor gammel han er, men en hvalp vælger ikke at være udfarende af egen fri vilje, men er det, fordi han presses ud i situationer han ikke kan magte.

Der er altså ikke noget der hedder "... hvis han vil det, så er det hans valg"! Nej, det er jeres fornemmeste ansvar at sørge for at hans grænser ikke overskrides i en sådan grad at han skal sætte de andre hunde på plads.

 

Husk lige at han altså kommer til at veje 40+ kilo og den dag han for alvor beslutter sig for at ville sætte en anden hund "på plads", så bliver det meget lidt kønt og med rigtig meget skade til følge. Så for jeres egen og andre hundes skyld, så stop den der adfærd NU og begynd at respektere at jeres hund ikke har det sociale behov, som I synes det er så dejligt nemt for ham at skulle have.

Dvs. drop hundeskoven og begynd at arbejde og træne med hunden istedet for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Vi har et problem med vores hund herhjemme. Vi kører ofte i hundeskoven, da det er et dejligt, og ikke mindst nemt sted at lufte sin hund.

Men vores schæferhund glæder sig altid utrolig meget og kan næsten ikke sidde stille. Når vi så kommer ud i bilen, så har han problemer med at høre efter. Vi vil gerne have han ligger ned, da han så ikke piver og gør så meget. Vores andet problem er så som nævnt, at han piver og gør utrolig meget.

 

Han er virkelig dårlig til at høre efter når vi kører og vi har prøvet flere ting. Bl.a. at skælde ham ud. Ingen af os synes at det er vejen frem, da vi er sikker på, at det i bund og grund bare er fordi han glæder sig utrolig meget.

 

Vi er i tvivl om vi bare skal ignore det eller han skal lære at tie stille? Glæden ved at køre derud går lidt af, når man får en hovedpine inden man når derud :P

 

Et lille tillægsproblem; Han gør virkelig meget af andre hunde derude og snakker ikke rigtig med dem. Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer. Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg. Hvordan kan det være, at han har så stor trang til det? Er det hans normale natur? Vi ser nemlig ikke de andre hunde gøre det i samme grad.

 

På forhånd tak! :)

Meget forståeligt at I gerne vil have at jeres hund ligger roligt under kørslen;-) Har I trænet den adfærd, så hunden ved hvad der forventes af den?Det vil ellers være et godt sted at starte, at ligge roligt i bilen, uden lyd, uden at køre nogen steder (med gode belønninger naturligvis).

Jeg tvivler på at I kan ignorere piveriet væk; det er formodentlig en følelse hunden giver udtryk for (forventning) og den vil ikke påvirkes af jeres passivitet. Skældud er heller ikke kendt som et godt middel til at sænke stressniveauet.

Mener du det understregede i citatet? Det er da dit valg, hvordan din hund skal opføre sig i en hundeskov (og alle andre steder). Der kan være mange grunde til at hunden "sætter på plads" (stress, usikkerhed, smerter, manglende erfaring med andre hunde, osv), men det skulle da nødigt blive til den måde din hund er sammen med andre hunde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med at nogle schæfere sætter andre hunde på plads er grunden til at mine hunde ikke kommer meget i hundeskov og jeg altid vender rundt når jeg ser en løs schæfer. For når en schæfer gør det, så virker den voldsom på Andre hunde. Og mine hunde er små, så det er endegyldigt dem, der bliver trompet i sådanne situationer.

dvs at hvis din hund altid opfører sig sådan, så har den det faktisk heller ikke okay blandt mange fremmede hunde, for det er ikke naturlig hundeadfærd for en hund, der hygger sig i en hundeskov.

Er det ikke trist at tænke på, at din hund kan være grunden til at andre hunde og hundeejere holder sig væk?

Det er ikke okay at hunden selv skal finde ud af det. Så låser den sig bare fast i et uhensigtsmæssigt mønster. Det er dig, der skal sætte grænser for hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht det med kørsel. Det gør mine, når vi kører på grusvej. For når de er med, så fører grusveje til skoven, stranden, i sommerhus, til træning, på besøg hos opdrætter.

Jeg har gjort det, at køre på lange grusveje indtil de faldt lidt ned og så bare kørt hjem igen. =der skete ikke noget spændende, når vi kørte på grusvej.

 

Måske noget lign. Kunne gøres hos jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med kørslen, hvis nu ikke de gode råd virker så må jeg nok også sige tillykke du er blevet schæferejer! Muligt de kan lære at være stille når man kører bil men min egen laaaaaaaarmer altså når vi kører bil - det er jo sååååååå spændende. Jeg har vænnet mig til larmen, tænder for radioen og nyder så hendes smukke indslag til sangene. Der er ikke noget som et godt hit tilsat en masse "AUUUUUUUUUUUUUUUUUUIIIIIIIIIIIIIIIII" "PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUV" og "OOOOOOOOOOOOUUUUUUUUUWWW" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der med kørslen, hvis nu ikke de gode råd virker så må jeg nok også sige tillykke du er blevet schæferejer! Muligt de kan lære at være stille når man kører bil men min egen laaaaaaaarmer altså når vi kører bil - det er jo sååååååå spændende. Jeg har vænnet mig til larmen, tænder for radioen og nyder så hendes smukke indslag til sangene. Der er ikke noget som et godt hit tilsat en masse "AUUUUUUUUUUUUUUUUUUIIIIIIIIIIIIIIIII" "PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUV" og "OOOOOOOOOOOOUUUUUUUUUWWW" :mrgreen:

 

Da jeg havde en Schæferblanding fik jeg også alle de gode råd om at køre rundt og rundt om træningspladsen uden at køre derind osv. Lige meget hjalp det - hunden hylede fordi han elskede at køre :lol:

Han blev 13 år og holdt aldrig op med at hyle i bilen. Jeg savner det :lun:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg havde en Schæferblanding fik jeg også alle de gode råd om at køre rundt og rundt om træningspladsen uden at køre derind osv. Lige meget hjalp det - hunden hylede fordi han elskede at køre :lol:

Han blev 13 år og holdt aldrig op med at hyle i bilen. Jeg savner det :lun:

 

Jeg har også fået en milliard gode råd og hun larmer endnu :klap: Synes faktisk at det er enoooormt tomt at køre uden hende, der mangler ligesom tusind decibel :lun: Aww du må have lært Vinnie og Oluf at hyle i kor :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe ja velkommen til schæferverdenen. Jeg har kun haft en schæfer som ikke har skabt sig med piveri, når vi har kørt bil, til steder hvor det sjove sker (ingen af mine har gjort det på vejen hjem eller ture ud i det blå de ikke ved hvor de er eller på indkøb eller lignende - men lige før træningspladsen, ved stranden, ved ynglingsgåstedet osv osv osv, der larmes lystigt).

 

Dog har jeg gode erfaringer med at begrænse det, ved at tage Bamsen med på tur, hvor man kører forbi ynglingsstedet - uden at skulle ud at gå der (har dog svært at køre forbi de gode steder uden at gå tur - det er jo dejligt at gå der og de ligger som regel ikke lige ved siden af, hvor vi bor, så havde vi jo gået :-D). En "roooolig og læg dig" ned kommando, virker også her (pånær når man har sjove legekammerater med i bilen)

 

Et andet forslag er at dække buret til (hvis I har bur). Det fungerer rigtig godt for min nuværende hund. Han ligger lige så stille og slapper af med tæppet på.

 

--

 

Nu har jeg ikke set din hund i hundeskoven, men beskrivelsen lyder egentlig ikke så rar - måske han ville få større fornøjelse andre steder, hvis han stresser sådan op ved at være der. Evt find nogle gode hundekammerater han enes super godt med og gå med dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg havde en Schæferblanding fik jeg også alle de gode råd om at køre rundt og rundt om træningspladsen uden at køre derind osv. Lige meget hjalp det - hunden hylede fordi han elskede at køre :lol:

Han blev 13 år og holdt aldrig op med at hyle i bilen. Jeg savner det :lun:

 

 

Hvis jeg kommer til Fyn MED Alto - lover jeg dig at du må kører en tur i min bil med ham :blink: Han hyler, snurrer rundt og hyler lidt mere. Han elsker simpelthen at køre bil og går vi forbi en åben bildør eller bagagerum har han ingen skrupler - han hopper bare ind, hvis jeg ikke når at forhindrer ham i det - pænt pinligt med 45 kg. schæfer i fremmede biler :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har haft flere Schæfere. Der kom hyl og piv når vi kom til træningspladsen, skoven, stranden som de elskede. Skælde ud dur ikke da hunden/hundene mente, ih mor far råber højt,, ja men så råber man da bare højere en mor og far gør.. Jeg tog en tom opvaskemiddeldims med vand i og hver gang der kom hyl,piv kom der vand og et NEJ fra mig. Det blev lært meget hurtigt at man godt kan komme ud til steder uden at skulle hyle og pive. Træning med hyl og piv, kom nu nunu, vi skal træne, ja da blev man siddende pænt på plads til man var rolig igen. Ved da godt den metode ikke virker på alle men her gjorde det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville blive skide sur, hvis jeg gik i en hundeskov med min hund og den blev sat på plads af en løs hund, som ejerne tydeligvis ikke havde kontrol over og ikke mente det var et problem - at "det skulle han have lov til, hvis det var det han ville"... !!!

 

Det kan godt være, at jeres hund ikke bider, men den kan stadig sætte en skræk i livet på andre hunde, som bliver tromlet af et stort monstrum af en hund, som er total vild og uden kontrol.

 

Selvom det er en hundeskov, så står der i reglerne at jeres hund stadig skal være under kontrol. Dvs. at I skal kunne kalde den til jer, når I møder andre hunde.

 

 

Jeg har endnu holdt mig fra hundeskove fordi jeg ikke gider de løse hunde uden kontrol - jeg kan kun sige, at mødte jeg en løs hund som ejerne ikke havde styr på og den mente, at den skulle sætte min hund på plads, så ville jeg sparke den direkte i ansigtet. Ikke hårdt så den kom til skade, men nok til at den skred. I ville have lige præcis halvandet sekund til at kalde hunden til jer, når jeg råbte jer an om at den ikke skulle komme hen til os, før jeg ville gøre det.

 

 

Jeg bliver så vred over, at konceptet med hundeskove ødelægges totalt af folk, der hverken har styr på deres hunde eller har den i snor, og samtidig synes det er helt fint at hunden render og "sætter andre hunde på plads". Hvad hvis de andre hunde og ejerne af disse er uenige i dette?

 

Min hund er i hvert fald. Han er en lille race, men han har tænder som en voksen schæfer. Så inden nogen bliver harm over, at jeg ville sparke en hund, skal de være glade for at det er min fod og ikke hundens tænder, der placeres i dens fjæs.

 

 

 

Ja, et mega surt opstød, sorry!!! Men I må udvise lidt hensyn!

Link til indlæg
Del på andre sites

Først: velkommen til :vinken:

 

Og så det sure opstød

 

 

Et lille tillægsproblem; Han gør virkelig meget af andre hunde derude og snakker ikke rigtig med dem. Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer. Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg. Hvordan kan det være, at han har så stor trang til det? Er det hans normale natur? Vi ser nemlig ikke de andre hunde gøre det i samme grad.

 

På forhånd tak! :)

 

Det der er ikke et lille problem, det er et stort problem, og jeg vil sige at I intet har at gøre i en hundeskov, hvis I ikke får styr på den hund.

Det er bare ikke i orden at jeres hund skal magtdemonstrere over for andre hunde.

 

Jeg ville blive flintrende arrig, hvis det var min hund det gik ud over, og ejeren bare mener at hvis hunden vil det, så er det hans valg.

Nu bruger jeg ikke hundeskove mere, og det er lige nøjagtig hunde som jeres, der er skyld i det.

 

Da min unge hanhund havde haft sin 3. episode med en ældre dominerende hanhund uden kontrol, hængende på ryggen. Der var han så utryg at han gik total i forsvarsposition hver gang han mødte en anden hanhund.

 

Trist og kedeligt, da han med garanti er gået glip af mange sjove møder og lege med andre hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

Først vil jeg sige mange tak for jeres indlæg. Der var mange positive og brugbare indlæg. Dog synes jeg et par indlæg var lige grove nok. Der er jo ingen grund til at bruge sådan en hård tone. Hvis det ikke hjælper på hunden, skulle det så hjælpe på os mennesker?

 

Vores schæfer er voksen. Vi har arbejdet utrolig meget med ham og han er meget opdragen, når vi er hjemme. Han gør hvad vi ber ham om, han forlader ikke grunden og det er sjælden han piver, gør, osv hjemme. Det er selvfølgelig for hans skyld, at vi tager ud i hundeskoven. Jeg er sikker på han nyder det ekstremt meget. Hvis vi f.eks. har været meget derude igennem længere tid, så kan han finde på at gå rundt og pive i langtid, og vente på vi skal afsted - også når det ikke lige bliver til en tur derud. Så jeg er sikker på han nyder det, det er for hans skyld og bestemt ikke for vores/nemheden.

 

Vi vil selvfølgelig synes, det er synd hvis han ikke har behov for det sociale og det er bestemt en af de ting, som jeg mener med "Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg". Dvs. vi vil ikke presse ham ud i en situation, som han måske ikke selv kan håndtere. Havde det virket som om, at han ikke ville være der, så var vi da også bare gået en tur istedet.

 

Det næste der så menes med "Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg" og "Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer", det skal ikke forståes så voldsomt, som nogen måske har opfattet det.

 

1. Han siger ikke noget til de små hunde. De interesserer ham ikke.

2. Hunde som ikke siger noget til ham, eller f.eks. lægger sig ned, dem siger han ofte heller ikke noget til igen.

3. Siger de noget til ham, så svarer han igen.

 

4. Når han sætter på plads, så er det iform af at gø. Han bider aldrig, viser ikke tænder og er i det hele taget ikke aggressiv på sådan en måde. Det er tydeligt at se forskellen på ham. Hans "udstråling" er nærmere; "Her kommer jeg, glad, jeg vil bestemme". Han tromler dem ikke ned, gør dem ikke noget, men siger kun noget til dem.

 

Vi har snakket med flere mennesker derude, og generelt hundeejere, de siger det er meget naturligt at hundene selv finder ud af hvem der bestemmer i deres flok. Det lyder til at vi måske er forkert på den?

 

 

Og til jer med små hunde, eller jer som ikke kommer i hundeskoven pga. hunde som vores, så kan jeg kun sige én ting; det har jeg absolut ingen respekt for. Yderligere jeres måde at skrive på og prøve at give dårlig samvittighed, det er bare for lavt. Hvornår har vi haft skrevet sådan til jer?

 

Vi har været ude i hundeskoven utallige af gange og hvis der bare var én, som havde fortalt vores, at vores hund(el. lign. hunde) ikke er grund til de kommer, så havde vi også haft respekt for dem/jer og blivet væk. I skal naturligvis have lov til at være der, og hvis vores hund generer jer/jeres hund, så må vi finde på andre alternativer.

Men hvordan i alverden skal vi vide det, hvis der ikke er nogen som kommer og siger det? Det er da helt sikkert nu, at vi nok skal blive væk. Så er der heller ikke nogen problemer med dét længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville blive skide sur, hvis jeg gik i en hundeskov med min hund og den blev sat på plads af en løs hund, som ejerne tydeligvis ikke havde kontrol over og ikke mente det var et problem - at "det skulle han have lov til, hvis det var det han ville"... !!!

 

Det kan godt være, at jeres hund ikke bider, men den kan stadig sætte en skræk i livet på andre hunde, som bliver tromlet af et stort monstrum af en hund, som er total vild og uden kontrol.

 

Selvom det er en hundeskov, så står der i reglerne at jeres hund stadig skal være under kontrol. Dvs. at I skal kunne kalde den til jer, når I møder andre hunde.

 

 

Jeg har endnu holdt mig fra hundeskove fordi jeg ikke gider de løse hunde uden kontrol - jeg kan kun sige, at mødte jeg en løs hund som ejerne ikke havde styr på og den mente, at den skulle sætte min hund på plads, så ville jeg sparke den direkte i ansigtet. Ikke hårdt så den kom til skade, men nok til at den skred. I ville have lige præcis halvandet sekund til at kalde hunden til jer, når jeg råbte jer an om at den ikke skulle komme hen til os, før jeg ville gøre det.

 

 

Jeg bliver så vred over, at konceptet med hundeskove ødelægges totalt af folk, der hverken har styr på deres hunde eller har den i snor, og samtidig synes det er helt fint at hunden render og "sætter andre hunde på plads". Hvad hvis de andre hunde og ejerne af disse er uenige i dette?

 

Min hund er i hvert fald. Han er en lille race, men han har tænder som en voksen schæfer. Så inden nogen bliver harm over, at jeg ville sparke en hund, skal de være glade for at det er min fod og ikke hundens tænder, der placeres i dens fjæs.

 

 

 

Ja, et mega surt opstød, sorry!!! Men I må udvise lidt hensyn!

 

 

På din egen tråd kan jeg læse, at din hund ikke er et hak bedre selv. Faktisk lyder den værre end vores. Nu ikke at det retfærdiggøre noget, faktisk er det en smule tragikomisk. Jeg kunne nu aldrig finde på at sparke en hund i "dens fjæs", men skal da have det in mente, hvis en shiba inu(Korrekt?) prøver at råbe af vores en dag.

 

Jeg bliver så vred over, at folk tror de er godheden selv og glemmer at feje for egen dør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tullesen
På din egen tråd kan jeg læse, at din hund ikke er et hak bedre selv. Faktisk lyder den værre end vores. Nu ikke at det retfærdiggøre noget, faktisk er det en smule tragikomisk. Jeg kunne nu aldrig finde på at sparke en hund i "dens fjæs", men skal da have det in mente, hvis en shiba inu(Korrekt?) prøver at råbe af vores en dag.

 

Jeg bliver så vred over, at folk tror de er godheden selv og glemmer at feje for egen dør.

 

Men Louisen bruger jo ikke hundeskov?? Og har sin hund i snor. Det er da lidt noget andet. Du skal jo ikke blive sur når du beder om gode råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender ikke så meget til schæfere - men da de jo er brugshunde er de vist for det meste behagesyge , jeg har ialtfald ikke oplevet ret mange selvstændige schæfere - MEN hvis jeg mødte en løs hund der " bare " ville sætte en af mine på plads - ja så ville jeg blive STIK TOSSET , hvis du spurgte mine hunde ville der med garanti blive slagsmål ! og mht til størrelses forskellen - ja så oplevede jeg engang en airdale på ca 25 kg banke en rottweiler , KORT SAGT : selv om man har en stor hund så skal vi alle være her UDEN SLAGSMÅL eller DOMINANS , hvis man ikke kan styre sin hund må man sørge for at den er i snor - og så er den ikke længere !!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kender ikke så meget til schæfere - men da de jo er brugshunde er de vist for det meste behagesyge , jeg har ialtfald ikke oplevet ret mange selvstændige schæfere

 

Som du selv siger, ved du ikke meget om schæferhunde. Men jeg kan fortælle dig, at det er en fejl hos schæferhunde, hvis de ikke er selvstændige. De skal kunne arbejde selvstændigt og selv kunne vurdere en situation. Ellers kunne de jo ikke bruges som politihunde.

 

Når de er ude på store eftersøgninger, er de tit langt væk fra føreren, og må selv kunne vurdere en situation.

 

Jeg arbejder selv med eftersøgning i DcH med min schæferhund, og det er hun rigtig god til, og hun er tit langt væk fra mig. Hvis hun har fundet noget ikke aporterbart, giver hun hals. Hvis det er en lille genstand kommer hun med den.

Hvis det er i en tæt skov, kan jeg ikke se hende, men må stole på hun arbejder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det næste der så menes med "Vi synes at det er lidt ærgeligt, men hvis han vil det, så er det vil hans valg" og "Han vil hellere bare sætte dem på plads og vise han bestemmer", det skal ikke forståes så voldsomt, som nogen måske har opfattet det.

 

1. Han siger ikke noget til de små hunde. De interesserer ham ikke.

2. Hunde som ikke siger noget til ham, eller f.eks. lægger sig ned, dem siger han ofte heller ikke noget til igen.

3. Siger de noget til ham, så svarer han igen.

 

4. Når han sætter på plads, så er det iform af at gø. Han bider aldrig, viser ikke tænder og er i det hele taget ikke aggressiv på sådan en måde. Det er tydeligt at se forskellen på ham. Hans "udstråling" er nærmere; "Her kommer jeg, glad, jeg vil bestemme". Han tromler dem ikke ned, gør dem ikke noget, men siger kun noget til dem.

 

Vi har snakket med flere mennesker derude, og generelt hundeejere, de siger det er meget naturligt at hundene selv finder ud af hvem der bestemmer i deres flok. Det lyder til at vi måske er forkert på den?

 

 

 

 

Som ejer af en hund der er utrolig bange for Schæferhunde (fordi hun sjældent oplever dem som andet end nogle larmende bæster, som sætter hende på plads, selvom hun viser alle tegn på at ville undgå et møde med dem), er jeg begyndt at råbe ejerne an et stykke i forvejen, og bede dem kalde deres hund til sig.

 

Kalder de, og reagerer hunden, ingen alarm fra min side.

 

Har de derimod ikke kontrol over deres hund, er det min hund som ender med endnu en dårlig 'Schæfer-oplevelse', og SÅ bliver jeg gal.

 

Til det jeg har markeret med fed: To hunde der mødes er ikke en flok. De er hvad de er - to fremmede hunde som mødes. Hvis jeg skulle lade slaget gå sin gang, ville min hund miste al tillid til at jeg tager mig at mødet med f.eks. Schæferhunde, og i sidste ende måske tage sagen i egen hånd, og blive aggressiv for at holde hunde på afstand.

 

Synes det er lidt misforstået at hunde skal klare det hele selv. Jeg har set hunde som mobber, og min kan selv være lidt voldsom overfor en særlig legekammerat. Dét gider jeg ikke se på, og stopper det så hurtigt jeg kan.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

som jeg læser det 1 indlæg forstår jeg det på den måde at denne hund ikke hører efter og altså er ude af kontrol når den er i hundeskoven, derfor mener jeg den bør være i snor - det er ikke rimeligt at den får lov til at sætte andre hunde " på plads " - hvad sker der iøvrigt hvis de andre hunde IKKE finder sig i den opførsel ? som jeg før har skrevet ville det næsten med 100%,sikkerhed gå galt hvis det vat en af mine den mødte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Æseldyret

Kære Ts.

 

At din hund hyler og piber har jeg ingen råd til.

men til det at din hund skal sætte andre på plads, vil jeg komme med en lille historie fra det virkelige liv

min kære Ridgeback var meget voldsom qva sin størrelsesorden yngre, han væltede små hunde, når motorikken svigtede og bremserne blev glemt - hurra for små hunde der har lært rullefald. Jeg trænede med nogle små hunde og deres søde ejere, så han lærte at omgåes dem mere behændigt. Men når fristelsen blev for stor, kunne han i kampens hede godt komme til at trille en enkelt lille hund.

jeg korrigerede dette hver gang. Men jeg var klar over at min hund var lidt klodset og lærte at sige det til folk, sæde kunne sige om deres hund var ok med det, hvis det skete.

Som 9 mdrs blev han desværre uforvarende overfaldet af en labrador, lige da han var kommet i snor påmvej ud af en hundeskov,og den bed ham i struben, ikke alvorligt, men nok til at min ikke længere fandt fornøjelse i andrehunde, når han er i snor.

Min har altid været fremme i skoene, men aldrig aggressiv eller lign, men som 1,5 år blev et møde med en schæfer, som lige mente han skulle sættes på plads, starten på en social nedtur. Min hund blev kastet om på ryggen (vi taler 47 kg), overgav sig og blev liggende, men schæferen blev ved med at trampe rundt på ham og markerede sig. Desværre fik jeg ikke reageret hurtigt nok pga chok over at schæferen blev ved, og ejeren bare stod og kiggede og sagde at min da rigtig nok trængte til en "lærestreg". Min hund var synligt øm i kroppen nogle dage efter. 2 mdr senere møder vi endnu en schæfer, som begyndt at gø hysterisk af min, med det andet i mente, gav min hund igen, sikkert fordi overgivelse sidt jo,ligesom ikke gav den ønskede effekt. Resultatet var selvfølgelig et opgør, og min hund og schæferen markerede på hinanden, og min kom derfra med bid i haser, hals og bug. Ingen syning nødvendig dog.

men siden da har min hund faktisk ikke synes at andre hunde var til andet end at måle tissemand med, "det bedste forsvar, blev et angreb", og jeg tog beslutningen om at hundeskove er no go for ham. Han har ingen glæde af at skulle måle rang med alle mulige fremmede hunde, og ingen har glæde af at han en dag bliver som de schæfere vi mødte.

han har stor glæde afhude han kender, og i særdeleshed vores nye hund nr.2.

Resultatet fysisk af overfaldende blev en skæv ryg, som efter retning hos kiropraktor alligevel har formået at få hans højre bagben tilsat vride, og der af følgende slidgigt knæ has begge bagben. (slidgigt er selvfølgelig også et udtryk for hans størrelse og tidligere aktivitet).

Jeg går altid den anden vej når jeg ser en schæfer, som din - og jeg har mere end en gang oplevet en ejer hvor hunden stod en meter fra min (min i snor), før end ejeren lettede røven og tog sin hund til sig. Dejligt at stå der med 47kg stresset hund, og en løs hund.

jeg synes faktisk ud fra din beskrivelse, ikke at du har noget at gøre i en hundeskove med din hund.

 

Og sådanne hundeejere er grunden til at jeg går til "hundeleg" med min den yngste, hvor der er ordnede forhold, instruktører der hjælper med god ro i legen, og opdelte hold efter adfærd.

 

Nogle gange bliver hundeskove altså mere for ejerens nemhed og glæde end hundens, og især andre hundes glæde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...