Hop til indhold

Samme racer, samme leg?


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Er der hold i det?

 

Hunde skal helst kunne hilse og evt lege med andre hunde, af andre racer. Men er der fx hold i at jagthunde leger bedre sammen end selsskabshunde?

Og de helst skal have samme race?

 

Min hvalp har 3 racer i sig, hvor Foxterrieren er den mest fremtrædne i udseende og tildels også væremåde. de resterende 2 racer er Pekingeser og F.Bulldog.

 

Nu har Siku mødt lidt forskellige hunde, af forskellige racer, køn og alder.

 

Siku dur ikke til at lege med F.Bulldog(tæve), han gøede og snerrede.

 

Store jagthunde underkaster Siku sig for promte.

 

Indtil videre har den bedste leg foregået med en springer/cokcer spaniel.

 

Siku vil helst løbe og springe under leg. De voldsomme brydekampe vil han helst ikke.

 

Jeg har overvejet, at se om jeg kan finde en foxterrier eller D/S Gaardhund, bare for at se, om Siku bedre kan aflæse/lege med den race...

 

Meeen har det noget på sig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har noget på sig. Lige børn leger bedst er en absolut sandhed. Ikke dermed sagt at hunde af forskelllige racer ikke kan have glæde af hinanden, men der sker noget helt særligt npr de møder deres egen race / type...

 

Ja der kan nok være noget om det.

For nogle år siden da vi var til træf med vores løver var der rigtig mange, kan ikke lige huske hvor mange, men allesammen kunne sammen.

 

Vores føste løve var vokset op med Isa (schæfer) , han kunne ikke lide de andre racer i hundeklubben. Men alle schæferne derude var der ingen problemer med.

De tre løver vi har nu er og vokset op med schæfere og vi har ingen problmer, bortset fra Yogi (løve) ikke kan lide andre end vores Isa.

Link til indlæg
Del på andre sites

Basso mødte min kollegas lab tæve i går og de ligner tvillinger både af udseende og i deres leg med hinanden - han er heldigvis ikke nærgående på en træls måde overfor hende for bla hendes pote på hans skulder viser ham hvem der bestemmer :-)

Dejligt at se når han nu overfor andre kan være så irriterende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Der er bestemt noget om det.

 

Og der er racer som ingen af mine hunde får lov at lege med og som de så absolut ikke har lyst til at lege med.

 

Omvendt, så tror jeg også visse hunde kan lære en anden legestil end den der er naturlig for dem.

 

F.eks Kaia, som ikke rigtig gider hverken FB'er (hun hader deres voldsomme leg og biden fast i kinderne, som pesten) og andre cavalier tromler hun totalt, fordi de ofte er meget bløde.

Bomuldshunde kan gå an og er sjove....

Men BC'er... Uha, uha... Det er simpelthen hendes all time favourites :lun:

 

Vi har bla. en bc han i klubben, som ikke går ret godt i spænd med ret mange andre hunde og han er mega voldsom overfor hende - Men hun ELSKER ham og elsker, elsker, elsker at han gider fise rundt efter hende og gider han hyrde hende, så er hendes lykke gjort :stupid:

Yoda knuselskede hun fra starten og de er simpelthen knold og tot sammen!

 

Men ellers så er der altså noget om snakken og man ser da også tit, at kemien er bedre med andre hunde fra samme race, end hos meget forskellige racer.

Nogle hunde elsker løbelege, nogle elsker at bryde, andre gider ikke lege men vil bare gerne snuse sammen osv.

Og synes det er en rigtig god ting at tage højde for, når man vælger race på nr. 2 hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt klart og derfor jeg holder mig til en race, selvom de også kan lege med andre slags, så er det kun med andre papilloner, de bruger hele repertoiret af legeaktiviteter. Når de leger med sheltie-ven er det KUN 'løbe efter sheltie' og intet andet, når de leger med søsters store er det kun 'bid i øre/kæbe og rusk', schnauzeren gider de snart slet ikke lege med etc. Og når vi møder fremmede papilloner spotter de den på afstand og er straks klar på leg, selvom fremmede ellers generelt er uinteressante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Pablo kan godt finde ud af at lege forsigtige lege med små hunde....men jeg tror at hvis han skal nyde det fuldt ud, så skal det være en der er noget modspil i....som Victoria, eller hans gode veninde Freja...

 

sådan noget tonse, vælte og gnaske lidt i hinanden med masser af lyd, det er guld værd...hehe...

Link til indlæg
Del på andre sites

jæs, halfdan leger klart mest "naturligt" med racer som hans egen, og de par löwchens han har mødt, leger han viiirkelig godt med! når det så er sagt, oplever jeg, at han har lige så stor glæde ved at lege med andre typer hunde på andre måder, af og til er der blot lidt tøven i starten, indtil de lige finder melodien og en fælles legefacon. han er jo bl.a. rigtigt glad for at lege med lidt større, tungere hunde. de eneste han ikke leger godt med, er meget hurtige, fysiske og store hunde, som tromler ham - det gælder f.eks. (typisk) schæfere og "muskelhunde".

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Go morgen :-)

 

Og rigtig mange tak for jeres svar :-)

 

Jeg synes, det har/er rigtig svært at finde gode legekammerater til Siku. Han vil helst løbe og springe leg, hvor dem vi møder oftes helst vil bryde og tumle sammen.

 

Siku ender næsten altid nederst, mens han kæmper for at komme væk! Eller så gøer, snerre og viser han tænderne...

 

Skal starte til hvalptræning aug mdr, der håber jeg, at der er andre mindre hunderacer, gerne D/S Gaardhund eller lign.

Det er den største grund til hvalpetræningen. Jeg synes al andet lykkes fremragende pt. Siku bruger ikke snor mere hjemme, han render rundt på egen hånd både i haven og markerne :-) Har anskaffet mig en hundefløjte, som han skal lære at komme tilkald på. -Haha griner iøvrigt, hvis naboernes jagthunde kommer troppende ved fløjten ;-)

 

Igen mange tak. Nu kan jeg bedre forstå, hvor Siku reagere som han nu gør, når der er andre racer og legetyper i nærhenden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg var engang på et hvalpehold....Victoria, rottweiler, staffordshire bullterrier og collie...

 

Det var lidt synd for Collien, for den kunne ik rigtigt fri leg med dem....men det er selvfølgelig heller ikke en nødvendig del af træning...:-D...

 

Jeg var dog også på hvalpehold ved dyrlægen, og der tror jeg måske de skulle have tænkt lidt i størrelser, for der var gravhund, DSG, labber og Victoria på samme hold og fri leg var ikke spor sjovt for de små eller deres ejere...men resten var super...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er der 4 racer i, men hun leger ikke specielt godt med dem specielt :hmm: Hun eeelsker Border Collie, det er som om hun bare forstår dem så godt :vuf: Men også mange små hunde er hun super god med. De større har det med at kanøfle hende, så dem leger vi kun med hvis de er rolige.

 

Synes mere det kommer an på personligheden i hunden... Men igen kan det være fordi vi vist møder flest blandingshunde :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...