Hop til indhold

Det største chok her til aften...


kharder
 Share

Recommended Posts

Her til aften, da Bella og jeg gik vores aftentur, ville jeg se om min træning har virket. Problemet er, at Bella ikke er fokuseret på mig, men på alt andet når vi går tur. Vi har et grønt område med skov og et par vandhuller tæt på hvor vi bor, hvor vi tit går vores morgen og aftenturer. Her er det godt at træne og vi er da også kommet et rigtig godt stykke, så nu holder Bella øje med mig på turen og kommer når jeg gemmer mig osv. Det er også blevet bedre med ikke at spæne hen til andre hunde når de er et stykke fra hende.

 

Dette har, i et stykke tid, fungeret rigtig godt, når det er lyst. Men jeg ville her til aften prøve hendes reaktion når det begyndte at blive mørkt. I starten gik det rigtig fint og hun spænede ind i den lille skov for at snuse som hun plejede, men her gik noget galt. Hun plejer altid at komme ud forholdsvis hurtigt for at sikre sig, at jeg stadig er i nærheden. Men der kom ingen Bella. Jeg plejer ikke at kalde hendes navn særlig tit, men selvom jeg kaldte på hende, kom hun ikke og jeg kunne heller ikke høre hende. Jeg gik rundt i nærheden af skoven og kaldte. Her begyndte panikken og billeder af Bella kørt ned eller noget der var være kom frem i hovedet på mig. Jeg har nok gået rundt og ledt og kaldt i en times tid.

 

Jeg besluttede mig for at gå hjem og vække kæresten, så vi sammen kunne lede efter vovsen. Da jeg kommer hjem og går ind i haven, bliver jeg mødt af en utrolig lille og meget stakåndet Sankt Bernhard. Det viser sig, heldigvis, at hun er løbet hjem. Hun virkede meget forvirret og stresset, for hun reagerede på samme måde som når hun har gjort noget som hun ikke må. Til daglig får hun hverken skæld ud eller bliver straffet på anden måde, men alligevel er hun udemærket klar over når hun har lavet noget øv.

 

Da jeg ser hende, kalder jeg på hende, og hun kommer hen til mig, men går ret hurtigt igen. Hun logrer med halen, dukker nakken og ørerne er tilbagelagt. Jeg får hende hen til mig og forsøger at berolige hende. Vi går ind og hun drikker en hel del og falder næsten med det samme i en dyb søvn.

 

Min egen tanke er, at det er tilfældigt, at dette lige sker i aften. Jeg tror Bella har fundet noget vildt interessant og er kommet ud på den anden side af skoven. Hun kender hele området, og hun ved, at vi plejer at gå rundt om skoven. Vi har muligvis gået modsat hinanden og hun er så begyndt at lede efter mig og har fulgt lugten hjem.

 

Inden dette stunt bliver gentaget, skal vi have trænet noget mere, og helst gerne med en træner, da der er en del andre ting der skal rettes op på. Så hvis der er nogen som kan anbefale et sted der specifikt træner kontakt, indkald osv. også gerne på ture, så anbefal dem gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm det lyder ikke osm om hun er så forfærdeligt gammel???? jeg ville personligt ikke slippe en hvalp/unghund i en skov da der er SÅ MANGE lugte og stor chance for at der kommer smådyr der vil tiltrække hunden til eventyr... hvis du gerne vil prøve at se hvordan det går med jeres træning i mørket så ta ud på en sportsplads...hmmm nej det dur nok ikke hvis den pøller og du ikke kan se det men så måske en hundeskov eller et andet sted hvor der er hegnet...

 

du skal vide at hver eneste gang bella lykkes med et eventyr sker der en negativ indlæring, i forhold til jeres træning... og sansynligheden for at hun vil smutte igen bliver størere... og især her i hvalpe og unghundetiden er det MEGET VIGTIGT at havde kontrol over siturationen... men inden du sider og banker dig mere oven i hovedet så er det desværrer en klassisk førerfejl, som jeg også selv har lavet med min gl hund... og verden gik ikke under a den grund... det vigtige nu er at du sører for at hun ikke kommer ud i den situration igen... (hvilket det lyder som om du allerede er på sporet af)

 

men vigtigst af alt... godt at bella er i godt behold!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...