Hop til indhold

Hund i bil


Gæst Thyra
 Share

Recommended Posts

Gæst Thyra

Jeg rider og har desværre ikke hestene hvor jeg bor. Det betyder at der er noget kørsel.

 

På vejen er der en hundeskov hvor jeg typisk lufter vapse inden vi kommer til stalden. Normaltvis har jeg kun haft hund med i stald, når jeg har redet på banen. Hund har så siddet/sovet ;-) lige så pænt i sin snor ved ridebanen.

 

Nu har jeg jo fået mig en ny hund, da den gode gamle tæve ikke kunne mere, efter ti trofaste år :-(

 

Ny hund vil jeg jo helst have med mig så meget si muligt og i stalden skal den jo også :-) Den er ventet af mine hestefolk!

 

Spørgsmålet er jo så nu om jeg kan forsvare at have hunden liggende (vil jeg tro han gør, tager en lur) i min bil mens jeg rider i skoven?

 

En skovtur på hest tager typisk en times tid. Bilen er en lille firhjulstrækker, hvor bagsæderne er lagt ned så hunden har plads. Vinduerne vil være rullet ned, der vil være vand, hans tryghedsbamse og bilen står i skygge.

 

På sigt, når alle lærer ham at kende, så tænker jeg at han kan tage ophold hos og med staldejer mens jeg drager i skoven på hesteryg. Men det kræver også ar staldejer er hjemme.

 

Det er vigtigt for mig at have ham med mig og vigtigt for mig at han. Kommer med mig rundt, så folk lærer han ar kende for den skønne hund han er.

 

Rent logistik er der også rigtig god mening i han kommet med mig i stalden :-)

 

Så. Hvad siger i kloge hundemenesker?

 

Kh Thyra

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund i bil om sommeren er ikke en option.

Kan han ikke være i krikkens boks, mens du er på tur?

 

Jo! Jo han kan sgu da :-) Det var dog en god ide! Seriøst, det har jeg aldrig bænket dom en mulighed. Jeg har kun tænkt på hvordan pokker jeg kunne have vapsen med, når(hvis) jeg skal ride i skoven, så han ikke skal være alene hjemme ... Aj ved du hvad, boks var altså en god ide. Det træner jeg ham da i: altså at det er smadder hyggeligt lige at være i boksen mens jeg er i skoven :-)

 

Jeg har jo altså ikke praktiseret hund i bil, vil jeg lige sige. Jeg måtte jo lige høre oraklet først :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hund i bil er bare no go. Det kan gå så galt....

 

Ja jeg er enig i der er farer forbundet med hund i bil. Men hjælp mig lidt, for de de farer jeg kan tænke mig til er overophedning og noget med at hund passer på bilen, så den kan gå helt balalajka ved det den ser som trusler ;-)

 

Hvilke farer har jeg overset?

 

Og ps: tak for gode og saglige svar :-) Der er megen viden at hente, selvom jeg har haft hund i mange år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg er enig i der er farer forbundet med hund i bil. Men hjælp mig lidt, for de de farer jeg kan tænke mig til er overophedning og noget med at hund passer på bilen, så den kan gå helt balalajka ved det den ser som trusler ;-)

 

Hvilke farer har jeg overset?

 

Og ps: tak for gode og saglige svar :-) Der er megen viden at hente, selvom jeg har haft hund i mange år.

 

Jeg tænkte på overophedning. Skyggen flytter sig hurtigere end antaget og sådan.

Men god ide med boksen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kan han hygge sig og rulle sig i hestetis og spise pærer, som han kan kaste op på vej hjem i bilen :engel:

 

Pragtfuldt! :lol:

Jeg er vant til hund som synes den dufter daarjligt efter at have rullet sig i pærer og pis, men en tur i åen i min baghave tager det værste :lol:

 

Dog er jeg ikke sååå begejstret for brække-hund i bilen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte på overophedning. Skyggen flytter sig hurtigere end antaget og sådan.

Men god ide med boksen!

 

 

Parkering kan foregå i en maskinhal hvor porten er åben, hvilket betyder der vil være skygge hele tiden :-) Men nu er jeg jo helt hooked på at lære ham at være i boksen :lol:

 

Tak for dit input :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså mine sidder i bil flere gange ugentligt... tirsdag sidder de der begge, mens jeg underviser, onsdag sidder den store i bilen i en time, mens jeg træner den lille og torsdag sidder den lille der, mens jeg træner den store...

 

Idag - hvor det har været ca. 1000 grader har den store siddeti sit bur, alle døre åbne i bilen, som stod i skyggen... Nu træner jeg selvfølgelig om aftenen, så det er noget nemmere at finde blivende skygge... Ved ikke hvornår du rider?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hunde i bil en hel arbejdsdag i ca. 8 år, den ene var en DdB, og ingen af dem døde af det. Mit arbejde gik heldigvis også ud på at køre meget, så reelt ventede hunden aldrig mere end max 2 timer i bilen ad gangen. Bilen blev flyttet efter skygge og der var altid en vandskål til rådighed, og selvfølgelig åbne vinduer.

Jeg har dog noteret mig at DdB'en var en del mere følsom overfor varme end min Schæfer/Lab/Broholmer. Men en time i fuld skygge burde være ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes egentlig at du skal lære hunden begge dele - altså både bil og boks. Tit har man jo ikke lige en hesteboks ved hånden når man sådan er omkring i det danske land:lol:

 

Og hvis bilen er i en maskinhal (hvor jeg formoder der er åbent i begge ender, og dermed lidt træk), skal hunden nok overleve det. Men boksen er også en virkelig god ide. Der hvor jeg havde hest, var der mange der brugte boksen. Dog skal hunden lige vænnes fra det der med at hestepærer er en delikatesse:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ofte hundene i bilen, mine er i bur og hvis bare bilen står i skyggen med vinduer og døre åbne ser jeg intet problem i det, faktisk er mine da ofte flere timer i bilen:) hvis man kender stedet så ved man jo hvor længe der er skygge der hvor man stiller bilen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pragtfuldt! :lol:

Jeg er vant til hund som synes den dufter daarjligt efter at have rullet sig i pærer og pis, men en tur i åen i min baghave tager det værste :lol:

 

Dog er jeg ikke sååå begejstret for brække-hund i bilen :lol:

 

Jeg har også et par hunde, der specielt i foråret, hvor pærerne er ganske splattede og irgrønne, ynder at rulle sig i de smattede pærer.

Sådan en stribet GD med grøn bundfarve er noget så yndig ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også et par hunde, der specielt i foråret, hvor pærerne er ganske splattede og irgrønne, ynder at rulle sig i de smattede pærer.

Sådan en stribet GD med grøn bundfarve er noget så yndig ;-)

 

:lol:

Jamen de er dejlige når de har rullet sig. Hvis de selv skal sige det i hvertfald. Så spankulerer de rundt der, med knejsede hoved og synes de er meget meget lækre :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er det da :-)

Dejligt at se dig! :5up:

 

Ha! I knew it :detektiv smiley: :lol:

 

Og det er jo dig som har lokket mig herind. Tænk engang og ved du hvad? Jeg har læse artiklerne om lederskab og det er jo lige mig (og dig :wink:)

 

 

Tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville ikke lade min hund være i en bil - der alt for hurtigt kunne blive for varm , men måske kunne du træne hesten og hunden til at følges ad når du rider i skoven ? kommer selvfølgelig an på begges temperament, men var måske en mulighed ?

 

 

Det var drømmen at hund og hest kunne gå i skoven sammen, men hesten ser hunden som en trussel så det går ikke. Iø arbejder jeg netop med at give hesten selvtillid og ro, fordi den er lidt "oppe på tæerne". Det er en trænet springhest, som skal have det lidt rart og godt og hyggeligt nu hvor den ikke går spring-konkurrencer længere.

 

Så min romantiske drøm :lol: om hund og hest og Thyra i skoven i solnedgangen ... Det sker nok desværre ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Parkering kan foregå i en maskinhal hvor porten er åben, hvilket betyder der vil være skygge hele tiden :-) Men nu er jeg jo helt hooked på at lære ham at være i boksen :lol:

 

Tak for dit input :-)

 

Pas på, sådan en stålhal bliver meget hurtigt varm, så hellere i hesteboksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var drømmen at hund og hest kunne gå i skoven sammen, men hesten ser hunden som en trussel så det går ikke. Iø arbejder jeg netop med at give hesten selvtillid og ro, fordi den er lidt "oppe på tæerne". Det er en trænet springhest, som skal have det lidt rart og godt og hyggeligt nu hvor den ikke går spring-konkurrencer længere.

 

Så min romantiske drøm :lol: om hund og hest og Thyra i skoven i solnedgangen ... Det sker nok desværre ikke ;-)

 

Jeg tror nu egentlig også at der er en chance for at mastiffen ville gøre holdt halvvejs og vente på at blive samlet op af en taxa :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...