Hop til indhold

Difinitionen på en fin stamtavle?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Jeg tror "fine papirer" eller en "meget fin stamtavle" er ord der bliver sagt af folk der ikke ved hvad en stamtavle er

 

Det har jeg osse lidt en fornemmelse af, altså at det bruges af folk der er lidt nye hundeejere, eller i en lidt nedladende form af nogle der ikke selv har med tavlehunde at gøre. Men det kunne være interessant hvis der er nogle som selv bruger at omtale tavler som fine, for at få en reel forklaring. For det kan jo osse være at det er en hundeejer hvis hund har en håndfuld champions i tavlen og derfor opfatter den som finere end hvis championhundene ikke ar det??

 

Ja, jeg ved det ikke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En fin tavle er vel en tavle hvor anerne har flotte premieringer og gode resultater både i ringen og til prøver hvis det er en brugshund?

 

Og så er jeg ellers enig. Jeg tror næppe en "rigtig" opdrætter ville skrive "fin stamtavle" men derimod skrive hvem forældredyrene er, og hvor deres stamtavler kan ses.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg hører 'fin' stamtavle, opfatter jeg det som et udtryk for at hundene på den er højt præmierede, være det sig indenfor udstilling, brugs eller hvad der nu gør sig gældende.

 

Måske en hjemmestrikket definition :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

En fin tavle er vel en tavle hvor anerne har flotte premieringer og gode resultater både i ringen og til prøver hvis det er en brugshund?

 

ÅRHJA! Der var vi lige i munden på hinanden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

De gange jeg har hørt ordet "fin" brugt ifbm. en stamtale er det egentlig bare en erklæring om, at hundens forældre (selvfølgelig) også har haft stamtale og måske er en af dem endda vist i en udstillingsring.

 

Typisk er det folk der ikke aner hvad en stamtavle er og hvad den gør godt for, jeg har hørt bruge det udtryk.

 

Blandt dem der ved hvad en tavle betyder og kan bruges til, synes jeg oftere jeg høre at hvalpen er efter de og de linjer, har forældre der er udstillet med X resultat, har opnået ditten og datten osv.

 

Men jeg tror at mange synes at det, at en hund har en stamtavle i sig selv er fint og dermed er tavlen jo også fin... Giver det mening? :vedikke:

 

 

Og en "fin" tavle i brugsøje-med, er jo forskellig ifht. øjnene der ser.

Er f.eks ret ligeglad med div. udstillings titler foran forfædrenes navne - Champoin titler indenfor div. sportsgrene får mig derimod til at savle lidt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

En fin tavle er vel en tavle hvor anerne har flotte premieringer og gode resultater både i ringen og til prøver hvis det er en brugshund?

 

Og så er jeg ellers enig. Jeg tror næppe en "rigtig" opdrætter ville skrive "fin stamtavle" men derimod skrive hvem forældredyrene er, og hvor deres stamtavler kan ses.

 

Når jeg hører 'fin' stamtavle, opfatter jeg det som et udtryk for at hundene på den er højt præmierede, være det sig indenfor udstilling, brugs eller hvad der nu gør sig gældende.

 

Måske en hjemmestrikket definition :vedikke:

 

Og I bruger selv det tillægsord i den sammenhæng?

 

Jeg synes jo ikke min gamle hanhund med championater og vindertitler er finere end din gamle dreng, Iben.

Eller min unge hanhund som er produceret på champions i generationer, han er ikke finere end min første dobermann som end ikke havde en tavle.

Jeg synes fin er et lidt underligt ord :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og I bruger selv det tillægsord i den sammenhæng?

 

Jeg synes jo ikke min gamle hanhund med championater og vindertitler er finere end din gamle dreng, Iben.

Eller min unge hanhund som er produceret på champions i generationer, han er ikke finere end min første dobermann som end ikke havde en tavle.

Jeg synes fin er et lidt underligt ord :hmm:

 

Men taler vi ikke om hvordan vi forstår brugen af "fin"? Jeg ville nok aldrig selv sige det. Jeg ville sige en flot eller god stamtavle.

 

"Fin" lyder lidt som om man forsøger at snobbe opad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan huske en hvalpeannonce jeg så på et tidspunkt... "hvalpe efter fine udstillingslinje" eller noget i den stil.

 

Aha, jamen hvor fint er det når disse hunde tydeligvis ikke har kunne producere hunde med en kvalitet der burde have været brugt i avl?

Udstilling, herreste gud, vi kan jo alle udstille vores hunde, det gør dem ikke hverken finere eller bedre end alle de hunde der ikke udstilles.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men taler vi ikke om hvordan vi forstår brugen af "fin"? Jeg ville nok aldrig selv sige det. Jeg ville sige en flot eller god stamtavle.

 

"Fin" lyder lidt som om man forsøger at snobbe opad.

 

Ja det var meget godt formuleret....

 

Til det andet så var det bare et spørgsmål og I osse selv brugte fin på den måde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og I bruger selv det tillægsord i den sammenhæng?

 

Nej, det gør jeg vist egentlig ikke. Hvis jeg er imponeret over en stamtavle tror jeg jeg bruger 'imponerende', 'fuld af champions' eller andet. Men jeg vil ikke sige mig fri for at have sagt fin ved enkelte lejligheder.

 

Men altså, der er fin og så er der fin :mrgreen: Der er fin, som i fornem, og så er der fin som i god. Når folk taler om fine stamtavler opfatter jeg det som om det er i den første betydelse - altså højt præmierede aner = fornem. Til gengæld - hvis jeg har brugt det har jeg ment det på den sidste måde, altså som i god: f.eks: 'der er bare så mange fine hunde i den stamtavle'.

 

...jeg er ikke engang sikker på om jeg rigtig giver mening for mig selv lige nu :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gør jeg vist egentlig ikke. Hvis jeg er imponeret over en stamtavle tror jeg jeg bruger 'imponerende', 'fuld af champions' eller andet. Men jeg vil ikke sige mig fri for at have sagt fin ved enkelte lejligheder.

 

Men altså, der er fin og så er der fin :mrgreen: Der er fin, som i fornem, og så er der fin som i god. Når folk taler om fine stamtavler opfatter jeg det som om det er i den første betydelse - altså højt præmierede aner = fornem. Til gengæld - hvis jeg har brugt det har jeg ment det på den sidste måde, altså som i god: f.eks: 'der er bare så mange fine hunde i den stamtavle'.

 

...jeg er ikke engang sikker på om jeg rigtig giver mening for mig selv lige nu :genert:

 

:lol::klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg hopper over til den lidt mere sikre model:

 

Men taler vi ikke om hvordan vi forstår brugen af "fin"? Jeg ville nok aldrig selv sige det. Jeg ville sige en flot eller god stamtavle.

 

"Fin" lyder lidt som om man forsøger at snobbe opad.

 

What she said! :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo ikke min gamle hanhund med championater og vindertitler er finere end din gamle dreng, Iben.

 

Han har faktisk fået excellent, nå! :fornaermet:

(Dengang han boede hos nogen der gad slæbe ham med til den slags :mrgreen: )

Men fiiiiiiiiin, det er han ;-)

 

 

 

 

 

(Hold kæft hvor er jeg hjernedød i dag. Jeg har vist ramt en eller anden mur.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har faktisk fået excellent, nå! :fornaermet:

(Dengang han boede hos nogen der gad slæbe ham med til den slags :mrgreen: )

Men fiiiiiiiiin, det er han ;-)

 

 

 

 

 

(Hold kæft hvor er jeg hjernedød i dag. Jeg har vist ramt en eller anden mur.)

 

Det er sgu ikke nemt at komme i gang efter ferie, der er lissom brug for 50% flere overspringshandlinger end ellers :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

"Fin tavle" eller "efter forældre med fine tavler"

 

....er udelukkende et udtryk for at man faktisk ikke aner noget om det.

 

 

 

 

Og flot eller god afhænger i første omgang af hvad tavlen er flot eller god i forhold til. Og dét afhænger igen af øjnene der sér.

 

Hvis man derimod nævner hvilke linjer en hund er efter, SÅ kan man bruge det til noget, og så er al anden information om hvor flot tavlen ér sådan set fuldstændig overflødig, og vil igen blot være et udtryk for at man sådan set ikke aner noget om det, eller forsøger at afsætte hvalpe til folk der intet aner om det.

Either way: en salgstale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger fin om Zamzams tavle og skod om Petrines

 

Petrine er fra DRU, blev overflyttet og har ingen aner på sin tavle

Zamzam har 6-12 generationer, alle er uden patella og den arvelige øjensygdom, det synes jeg er ret fint :oops: derudover en del med lang levetid. Desværre ingen mentalbeskrivelser eller brugsprøver, men det ville også gøre en tavle fin i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...