Hop til indhold

Sele eller halsbånd?


Gæst Isabel
 Share

Recommended Posts

Futte har altid halsbånd på når vi er udenfor lejligheden og sele hvis han skal gå i snor.

 

Når vi engang flytter i hus kommer han til at skulle bruge halsbånd hele tiden. Men da vi bor på 2. sal nu er der ingen risiko for at han lige smutter ud og er væk. :blink:

Jeg ved ikke om jeg er hysterisk - Men selv om udsigten er at Futte får sin egen indhegnede have langt ude på bøh-landet med kun marker omkring sig, er jeg bare bange for min lille skat skal blive væk hvis ikke han har halsbånd på :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Beaglepack: det vidste jeg faktisk ikke - mange tak! Klart værd at overveje :)

 

Ja jeg ved godt det koster mange penge men har haft hund i 11 år nu og aldrig har de været stukket af. Og jeg har endda haft 4 forskellige hunde og 3 x unghunde. Så må ærligt indrømme at jeg ikk lig forventer at vovse smutter ;)

 

Jeg får mine hundetegn lavet ved hundetegn.com - de har gratis levering og gravering

De har sådan nogen i plastik

Plastik hundetegn, lette hundetegn, stjsvage hundetegn

 

Jeg bruger emaljeret hundetegn og de er også ret støj svage

Emaljeret HUNDETEGN med masser af motiver

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadig lidt i tvivl, jeg har købt halsbånd til Aya, som hun skal have på, og vil starte med at bruge, men ved ikke om jeg ender med at skifte over til sele senere... må ærlig talt indrømme at den forfængelige side af mig hælder mest til bare halsbånd... men kan self. godt se det praktiske i en sele... tror det kommer til at handle meget om hvordan hun går i snoren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil har halsbånd på i dagtimerne - med hundemærket i. Også når han er alene.

 

Baggrunden for det er at han jo er decideret utryg ved fremmede mennesker og hvis det skulle ske at der bliver indbrud, er jeg sikker på at han stikker af, hvis han kan. så derfor halsbånd.. (om natten er han nøgen)

 

Har forskellige seler og han hader dem alle. Konstant skal han sætte sig og klø den sele, uanset hvilken en jeg giver ham på.

 

Om vinteren bruger jeg en fuld reflekssele, så han kan ses i mørket.

 

61848_hundegeschirrpfotengrau_03_2011_7.jpg

 

Om sommeren bruger vi som regel bare halsbåndet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Sele har du så prøvet Julius canine? Synes ikke den sidder i vejen på nogen måder?:)

 

På nogle hunde gør den. Den sidder for højt på brystet på Luna. Og så koger hun inde under den, hvis hun har den på (har lånt en af en veninde).

 

Nå ja, Luna har ikke noget på, når vi er hjemme. Luna er så mor-syg at hun aldrig vil stikke af. Faktisk er der et hul ind til naboens have, Luna har aldrig så meget som snuset derind. Og vi er først flyttet her til i december, så hun har aldrig været vant til have før. Alle vores gæstehunde har været inde i nabohaven:oops:

 

Hun havde dog hundetegn i halsbåndet før vi flyttede. Men har ikke fået lavet et nyt.

 

Er vi bare lige ude på nattur eller skal afsted i bil, så har hun bare retrieverlinen på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har altid halsbånd med hundetegn på (Hundetegnet er i øvrigt lovpligtigt)

1. § 1, stk. 1, affattes således:

»Besidderen af en hund skal sørge for, at hunden, inden den er 8 uger gammel, er mærket og registreret. Besidderen af en hund skal endvidere sørge for, at hunden, fra den er 4 måneder gammel, bærer halsbånd forsynet med et skilt, der angiver besidderens navn og adresse.«.

Kilde: Lov om ændring af lov om hunde og dyreværnsloven - Forbud mod besiddelse m.v. af visse hunde, båndpligt, aflivning af hunde, der skambider, midlertidig frakendelse af retten til at have med dyr at gøre m.v. - retsinformation.dk

 

Hvis man har en hund der trækker, så er argumentet for at bruge sele ind til den har lært at gå pænt i snor, rimelig fornuftigt -> http://1stsat.cynod.com/CollarsandEyeIssues.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Vidste ikke man kunne få bøde for manglende hundetegn? Skal det være på 24/7 eller kun når hunden er ude for huset? Har boet i Italien, og det med hundetegn har jeg da helt overset. :o Har altid tænkt det kun er for at gøre det lettere at finde ejer. Kan en betjent så stoppe en, og skrive en bøde fordi han ser det manglende hundetegn eller kun hvis hunden er stukket af? :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Vidste ikke man kunne få bøde for manglende hundetegn? Skal det være på 24/7 eller kun når hunden er ude for huset? Har boet i Italien, og det med hundetegn har jeg da helt overset. :o Har altid tænkt det kun er for at gøre det lettere at finde ejer. Kan en betjent så stoppe en, og skrive en bøde fordi han ser det manglende hundetegn eller kun hvis hunden er stukket af? :S

Ja det giver en fin lille bøde på 1000 kr. hvis du færdes uden for din matrikel med hund uden hunde tegn, hvis hunden lufter sig selv så koster der 2000 kr. oven i de 1000 kr. - de hedder strejfetillæg.

 

Grunden til at mine har på 24/7 er fordi skulle de - mod forventning - selv tage på tur, så er jeg rimelig sikker på at de ikke selv render ind og henter halsbånd med hundtegn inden de dapper af.

Ekstra bonus er så som også tidligere nævnt, alle incl. private der finder hunden kan ringe/kontakte ejeren ud fra hundetegnet - men chippen kræver dyrlæge/myndigheder og evt. internatregning for opbevaring af hund.

 

Hov halsbåndet ryger af, når vi løber agility af sikkerhedsårsager - men ellers er det altid på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har ALTID et rundsyet meget løst halsbånd på med hundetegn. Hundetegnet er så pt ikke med lovpligtig adresse, da jeg ikke gad skrifte igen ved flytning, men det vigtigste for mig er også at der står et tlf nummer eller to så jeg kan kontaktes hvis rare mennesker finder min hund og den ikke behøver forbi politiet for at komme hjem..

 

Og da halsbåndet er så løst at de uden problmer kan trække det ud over hovedet, er jeg ikke bange for at de sidder fast.

Derfor har de også sele på på langt de fleste ture, alternativt et andet halsbånd.

 

Jeg er SÅ træt af at samle hunde op uden hundetegn, hvor man ikke har en jordisk chance for at finde ejer uden at kontakte politiet eller en dyrlæge og hvor skal man lige gøre af hunden imens..

For nylig mødte jeg en løs hund da jeg var ude at ride, den løb foran os og løb ud midt på vejen og stod og så rådvild ud, mens bilerne bremsede ned og kørte uden om..Det kunne jeg ikke bare ride fra, så jeg fik kaldt hunden hen og sat en tøjle i dens halsbånd, hvor der selvfølgelig ikke var hundetegn i..

 

Jeg mente at have set hunden før, så gik hen til en gård med heste og spurgte mig for og de havde også lige set ejer være ude at ride med den og kunne forklare hvor den boede. Så gik vi en km i den anden retning og fandt deres sommerhus. Hunden var stukket af fordi den fik stød af et hegn og kunne ikke umiddelbart finde hjem.

Og den slags sker bare tit! bare se på internaterne herhjemme, hvor tit der er herreløse hunde. De kommer jo tydeligvis et sted fra. Og ja, så kommer de hjem hvis de er chippet og den kan aflæses, men det er godt nok noget nemmere hvis finderen bare lige kan ringe.

 

Nå, det blev en lang smørre, men er også virkelig noget jeg er træt af.

 

Jeg har kun selv haft behov for mit hundetegn een gang, hvor mysla blev væk på en gåtur. Hun stak ikke af, men hun var kommet bagud og havde troet jeg gik en anden vej, og havde så styrtet af sted i forkert retning og så kunne jeg ikke finde hende eller hende mig.

Så der var nogen der ringede efter 10 min, dejligt:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...