Hop til indhold

LÆRE EN HUND INPULSKONTROL????


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo en græsk gadehund, der har svært ved at lystre ved visse påvirkninger. Han er 4 1/2 år og kom som 5 mdr´s fra lille privat internat. Han blev fundet som ca 4 ugers dernede.Og tillige overlevede en søster , da de i en papkasse blev kastet ud over klipperne.

Fader og moder ukendte.

Han ligner og bevæger sig som en border , men har utrolig jagtlyst og bygningsmæssig også meget lig en Kleiner Mynsterlænder.

Han har gået til almindelig hvalptræning og derefter til voksentræning, som gik fint.

Men-Men- han går af kontrol ved visse ting, hurtigkørende udborede knallerter, der larmer,sportvogne med høj motorlyd, harley motercykler og ind i mellem også folk der løber. og desuden en del andet, der bare bevæger sig hurtigt..

Har nogle kendskab til artikler eller beskrivelser af at lære en sådan hund impulskontrol.

Jeg har talt med Karen Frost, som mener, den er svært, men har meldt mig til foredrag vedr. indkald sidst i denne måned hjos hende.

Hvis nogle kender beskrivelser, artikler , som jeg burde kende , så bliver jeg glad.

Han er stadig stort set løs hver dag i det fri, men altså mere kontrol og indkaldssucces ville være ønskeligt.april09 017.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er da ellers en flot hund :lun:

Ved ikke om det kan hjælpe dig, men kender en med en cocker der klikkertræner. Hun havde også problemer med at hunden ville jagte cykler. Hun har lært ham at "dutte" på hånden med snuden og fryse. Så når der kom en cykel eller lignende forbi lavede de det til en sjov øvelse at fryse på hånden mens den kørte forbi. Til at starte med kun på lang afstand for at sikre succes, men sidenhen tættere og tættere på. I dag kan hun stå med ham hvor han selv fryser med snuden på hendes ben når han ser en cykel komme imod dem :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk lyder godt med klikker.Men lige ham her er faktisk lidt bange for klikker. men kunne selvfølgelig vænne sig til lyden , ved at jeg pakkede den ind.Jeg har brugt klikker på ham førhen.

Desværre er det sådan at hans energiudladninger kommer meget uforudset for mig.Dog næsten altid, når han leger lidt vildt i forvejen.Og så er han jo ikke altid nær mig, men løber temmelig langt væk. Han har slet ikke som cockerer samme afstand til sin fører, men lystrer primært på fløjte, når det lykkedes, ca lidt over 50 %.

Jeg har jo en anden græker også , og hun var som ung også megabesværlig med indkald, og ved hende duede klikker overhovedet ikke. Hun er også jagthund, som jeg har opdraget forkert, ved at hun har fået lov at bare jage duer i haven. Hun er på vej til 8 år nu og har med tiden lært at holde sig i en rimelig afstand fra mig, så verbal kommando virker.

Hvis jeg slap dem begge på en høstet kornmark,var de hurtig over en kilometer væk, så virker fløjten hellerikke på hende.

Det gør den så på cockerne.

Jeg vil prøve at lære ham at dutte, ved alle forstyrrelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.

Uh ja så ved jeg desværre ikke helt. Du skal jo nok ende med at have en verbal kommando til dut, som du kan sige når han er på længere afstand.

Dumle er også til tider nervøs for klik-lyden, specielt når vi er indendørs (ved ikke om den lyder kraftigere så). Jeg har en lyd jeg bruger (smæld med tungen), det virker bedre inde, men ellers at pakke den ind ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninja- faktisk sjændent nu at se det.

Førhen gik jeg ofte med ham alene til vort grønne område , på de tider hvor mange hunde mødtes, og han kunne tonse igennem. Men der er altid een eller anden , også hurtig hund, der trikker på ham ala hyrder. Så pludselig, for ofte stod han med rumpen inden i en busk og prøvede at forsvare sig.Ofte var de hunde , han virkede skræmt over, efter min mening temmelige harmløse og faktisk altid tæver.

Jeg ser ham ikke være styrende over sine impulser, han trikker på alt der bevæger sig , hvis han altså tør. Han er slet ikke speciel modig, tør aldrig i mørke gå i baghavern oig tisse godnat-, hellerikke hvis jeg og flere andre er gået derned..

Generelt har han det nok bedst, når hele flokken er omkring ham, men da vi gik til træning , var han rigtig glad for det.

Men frygtelig irriterende med en hund, der så gerne vil løbe løs og få masser af motion, som man ikke 100 % kan stole på.

Pzykisk betragter jeg ham som et bløddyr, ala,. bliver meget ked af at få en skideballe, som ind i mellem bliver nødvendig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninja- faktisk sjændent nu at se det.

Førhen gik jeg ofte med ham alene til vort grønne område , på de tider hvor mange hunde mødtes, og han kunne tonse igennem. Men der er altid een eller anden , også hurtig hund, der trikker på ham ala hyrder. Så pludselig, for ofte stod han med rumpen inden i en busk og prøvede at forsvare sig.Ofte var de hunde , han virkede skræmt over, efter min mening temmelige harmløse og faktisk altid tæver.

Jeg ser ham ikke være styrende over sine impulser, han trikker på alt der bevæger sig , hvis han altså tør. Han er slet ikke speciel modig, tør aldrig i mørke gå i baghavern oig tisse godnat-, hellerikke hvis jeg og flere andre er gået derned..

Generelt har han det nok bedst, når hele flokken er omkring ham, men da vi gik til træning , var han rigtig glad for det.

Men frygtelig irriterende med en hund, der så gerne vil løbe løs og få masser af motion, som man ikke 100 % kan stole på.

Pzykisk betragter jeg ham som et bløddyr, ala,. bliver meget ked af at få en skideballe, som ind i mellem bliver nødvendig.

 

Jeg tænker på hvilke adfærd du kan stoppe ham i - også hjemme?

 

Hvilke grænser kan du sætte for ham med succes.

 

Det er min oplevelse at "bløddyr" ofte bliver taget for forsigtigt, hvilket kan øge deres "blødhed". Er dette tilfældet med jer?

 

Hvad skræmmer ham ellers udover hyrdeleg og mørke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har min ene hun hele sit liv næsten reageret på knallerter, traktorer, biler med trailer på og andet ekstra larmende og hurtigt bevægende, som feks toget..

 

Sheila gjorde det fordi hun dels var lidt bange for det, dels tændte på farten..Din hund lyder måske lidt ligesådan?

 

Det var rigtig svært at træne på fordi der jo hele tiden pludseligt kommer en trailer feks, hvor jeg ikke nåede at være forberedt. Men så begyndte vi at træne på toget som kørte lige op af vores yndlings musemark. Hver gang jeg hørte toget være på vej smed jeg et lækkeert søg til hende lige foran hendes fødder. Selvfølgelig på god afstand af toget. Laaaaangsomt har vi så rykket tættere på i takt med succes og nu efter næsten daglig træning i næsten et år kan hun stå lige ved siden af toget på afstand af mig og jeg kan kalde hende væk.

Træningen blev indopereret i den daglige morgentur, som foregår på musemarken. Det har så spredt sig til andre af hendes yndlings jagt objekter, feks reagerer hun meget sjældent på trailere nu og aldrig mere på knallerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninjamor.

Du har nok ret i din antagelse mht , at jeg ikke lige har forlangt det samme af ham, som af cockerne. Dels var han 5 mdr da han kom og da var han jo en usikker betuttet hund, der var opvokset på internat uden oplevelser. Men heldigvis istand til at slappe af og lege meget. Som yngre var hans interesse for hurtige ting og høje lyde ikke noget, jeg bemærkede. Som yngre holdt han mere tæt kontakt til mig, var nok mere bange for at blive væk

Jeg synes ikke, der ellers er noget der skræmmer ham, måske lige rigelig store oppustede fremmede hunde, der lægger an til udfald. Jeg opfatter ham nok som temmelig barnlig/ungdommelig i opførsel .

De eneste gange , jeg må stoppe ham herhjemme er ved voldsom leg med de andre hunde, hvor han begynder at gø vedvarende, så må han stoppes.

Da jeg fik Victor , der slet ikke kunne med andre hanhunde, når tæverne var med, lykkedes det at lære ham at komme til mig eller stå stille til han var koblet, ved synes af ukendt hund i nærheden.

Dette lykkedes så også med Snoopy , men kun 50 % . Og desværre sker det , han trækker de andre med også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninjamor.

Du har nok ret i din antagelse mht , at jeg ikke lige har forlangt det samme af ham, som af cockerne. Dels var han 5 mdr da han kom og da var han jo en usikker betuttet hund, der var opvokset på internat uden oplevelser. Men heldigvis istand til at slappe af og lege meget. Som yngre var hans interesse for hurtige ting og høje lyde ikke noget, jeg bemærkede. Som yngre holdt han mere tæt kontakt til mig, var nok mere bange for at blive væk

Jeg synes ikke, der ellers er noget der skræmmer ham, måske lige rigelig store oppustede fremmede hunde, der lægger an til udfald. Jeg opfatter ham nok som temmelig barnlig/ungdommelig i opførsel .

De eneste gange , jeg må stoppe ham herhjemme er ved voldsom leg med de andre hunde, hvor han begynder at gø vedvarende, så må han stoppes.

Da jeg fik Victor , der slet ikke kunne med andre hanhunde, når tæverne var med, lykkedes det at lære ham at komme til mig eller stå stille til han var koblet, ved synes af ukendt hund i nærheden.

Dette lykkedes så også med Snoopy , men kun 50 % . Og desværre sker det , han trækker de andre med også.

 

Du kan starte selvbeherskelsestræningen med ganske simple øvelser som f.eks. at forlange øjenkontakt før tilladelse til enkle aktiviteter. Ofte tænker man alt for stort, når man taler om impulskontrol, men ved at starte småt og få facon på det i det små, ligesom vi gør med øvelser hunden skal lære, får vi fat i grundforståelsen hos hunden. Forståelsen for at den skal vente eller stoppe.

 

Kan Snoopy f.eks. stoppe op i at tage en godbid du kaster på gulvet, hvis du siger "nej" eller andet stopord?

 

Ellers kan det være et godt sted at starte, eller længere tilbage endnu, ved at du har en godbid i hånden som lukkes hvis han vil tage godbidden. Hånden åbnes først (med et "ja" eller andet valgt ord) ved tilbudt øjenkontakt.

 

Det er helt derned jeg tænker han skal samles op, hvis han ikke kan disse ting i forvejen.

 

Det er min erfaring at usikre/utrygge hunde ofte ikke bliver stærkere fordi vi mere eller mindre synes det er synd for dem, så i stedet for at styrke dem og lade dem vokse, holder vi dem ubevidst på et lavere stadie fordi vi ikke stiller de krav hundene faktisk sagtens kan lære at honorere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninja- på træningpladsen er han fin, altså OK mht dette med ja/nej -øjenkontakt godbidder.

Hvis jeg f.eks har naboerne med med alle 7 hunde, og nabosønnen går med ham i snor til det grønne, så stresser han, halser , og går rædselsfuldt i snor , trækker hen, hvor han vil ,osv

Hvis vi på vejen bytter hunde, så går han efter korrektion, ofte lige i start en lille verbal skideballe fra mig, rimelig pænt med mig, altså blid snoretræk og verbal kommando går igennem. Igår gik han i det røde felt på engen ved åen, fandt en kat, rimelig usædvanligt der. Den kom heldigvis op i et træ, og efter lidt fløjte /indkald kom han så i snor. Hvis den var faldet ned, da træet var tyndt,tror jeg, han havde dræbt den. Heldigvis var kun den yngste med ved jagten af katten og han fatter kun at åen er skøn at bade i.

Når han møder katte i villakvarteret på vejen derud til det grønne-piber han bare og står og tripper.

Han kender godt stopsignal fra mig, men det virker ikke 100 % , faktisk kun lidt over 50 %.

Kan f.eks ofte stoppe ham ved lyden af knallert på stisystemer, men indimellem smutter han.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninja- på træningpladsen er han fin, altså OK mht dette med ja/nej -øjenkontakt godbidder.

Hvis jeg f.eks har naboerne med med alle 7 hunde, og nabosønnen går med ham i snor til det grønne, så stresser han, halser , og går rædselsfuldt i snor , trækker hen, hvor han vil ,osv

Hvis vi på vejen bytter hunde, så går han efter korrektion, ofte lige i start en lille verbal skideballe fra mig, rimelig pænt med mig, altså blid snoretræk og verbal kommando går igennem. Igår gik han i det røde felt på engen ved åen, fandt en kat, rimelig usædvanligt der. Den kom heldigvis op i et træ, og efter lidt fløjte /indkald kom han så i snor. Hvis den var faldet ned, da træet var tyndt,tror jeg, han havde dræbt den. Heldigvis var kun den yngste med ved jagten af katten og han fatter kun at åen er skøn at bade i.

Når han møder katte i villakvarteret på vejen derud til det grønne-piber han bare og står og tripper.

Han kender godt stopsignal fra mig, men det virker ikke 100 % , faktisk kun lidt over 50 %.

Kan f.eks ofte stoppe ham ved lyden af knallert på stisystemer, men indimellem smutter han.

 

Jeg er sikker på at han kan blive bedre, men det er svært at sætte fingeren i kødet på noget bestemt uden at have oplevet ham og fundet ud af "hvem" han er.

 

Men et er sikkert, du er nødt til at træne/have ham med på tur alene for at kunne ændre hans holdning og hans adfærd og derefter gradvis udsætte ham for de situationer han åbenbart synes er for meget. Timing og observation ift. en enkelt hund bliver selvsagt ikke optimal når man har andre hunde med også.

 

Jeg tænker, at en god langline kan sikre dig at et stopsignal bliver mere effektivt, hvis Snoopy ikke stopper, stopper linen ham og derved får han ikke den vedligeholdende effekt "ind imellem succes" giver. Det virker faktisk stærkere som vedligeholdende middel, at en hund kun engang imellem opnår at blive forstærket i det den vil end hvis den altid opnår det. Der er spændingen og en stærk intensitet i dette "er det i dag?" som jo netop er det vi anvender i variabel forstærkning når vi træner struktureret.

Derfor er det et krav at han bliver forhindret i at opnå succes med at jage.

Sideløbende bør han naturligvis få afløb for sin jagtlyst gennem andre og mere hensigtsmæssige aktiviteter.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninja- på træningpladsen er han fin, altså OK mht dette med ja/nej -øjenkontakt godbidder.

Hvis jeg f.eks har naboerne med med alle 7 hunde, og nabosønnen går med ham i snor til det grønne, så stresser han, halser , og går rædselsfuldt i snor , trækker hen, hvor han vil ,osv

Hvis vi på vejen bytter hunde, så går han efter korrektion, ofte lige i start en lille verbal skideballe fra mig, rimelig pænt med mig, altså blid snoretræk og verbal kommando går igennem. Igår gik han i det røde felt på engen ved åen, fandt en kat, rimelig usædvanligt der. Den kom heldigvis op i et træ, og efter lidt fløjte /indkald kom han så i snor. Hvis den var faldet ned, da træet var tyndt,tror jeg, han havde dræbt den. Heldigvis var kun den yngste med ved jagten af katten og han fatter kun at åen er skøn at bade i.

Når han møder katte i villakvarteret på vejen derud til det grønne-piber han bare og står og tripper.

Han kender godt stopsignal fra mig, men det virker ikke 100 % , faktisk kun lidt over 50 %.

Kan f.eks ofte stoppe ham ved lyden af knallert på stisystemer, men indimellem smutter han.

 

Jeg er sikker på at han kan blive bedre, men det er svært at sætte fingeren i kødet på noget bestemt uden at have oplevet ham og fundet ud af "hvem" han er.

 

Men et er sikkert, du er nødt til at træne/have ham med på tur alene for at kunne ændre hans holdning og hans adfærd og derefter gradvis udsætte ham for de situationer han åbenbart synes er for meget. Timing og observation ift. en enkelt hund bliver selvsagt ikke optimal når man har andre hunde med også.

 

Jeg tænker, at en god langline kan sikre dig at et stopsignal bliver mere effektivt, hvis Snoopy ikke stopper, stopper linen ham og derved får han ikke den vedligeholdende effekt "ind imellem succes" giver. Det virker faktisk stærkere som vedligeholdende middel, at en hund kun engang imellem opnår at blive forstærket i det den vil end hvis den altid opnår det. Der er spændingen og en stærk intensitet i dette "er det i dag?" som jo netop er det vi anvender i variabel forstærkning når vi træner struktureret.

Derfor er det et krav at han bliver forhindret i at opnå succes med at jage.

Sideløbende bør han naturligvis få afløb for sin jagtlyst gennem andre og mere hensigtsmæssige aktiviteter.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg tænker at man da skal starte med at finde grunden dertil?

Er han angst - er det sjov eller hvorfor reagere han? indgangsvinklen til løsningen kan være forskellig alt efter hvorfor han reagere.

 

Klikkeren er god, og det behøver ikke være en klikker du skal bruge hvis han er bange for den, Jeg har både klikker men også lyde på som betyder det samme - mine lyde er hendholdsvis "klik" og "jada".

Det er mere måden man træner med klikkeren jeg syntes der er god til blandt andet sådan nogle former for problem løsning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har nu købt en flexline på 8 meter til denne træning, en med et bredt bånd i stedet for en tynd snor og til 50 kg hund, Snoopy vejer ca 20 kg,..Så må vi igang med indkald under de værste omstændigheder. F.eks kan han ikke slippes ved en kornmark. Han løber faktisk nok en kilometer væk . før han vender og kommer tilbage og en landevej passerer han også hvis der lige skal forfølges et spor.Hans mønster ligner her noget ala en setter, der bare skal have stor frihed og bevægelse, men de hyrder så ikke også alt bevægeligt, hvis de kapper over..-

Min anden græker var også temmelig besværlig til ca 5 års alderen, også jagthund.

Jeg begynder hans træning, når Debbies løbetid er overstået, der er uro her med 3 hanhunde. Ikke optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde jo problemer med Happydyret og hans jagtdrift efter det forgæves forsøg med kemisk kastration.

Han reagerede på hurtige bevægelser, og skrigelyde, samt ting der "puslede" i løv.

Det blev til en kombintion af fjernbelønning, nej øvelser, og mere specifikke øvelser som kan ses her.

For happy blev øvelsen sværere af at det foregik ved en skole med hans højtelskede unger inden for hørevidde.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Ninkamus:

Han er ikke unormalt stresset eller bange overhovedet. Det ser mere ud som en kombi af hans lyst til at løbe meget og langt, kombineret med både hyrde og jagtadfærd.Han er en runner, der så kan gå i det røde felt, alene ved at løbe sig op i gear. og så er der nul kontakt, men han ved godt , hvor jeg er, er aldrig blevet væk.Men indfløjt virker slet ikke, han kommer når han er træt. Herhjemme er han lydig og mere blid end cockerne.Men hvis han skulle fange en due ,andre fugle eller desværre en kat i haven, så bliver den givet dræbt.

til Kim:

Jeg vil se få dit indlæg, når jeg får overskud, har lige nu 3 hanhunde + en løbetidstæve i næsten???højbrunst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Morgenfrue

Hej jeg har en border collie på nu 2 år som vi er begyndt at gå til agility med. Når de andre løber, gør og springer han frem i snoren, typisk for en border siger de og den hyrder. Det er simpelhen ikke til at holde ud og vi har prøvet med aflednig som legetøj og guf. Han tænder ikke på mad men legetøj og bolde men når de andre løber er der ikke noget der virker. Hvad gør jeg ?:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...