Hop til indhold

debat på FB, tæve i løbetid i hundeskov


ft spaniel
 Share

Recommended Posts

Når jeg har mødt løbske tæver f.eks. i en hundeskov, har de altid været fri, og de har rendt lige så meget hen til de andre hunde, som de andre hunde har rendt hen til den.. Og ærligt? Når jeg er i hundeskov så stopper jeg Dexter, men kan jeg se den anden hund render imod ham og har fået lov at hilse, så får han lov at hilse også, også selvom jeg er 20-25 meter væk!

Og er tæven lige på den rette dag, så er der omgående en parring i gang. Ikke om jeg ville stæse hen og stoppe det, medmindre tæveejeren selv stod derhenne og forsøgte! Så ville jeg nok give en hånd med - for min egen hunds skyld, så han ikke blev sparket ned.

 

Tæveejere med løbske tæver og cyklister ved højresving kan sammenlignes. De har begge ret til at være, hvor de er - men det er ikke altid lige klogt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Og er tæven lige på den rette dag, så er der omgående en parring i gang. Ikke om jeg ville stæse hen og stoppe det, medmindre tæveejeren selv stod derhenne og forsøgte! Så ville jeg nok give en hånd med - for min egen hunds skyld, så han ikke blev sparket ned.

 

Tæveejere med løbske tæver og cyklister ved højresving kan sammenlignes. De har begge ret til at være, hvor de er - men det er ikke altid lige klogt.

 

Præcist. Jeg vil simpelthen ikke at Dexter skal holdes i 5 meter radius af mig for at jeg kan hoppe foran og spørge om en hund er i løb. Det vil og kan jeg ikke. Jeg har valgt en race som kræver at han kan løbe og spurgte, og han ER altså kun en hund, og så endda et hankøns væsen. Jeg stiller mange krav til ham, men hvis en villig tæve vifter sin mås i hvedet af ham, så er det i mine øjne HELT "forståeligt" at han ikke kan modstå!

 

Problemet med disse tæver er jo at de er lige så villige som hannen er. (Højløbsk), og der kan man altså ikke forvente at alle holder deres hanner i snor fordi tæven render rundt og vifter sin numse af dem... Hun er jo ofte lige så opsøgende som hannerne er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Syntes det er dybt egoistisk og "uansvarsfuldt" at lufte sin sin tæve i løbetidsperioden, hvor der er løse hunde.. Jovist skal en hunhund i brunst også have gåture og hygge sig, men det er mangel af respekt for sit dyr og andres det hun har gang i... :( Jeg tager selv så meget hensyn som muligt, når Nikki er i løbetid. Går ture på skæve tidspunkter så jeg ikke møder andre hunde, og løbetid = kortere ture men langt mere smiden bold på boldbanen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja, du har vel egentlig aldrig mødt mig med en højløbsk tæve ;-) men det er da rigtigt, det er ikke rimeligt at det kun er hanhundenes ejere som skal vise hensyn.

 

Da vi først flyttede på landet boede der en goldenblandingstæve lige overfor på en landejendom med store marker bag. Der var en smal vej mellem deres hus og vores have. Når tæven var i løbetid, løb hun stadig rundt uden opsyn på ejendommen - og udenfor og hun fik da også et kuld hvalpe.

På et tidspunkt var min mand på trælasten og så da en sød lille hvalp. Trælastejeren kunne så fortælle at hvalpen jo var efter Sam, Sam som i vores gule lab! Så vi var nærmest i familie. Dem på gården havde solgt hvalpene og lige peget over på den anden side af vejen så køberne kunne se "faderen".

 

Fie, min tævehvalp var et produkt af en alliance mellem en Skt. Bernhardblanding og en ukendt hanhund. Tæven løb hjemmefra for at få det hun nu ville have og ejeren gik så langt som til at sige at tæven "havde snydt ham" hvis hun ikke fik hvalpe. Begge historier ligger tilbage i 80'erne, men her "ude på landet" findes der stadig mange hunde, hanner som tæver, der løber mere eller mindre frit, dvs. på ejendommens jorde som kan være store områder.

 

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg taler om højløbske tæver og fuld kontrol, på lige fod med hanhunde der kommer i "løb" når de møder en løbsk tæve og forventes at kunne kontrolleres uden at de er i snor.

 

Når jeg har mødt løbske tæver f.eks. i en hundeskov, har de altid været fri, og de har rendt lige så meget hen til de andre hunde, som de andre hunde har rendt hen til den.. Og ærligt? Når jeg er i hundeskov så stopper jeg Dexter, men kan jeg se den anden hund render imod ham og har fået lov at hilse, så får han lov at hilse også, også selvom jeg er 20-25 meter væk!

Sådan gjorde jeg også efter at Thailo blev kastreret, men før, gik jeg lidt i panik hvis han nåede at snuse til løbetidstæven, for konsekvensen var, at han gik fra sin mad og levede på måtten foran døren i et par dage, hvor jeg så kunne høre små pibelyde 24-7. Det var simpelthen til at blive idiot af.

 

Men igen, en ting er løbetidstæver, noget andet er højløbske tæver og dem møder du vel ikke i hundeskove uden snor på, vel?. Og så er det bare jeg mener at det må være fordi tævens ejer heller ikke kan styre tævens drift. :vedikke: Det burde jo ellers være overkommeligt hvis man har indlært signalet "sit" godt nok.

 

Ej, jeg tror ikke selv på det, men det er bare det krav man mødes med, fra tævernes ejere, der jo ikke selv viser om de har noget under kontrol, da de jo aldrig bliver taget med bukserne nede og oplever at hunden pludselig tænder for de seksuelle behov og derfor kan gardere sig ved at holde i en snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det er egentligt også utroligt, at det forventes at hunde skal lystre, når der er tale om så stærke drifter. Jeg ved godt, at der er nogle hunde, der sagtens kan modstå det, men der er jo altså også rigtig mange, der ikke kan. Og hvis man tænker på, hvor svært det kan være at kalde en hund tilbage, hvis den "bare" er sat efter en hare eller lign.

 

Hvis man sætter dem op mod hinanden, så er kønsdriften vel meget stærkere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har tre gange været i hunde"gårde" (Bolig foreningers indhegnede arealer), hvor der er blevet parret en tæve, og efterfølgende været krævet abort sprøjte.

 

Jeg har en gang mødt en mand i Solbjerg, som ikke havde opdaget at hans tæve var højløbsk, og havde haft sluppet hende derinde, og efterfølgende måtte få abortsprøjte. (Han var dog i forhold til de tre andre episoder ekstremt ansvarsfuld, i forhold til at det var hans eget ansvar, og han var frygtelig ked af at havde sluppet hende fri)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Jeg starter ud med blankt at indrømme, at jeg ikke har læst alle trådens 6 sider (dovenskaben længe leve), men uanset hvad man principielt har ret til eller ej, så er det efter min mening fuldstændig hen i vejret at tage sin løbske tæve med i hundeskov.

 

For det første handler det, som en anden vist også påpegede, om at forholde sig til realiteterne. Ligesom ikke alle hunde, der kommer i hundeskov, automatisk er søde mod andre hunde, vil der også altid være hunde i en hundeskov, som ikke er under fuld kontrol. Det kan være rigtigt eller forkert, men det er et faktum.

 

Det vil sige, at hvis man tager sin løbske tæve med i hundeskov - i snor eller ej - så skaber man med stor sandsynlighed en rigtig dum situation; ikke mindst for sin egen tæve, eftersom man risikerer, at hun bliver overfaldet af hanhunde.

 

Der ud over påfører man hanhundene i hundeskoven unødig stress og kan i allerværste fald inddirekte være årsag til, at 2 eller flere hanhunde ryger op at slås, fordi hormonerne overtager forstanden.

 

Desuden er der SÅ mange andre steder, hvor man kan lufte sin tæve i snor... hvorfor SKAL man partou i hundeskov, når tæven alligevel skal føres i snor pga. løbetid, når man kan gå næsten alle andre steder uden at genere nogen eller udsætte sin tæve for liderlige hanhunde??

 

Jeg er 98% sikker på, at jeg med et katastrofeindkald vil kunne kalde Basil til mig, hvis vi mødte en løbsk tæve, men 100% sikker? Nej, det er jeg ikke. Slet ikke lige p.t., hvor han så småt begynder at nærme sig kønsmodningen, og hormonerne for alvor raser i kroppen på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er 98% sikker på, at jeg med et katastrofeindkald vil kunne kalde Basil til mig, hvis vi mødte en løbsk tæve, men 100% sikker? Nej, det er jeg ikke. Slet ikke lige p.t., hvor han så småt begynder at nærme sig kønsmodningen, og hormonerne for alvor raser i kroppen på ham.

Enig.

 

Og jeg er 98% sikker på, at jeg IKKE kunne kalde Sofus til mig, hvis tæven var højløbsk. Hvor stor værdi har jeg lige i forhold til et godt knald? Han ved jo, hvor vi bor, så han kan da godt selv finde hjem bagefter. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når man har en tæve skal hun jo også luftes og nogen har ikke mulighed for at lufte hende på "skæve tidspunkter" som der er en der foreslår. Jeg ville dog aldrig lade mine tæver i løbetid løbe løs i en hundeskov. Men har bare et spørgsmål til jer - hvad med gensidig hensyn ? Tæven har ret til at komme ud - det samme har han-hunden. Der hvor jeg oftes går med mine hunde (ikke hundeskov) der ser man om dem der kommer imod en har snor på og hvis de har så sætter man også snor i sin egen. Jeg kan sådan set ikke tage mig af hvor mine tæver tisser, når de er i løbetid og de bliver ihvertfald ikke holdt indespærret.

 

Vi var en del der mødtes i søndags og der var der en løbetids-tæve med og hun var altså velkommen. Dog havde vi kun kastrater og tæver med, men alle holdt et ekstra øje åbent om der kom andre hunde end dem der var med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har bare et spørgsmål til jer - hvad med gensidig hensyn ?

Naturligvis skal også løbske tæver luftes og lige så selvfølgelig er det, at du ikke skal rende rundt og prøve at styre, hvor din tæve tisser.

 

Men lige med gensidigt hensyn i forbindelse med denne tråd....hvad tænker du på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis skal også løbske tæver luftes og lige så selvfølgelig er det, at du ikke skal rende rundt og prøve at styre, hvor din tæve tisser.

 

Men lige med gensidigt hensyn i forbindelse med denne tråd....hvad tænker du på?

 

At der bliver skrevet i denne tråd at man skal lufte sin tæve i øde områder, så der ikke kan komme hanhunde i nærheden osv osv.

 

Forøvrigt så stod det ikke tydeligt nok i min tidligere indlæg - men det var en hundeskov vi var i i søndags :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når man har en tæve skal hun jo også luftes og nogen har ikke mulighed for at lufte hende på "skæve tidspunkter" som der er en der foreslår. Jeg ville dog aldrig lade mine tæver i løbetid løbe løs i en hundeskov. Men har bare et spørgsmål til jer - hvad med gensidig hensyn ? Tæven har ret til at komme ud - det samme har han-hunden. Der hvor jeg oftes går med mine hunde (ikke hundeskov) der ser man om dem der kommer imod en har snor på og hvis de har så sætter man også snor i sin egen. Jeg kan sådan set ikke tage mig af hvor mine tæver tisser, når de er i løbetid og de bliver ihvertfald ikke holdt indespærret.

 

Vi var en del der mødtes i søndags og der var der en løbetids-tæve med og hun var altså velkommen. Dog havde vi kun kastrater og tæver med, men alle holdt et ekstra øje åbent om der kom andre hunde end dem der var med.

 

Jeg er helt enig - og jeg synes også det er for nemt hvis hanhundeejere bare henviser til 'hormoner' og dømmer alt håb om træning og/eller kontakt ude. Som sagt der f.eks. ofte løbske tæver i byen hvor mange hunde er samlet på et sted, og så er man sgu da nødt til at prøve at arbejde med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

At der bliver skrevet i denne tråd at man skal lufte sin tæve i øde områder, så der ikke kan komme hanhunde i nærheden osv osv.

 

Forøvrigt så stod det ikke tydeligt nok i min tidligere indlæg - men det var en hundeskov vi var i i søndags :blink:

Det mener jeg personligt ikke de skal. Man kan jo ikke undgå hanhunde fuldstændigt. Men jeg synes godt, at man må tænke over, om det er en god ide at lufte hende i en hundeskov, hvor antallet af hanhunde på forholdsvis lidt plads, sandsynligvis er meget større end hvis man luftede hende et andet sted, hvor "risikoen" for at møde kække hanhunde var lidt mindre.

 

Mest af alt for ens egen hunds skyld.

 

Selvfølgelig ville jeg forsøge at kalde hunden til mig, hvis der kommer en anden med hunden i snor og jeg vil da også træne min hund i at ignorere løbetidstæver, hvis jeg får en hanhund. Men det er jo en rigtig stærk drift og det er jo en helt anden situation at være på eksempelvis en træningsplads eller et andet sted, hvor man ved, at der er en tæve i løbetid og så på at støde på en tilfældigt i skoven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg taler om højløbske tæver og fuld kontrol, på lige fod med hanhunde der kommer i "løb" når de møder en løbsk tæve og forventes at kunne kontrolleres uden at de er i snor.

 

Ja, det har jeg forstået, det er også det jeg taler om.

 

Sådanne hundeejere og tæver findes skam og mine hunde var nogle af dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At der bliver skrevet i denne tråd at man skal lufte sin tæve i øde områder, så der ikke kan komme hanhunde i nærheden osv osv.

 

Forøvrigt så stod det ikke tydeligt nok i min tidligere indlæg - men det var en hundeskov vi var i i søndags :blink:

Nå, det så jeg ikke. Jeg så kun, at folk skrev, at der ingen grund var til at lufte en løbsk tæve hverken i løs tilstand eller i snor i en hundeskov. Man løber i hvert fald en unødig risiko, hvis tæven er løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan
Altså når man har en tæve skal hun jo også luftes og nogen har ikke mulighed for at lufte hende på "skæve tidspunkter" som der er en der foreslår. Jeg ville dog aldrig lade mine tæver i løbetid løbe løs i en hundeskov. Men har bare et spørgsmål til jer - hvad med gensidig hensyn ? Tæven har ret til at komme ud - det samme har han-hunden. Der hvor jeg oftes går med mine hunde (ikke hundeskov) der ser man om dem der kommer imod en har snor på og hvis de har så sætter man også snor i sin egen. Jeg kan sådan set ikke tage mig af hvor mine tæver tisser, når de er i løbetid og de bliver ihvertfald ikke holdt indespærret.

 

Vi var en del der mødtes i søndags og der var der en løbetids-tæve med og hun var altså velkommen. Dog havde vi kun kastrater og tæver med, men alle holdt et ekstra øje åbent om der kom andre hunde end dem der var med.

 

Selvfølgelig skal tæver i løbetid også have lov til at komme ud og blive luftet, og nej det kan ikke altid ske på skæve tidspunkter, hvilket jeg bestemt heller ikke mener, det nødvendigvis bør. Jeg mener blot, at det vil være bedst og tryggest for alle parter - hanhundeejere såvel som tæveejeren selv - hvis luftning af løbsk tæve skete udenfor hundeskoven, hvor det som udgangspunkt må kunne forventes, at i hvert fald langt de fleste andre hunde også er i snor. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, det så jeg ikke. Jeg så kun, at folk skrev, at der ingen grund var til at lufte en løbsk tæve hverken i løs tilstand eller i snor i en hundeskov. Man løber i hvert fald en unødig risiko, hvis tæven er løs.

 

Og vel egentlig også selvom den er i snor. Hvis en løs hanhund får en fært og en idé, så er det jo ikke sikkert, at man kan holde sin tæve samtidig med, at man får jaget hanhunden væk.

 

Har kun været igennem en enkelt løbetid med Audrey. En af dagene var vi i Ermelunden/hundeskov. Der kommer ikke så mange, og jeg havde hende løs det meste af tiden. Hun viste på intet tidspunkt interesse for fyrene i de tre uger, men for pokker hvor havde jeg dårlige nerver, og gik hele tiden og kiggede efter hanhunde på lur. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og vel egentlig også selvom den er i snor. Hvis en løs hanhund får en fært og en idé, så er det jo ikke sikkert, at man kan holde sin tæve samtidig med, at man får jaget hanhunden væk.

 

Prøv at bo lige overfor Christiania med en tæve i løb :shock: D'herrer derinde kan da sagtens lugte henover plankeværket. Udover tilfældige bejlere på turene, havde vi en stor rottweiler der belejrede os. Han sad bare nede foran gadedøren med et udtryk som om: "Jeg ved i er nødt til at komme ned med hende før eller siden :slem: "

 

Hold nu kæft, det var et cirkus :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
At der bliver skrevet i denne tråd at man skal lufte sin tæve i øde områder, så der ikke kan komme hanhunde i nærheden osv osv.

 

Forøvrigt så stod det ikke tydeligt nok i min tidligere indlæg - men det var en hundeskov vi var i i søndags :blink:

 

Kan godt være jeg har sprunget de indlæg over, men synes egentlig debatten primært har drejet sig om hundeskove :vedikke:

 

Så er ikke helt med... Hvem har skrevet at tæver i løb skal luftes øde steder?

I hvert fald er jeg uenig med dem.

Der er langt flere luftemuligheder hvor man skal have sin hund i line og der er det da oplagt at lufte sin løbske tæve der - Uanset hvad der så ellers er af hunde.

Luftede Kaia noget oftere (når vi ikke var belejret af kærlighedshungrende hanhunde) netop fordi jeg ikke ønskede at have hende løs, så vi overrendt da i den grad byen og fik afsat en masse deeeejlige mærker til hanhundene :slem:

 

 

Men personligt er jeg ligeglad med, om jeg møder en løbsk tæve på en gåtur i snor, eller på en træningsplads.

Udfordringen er den samme for mine hunde - Ignorer tæve.

 

Men debatten gik jo egentlig på at møde en løbsk tæve i en hundeskov, ville jeg være meget ked af, af flere årsager der tidligere er nævnt.

Nu bliver det så ikke noget problem, eftersom vi ikke bruger hundeskove ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså når man har en tæve skal hun jo også luftes og nogen har ikke mulighed for at lufte hende på "skæve tidspunkter" som der er en der foreslår. Jeg ville dog aldrig lade mine tæver i løbetid løbe løs i en hundeskov. Men har bare et spørgsmål til jer - hvad med gensidig hensyn ? Tæven har ret til at komme ud - det samme har han-hunden. Der hvor jeg oftes går med mine hunde (ikke hundeskov) der ser man om dem der kommer imod en har snor på og hvis de har så sætter man også snor i sin egen. Jeg kan sådan set ikke tage mig af hvor mine tæver tisser, når de er i løbetid og de bliver ihvertfald ikke holdt indespærret.

 

Vi var en del der mødtes i søndags og der var der en løbetids-tæve med og hun var altså velkommen. Dog havde vi kun kastrater og tæver med, men alle holdt et ekstra øje åbent om der kom andre hunde end dem der var med.

 

Jeg synes faktisk de fleste herinde har givet udtryk for at det handler om gensidig respekt, men også om at passe på sin tæve, og undgå at give hende en dårlig oplevelse. Derfor ville jeg aldrig tage Penny med i hundeskov, imens hun er i løb.

 

Jeg synes bestemt at man skal lufte sin hund, derudover som normalt, og gå de steder hvor man ved der er mindst risiko for at rende ind i løse hunde (Altså her tænker jeg holde sig fra områder hvor det er tilladt). Og ellers lufte hunden som normalt.

 

Jeg vil ikke tage så meget hensyn at jeg vil lave om på Pennys rutiner, bare fordi hun er i løb. Men jeg vil helt klart ikke lufte hende i parken hvor det er tilladt at have hunde løs. Ikke fordi hun ikke har RET til at være der, men fordi JEG ikke vil udsætte hende for den ekstra risiko for dårlig oplevelse.

 

Med hensyn til at sætte hunden i snor når man møder andre hunde er vi igen tilbage ved "høfligheden", jeg tror vi alle herinde er enige i hvordan det hele skulle være hvis det var perfekt. Desværre er den verden vi lever i bare ikke perfekt, og der findes ufattelig mange hensynsløse hundeejere derude.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig.

 

Og jeg er 98% sikker på, at jeg IKKE kunne kalde Sofus til mig, hvis tæven var højløbsk. Hvor stor værdi har jeg lige i forhold til et godt knald? Han ved jo, hvor vi bor, så han kan da godt selv finde hjem bagefter. :shock:

ja hvis han da ikke lige har haft et møde med en bil INDEN han kommer hjem - men når du har en tæve så ved du altså når den er i løbetid - det ved den hanhundeejer du møder ikke..... derfor holder man selvfølgelig sin løbske tæve væk fra steder med løse hunde ( hundeskove , hundegårde ol. )jeg har haft 1 hanhund der var eneste han i et område med tæver der skiftedes til at være i løbetid - det krævede et solidt hegn om haven før det lykkedes at holde ham inde - indtil han lærte at gå op på en kompostbunke og så springe over hegnet - man er vel en airedale - og så var jeg lige vidt ! Redigeret af anne-lise hansen
stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...