Hop til indhold

debat på FB, tæve i løbetid i hundeskov


ft spaniel
 Share

Recommended Posts

Er blevet tilknyttet en gruppe med vi med hund.

 

Der kører en debat iøjeblikket om at en hundeejer, tager sin løbske tæve med i snor i hundeskoven, hvor andre hunde er løse. Hvordan forholder I jer, hvis jeres hanhunde løber fri, ind og ud af krat, og så støder på en tæve i løbetid? Selvfølgelig forsøger man at kalde sin hund til sig, men synes det er svins at de ikke kan lufte tæven et andet sted, i den periode, når den nu alligevel skal være i snor.

 

Synes det er synd for tæven ligesåvel hanhunden, som skal gå og snuse til alle tissetårene, og stresse.

 

Lidt det samme som hvis man har en hund som ikke kan tåle andre hunde og man tager den med i skoven i snor, hvor der render en masse løse hunde rundt. Er det OK at den bider de hunde som kommer hen til den?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

I og for sig skal hanhunden jo være under kontrol når den er i en hundeskov, så i PRINCIPPET bør man sagtens kunne lufte en løbsk tæve i en hundeskov.

 

Men i realiteten må jeg ærligt synes at den hundeejer der gør det tænker mere på PRINCIPPER end på sit hunds velvære og psyke. Hun kan blive overrendt af mange ubehagelige hunde, og man udsætter sin hund for nogle potentielt ubehagelig episoder som kunne have været undgået.

 

Så jeg synes at som ansvarlig hundeejer må man pakke sine principper væk, og tænke på sin hund, og i den periode lufte hunden et andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter min mening, så lufter man løbske i snor og ikke i hundeskove. Det er lige så meget for egen hunds skyld, hvis der kommer en løs hanhund, som ikke er under kontrol, så man kan forsøge at gribe ind, inden det går helt galt.

 

Til det andet, nej. Hvis man har en hund, man ved bider andre, så er det ikke smart at gå i en hundeskov, hvor man ved, risikoen for løse hunde er stor.

Link til indlæg
Del på andre sites

En løs hanhund skal jo være under fuld kontrol også i hundeskov - derfor skal man kunne kalde den væk fra en tæve i løbetid.

 

Men med det sagt, synes jeg bestemt det er hul i hovedet af ejeren - og synd for tæven som måske skal have en-to-tre hanhunde hængende efter sig, indtil ejerne kommer og får dem hentet. Men har nu selv mødt en af slagsen i hundeskov, og tæven var endda løs- samt nyindkøbt, så lystrede endda heller ikke helt på sit navn. Zeus er så heldigvis ligeglad med det, men den blev da humpet af to andre hunde bare mens vi var i nærheden... Og der blev ikke rigtig gjort noget ved det, de var nemlig kastrater, så de kan jo ikke gøre noget.... :shock: Stakkels tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

En løs hanhund skal jo være under fuld kontrol også i hundeskov - derfor skal man kunne kalde den væk fra en tæve i løbetid.

 

Men med det sagt, synes jeg bestemt det er hul i hovedet af ejeren - og synd for tæven som måske skal have en-to-tre hanhunde hængende efter sig, indtil ejerne kommer og får dem hentet. Men har nu selv mødt en af slagsen i hundeskov, og tæven var endda løs- samt nyindkøbt, så lystrede endda heller ikke helt på sit navn. Zeus er så heldigvis ligeglad med det, men den blev da humpet af to andre hunde bare mens vi var i nærheden... Og der blev ikke rigtig gjort noget ved det, de var nemlig kastrater, så de kan jo ikke gøre noget.... :shock: Stakkels tæve.

 

Men der er det, som Shii også skriver, man skal se på, hvordan realiteterne er og ikke sætte sin tæve i den situation (som du også selv skriver)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Shii - man kan da sagtens være en idiot og holde på principper, men hvad gavner det hunden?

 

Når en løbsk tæve bliver ufivilligt parret i ejerens egen indhegnede have, tillægges ejeren så meget egen skyld, at denne selv står med halvdelen af regningen. Hvis jeg var dommer, ville jeg hælde til at tæveejeren stod alene med problemet hvis tæven blev parret i en hundeskov. Faktum er jo, at folk sjældent har hunden under fuld kontrol når den er sluppet løs. Selv den mest lydige hund vil blive fristet - og den har jo fået en "fri"-kommando, ellers ville den jo ikke vige fra fod:vedikke:

 

Og så kan jeg ikke se pointen i at lufte i snor i en hundeskov. Sådan på det generelle plan. For hvis man lufter i snor, kan man jo lige så godt lufte alle mulige andre steder.

 

Med hensyn til at bide. Tja, en hund er vel ikke under fuld kontrol hvis den bider??? Lige som med en løbsk tæve, kan jeg ikke se pointen i at lufte en bidende hund i en hundeskov. Den bider vel fordi den på den ene eller anden måde føler sig truet, og hvorfor udsætte den for det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan være nok så lydig, men det er dæleme svært at snakke imod instinkter. Så nej, synes bestemt ikke det er i orden at tage en løbsk tæve med i hundeskov! Har selv oplevet det, ejeren sagde bare at det var da en fin hanhund jeg havde, så det blevet sikkert nogle søde hvalpe hvis det skulle ske. Underlig holdning!?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt det samme som hvis man har en hund som ikke kan tåle andre hunde og man tager den med i skoven i snor, hvor der render en masse løse hunde rundt. Er det OK at den bider de hunde som kommer hen til den?

 

Nu er det ikke noget jeg har oplevet, men blot noget jeg har tænkt på.

 

Selvfø'lgelig skal hundene være i kontrol i en hundeskov, men hvis hanhunden når at hoppe på tæven inden hundeejeren når at tage den væk, er det vel tæveejerens problem hvis den bliver bedækket?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er blevet tilknyttet en gruppe med vi med hund.

 

Der kører en debat iøjeblikket om at en hundeejer, tager sin løbske tæve med i snor i hundeskoven, hvor andre hunde er løse. Hvordan forholder I jer, hvis jeres hanhunde løber fri, ind og ud af krat, og så støder på en tæve i løbetid? Selvfølgelig forsøger man at kalde sin hund til sig, men synes det er svins at de ikke kan lufte tæven et andet sted, i den periode, når den nu alligevel skal være i snor.

 

Synes det er synd for tæven ligesåvel hanhunden, som skal gå og snuse til alle tissetårene, og stresse.

 

Det syntes jeg ikke helt er iorden. Som sagt tidligere... hanhundeejerne burde kunne kalde deres hunde til sig, men det er bare langt fra altid tilfældet når der er tæver i løbetid i nærheden. Syntes egentlig mest af alt det er synd for tæven.

Lidt det samme som hvis man har en hund som ikke kan tåle andre hunde og man tager den med i skoven i snor, hvor der render en masse løse hunde rundt. Er det OK at den bider de hunde som kommer hen til den?

Nej, det er ikke ok at den bider, men det er heller ikke ok at andre lader deres hunde rende lige hen til en hund i snor.

Selv går jeg ikke med min hanhund, der ikke er glad for alle andre hunde, i hundeskoven... men det er mere fordi jeg syntes det er synd for ham gang på gang at blive udsat for at hans grænser bliver overskredet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Shii - man kan da sagtens være en idiot og holde på principper, men hvad gavner det hunden?

 

Når en løbsk tæve bliver ufivilligt parret i ejerens egen indhegnede have, tillægges ejeren så meget egen skyld, at denne selv står med halvdelen af regningen. Hvis jeg var dommer, ville jeg hælde til at tæveejeren stod alene med problemet hvis tæven blev parret i en hundeskov. Faktum er jo, at folk sjældent har hunden under fuld kontrol når den er sluppet løs. Selv den mest lydige hund vil blive fristet - og den har jo fået en "fri"-kommando, ellers ville den jo ikke vige fra fod:vedikke:

 

Og så kan jeg ikke se pointen i at lufte i snor i en hundeskov. Sådan på det generelle plan. For hvis man lufter i snor, kan man jo lige så godt lufte alle mulige andre steder.

 

Jeg TROR ikke jeg ville kunne kalde Dexter til mig hvis der var en løbsk tæve, men jeg ved det ikke...

 

Hvis han parrede en løbsk tæve som rendte frit rundt i hundeskoven så ville jeg ikke betale selvom jeg med egne øjne så ham hoppe på. Af den simple grund at JEG kan ikke vide om der har været andre på før! Og udelukkende fordi jeg synes det er SÅ respektløst overfor HUNDEN, ville jeg simpelthen nægte at betale en krone før end der var et DNA bevis der viste min hund var faren!

 

(Normalt ville jeg i stort set alle andre situationer tage 100% ansvar f.eks. hvis han rendte ind i haven til en løbsk tæve og parrede den, og haven ellers var forsvarligt indhegnet)

 

Jeg synes helt bestemt at det er synd og skam at det skal være sådan at man med en løbsk tæve er "begrænset", men jeg synes også at det er så lidt at man i de to uger må kunne finde et andet sted at komme. Også fordi det jo har en tendens til at kunne skabe lidt problemer hvis der er flere hanner omkring tæven. Og det er ikke noget jeg siger fordi Dexter måske ikke ville kunnes styres, jeg ville holde ham i snor, men det er simpelthen fordi verdenen er fuld af spade-hunde ejere som ikke tager den slags hensyn, og det er sgu for synd for tæven...

 

Igen.. kort og godt:

 

Med en løbsk tæve har man RET til at slippe hende løs i en hundeskov. Det betyder ikke at det er noget man SKAL gøre, og det betyder ikke at det er forsvarligt at gøre!

Link til indlæg
Del på andre sites

En løs hanhund skal jo være under fuld kontrol også i hundeskov - derfor skal man kunne kalde den væk fra en tæve i løbetid.

Jeg synes også, at det er hul i hovedet af tæveejeren. Og hvis tæven er højløbsk, så vil jeg næsten hævde, at det skal være en noget nos..løs hanhund, hvis man uden problemer kan kalde den til sig. Her er vi ude i noget, der er den stærkeste drift næst efter selvopholdelsesdriften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sys det er gak at tage løbsk tæve med i hundeskov, men her hvor jeg bor er der en stor skov og der kommer mange hunde (både med og uden snor) og der tillader jeg mig altså at gå med min løbske tæve (i snor selvfølgelig) og der har aldrig været problemer..

Jeg er sån lidt i tvivl med den bidske hund, hvis man ved ens hund bare bider alt og alle er hundeskove ikke en god idé (mest for egen hunds skyld :engel:) men hvis man bare har en hund der siger fra overfor fremmede hunde der ikke fatter en hat, så sys jeg det er lidt noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sys det er gak at tage løbsk tæve med i hundeskov, men her hvor jeg bor er der en stor skov og der kommer mange hunde (både med og uden snor) og der tillader jeg mig altså at gå med min løbske tæve (i snor selvfølgelig) og der har aldrig været problemer..

Jeg er sån lidt i tvivl med den bidske hund, hvis man ved ens hund bare bider alt og alle er hundeskove ikke en god idé (mest for egen hunds skyld :engel:) men hvis man bare har en hund der siger fra overfor fremmede hunde der ikke fatter en hat, så sys jeg det er lidt noget andet.

 

I min verden er der stor forskel på om hunden er aggressiv eller bare "små sur".... Jeg ser mange med gamle sure hunde i hundeskovene, og det synes jeg er okay... Men hvis hunden ligefrem laver udfald mod tilfældige hunde osv.. Nej så er det ikke okay... Men ALLE hunde har i min verden ret til at "sige nej tak" til at andre hunde kommer tæt på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener, der findes en paragraf i hundeloven, der påbyder, at løbske tæver skal være i snor. Altid - ude på offenligt område.

Det gør jeg dog ikke selv, mine går ofte løs , hvor jeg har oversigt. Mine bliver ikke generet, da jeg jo selv har hanhunde med. Og jeg råber altid på afstand - løbsk tæve, fordi mine hunde er koblet ved passage af andre, og mine hanner kan blive krigeriske, når en er løbsk.

Men ligefrem at opsøge steder, hvor hunde mødes med løbsk tæve er da tankeløst

Mht til visse asociale hunde ved jeg ikke helt, hvad jeg mener,og ved ikke hvad jeg ville gøre, hvis jeg havde bil og kunne komme sådanne steder. Hvis skoven var stor kunne jeg nok tage f.eks en asocial hund med, der godt kunne sige fra. Men ved ikke om jeg turde alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville, som så mange andre, heller ikke tage en løbsk tæve med i hundeskov, for jeg kan ikke på nogen måde forestille mig at det ville være hyggeligt, særligt ikke for den stakkels tæve.

 

Det andet, med sure hunde i hundeskov, har vi jo diskuteret til hudløshed. Jeg gør det ikke, af samme årsag - af hensyn til min hund der ikke ville få en hyggelig tur overhovedet. Men jeg ville gerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

En tæve, der er i løbetid tricker ikke kun hanhundene. Jeg har engang oplevet en tæve i løbetid, blive trukket igennem hundeskoven i snor:evil:

Jeg kunne gætte det med det samme, fordi mine bare 'slukkede hjernen' og satte næserne i r*ven på tæven, samt slikkede på sådan en speciel måde. Men det er så fordi jeg kender mine hanhundes signaler ret godt på det område. Jeg fik fat på dem med det samme og så holdt jeg dem i halsbåndene indtil manden og tæven var ude igen.

Men de andre hunde incl. en grand danois tæve gik fuldkommen amok. Selv grand danois-tæven slog hjernen fra og ville humpe den højløbske tæve!:shock:

Der ligger et kæmpe skovområde rundt om hundeskoven, hvor hundene skal være i snor. Hvorfor skulle ejeren dog så udsætte hans egen tæve for sådan en omgang overfald?

 

Jeg tror simpelthen heller ikke at man kan træne hundene fuldkommen til, at ignorere løbske tæver. Nok på træningspladser og lign. hvor hunden har fokus på ejeren og det 'arbejde' den er igang med. Men når hunden render fri et sted, som den associerer med at være fri og være 'hund', er det sværere at få hunden til at lystre når instiktet tager over.

Men i teorien skulle man jo kunne det! Men hvor mange ville så reelt set kunne færdes i hundeskoven så, hvis hunden skal kunne overhøre ALT andet end ejerens kommando?..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes til gengæld, det er interessant det der med, at det er 'synd' for hanhundene at de skal gå og blive frustrerede af tispletter o.lign. Altså her hvor vi bor er der sgu nærmest altid en tæve i løb, og ja, Sputnik bliver da rundtosset af det (Chino interesserer sig ikke så meget for den slags, heller ikke da han havde løgene i behold ... han er nok i bund og grund nosseløs :slem:), men det er man jo nødt til at arbejde med. Man kan jo ikke bare dømme det 'synd' og så opgive at få sin hund til ikke at stresse over det - det er i hvert fald mere synd i mine øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kunne ikke drømme om at gå i hundeskoven med Maya når hun er løbsk, hverken med eller uden snor.

Vi prøver at holde os til de områder hvor der er så få hunde som muligt og aftaler nogen gang gåture med andre tæveejer, så Maya kan have lidt kontakt med andre hunde.

 

Men har nu også flere gange oplevet folk der kommer med deres intakte handhunde uden snor og når jeg så råber fra lang afstand at min tæve altså er i løbetid, smiler de bare dumt og siger "okay, men de kan vel godt lege lidt alligevel"

Øhmm - nej hvad tror du selv :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan vil du gøre det?.

 

Ninjamor skrev den der meget brugbare blog om at bruge løbetidstis som en træningsmulighed - altså at snifferiet bliver til en belønning for samarbejde. Det synes jeg er en rigtig god måde at sikre sig at hanhunden holder 'benene på jorden' og ikke farer afsted i sit eget stressunivers.

 

Jeg vil ikke påstå at Sputnik er blevet helt ligeså god til at samarbejde i de situationer som Ninjamors's Pelle ;-) Men vi forsøger, og jeg synes det er en rigtig god tilgang til at få lidt ro på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kommer jeg ikke i deciderede hundeskove, og Luna er steriliseret. Men jeg mener det er fuldstændig gak i låget at smide en løbsk tæve ind et sted, hvor der render løse hunde.

 

Vi har lige haft lidt det samme tilfælde ovre i den lokale hundegård. Gutten med den løbske tæve mener så, at det er hanhunde-ejerne, der skal holde deres hunde væk fra hans tæve.

 

Æhm det var et aftalt møde, han VED, der kommer hanhunde. Hvorfor filan udsætte sin tæve for det der? Og hanhundene..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...