Hop til indhold

Uvidende hundeejer?


MVA88
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen :vinken:

 

På en af mine ture i dag mødte jeg en ældre kvinde med en Australian shepherd, og hun udstrålede en kæmpe usikkerhed ved at jeg kom med mine hunde fra lang afstand.

Og hun gik ind i det høje krat (væk fra stien) en del gange i den tid, hvor vi nærmer os hinanden.

Så her bliver jeg også usikker på at skulle møde hende og hunden, da vores nye hund gør af alle hunde og vores anden reagerer på utilregnelige mennesker og dyr.

 

Hun beslutter dog alligevel at fortsætte mod os, så jeg går ind i krattet, da hendes usikkerhed har smittet mig og derfor også mine hunde. Mine hunde sætter sig og stirrer bare på den anden hund.

Da hun er omkring 2 meter fra os strammer hun snoren og hendes hund gør selvfølgelig udfald, hvilket så starter mine to.. Her råber den ældre kvinde "JA JEG TÆNKTE DET NOK!!", kigger surt på mig, og vender om.

 

Hendes kommentar gjorde mig fuldkommen mundlam.. Kan man virkelig være hundeejer og vide SÅ lidt om hunde og deres adfærd?

Jeg vidste allerede, hvordan situationen ville blive fra jeg så hende, hvis vi skulle forbi hinanden.

 

Desuden så hunden meget fredelig ud og var slet ikke interesseret i mine hunde, før hun strammede snoren, så den reagerede meget vel kun udfra hendes usikkerhed.

Jeg bliver sgu trist over at se sådan noget :cry:

 

Desuden oplever man lidt af hvert på den tur, da det er en græsmark, der ligger ved 3 store boligområder og villakvarterer, så der går RIGTIG mange hunde og ikke mindst deres ejere :blink:

 

Tilføjelse:

Så jeg har skulle høre på en del kommentarer, når jeg har gået tur der.. Der er åbenbart mange fordomme om et ungt menneske med en hund, og ikke mindst to!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en klovn! Men ja fordomme om unge og hunde er der nok af:( heldigvis møder jeg ikke så mange. Men tit undgår andre hundeejer mig og Bono? Og så kan de stoppe og hilse på andre 3 meter fra mig??

 

Ja, jeg er efterhånden vant til bare at ignorere folk der, udover dem som man lige kender.

Men det var mest hendes kommentar, som jo viste meget tydeligt, at hun intet aner om hunde adfærd, som gjorde mig fuldkommen mundlam, da det var soleklart for mig!

 

Hvor gammel er du da? :)

 

Men ja, fordomme vil der altid være!

Link til indlæg
Del på andre sites

Aii undskyld mig.. Er lidt imellem ung og gammel. :o

Men seriøst, når jeg går tur med min hund, så koncentrerer jeg mig sq da om hans opførsel og ikke om eventuelle signaler modpartens hund udsender... For om det er en hund der gerne vil hilse eller æde min hund = samme opførsel forventet herfra!!!

 

Ja, men jeg bliver nødt til at være opmærksom på de andres signaler pga. min ene hund

 

Eller jeg retter lige:

Jeg er opmærksom på min hunds signaler, som tydeligt fortæller mig, at der er noget farligt (i hendes øjne).

Men fordi jeg er opmærksom på min hund, kan jeg da også godt være opmærksom på mine omgivelser :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint nok, at du ejer et stk hund, der har problemer med andre hunde, men jeg ville nok forsætte min tur med min hund uden at tage hensyn, fordi han (nysgerrig og elsker alle hunde) skal vide, at sådan er det bare:rolleyes: kunne dog aldrig finde på at råbe eller på anden måde svine jer, for vil jo heller ikke på nogen måde hjælpe min egen hund:D

Link til indlæg
Del på andre sites

Fint nok, at du ejer et stk hund, der har problemer med andre hunde, men jeg ville nok forsætte min tur med min hund uden at tage hensyn, fordi han (nysgerrig og elsker alle hunde) skal vide, at sådan er det bare:rolleyes: kunne dog aldrig finde på at råbe eller på anden måde svine jer, for vil jo heller ikke på nogen måde hjælpe min egen hund:D

 

Hvornår har jeg nævnt, at man skal tage hensyn til mig?

 

Jeg skal skam nok selv trække mig væk, hvis jeg ikke ønsker et møde, som jeg også gjorde i denne situation.

Men da det var hende, der skabte denne situation, så var der absolut ingen grund til sige noget eller vende om.. Eller jo, inden hun (nok endnu engang) lærte sin hund, at det er skidt at møde andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Siger heller ikke, at du forventer specielle hensyn:) siger bare, at jeg ville forsætte med min hund uden at tage hensyn, for det er bare bedst for ham:D han ville synes det var mystisk hvis vi eksempelvis begyndte at trække til siden...

 

Netop.. Det er da vildt mærkeligt at gøre!

Hvis vi mødtes på en gåtur, så ville jeg da også håbe, at du bare fortsatte, for så ville der absolut ingenting være :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har skrevet før, har Nikki lidt problemer med mødet med andre hunde. Det der har hjulpet gevaldigt, er at jeg bare går. Helt vildt enkelt. :D Tror jeg har stresset mig selv op over årene, og min gåen væk og til siden og hiven og halen i snoren har gjort problemet tiltagende være. Idag logrer Nikki bare for det meste, og hvis den anden hund er udfarende løber nikki lidt i cirkel og gør. Stor stor sejr for mig, og selvom jeg godt vidste ens sindstilstand går gennem snoren, så er det først gået helt op for mig på det sidste hvor vigtig den del er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stefano.. selvfølgelig kan Nikki mærke hvis det inde i dit hoved er et problem at gå forbi fremmede hunde:) min hund er så stor, at ville han ikke være enig i min måde at takle situationen på, ville han kunne trække af med mig:o så derfor er det ganske vigtigt for mig, at han ved jeg har styr på situationen uanset om passerende hund vil æde ham eller bare hilse:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, det er helt vildt hvor meget det betyder hvordan vi tænker/føler om en bestemt situation og hvad vores kropssprog derfor "fortæller." Da jeg var yngre, havde jeg en hund, der godt kunne finde på at forsøge at opsøge andre hunde og som var ekstremt belastende at passerer andre hunde med, fordi han trak og hoppede rundt i snoren. Og han vejede 40-45 kg., så han kunne godt være liiiidt svær at holde, hvis man ikke var forberedt.

 

Men her efter han er blevet aflivet, tænker jeg da nogle gange, at det var underligt at han kunne hilse noget så fint og lystre markant bedre, når han var fri af snoren :lol Men det er da helt sikkert mig, der er blevet anspændt bare der er en anden hund i syne, tror jeg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg møder små hunde, og mine er i snor, så tager jeg også et fast greb i snoren indenfor en vis afstand. Simpelthen for at kunne holde fast,hvis de små ophidser mine. Grebet tages sammen en plads kommando.Så ved mine, at der ikke skal hilses.

Jeg har nemlig ofte svært ved at læse små hundes reaktion på afstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra hendes syn har det jo været stort set samme oplevelse hun har haft... Netop fordi du har udstrålet at du blev usikker, så har hun jo netop været bevidst om der sandsynligvis ville opstå problemer.

 

I mine øjne er det skam også fint nok at "vende rundt", når sådan en situation opstår, det er jo netop at fortælle hunden "Nej Børge, sådan gør vi ikke". At hun lige få den kommentar smidt afsted synes jeg ikke nødvendigvis skal ses som udelukkende en sviner til dig, det kan sagtens være en malplaceret kommentar sagt i frustration over at "Nu gjorde hendes hund det sgu igen". Hvis hun er dybt frustreret så vil hvilken som helst kommentar jo nok komme ud som lidt små sur...

 

At hun strammer snoren er ikke smart, men igen hvis jeg skulle krydse en der havde to hunde og ejeren virkede nervøs, så ville jeg også selv tage mine forbehold, og hvis man er bare en anelse usikker og ved man har en udfarende hund er det jo faktisk for mange en naturlig ting lige at korte snoren af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra hendes syn har det jo været stort set samme oplevelse hun har haft... Netop fordi du har udstrålet at du blev usikker, så har hun jo netop været bevidst om der sandsynligvis ville opstå problemer.

 

I mine øjne er det skam også fint nok at "vende rundt", når sådan en situation opstår, det er jo netop at fortælle hunden "Nej Børge, sådan gør vi ikke". At hun lige få den kommentar smidt afsted synes jeg ikke nødvendigvis skal ses som udelukkende en sviner til dig, det kan sagtens være en malplaceret kommentar sagt i frustration over at "Nu gjorde hendes hund det sgu igen". Hvis hun er dybt frustreret så vil hvilken som helst kommentar jo nok komme ud som lidt små sur...

 

At hun strammer snoren er ikke smart, men igen hvis jeg skulle krydse en der havde to hunde og ejeren virkede nervøs, så ville jeg også selv tage mine forbehold, og hvis man er bare en anelse usikker og ved man har en udfarende hund er det jo faktisk for mange en naturlig ting lige at korte snoren af.

 

Som jeg læser det, er trådstarter først blevet usikker, efter hun har set hvordan damen reagerede:genert:

 

Jeg skifter side, hvis der kommer fremmede hund/e imod os. Hvis jeg kan. Og kan jeg ikke, går jeg ind til siden, så jeg kan komme i en bue udenom. Og det er kun, hvis anden ejer virker opsøgende, at jeg spørger om de må hilse. Ellers går vi videre.

 

Men jeg skal da indrømme, at så jeg en begynde at virke nervøs og stramme snoren på sin hund, så ville jeg da også tænke mit og undgå vedkommende.

 

(Hende her har jeg så ikke mødt endnu, jeg vidste slet ikke vi havde en aussie herude:-D. Men det er nu rart at være lidt på forkant, hvis nu vi skulle rende ind i hende:-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser det ikke som om at damen er usikker og ingen forstand har på hundeadfærd, tvært i mod så læser jeg det som hun prøver at træne sin hund og hver gang den reagerer så trækker hun væk, og jeg kan godt forstå hendes frustration da det så går galt til sidst.

 

Så jeg er enig med Shii, som jeg læser det, skal du overhovedet ikke tage den bemærkning som den var til dig, jeg tror den var til hende selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg møder en som virker usikker, så bliver jeg det også selv. For tænker at vedkommende er bange for at dens hund æder min, hvilket jeg så også bliver bange for at den gør.

 

Jeg kan sagtens sige nej til at hilse på en, men ja til at hilse på en anden. Det kommer helt an på ejeren og hunden. Men det er min hund og han skal ikke hilse på nogen hvor jeg ikke ført mig rimelig sikker på hvordan det hils ender. Og nogle folk bliver sure og fornærmet, men det er deres problem at blive gode igen.

En dag kom vi gående på fortorvet og da der kommer en hvid schæfer imod os, vælger jeg at gå på modsatte fortorv da barney ligger sig ned og fylder hele fortorvet når han ser en anden hund, plus jeg synes pladsen var lidt trang. Damen blev pisse sur og sagde noget med at bare fordi hun havde en schæfer betød det jo ikke at den åd alle, rigtig surt og så gik hun videre. Egentlig havde skiftet mere med min hund og jeg at gøre, end med hendes :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, er trådstarter først blevet usikker, efter hun har set hvordan damen reagerede:genert:

 

Sådan læser jeg det bestemt også, men det betyder jo ikke at ejeren af Aussien har bemærket det? Hvis hun har været fokuseret på at træne sin hund, så har hun jo nok ikke med det samme læst signalerne.

 

Det virker i mine øjne som om hun forsøger at træne hunden, hvorfor skulle hun ellers trække til side osv. Hvis hun ikke havde nogen anelse så havde hun jo bare uvidende trasket videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har skrevet før, har Nikki lidt problemer med mødet med andre hunde. Det der har hjulpet gevaldigt, er at jeg bare går. Helt vildt enkelt. :D Tror jeg har stresset mig selv op over årene, og min gåen væk og til siden og hiven og halen i snoren har gjort problemet tiltagende være. Idag logrer Nikki bare for det meste, og hvis den anden hund er udfarende løber nikki lidt i cirkel og gør. Stor stor sejr for mig, og selvom jeg godt vidste ens sindstilstand går gennem snoren, så er det først gået helt op for mig på det sidste hvor vigtig den del er.

 

Hvor skønt at du har fundet ud af den del, og du har kunne forbedre situationen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres svar :)

 

Nu hvor I har kommet med situationen om at hunden var under træning, så kan jeg egentlig godt se det nu.

Det var kun fordi at hunden slet ikke virkede interesseret i mine hunde (i de øjeblikke jeg kiggede), og så var der jo ingen grund til at gå ind til siden.

 

Men jeg håber på, at hun gik og trænede med sin hund og kunne læse dens signaler en del bedre end jeg :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...