Hop til indhold

Uhøflige hunde


Therese
 Share

Recommended Posts

Vi har jo de her hunde i familien, som jeg personligt synes leger ret "uhøfligt." Det er noget med at vælte Bobo ned på ryggen og fuldstændig overhøre, at han piber og viser dæmpende signaler og kæmper for at komme op. Legen stopper først, hvis Bobo knurrer.

 

Det er jo helt tydeligt, at Bobo ikke synes det er sjovt, men det bliver bare ikke respekteret.

 

I de sidste par dage har jeg gået og tænkt på hvordan det kan være, at nogle hunde fuldstændig kan overse andre hundes sprog.

 

Er det bare fordi de aldrig har lært det ordentligt? Eller er der nogle racer eller nogle typer hunde, hvor der er en tendens til at de kan være lidt "handicappede" socialt?

 

Jeg har tit hørt, at slædehunde og andre "oprindelige" racer er langt mere følsomme overfor sproget end andre racer. Og der tænker jeg umiddelbart, at det til dels kan skyldes avlen. Man avler vel efter brugsegenskaber og det at kunne fungere i en flok, når man avler slædehunde. Så jeg tænker, om man måske ubevidst har avlet hunde, der er sprogligt dårligere stillede indenfor andre racer, fordi man har lagt vægt på nogle andre ting i avlen.

 

Giver det mening? Og hvad er jeres oplevelse/mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Giver det mening? Og hvad er jeres oplevelse/mening?

Nu kan jeg ikke lige huske, hvor gammel Bobo er eller hvilke hunderacer i familien, som du finder uhøflige? Men forskellige racer har forskellige legemønstre. Nogle kan lide at løbe sammen, hvor andre foretrækker en god og gedigen body slamming.

 

Da Sofus gik på hvalpehold i DKK, opdelte træneren hvalpene i små legehold i frikvartererne. De søde, blide cockere og labber skulle fx ikke i terriergruppen, som var den mest højlydte (stor knurren) og voldsomme.

 

Så måske Bobo og familiehundene bare ikke "passer sammen"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske står der bare kom og tryn mig i panden på Bobo?? Mener det faktisk helt seriøst:D, da vi fik Rex, blev han også væltet rundt, og gætter på det var fordi han tillod det, idag siger han fra, så der sker det ikke.

Han havde vist ikke haft noget hundekontakt af betydning der hvor han kom fra, så spillereglerne skulle jo lige læres:)

Vi var i hundeskoven en dag, der var en rigtig kælling af en tæve:mad: hun var bare over enhver hund der viste en snule svaghed. Vi fulgtes rundt med hende og en anden hund, dem gjorde hun intet ved, har en fornemmelse af hun nøje udvalgte "de svage" hunde, hvis man kan sige det sådan - hun var ihvertfald dybt uhøflig imo:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke lige huske, hvor gammel Bobo er eller hvilke hunderacer i familien, som du finder uhøflige? Men forskellige racer har forskellige legemønstre. Nogle kan lide at løbe sammen, hvor andre foretrækker en god og gedigen body slamming.

 

Da Sofus gik på hvalpehold i DKK, opdelte træneren hvalpene i små legehold i frikvartererne. De søde, blide cockere og labber skulle fx ikke i terriergruppen, som var den mest højlydte (stor knurren) og voldsomme.

 

Så måske Bobo og familiehundene bare ikke "passer sammen"?

Det virker som om de begge to godt kan lide at lege brydekamp.. Bobo kan bare ikke lide at blive hoppet på af 50 kg. hanhund :genert:
Link til indlæg
Del på andre sites

Måske står der bare kom og tryn mig i panden på Bobo?? Mener det faktisk helt seriøst:D, da vi fik Rex, blev han også væltet rundt, og gætter på det var fordi han tillod det, idag siger han fra, så der sker det ikke.

Han havde vist ikke haft noget hundekontakt af betydning der hvor han kom fra, så spillereglerne skulle jo lige læres:)

Vi var i hundeskoven en dag, der var en rigtig kælling af en tæve:mad: hun var bare over enhver hund der viste en snule svaghed. Vi fulgtes rundt med hende og en anden hund, dem gjorde hun intet ved, har en fornemmelse af hun nøje udvalgte "de svage" hunde, hvis man kan sige det sådan - hun var ihvertfald dybt uhøflig imo:(

Jeg har faktisk selv været inde på lidt af det samme. Bobo dæmper på en ret "hvalpet" måde.. Eller, hvalpet er måske et forkert ord, men det er ørerne helt tilbage, lav kropsholdning og masser af slikken i mundvigene..

 

Så jeg har tænkt på, at han måske bare enten virker rigtig usikker på andre eller at han forvirrer dem, fordi han virker hvalpet, men lugter som en voksen hund.

 

Uanset hvad skal man vel have proppet noget mere selvtillid ind i ham, så han tør markere hans grænse. Men hvordan gør man det bedst?? Jeg synes, det er lidt synd, hvis Bobo bliver presset ud i at knurre, fordi noget er så ubehageligt, men jeg ved heller ikke om det hjælper ham, hvis jeg kommer og "redder" ham hver gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej vi læser da ikke noget som helst, svarer bare lidt hist og pist:cool:

Hvor gammel er Bobo? For ved Rex kom det bare helt af sig selv, at han sagde fra, men som sagt tror jeg han manglede erfaring, og skulle lige lære spillereglerne:)

Måske Bobo bare skal have lidt mere hundeerfaring med høflige hunde, som så vil ruste ham bedre til mødet med bøllerne:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det primært er fordi hundeejere ikke hjælper deres hunde med at lære hvordan man hilser ordentligt og fordi folk får udvalgt (hvis de ikke bare lader tilfældigheden råde) nogle forkerte hunde til at lære fra sig, når hvalpen er lille. Mange gange oplever jeg at folk lader deres egen hund være langt mere hårdhændet ved andre hunde, end de selv tåler at deres bliver udsat for og glemmer, at det de skal se på, er den hund der evt. begynder at vise tegn på at situationen ikke er sjov længere.

 

Hvad angår det med at træk/ slædehunde skulle have et mere oprindeligt sprog,... det siger forskningen jo, men jeg synes ofte de kun er meget dygtige til at bruge de afstandsøgende dele og generelt har svært ved at slappe af igen og stoppe deres truende signaler, når andre hunde signalerer at de ikke ønsker konflikt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror bestemt nogle hunde "overser" signaler.

 

Dexter overser også signaler engang imellem, det tror jeg alle hunde gør... Men han viser tydeligt signaler, og så snart jeg kan se at en anden hund måske er ved at overskride hans grænse så træder jeg til. Jeg vil aldrig have at han kommer så langt ud at han skal knurrer eller markerer for at få den anden hund til at stoppe. Jeg går simpelthen bare imellem, og henter Dexter væk som om at det var det mest normale i verdenen.

 

Jeg synes ofte problemet opstår når hunde af forskellig størrelse leger, mest fordi det ER let for f.eks. Dexter at tromle Penny ned, udelukkende pga. størrelsen. Og jeg tror at hvis Penny blev "tromlet" af en på sin egen størrelse, ville hun ikke føle det på samme måde som når Dexter ligger sig på hende og hun "sidder fast" under ham.. Vejede han nu 20 kg mindre, havde hun jo bare kunne rende fri...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nogle hunde er uhøflige. Min forrige hund tog eks. Det som andre hunde havde i munden, selvom de knurrede. Min nuværende unge retriever har en ide med at unge hunde skal løbes op, gribes fat i siden og trækkes ned. Da jeg intet kan gøre når han er igang med denne form for ikke sjov leg, kan jeg jo ikke lige hurtigt afbryde ham. Derfor er jeg kritisk overfor hvem han får lov at lege med, da han ikk skal have lov til at tromle andre og få succes med det. På den måde regner jeg med at kunne stoppe det.

 

Men der er ikke andet for end at holde sig fra de hunde hvor det ikke fungere. Igen grund til at presse vovserne og give dårlige oplevelser. Min søsters hund og min er ca lige gamle og de er faktisk ikk ret gode ved hinanden når de leger og de får det kørt derud hvor de ikk rigtig selv kan styre det. Derfor er vi begyndt at lærer dem hvad der er acceptabel adfærd og sørge for at de får stoppet i tide. Normalt vil jeg ikk gode bruge en masse tid på det, men da det er min søster og ALT bare vil være lettere hvis de kunne gå løs sammen, har vi valgt at ligge arbejde og energi i løsningen. Så jeg tror at man skal vælge sine kampe :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså .... Der kommer en dame i "vores" skov med en schäfer. Den er, om noget, uhøflig og voldelig i sin tilgang til andre hunde.

 

Den har nakket 3 små hvide hunde. Skam-bidt dem og næsten dræbt den ene, da den flåede hele struben op på den.

 

Denne her schäfer har aldrig lært at være sammen med andre hunde. Den kan ikke tale "hund" med de andre hunde. Den overser ALLE signaler der bliver smidt i hovedet på den. Ejeren kan ikke læse den, kontrollere den eller kalde den til sig. Men hun er ligeglad. Skoven er for alle.

 

Jeg tror på, man skal lære sin hund at være sammen med andre. De skal have lov til at være hunde 100 %. Men de skal ikke have lov til at tryne andre hunde. Jeg har lært Dupond man ikke må stå over andre hunde i mere end 4 sek. Han skal have lov til at vise, hvem han er. Men han skal ikke være "grov". Når der er små hunde og hvalpe, så ligger han sig ned og hilser eller leger.

 

Som hunde-ejer kan man godt lære sine hunde at lege pænt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Uanset hvad skal man vel have proppet noget mere selvtillid ind i ham, så han tør markere hans grænse. Men hvordan gør man det bedst?? Jeg synes, det er lidt synd, hvis Bobo bliver presset ud i at knurre, fordi noget er så ubehageligt, men jeg ved heller ikke om det hjælper ham, hvis jeg kommer og "redder" ham hver gang?

 

Jeg forlader lige den generelle debat et øjeblik for at sige at du naturligvis skal hjælpe din hund ud af kniben, hvis han er trykket. Ellers kan han hurtigt få lært sig at aggression er den bedste/eneste måde at komme ud af en ubehagelig situation på. Tænk over hvad du helst vil have han skal lære: at 'klare sig selv' eller at stole på at du er der for ham? Selvtillid er ikke noget en hund får ved at blive kastet ud i ubehagelige legesituationer - selvtillid får han gennem samarbejde og tillid til dig.

 

Nu hører jeg jo ikke til dem der synes at ens hund skal lege med en masse andre hunde, så dem der ikke respekterede min hunds grænser ville jeg simpelthen vælge fra som legekammerater.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså .... Der kommer en dame i "vores" skov med en schäfer. Den er, om noget, uhøflig og voldelig i sin tilgang til andre hunde.

 

Den har nakket 3 små hvide hunde. Skam-bidt dem og næsten dræbt den ene, da den flåede hele struben op på den.

Det ville jeg ikke alene kalde en anelse uhøfligt, men direkte sygt. Men er den så ikke blevet aflivet?

 

Som hunde-ejer kan man godt lære sine hunde at lege pænt :D

Det har jeg aldrig lært mine hunde. Jeg synes, at den bedste måde er at lade sin hvalp at være sammen fornuftige og venlige voksne hunde lige fra starten. Hvis hvalpen ikke er skudt i låget, så har den alle muligheder for at udvikle sig til en omgængelig hund. Men desværre kan man møde hundeejere, der ikke forstår, at netop deres hunde ikke bør være løse sammen med andre hunde, simpelthen fordi de er for afvigende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville jeg ikke alene kalde en anelse uhøfligt, men direkte sygt. Men er den så ikke blevet aflivet?

 

Nej .... Den er ikke blevet aflivet. Desværre vil jeg så sige. Den får aldrig et ordenligt forhold til andre hunde eller respekt for ejer. Hun har fået et påbud om mund-kurv. Den har hun købt ... men den hænger og dingler i hånden på hende og sidder ikke på hunden! "Den skal jo kunne forsvare sig"!!! Mod hvad?? De farlige terrier i skoven?? Jeg har besluttet at ringe til politiet hver gang hun er i skoven med hunden løs. Den er til fare for hende selv og andre hunde.

 

Det har jeg aldrig lært mine hunde. Jeg synes, at den bedste måde er at lade sin hvalp at være sammen fornuftige og venlige voksne hunde lige fra starten. Hvis hvalpen ikke er skudt i låget, så har den alle muligheder for at udvikle sig til en omgængelig hund. Men desværre kan man møde hundeejere, der ikke forstår, at netop deres hunde ikke bør være løse sammen med andre hunde, simpelthen fordi de er for afvigende.

 

Det har jeg såmænd også lært min. Men min er gået fra at være underdanig hvalp og ung-hund (4 mdr til 2½ år) til at være en han-aggressiv næsten voksen. Han er lige blevet 3 og hans adfærd har ændret sig radikalt. Jeg har lært at læse ham og ved lige præcis, hvornår jeg skal sætte ind over for ham.

Med hvalpe er han fantastisk :D Han tager godt i mod dem og "taler" med dem, når de sætter sig under bordet i skoven eller viser angst overfor de andre hunde. Der har han et fantastisk sind og jeg har ingen skrupler ved at lade ham være løs. Med unge hanner derimod ..... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg et kræ der tidligere har haft en for voldsom opførsel overfor mindre hunde, tæver og kastrerede hanner og derfor har han kun leget med "gode" legekammerater i et stykke tid.

Efter 2 uger i pension tog jeg ham så med i hundeskov i dag og han har opført sig nærmest eksemplarisk overfor de andre:-)

Der var både border collie, schæfere, pittbull terrier, spaniels, berner og Golden af alle køn så måske har han lært generelt at nærme sig dem stille og roligt i en alder af 13 mdr?

Han har altid haft gåpåmod overfor andre og jeg frygtede at det senere ville blive til aggressivitet men det ser heldigvis ikke sådan ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...