Hop til indhold

Hvor meget foder har jeres hunde brug for (ifølge kakorietabel)?


Maria84
 Share

Recommended Posts

Jeg har prøvet at teste hvor meget foder mine hunde har brug for i løbet af en dag, ved hjælp af en kalorie tabel. Bare for sjov, så kunne jeg godt tænke mig at vide hvilket foder i bruger og hvor meget jeres hund skal have ifølge tabellen :-)

 

Tabellen kan findes her http://www.hundeleksikon.dk/hundme.html#3

 

Vi fodrer med Royal Canin Hypoallergenic og Royal Canin Gastro Intestinal som har næsten samme kaloriemængde, men jeg har regnet ud efter Hypoen.

 

Anton 15 kg normal aktivitet = 236 gram

 

Kato 20 kg aktiv = 352 gram

 

Kato vejer ikke 20 kg endnu, men det er den vægt jeg gerne vil have ham op på, så det er det jeg har regnet ud efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

De der tal i tabellen er forhåbentlig regnet ud pr. kilo - jeg syntes tallene er højt ansat i tabellen

 

Hvis jeg tager ud fra det antal kilojoule der er i det foder jeg bruger og som siger cirka 830 kalorier pr. hund pr dag - omregnet giver det cirka 170 gram foder pr. dag - mine beagler vejer mellem 12.5-16 kg - de får cirka 170-200 gram alt efter aktivitet - om det er varmt eller koldt i vejret. Jeg bruger også at føle hver hund efter og så justere op eller ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm Tea skal ifølge denne her tabel have 358 kcal (overvægtig, målvægt 8 kg), men hun får kun 261 kcal om dagen, hvilket svarer til 90 gram RC satiety:hmm:

 

Ja så burde hun jo tabe sig, men det er ikke altid lige nemt med de hunde. Jeg synes derimod Kato får masser af mad med masser af kalorier og alligevel synes jeg han er for tynd :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

De der tal i tabellen er forhåbentlig regnet ud pr. kilo - jeg syntes tallene er højt ansat i tabellen

 

Hvis jeg tager ud fra det antal kilojoule der er i det foder jeg bruger og som siger cirka 830 kalorier pr. hund pr dag - omregnet giver det cirka 170 gram foder pr. dag - mine beagler vejer mellem 12.5-16 kg - de får cirka 170-200 gram alt efter aktivitet - om det er varmt eller koldt i vejret. Jeg bruger også at føle hver hund efter og så justere op eller ned.

 

Ja det er pr. kg. Man skal nok heller ikke tage tabellen alt for seriøst. Den her tråd er mest for sjov, da jeg selv ville prøve at regne det ud for at se, om jeg kan få Kato til at tage lidt mere på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg synes tallene er sat højt i tabellen.

 

Siku er ca 6 mdr. Han får kun tørkost, royal canin mini junior. Han skal ifølge pakken have ca 2 målebærer, men han spiser højst 1½ pr dag. Og han er ikke tynd. Han har været småtspisende fra start, dog tager han hurtigt på, vejer 9 kg nu (som hans slutvægt blev vurderet til i fht hans forældre.

 

Han er en sær blanding, F.bulldog/Pekingeser/foxterrier. Har lange tynde ben, store udvendte poter og selve kroppen(brystkassen)er stor(bulldog). Han må ikke blive for tyk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja så burde hun jo tabe sig, men det er ikke altid lige nemt med de hunde. Jeg synes derimod Kato får masser af mad med masser af kalorier og alligevel synes jeg han er for tynd :confused:

 

Ja, hun taber sig skam rigtig fint - men det ville hun ikke gøre hvis jeg fodrede efter denne tabel. Så snart vi kommer over 300-310 kcal om dagen begynder hun at tage på. Så hendes vedligeholdeses behov ligger noget under deres angivelse for vægttab. Men ja hunde er vel bare så super forskellige hvad fodring angår:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hjælp mig lige:genert: Ud fra tabellen skal Bella (36 kg) have 7715-9259 kj pr. dag. Det har jeg regnet ud til 1843-2212 kcal. I Orijen Adult og Acana Ranchlands er der 3900 kcal/kg. Dvs. iflg. tabellen skulle hun have omkring 500 g:vedikke: Iflg. den vejledende mængde på sækken, skal hun have 375 g - og det er til aktiv hund.

 

Ps - er jo blond, så den kan godt rotere lidt langsomt......?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hjælp mig lige:genert: Ud fra tabellen skal Bella (36 kg) have 7715-9259 kj pr. dag. Det har jeg regnet ud til 1843-2212 kcal. I Orijen Adult og Acana Ranchlands er der 3900 kcal/kg. Dvs. iflg. tabellen skulle hun have omkring 500 g:vedikke: Iflg. den vejledende mængde på sækken, skal hun have 375 g - og det er til aktiv hund.

 

Ps - er jo blond, så den kan godt rotere lidt langsomt......?!

 

Ja jeg synes nemlig også det kunne være sjovt at se :-)

 

Jeg har taget ud fra 36 kg normal aktiv og får det til 1837 kalorier = 471 gram foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke hvordan man gør.

 

Taiki får 173 g om dagen. En blanding af Acana Light and Fit og Acana Ranchlands. Det er udregnet efter deres deklaration på posen og fingerspitzgefühl. Han skal tabe sig ca. 2 kilo, TROR jeg (han vejer 15.7 nu og jeg tror hans idealvægt er 14 kilo, men det kan også sagtens være 14.5, det mærker vi os frem til).

Link til indlæg
Del på andre sites

Først skal 2520 kj omregnes til kcal. Jeg har brugt denne omregner: http://www.motion-online.dk/diverse/blandet/omregning_af_enheder/

 

2520 kj = 602 kcal

3850 kcal/kg = 3,85 kcal/gram

602/3,85 = 156 gram foder om dagen :blink:

 

Håber det giver mening :genert:

 

Jo, tak for hjælpen, nu kan jeg bedre finde rundt i det. :mrgreen:

 

Det passer meget godt med, at Taiki får 173 g foder om dagen, for de 2520 kJ er fra det normale voksenfoder, som jeg blander med Light and Fit.

Han får 1/3 normal voksenfoder og 2/3 Light and Fit, og da der er færre kalorier i sidstnævnte, kan han få mere af det, hvilket er godt for han har labradormave. :genert:

 

Så det passer meget godt. Ifølge tabellen skulle han have 174 g Light and Fit for at tabe sig, men vi er jo MEGA aktive med ham. Det kan dog godt være, at han får lidt mindre af det normale foder og mere L-a-F fremover, efter at have set tabellen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...