Hop til indhold

Stumphale - Arvelighed?


Shii
 Share

Recommended Posts

Vi er jo de heldige ejere af jordens dejligste lille djævel af en Aussie!

 

Og hun har jo kun en halv hale. Den ene af forældrene var født haleløs, den anden havde fået fjernet halen.

 

Jeg ved at det er arveligt med hensyn til stumphalen, også at længden er forskellig uanset længden på forældrenes stumphale.

 

Lige for at gøre det klart er det ikke noget vi rent faktisk overvejer at gøre, men min vigermor spurgte, og jeg måtte være hende svar skyldig:

 

Hvis man parrer en stumphale Aussie, med en race der ikke har gener for stumphale, vil dette stadig forekommer? Det er ikke noget der skal bæres af begge forældre?

 

(Spørgsmålet opstod fordi jeg sagde at jeg synes Dexters hale var SMUK, og det var synd at penny aldrigv ille få så stor og flot en hale. Hun spurgte så hvis de fik hvalpe sammen, hvordan halen så ville se ud).

 

Umiddelbart vil jeg jo mene at det bare skal bæres af den ene forældre, og det ikke er noget der skal ligge latent hos den anden?

 

Men ja? Hvordan foregår det? Stumphaler i blandingskuld?

 

Jeg tænker bare at det virkelig kan tælles på en hånd hvor mange hunde jeg har mødt uden hale (Og to af dem er Pennys forældre)... Og så sjælden er Aussien vel heller ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg ved hvordan det foregår indenfor racen, men min tanke er bare at hvis det foregår lige så dan uden for racen, så kan man se f.eks. en haleløs husky eller schæfer... (Det er udelukkende fordi jeg finder det interessant, jeg ville aldrigs elv bevidst avle efter den slags).

 

Men folk bliver jo netop ved med at sige at Penny/Dexter hvalpe ville være sjovt. Men vi skal ikke have det :lol: Men tanken om en haleløs husky er bare super sjovt synes jeg :lol: (Jeg synes jo netop halen er det smukkeste på Dexter!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hos katte har jeg set blandingskatte med stumphale, så umiddelbart ville jeg tro det kun er et gen der behøver at ligge i den ene forældre.

Men når jeg tænker over det, så kan jeg ikke huske jeg har set en stuphalet blandingshund. Måske er det fordi jeg ikke interesserer mig for blandingshunde at jeg ikke bemærker dem, jeg skal ikke kunne sige det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hos katte har jeg set blandingskatte med stumphale, så umiddelbart ville jeg tro det kun er et gen der behøver at ligge i den ene forældre.

Men når jeg tænker over det, så kan jeg ikke huske jeg har set en stuphalet blandingshund. Måske er det fordi jeg ikke interesserer mig for blandingshunde at jeg ikke bemærker dem, jeg skal ikke kunne sige det :-)

 

Det er netop det jeg tænker.. Om det er fordi jeg bare ikke har bemærket det, eller om det er fordi det bare ikke er særlig sjældent indenfor blandingshunde?

 

Jeg har læst en masse omkring det, men selvfølgelig kun omkring racehunde..

 

Dette link forklarer det fint, men igen er det jo for Aussies og ikke blandingshunde:

 

Aussien

 

(Del 1 og 2 er også spændende læsning)

 

og den siger jo at i teorien vil en Dexter/Penny parring give 50% stumphaler. (Men igen; Gælder det indenfor blandings hunde?)

Link til indlæg
Del på andre sites

når det kommer til gener, vil jeg tror at racen er ligegyldig?

 

så ja - jeg tror at to forskellige racer, hvor den ene bærer genet for stumphale, vil kunne få stumphalede hvalpe..

 

Det er jo også det jeg umiddelbart vil mene, og derfor jeg synes det er underligt at jeg aldrig har set nogle stumphalede blandinger :lol: For så burde de jo være derude et sted! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Australian Shepherd
  • Australian Stumpy Tail Cattle Dog
  • Braque du Bourbonnais
  • Braque Francais
  • Breton
  • Dansk/Svensk gårdhund
  • Jack Russell Terrier
  • Karelsk bjørnehund
  • Kroatisk hyrdehund
  • Mudi
  • Perro de Agua Español
  • Polski Owczarek Nizinny
  • Pyrenæisk hyrdehund
  • Schipperke
  • Terrier Brasileiro
  • Västgötaspids
  • Welsh Corgi Pembroke
  • Østrigsk Pinscher

 

 

 

  • Boston Terrier
  • Engelsk Bulldog
  • King Charles Spaniel
  • Miniature Schnauzer
  • Parson Russell Terrier

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Australian Shepherd
  • Australian Stumpy Tail Cattle Dog
  • Braque du Bourbonnais
  • Braque Francais
  • Breton
  • Dansk/Svensk gårdhund
  • Jack Russell Terrier
  • Karelsk bjørnehund
  • Kroatisk hyrdehund
  • Mudi
  • Perro de Agua Español
  • Polski Owczarek Nizinny
  • Pyrenæisk hyrdehund
  • Schipperke
  • Terrier Brasileiro
  • Västgötaspids
  • Welsh Corgi Pembroke
  • Østrigsk Pinscher

 

 

 

  • Boston Terrier
  • Engelsk Bulldog
  • King Charles Spaniel
  • Miniature Schnauzer
  • Parson Russell Terrier

 

+ dobermann og rottweiler

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er jo også noget med om hvorfor den er stumphalet... Altså der er stumphalet og det de kaldte "miniature hale".De skriver:

Ægte stumphale - opstår ved deletion af en eller flere af halens vertebra

"Falsk" stumphale - hvor en eller flere af halens vertebra udvikles i mindre grad en normalt, hvorved der fremstår en miniature hale.

 

Det havde også noget at gøre med om det var ønskeligt eller ej, disse racer er falsk stumphalet, og det er IKKE ønsket i følge standarden at de har stumphale:

 

  • Boston Terrier
     
  • Engelsk Bulldog
     
  • King Charles Spaniel
     
  • Miniature Schnauzer
     
  • Parson Russell Terrier

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har lige tjekket doberman-klubbens hjemmeside og der står intet om naturligt stumphalede dobermans? Jeg kiggede så under udstillingsreglerne..

 

Jeg kan ikke finde noget om rottweilere med den egenskab heller?

 

En naturligt født stumphalet rottweiler eller dobermann kan ikke længere udstilles, der har været fusket en del med stumphaleattesterne. Jeg kender ihvertfald til en del importhunde med attest på stumphale, hvor halen var kuperet. Men at begge racer kan fødes stumphalet er fakta, men man forsøger inden for den registrerede avl at arbejde sig væk fra det.

Link til indlæg
Del på andre sites

En naturligt født stumphalet rottweiler eller dobermann kan ikke længere udstilles, der har været fusket en del med stumphaleattesterne. Jeg kender ihvertfald til en del importhunde med allest på stumphale, hvor halen var kuperet. Men at begge racer kan fødes stumphalet er fakta, men man forsøger inden for den registrerede avl at arbejde sig væk fra det.

 

Det giver vel også mening at det ikke ses ofte mere, hvis det kræves at mindst en af forældrene har stumphale for at det gives videre? Ellers er det vel miniatur halen der er tale om :hmm:

 

Det er faktisk pudsigt fordi jeg læste at der var meget med stumphale og knækhale... Penny har også knækket halestump! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver vel også mening at det ikke ses ofte mere, hvis det kræves at mindst en af forældrene har stumphale for at det gives videre? Ellers er det vel miniatur halen der er tale om :hmm:

 

Det er faktisk pudsigt fordi jeg læste at der var meget med stumphale og knækhale... Penny har også knækket halestump! :lol:

 

Jeg er ikke lige med på hvad der er pudsigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke lige med på hvad der er pudsigt :-)

 

 

Det var ikke realevant i forhold til det andet skrevet, det var sådan bare til hele debatten omkring stumphale, og de problemer der er omkring det, f.eks. større risiko for knækket hale (Hvilket gør hunden ikke kan udstilles, eller ihvertfald trækkes gevaldigt ned for det?), og Penny har knækket hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger jo af om stumphalegenet er dominant eller recessivt. Umiddelbart tror jeg at genet er dominant (jeg kender et par blandingshunde med stumphale, hvor den enes forældre har "almindelige" haler, og den andens mor har stump).

 

Men ved ikke et klap om gener:-)

 

​Det røde kan ikke forekomme med et dominant gen - så skal det være recessivt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, dominant betyder helt kort fortalt, at det kun er den ene forældre, der behøver have genet. Og hvis det er recessivt, skal begge forældre have det for at hvalpen kan arve det. Ikke? :genert:

 

Jo - og hvis det dominante gen afgør en fænotype (udseende om man vil) så vil man jo kunne se det på hunden. Dvs hvis to normal-halede forældre dyr giver afkom med stumphale, så er de bærere af genet og dermed er det recessivt.

 

Nu nedarves stumphale så ikke helt så simpelt, som man kan se udfra det link der er lagt ind...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...