Hop til indhold

Hvornår og hvor ofte får din hund mad?


Cricht
 Share

Recommended Posts

Vi henter vores første Engelske Mastiff hvalp om en uge, og er begyndt at tænke på hvornår hun skal fodres når vi får hende hjem.

 

Jeg har læst en masse artikler på nettet, og er ærlig talt godt og grundig forvirret - For hvornår på dagen, og hvor mange gange i løbet af dagen, bør vi fodre hende??

 

Kan se nogle mener at hvis man fodre hunden lige inden man selv sætter sig til bords, så vil hunden tro at den bestemmer, fordi den får mad først...

 

Omvendt - Hvordan undgår vi en sulten hund der måske fordi den er sulten, vil tigge ved bordet, fordi den først får mad når vi har spist??

 

Vil rigtig gerne høre en masse gode råd og hvad I har af erfaringer på det her emne..

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke huske hvornår vi skiftede fra 3 gange om dagen til 2 gange, men små hvalpe har bedst af flere men mindre måltider. Fra omkring 8-9 måneders alderen er mine begyndt bare at ville spise om aftenen kun, så det gør de. De får som regel mad før os eller vi spiser nogenlunde samtidigt.

 

Det med at bestemme, det er der ikke noget hold i, det er jo i sidste ende dig som finder madskålen frem og putter ting i den ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

altås jeg måler bellas foder op hver morgen... og sætter det på køkkenbordet... når jeg så har 1 eller 2 minutter ioverskud så tager jeg en lille håndfuld af skålen og laver et par øvelser med hende... skulle der en enkelt dag værer noget tilbage i skålen om aften så smider jeg rasten ud på græsset så hun får det som spor træning... sådan så hun arbejder for ALT hvad hun spiser.... dette giver mange fordele...

 

1 bedere forbranding af fodret

2 chancen for dårlig ånde minskes, da dette ofte skyldes ufordøjet mad i mavesækken.

3 jeg får trænet en masse med bella i små perioder, og sikrer derved en høj indlæring da jeg får MAX ud af hendes træning

4 chancen for mavevænding er nærmest ikke eksisterende... (størst risiko for store hunde)

5 styrker båndet mellem hund og mennesket... da alt eller næsten alt foder kommer via håndfodring

6 umuliggører overspisning især i hvalpestadiet...

 

jeg er så glad for den måde at fodrer på... også fordi at jeg har en hund der virkeligt ser en værdi i en "godbid" og er villig til at arbejde for den... for hun får ikke "bare gratis mad" hele tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Cille fik mad to gange om dagen da hun var hvalp.

 

Hun er bare ikke den mest madglade hund, så efter at have prøvet at fodre ude på græsset, råfodre, almindelig fording to gange om dagen, så er jeg endt op med,a t hun har mad stående altid.

 

Hun tigger aldrig. Om morgenen når vi sidder og spiser morgenmad, så ligger hun i sofaen sammen med os, men når vi spiser om aftenen, så ligger hun i sin kurv.

Gør hun ikke det, så står hun på gulvet mellem min søns ben og håber der falder noget ned til hende, og det gider jeg simpelthen ikke.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det gør nogen forskel, om hunden spiser efter en, eller om hunden spiser før en.

En hvalp skal have mad 3 gange dagligt. Morgen, middag og aften.

Min hund er voksen og får kun mad 1 gang om dagen. Hun gider ikke spise morgenmad, så hun får kun til aften :-D

Et godt råd er, at give hunden sin skål med mad i 15 min, og så tage det væk derefter.

Jeg har fortrudt, at jeg ikke gjorde det, fordi min hund gik rundt og småspiste hele dagen. Når vi så gav hende noget mad, gad hun aldrig at spise det. Nu er det så trænet væk.

Det er sjovt for hunden at bruge sin næse. Så det er en super idé at smide noget på græsset, give i en foderbold eller træne lidt :-)

Hvis du vil undgå en hund der tigger ved bordet, skal du bare lade være med at give den opmærksomhed, når i spiser. Og for guds skyld ikke give den mad eller rester ved bordet ;-)

Super sejt af dig at du forbereder dig så godt! :-D og velkommen til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen:vinken:

 

Det der med at hunden vil tage magten, er en tanke du skal skubbe laaaaaaang væk! Læs evt. artiklen om "opgør med de klassiske ledermyter" (eller noget i den stil) der ligger på forsiden.

 

En hvalp skal som andre skriver, have mad 3 gange om dagen. Min gad ikke længere spise 3 gange om dagen da hun var 7 mdr., så nu får hun tilbudt 2 gange om dagen. Ca. 2-3 gange om ugen vil hun kun spise 1 måltid, så det får hun selvfølgelig lov til.

 

Hopsa der er bruger herinde, opdrætter Grand Danois og ved en frygtelig masse om giganteacer. Jeg ved at hun fodrer sine hvalpe med Royal Canin German Shepard, som efter hendes opfattelse er optimalt for deres vækst. Hvis du er i tvivl, kan du prøve at sende hende en pb:-)

 

(Hopsa, håber det er ok at jeg henviser til dig????)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mine får mad 4 gange om dagen - det har jeg altid brugt, da det fungerer bedst her.

morgen, frokost, eftermiddag og aften efter kl. 19.

Beaglerne spiser før os undtaget er det sene aftens måltid- det giver mest ro - grunden er også at to af mine beagler har sart mave, derfor skal der være lidt mad i maven hele tiden

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har et rigtigt madøre, som udemærket kender klokken, og er klar til mad 10 min tidligere for hver dag:roll:.

 

Så vi forsøger så vidt muligt at undgå faste spisetider, og bruger den samme metode som boble beskriver. Det fjerner fokusset lidt fra mad rutinerne, og så er det jo en kæmpe bonus at have en hund som vil arbejde for sit tørfoder:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg engang, om frygtelig lang tid får min hvalp hjem, kommer hun ikke til at arbejde for al sin mad, jeg har bare tænkt mig at reducere lidt på mængden hvis hun kommer til at få mange godbidder. Som helt lille har hun brug for al sin energi/ overskud til at bearbejde nye indtryk og de få ting som jeg vil starte med at træne med det samme (gå pænt, indkald og kontakt/ sammenhørighed).

 

Får jeg en hvalp der voldæder vil jeg sætte en portion frem, vente ti minutter og så sætte endnu en portion frem osv., indtil hun er overbevist om at der er mad nok. Jeg gider ikke at have en hund der også ville sluge skålen, hvis den kunne, og spisevaner kan man godt ændre på når de er helt små.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

I skal læse bagpå foderposen, der er der anvisninger på mængde af foder efter str og kg.

Der står også hvormange gange I skal give foder om dagen, det hele er skemalagt :-)

 

Siku er småtspisende, spiser højest 1½ portion nu som 6 mdr. Han er IKKE tynd, og har faktisk ikke behov for 2 hele portioner pr dag. Jeg servere kun hvalpfoder(tørkost), intet alm menneskemad. Det er min egen holdning :-)

 

Dog kan jeg godt forbarme mig, når Siku har ydet noget ekstra -været mere aktiv end normalt- så får han 1 spiseske med vandet fra fx kogt kylling eller fedt fra stegt kylling oven på sit foder. Og sjovt nok, så æder han rub og stup af sit foder...

 

Jeg giver 1 portion mad om morgenen og hvis Siku har spist det(det er meget sjældent), så giver jeg 1 portion igen om eftermiddagen. Kl 19.00 fjerner jeg al mad og vand og vi går i seng ca kl 20.30-21.00. (fuld renlig idag).

 

Hvis I får indført faste spisetider, har I også nemmere ved renlighedstræningen... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik fodderplan for et år af vores opdrætter da vi hentede Mokkah. I de første par måneder fik han mad 4 gange om dagen, så 3 gange og nu er han nede på 2 gange om dagen og det er den vi holder fast i. Ligesom nogle af de andre, så får han det meste af sin mad spredt ud på græsset til hvert måltid, så han skal søge efter det og han elsker det.

Han får dog en meget lille portion i sin skål, men det er mest fordi min datter elsker at give ham den. :-)

 

Og som Anne siger, så skal du glemme alt om den med at de ikke må spise før dig. Hos os (hvor vi har et rigtig madøre), der fodrer vi ham som regel lige inden vi selv spiser, for så er han mæt og glad mens vi andre spiser, i stedet for at rende rundt om bordet pivende, fordi han selv er sulten. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min retriever fik mad tre gange om dagen som lille. Dengang fodrede jeg i haven. I Dag er han ikke ret madglad så det er helt udelukkende at han vil arbejde for sin mad. Han får nu mad to gange dagligt. Jeg lader foderet stå hvis han ikke spiser det fordi han får mange tilskud i foderet som han helst skal have. Og som regel spiser han det bare lidt senere. Aftensmaden plejer nemt at ryge ned. Barney får mange rester og som regel træner vi så med resterne.

Han er meget tynd og vejer 29 kg. Hvilket er lidt for en Golden retriever hanhund. Han er ikke for tynd, Bare lige tilpas.

 

Jeg har fået at vide mange gange at han ikk må have mad stående fremme, ikk må spise to gange om dagen og ikk må få rester fra menneskemaden men heldigvis så er han min hund og så er det mig der bestemmer over ham ;) det virker for os og det er det vigtigste. Desuden så ønsker jeg en hel masse livskvalitet da han pt. Ikk engang er halvandet og han er kronisk syg. Faktisk er jeg bange for om han måske ikke bliver så gammel, så derfor ønsker jeg ikke at gøre "alt rigtigt" - jeg ønsker kun at gøre alt hvad jeg kan for at han har et godt liv mens han er her. Og for mig bliver hans liv bedre af at blive fodret på den måde og jeg har det godt med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal læse bagpå foderposen, der er der anvisninger på mængde af foder efter str og kg.

Der står også hvormange gange I skal give foder om dagen, det hele er skemalagt :-)

 

Siku er småtspisende, spiser højest 1½ portion nu som 6 mdr. Han er IKKE tynd, og har faktisk ikke behov for 2 hele portioner pr dag. Jeg servere kun hvalpfoder(tørkost), intet alm menneskemad. Det er min egen holdning :-)

 

Dog kan jeg godt forbarme mig, når Siku har ydet noget ekstra -været mere aktiv end normalt- så får han 1 spiseske med vandet fra fx kogt kylling eller fedt fra stegt kylling oven på sit foder. Og sjovt nok, så æder han rub og stup af sit foder...

 

Jeg giver 1 portion mad om morgenen og hvis Siku har spist det(det er meget sjældent), så giver jeg 1 portion igen om eftermiddagen. Kl 19.00 fjerner jeg al mad og vand og vi går i seng ca kl 20.30-21.00. (fuld renlig idag).

 

Hvis I får indført faste spisetider, har I også nemmere ved renlighedstræningen... ;-)

 

 

Hvorfor fjerner du vand?...

En hund skal altid have adgang til vand...

 

min egen står ofte op og drikker om natten, han var renlig efter to dage... så det hænger vist ikke sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal læse bagpå foderposen, der er der anvisninger på mængde af foder efter str og kg.

Der står også hvormange gange I skal give foder om dagen, det hele er skemalagt :-)

 

Siku er småtspisende, spiser højest 1½ portion nu som 6 mdr. Han er IKKE tynd, og har faktisk ikke behov for 2 hele portioner pr dag. Jeg servere kun hvalpfoder(tørkost), intet alm menneskemad. Det er min egen holdning :-)

 

Dog kan jeg godt forbarme mig, når Siku har ydet noget ekstra -været mere aktiv end normalt- så får han 1 spiseske med vandet fra fx kogt kylling eller fedt fra stegt kylling oven på sit foder. Og sjovt nok, så æder han rub og stup af sit foder...

 

Jeg giver 1 portion mad om morgenen og hvis Siku har spist det(det er meget sjældent), så giver jeg 1 portion igen om eftermiddagen. Kl 19.00 fjerner jeg al mad og vand og vi går i seng ca kl 20.30-21.00. (fuld renlig idag).

 

Hvis I får indført faste spisetider, har I også nemmere ved renlighedstræningen... ;-)

 

Jeg er klar over at jeg tænker fuldstændig modsat dig, for alt du har skrevet herover, synes jeg i bedste fald, lyder temmelig mærkeligt. Dog vil jeg lige advare andre der læser med, mod kun at give tørfoder og samtidig begrænse adgangen til vand. Tørfoder opsuger væsken i mavesækken og det kan blive direkte farligt hvis hunden ikke får væske nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også HELT uforstående over for det med at fjerne vand! IMO er det ikke bare dumt, men på grænsen til misrøgt.

 

Bella har altid drukket en god slurk vand lige inden hun går i seng, og står gerne op ved 3 tiden for at drikke. Hun er ikke engang voldsomt tissetrængende om morgenen, ikke engang når vi sover til kl. 9.

 

Så TS - se bort fra det råd der er givet om at fjerne vand!

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan altså ikke se det forkerte i indimellem at blande rester i tørfoder - selv om jeg elsker flæskesteg ville jeg helt sikkert blive træt af at få det hver dag - tror hunde har det ligesådan ! mine får mad 1 gang daglig - de er jo voksne men som hvalpe startede de med at få 4 gange daglig og så trappede jeg ned efterhånden som de blev mindre sultne - altså hvis de ikke spiste op nogle gange fjernede jeg et måltid så de fik mere appetit.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle, retriever på 6 år, får tre faste måltider om dagen + det løse.

 

Som hvalp fik han 4 - 6 måltider + det løse.

 

Han er ikke et "madøre" muligvis fordi han får mad når han beder om det?

 

Han får ekstra hvis han har spist op og beder om supplement.

Han får hvis han kommer og dumper en "spise" aktiveringsting i hånden på mig.

Pelle er stor hund, som vejer 40 - 41 kg uden at være overvægtig.

 

En kæmpe racer som din kommende hvalp ville jeg fodre 3 - 4 gange i døgnet som voksen for at mindske risikoen for mavedrejning som følge af store måltider.

 

Jeg har aldrig brugt at se på fodersækkens fodringsanvisning, jeg har i stedet kikket på min hund dagligt og fodret efter hans huld.

 

Naturligvis har Pelle altid haft adgang til frisk vand, men da jeg delvist fodrer med hjemmelavet foder drikker han ikke så meget, som hvis han kun fik tørfoder, vandet skal dog være der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi henter vores første Engelske Mastiff hvalp om en uge, og er begyndt at tænke på hvornår hun skal fodres når vi får hende hjem.

 

Jeg har læst en masse artikler på nettet, og er ærlig talt godt og grundig forvirret - For hvornår på dagen, og hvor mange gange i løbet af dagen, bør vi fodre hende??

 

Kan se nogle mener at hvis man fodre hunden lige inden man selv sætter sig til bords, så vil hunden tro at den bestemmer, fordi den får mad først...

 

Omvendt - Hvordan undgår vi en sulten hund der måske fordi den er sulten, vil tigge ved bordet, fordi den først får mad når vi har spist??

 

Vil rigtig gerne høre en masse gode råd og hvad I har af erfaringer på det her emne..

 

 

Stil flest mulige spørgsmål til din opdrætter, specielt hvad angår fodring.

Man må kunne forvente at en opdrætter har mere erfaring med at fodre lige netop den race og de linjer, end tilfældige mennesker på et hundeforum, og derfor må man formode at du kan få kvalificerede svar der igennem. Din opdrætter har sikkert set en hel del hunde vokse op og ved derfor hvordan man får det bedste foderrelaterede resultat, om det er hensigtsmæssigt at fodre få eller mange gange, om der skal tages specielle hensyn i valg af foder osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak allesammen for jeres gode råd!!

 

Vi forestillede os også at fodre hende omkring 3 gange om dagen i begyndelsen og så se på hendes behov senere hen..

 

Jeg kan ikke lide idéen om at fjerne vand fra hende, så vandskålen kommer helt sikkert til at blive stående døgnet rundt - Så må man jo tage de uheld der kan komme om natten i begyndelsen, med :roll:

 

Jeg læste artiklen her på HF om klassiske lederrolle-myter, og synes da virkelig at alle nyfødte hundeejere som jeg selv bør læse den! Det giver jo virkelig god meningen at der intet hold er i de gamle myter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak allesammen for jeres gode råd!!

 

Vi forestillede os også at fodre hende omkring 3 gange om dagen i begyndelsen og så se på hendes behov senere hen..

 

Jeg kan ikke lide idéen om at fjerne vand fra hende, så vandskålen kommer helt sikkert til at blive stående døgnet rundt - Så må man jo tage de uheld der kan komme om natten i begyndelsen, med :roll:

 

Jeg læste artiklen her på HF om klassiske lederrolle-myter, og synes da virkelig at alle nyfødte hundeejere som jeg selv bør læse den! Det giver jo virkelig god meningen at der intet hold er i de gamle myter!

 

 

Jeg elsker dig allerede:-)

 

Husk tusindvis af billeder og historier når i får hvalpen hjem. Du er havnet på et forum hvor vi alle tager del i de glæder og frustrationer der hører med til at få en hvalp. Så hold dig endelig ikke tilbage:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker dig allerede:-)

 

Husk tusindvis af billeder og historier når i får hvalpen hjem. Du er havnet på et forum hvor vi alle tager del i de glæder og frustrationer der hører med til at få en hvalp. Så hold dig endelig ikke tilbage:-)

 

Jeg har allerede oprettet et par tråde herinde da vi skulle finde frem til navnet på vores lille trunte og en vokse-tråd med de første billeder af hende :klap:

 

Kan jo ikke lade være med at dele ud af hvor dejlig hun allerede er, selvom vi ikke engang har hentet hende endnu.. Men har netop fået svar fra opdrætter om at vi kan hente hende på søndag kl 11 :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bernerfan

Jeg går overhovedet ikke op i, hvorvidt Basil spiser først eller sidst - han spiser lige sågar lige så gerne, MENS vi spiser. :mrgreen:

 

Da han er en race, som der disponeret for mavedrejninger, får han stadig i en alder af 10 måneder mad 3 gange om dagen; morgen, middag og aften, og det fungerer fint. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...