Gæst Inga1967 Skrevet August 30, 2012 Rapporter Share Skrevet August 30, 2012 Hvad burde en dansk svensk gårdhund hvalp veje. Min Laban er 4 mdr gammel nu. Og han vejer ca 6 kg. Folk siger til mig han ser tynd ud. Jo han er ikke i den fede ende. Men min dyrlæge siger han er fin. Hans mave går lidt ind der ved bagbenene, men som dyrlægen siger han vokser meget li nu, og derfor er han super fin. Men hjælp er der en tabel hvor man kan se hvad de burde veje. ? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 En hvalp bør veje det den vejer når den hverken er for tyk eller tynd:-) Der er ingen skemaer, men der kan ligge nogle forskellige oplysninger på nettet. Du skal se og mærke på hunden. Den skal have en let talje som du beskriver. Du skal ikke kunne se ribben og hofteben, men skal let kunne mærke dem når du føler hunden efter. En hvalp bør have et fedtlag, men ikke for meget. På brystet skal du kunne mærke brystbenet let, og mellem forbenene skal der ikke være en fedtpude. Jeg synes ofte at "buttede" hvalpe starter med at få fedtpuder bag forbenene og på bagdelen, samtidig med at de ikke er faste i kødet (hvis det giver mening). Så hvis dyrlægen siger at hvalpen er i tilpas huld, synes jeg du skal holde dig til det. En overvægtig hvalp har stor risiko for at blive overvægtig som voksen og få en masse helbredsproblemer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 vægten betyder intet og du kan ikke bruge det til noget, ser hunden godt ud? man skal ikke kunne se ribbene tydeligt, men skal kunne mærke dem, hunden skal have talje, dvs. man skal kunne se at "bugen går op" det må ikke gå lige ud, så er hunden i fin stand og husk en hvalp må noget hellere være tynd end tyk, for meget vægt slider på sener og led og er ikke sund og slet ikke i vokse alderen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Kirsten90 Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 At ens hund er for tynd, hører man tit af folk der holder deres hunde "lidt godt i stand". Hvis dyrlægen siger han er fin, skal du ikke lægge så meget i hvad andre siger. Brug din sunde fornuft og luk af for alt andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 Jeg har en veninde med 2 voksne gårdhunde, og de vejer mellem 8 og 10 kg nu - som voksne!! Så jeg vil bestemt ikke mene, at han er for tynd. Og lyt til din dyrlæge og din egen sunde fornuft:-D Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 mit bidrag er bare at jeg er fuldstændig enig med alle de andre kloge bidragydere i den her tråd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Inga1967 Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 Altså man kan godt ane hans ribben, og man kan mærke dem. Men som sagt han vokser meget nu. Han spiser godt, fodrer med Royal canin hvalpe foder. Og han får mad 3 gange daglig. Han får 38 gram pr måltid. Og spiser alt med største velbehag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 Men en DS er jo også en slank hund?! Og det bør den være:-) Så tag du det bare stille og roligt med de kommentarer. Desværre er DS jo ofte set meget overvægtig hos ældre mennesker, for "sådan en hund skal jo have det godt". Men en sund og glad hund er det vigtigste. Hvis du synes han bliver til den tynde side, kan du lægge et par gram mere foder på pr. måltid, og det modsatte hvis han bliver for tyk. Du skal bare være opmærksom på, at hans fodermængde skal justeres afhængigt af alderen (og hvor meget han vokser), og der er vejledningen på posen til lidt hjælp. Men det vigtigste er at du og dyrlægen synes han er fin at se på og røre ved. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 (rettet) du kan ikke bruge vægt til ret meget - feks skriver airedaleterriernes racestandart at de som voksne skal veje 20 -22 kg , men så må det være ultra tynde miniairedales - mine vejer 27 - 28 kg og de er hverken for tykke eller tynde , ikke ifølge mig , men de dommerkritikker de har. Desuden er nogle hvalpe / unghunde længere om at udvikle sine muskler og blive " færdige " - udvoksede, mine airdales er " langsomme " og har først været helt færdige som ca 3 - 3½ årige. Jeg kender ikke så meget til DSG ´ere men tror ikke det har så meget med race at gøre , men mere at det er genetisk betinget , og selvfølgelig også om det er " kagehunde " som voksne , men det kan man jo også tit se på hundenes mennesker. Redigeret August 30, 2012 af anne-lise hansen mangler Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 Karla vejer 9 kg som fuldvoksen, Johna 8 kg. Nu er vægt jo et relativt begreb, det er meget nemmere at se på hunden, men umiddelbart synes jeg absolut ikke at 6 kg lyder som for lidt 4 mdr gammel... Karla vejede 5,5 kg da hun var 4 mdr. Johna vejede 4,5 kg da hun var samme alder.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 Et billede ville selvfølgelig kunne vise os det bedre... Din beskrivelse lyder som en hund i "perfekt stand", så jeg synes slet ikke du skal være urolig... Hunde vokser i forskellige tempo, og nogen hunde kommer også ind i en fase hvor de bare er super tynde.... Vores ældste har de faser rigtig ofte Han har en lige nu hvor jeg synes knogler stikker ud alle vegne, men der er jo ikke andet at gøre end at fylde på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Inga1967 Besvaret August 30, 2012 Rapporter Share Besvaret August 30, 2012 Tak for jeres svar alle sammen. Så tager jeg det bare med ro når folk siger. Han er da for tynd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts